Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner deg. Selv har jeg mange planer på lur på hva jeg skal si  når jeg skal drikke alkoholfritt i helgene fremover. Vi skal på konsert, ha middagsgjester osv de kommende helger. Jeg kommer aldri til å fortelle at jeg strever med alkoholkonsumet og/eller at jeg har drukket i smug. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

Ja det lønner seg nok å ha en plan for det! Det må jeg også tenke på..

Merker du noen abstinenser fysisk nå?! Gruer meg egentlig mest til akkurat det..😔

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det lønner seg nok å ha en plan for det! Det må jeg også tenke på..

Merker du noen abstinenser fysisk nå?! Gruer meg egentlig mest til akkurat det..😔

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Jeg har aldri hatt noen abstinenser annet enn at jeg har hatt et sug på kveldene. Kan sammenliknes med å ha intens lyst på sjokolade, men det kjenner du nok til 😏 Jeg har aldri drukket på dagtid, kun på kveldstid. Av en eller annen grunn så har hjernen min nå skrudd av suget, men spør meg til helgen...Gruer meg litt til fredag, men jeg skal tvinge meg gjennom det uten en eneste dråpe. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her forklarer du en hel del for meg som jeg ikke har forstått tidligere! Om jeg ikke drikker så trener jeg mye, spiser etter et bestemt mønster, overspiser eller spyr... Det er jo tydelig at jeg hele tiden trenger en slags stimuli for å eksistere og at jeg trenger hjelp.. Kanskje på tide å sette fokus på en periode med behandling! Meeeeen skal jeg søke meg inn for traumebehandling eller avhengighet tro... Det gjenstår å se hvor smart fastlegen er det.

Ønsker deg en fin dag og takk for at du deltar her :)  

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

Ja ikke sant. Dette er veldig klassisk. Vi må bytte ut den ene destruktive strategien med den andre. Selvskading er også en slik strategi som jeg bedriver i perioder. Kan til og med finne på å overspise når jeg har sug etter rus, så kommer skammen på grunn av overspisingen og jeg må straffe meg selv med selvskading. Det går så hånd i hånd dette at det er helt vilt. 

Takk det samme. :)

- C

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er sikkert et aspekt av å være avhengig av sukkeret i vinen/ølen også. Men ble baluba sist jeg tipset om å kutte ut karbo / sukker generelt i kosten kan hjelpe mot alkohol-suget også (den fysiske delen). Det er vitenskapelig bevist at mange alkoholikere har en søt-tann. ... urbefolkning tåler ikke alkohol og heller ikke rask karbo. 

 

Anonymkode: f6f07...662

Ja, det er faktisk slik at søtsug kan påvirke suget etter akohol. Å droppe alt av sukker vil nok ikke kurere en, men for enkelte kan det redusere den fysiske lysten på alkohol. For de som sliter mest med det psykiske "det hadde vært fint om jeg var brisen/ full nå"/ "jeg kommer til å ha en dårlig/ kjedelig kveld om jeg ikke drikker", så vil det nok ikke være nok. Men det kan hjelpe for enkelte. 

Man trenger ikke kutte karbo, man kan spise "renere" i mangel på et bedre ord. Dvs mindre prosessert mat, og mer mat laget fra bunnen av med relativt enkle ingridienser. Grovt brød, grov pasta, kanskje linsepasta. Man kan spise litt raske karbs eller litt søtt, om man begrenser seg til et par dager i uka, og ikke overspiser på det. 

Alcohol tends to have the same effect, making our brains release dopamine in the short term. But alcohol is also a depressant, and this happy feeling only lasts for so long. For regular drinkers, it can take more and more alcohol over time to reach the stage of the dopamine release, which is one explanation for why people continue to drink too much.

One study, published in the Journal of Psychoactive Drugs, looked into the connection between sugar and alcohol, namely that many alcohol-dependent people have a preference for sweet things, particularly foods with high sugar content.

According to the study, the neuro-biological pathways of drugs — like alcohol — and sugar addiction involve similar areas of the brain. Other research supports this, such as one study which found that women with a history of food dependence or addiction showed high levels of brain activity in regions associated with drug and alcohol cravings when they were shown pictures of a chocolate milkshake.

https://www.businessinsider.com/why-cutting-alcohol-makes-you-crave-sugary-food-2018-2?r=US&IR=T

Så kvinner med en historie av matavhengighet viste høy hjerneaktivitet i de områdene av hjernen som man forbinder med alkoholavhengighet

Anonymkode: 46855...3cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å sjekke ab-kode før jeg leser innlegg her. Noen ødelegger mer enn de bidrar. Er det kanskje meningen? Alle som sliter vet hva de holder på med og trenger ingen pekefinger. Alkoholisme er en sykdom. Innleggelse er ikke alltid det riktige når man vet at omtrent nitti prosent sprekker når de kommer ut fra en skjermet tilværelse. Skal man søke seg inn er det viktig å passe på at det er på et sted der endel av de ansatte har egenerfaring og at de har ettervern. Psykolog kan man bruke til de andre tingene, pstd f.eks. 

Men når det er sagt er det mange som begynner å drikke for mye på grunn av f.eks. angst, meg selv inkludert. Etter noen år drikker man av samme grunn, men også fordi man har utviklet avhengighet. Slutter man å drikke kan det være at grunnen til at man begynte er borte, at angsten har blitt mindre og mer håndterlig. Samme med sorg. Jeg snakker av egen erfaring, men jeg drikker fortsatt selv om jeg ikke har drukket denne uka. Tar bare en dag av gangen. Fake it to you make it. Nå er det en nytelse med kaffen tidlig på morgenen. Ting blir gjort, hodet våkner. Det handler ikke om å slutte, men å få slippe. 

Jeg heier på alle her inne og vet selv at å oppsøke hjelpeapparatet når man er barn er for skremmende. Men, jeg vet om en som gjorde det da hun ble gravid med sitt første barn, historien endte godt. Har man barn fra før sitter det langt inne. Jeg drakk sjelden da barna var små, men likevel for ofte og barnefri var alltid ut på byen. Har ingen tro på annet enn en dag av gangen, men respekterer de som bare vil moderere inntaket. Vi er alle forskjellige, men jeg har utviklet avhengighet. Merker jeg blir kvalm når jeg skriver siste setning for å innrømme det sitter dypt inne. Det får meg til å tenke aldri mer, men å tenke bare for i dag senker uroen og angsten for fremtiden. 

Jeg får sobril og imovane av legen, men har ikke utviklet avhengighet av piller. Det jeg sliter med i tillegg til alkohol er hasjen. Jeg blander og liker blandingen. Jeg må ha saus til kjøttkakene. Piller tar jeg ikke daglig, mest fordi jeg er redd for å utvikle avhengighet av de også, og pilleavhengighet er mer heftig å gå av enn alkohol er. Ønsker alle her inne en fin dag, og å gå av alkohol er ikke så ille hvis man trapper ned. Men suget vil komme tilbake, men i mindre og mindre grad for hver gang man overvinner trangen til å drikke. 

Jørid

Anonymkode: 1d646...bca

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Har bestemt meg for å sjekke ab-kode før jeg leser innlegg her. Noen ødelegger mer enn de bidrar. Er det kanskje meningen? Alle som sliter vet hva de holder på med og trenger ingen pekefinger.

Jørid

Anonymkode: 1d646...bca

Dette stemmer ikke i det hele tatt, det er mange som ikke ser hvordan egen oppførsel skader andre. Noen ganger er det mildt, de kommer med kommentarer som sårer andre, uten å innse det selv. Sikker på at de fleste har møtt individer som har en tendens til å tråkke i salaten, selv om de ikke ønsker det. Andre ganger er det verre, man er for eks alvorlig deprimert og ser ikke hvordan det tærer på partner, kanskje drar den ned med seg. 

Det eneste jeg er uenig med deg i, er at man skal lukke øynene til alt man ikke liker å høre eller snakke om. Det er jo denne gjemmingen man driver med som gjør at man fortsetter drikke selv i tilfeller der man ser at livet gradvis legges i ruin. Det er å sette skylappene på. Å klare stå i vonde følelser er viktig og en evne man må lære seg, en evne som må utvikles. Men man lærer aldri dette om man gjemmer seg og klandrer andre for å være ute etter en hver gang det sies noe man ikke liker å høre. 

Spesielt når egen oppførsel har potensiale for å skade eller ødelegge andre burde man klare å tenke over muligheten for at dette kan være tilfelle, selv om man ikke ønsker å tro det. Å nekte for at det er mulig i det hele tatt, er å gjemme seg og sette på skylappene. Og man hindrer seg selv i å lære hvordan håndtere egne følelser, noe som gjør at man vil fortsette lene seg på drikkingen for å døyve. 

Anonymkode: 46855...3cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja ikke sant. Dette er veldig klassisk. Vi må bytte ut den ene destruktive strategien med den andre. Selvskading er også en slik strategi som jeg bedriver i perioder. Kan til og med finne på å overspise når jeg har sug etter rus, så kommer skammen på grunn av overspisingen og jeg må straffe meg selv med selvskading. Det går så hånd i hånd dette at det er helt vilt. 

Takk det samme. :)

- C

Anonymkode: 1ead6...708

Det var nyttig informasjon, takk. Jeg har hele livet vært redd for å bli avhengig av ting uten en bestemt grunn egentlig. Jeg tror jeg innerst inne har vist hele livet at jeg blir lettere avhengig enn mange andre. For meg er det helt meningsløst å ta en øl, jeg må kjenne rusen. Jeg har hatt tendensen til å drikke for ofte og mye siden tidlig i 20 årene. Kan huske tilbake om at jeg også den gang hadde behov for å sitte alene å drikke. 

Status for gårdagen: jeg klarte å la være og føler meg motivert til enda en dag. 

Turid

Anonymkode: 0e075...fc5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Men man lærer aldri dette om man gjemmer seg og klandrer andre for å være ute etter en hver gang det sies noe man ikke liker å høre. 

 

Anonymkode: 46855...3cb

I denne tråden gjemmer vi oss ikke selv om vi er anonyme. Jeg klandrer ikke deg for å være ute etter oss her inne, men du ødelegger temaet og flyten i tråden. En tråd om hvordan rus påvirker barn vil bli interessant og være nyttig for mange, også her i tråden. Hvorfor lager du ikke en tråd om det siden du er interessert og opptatt av temaet? Her inne har du ingenting å gjøre, beklager, snakker sikkert for døve ører, men håper du innser det. 

Jørid

Anonymkode: 1d646...bca

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er faktisk slik at søtsug kan påvirke suget etter akohol. Å droppe alt av sukker vil nok ikke kurere en, men for enkelte kan det redusere den fysiske lysten på alkohol. For de som sliter mest med det psykiske "det hadde vært fint om jeg var brisen/ full nå"/ "jeg kommer til å ha en dårlig/ kjedelig kveld om jeg ikke drikker", så vil det nok ikke være nok. Men det kan hjelpe for enkelte. 

Man trenger ikke kutte karbo, man kan spise "renere" i mangel på et bedre ord. Dvs mindre prosessert mat, og mer mat laget fra bunnen av med relativt enkle ingridienser. Grovt brød, grov pasta, kanskje linsepasta. Man kan spise litt raske karbs eller litt søtt, om man begrenser seg til et par dager i uka, og ikke overspiser på det. 

Alcohol tends to have the same effect, making our brains release dopamine in the short term. But alcohol is also a depressant, and this happy feeling only lasts for so long. For regular drinkers, it can take more and more alcohol over time to reach the stage of the dopamine release, which is one explanation for why people continue to drink too much.

One study, published in the Journal of Psychoactive Drugs, looked into the connection between sugar and alcohol, namely that many alcohol-dependent people have a preference for sweet things, particularly foods with high sugar content.

According to the study, the neuro-biological pathways of drugs — like alcohol — and sugar addiction involve similar areas of the brain. Other research supports this, such as one study which found that women with a history of food dependence or addiction showed high levels of brain activity in regions associated with drug and alcohol cravings when they were shown pictures of a chocolate milkshake.

https://www.businessinsider.com/why-cutting-alcohol-makes-you-crave-sugary-food-2018-2?r=US&IR=T

Så kvinner med en historie av matavhengighet viste høy hjerneaktivitet i de områdene av hjernen som man forbinder med alkoholavhengighet

Anonymkode: 46855...3cb

Yes! 

Anonymkode: f6f07...662

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som ikke er nevnt her er jo at misbruk (alkohol, piller, mat, sex, jobb, trening, etc etc) er SYMPTOM på underliggende problemer - alkoholisme er et symptom - du bruker alkohol for å regulere følelser- det er mestringsstrategi av andre problemer. 

Det er kanskje obvious for brukeren Men ikke like selvsagt for de rundt, som fokusere på alkoholmisbruket som hovedårsak til problemene 

Anonymkode: f6f07...662

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lest kommentarene mine fikk jeg kjempegod hjelp av en psykolog ang pappas alkohol misbruk i min barndom, og jeg har det helt fint nå i dag. Men jeg tok et valg i tenårene, og det var at jeg aldri skulle drikke alkohol. Både og det også, men for meg er det riktig. Har sett nok. 

Jeg påfører ingen her skam. Denne skammen har dere påført dere selv. Her på KG kan alle skrive i åpne tråder. Hvis dere vil ha en lukket gruppe får dere heller gjøre det, eller finne et annet forum for alkoholikere. 

Så lenge dere legger det ut her, må dere tåle å høre andres meninger. 

Til slutt, kjempefint at dere finner støtte i hverandre. Håper den støtten inspirerer dere til å gjøre noe med problemene deres. Et forum løser ingen problemer, men kan inspirere til å ta kontakt med de der dere bor til å få hjelp 

Anonymkode: d5faa...3b0

Da synes jeg du skal ta valget ditt og så holde deg til det. Jeg tror ikke du er ferdig i det hele tatt med din oppvekst og dine traumer, det å ta et valg tidlig om å ligge unna all form for alkohol fordi din far misbrukte det, er for meg like usunt som å finne all trøst i alkohol slik jeg gjorde. Hadde du vært ferdig med det, så hadde du ikke hatt behov for å tvinge dine tanker og meninger ned folks hals. 

Jeg synes ikke du har noe her å gjøre, fordi du prater ut av dine åpne sår og hva du opplevde, og du projikterer det over på folk her i denne tråden, du virker til å ha et sterkt behov for å få oss til å slutte her. Det er ikke oss du vil skal slutte, og vi har ingenting med deg å gjøre. Folk her tar tiden til hjelp og får gjort ting i sitt eget tempo, alle må faktisk begynne et sted. 

Beklager at jeg sier det, men du minner litt om sånne kristne som misjonerer om at bare en blir kristen så blir alt bra,a alt løser seg. Med en gang en begynner å drikke og søker hjelp, så blir alt bra. Det er ikke sånn for alle, mennesker er forskjellige, og det nekter visstnok du å forstå. Hvis du vil diskutere påvirkningen som alkoholiserte foreldre har på sie barn, lag en tråd om det så kan vi diskutere det der. Men i denne tråden så passer du faktisk ikke inn. 

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var nyttig informasjon, takk. Jeg har hele livet vært redd for å bli avhengig av ting uten en bestemt grunn egentlig. Jeg tror jeg innerst inne har vist hele livet at jeg blir lettere avhengig enn mange andre. For meg er det helt meningsløst å ta en øl, jeg må kjenne rusen. Jeg har hatt tendensen til å drikke for ofte og mye siden tidlig i 20 årene. Kan huske tilbake om at jeg også den gang hadde behov for å sitte alene å drikke. 

Status for gårdagen: jeg klarte å la være og føler meg motivert til enda en dag. 

Turid

Anonymkode: 0e075...fc5

Ja. Noen av oss har en medfødt sårbarhet. Såkalt avhengighetspersonlighet. Så kommer livet i tillegg da. 

Veldig bra! 

- C

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en tråd du burde følge ts, så kan du se hva du gjør med barna dine!

 

Anonymkode: adf0f...e18

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje en tråd du burde følge ts, så kan du se hva du gjør med barna dine!

 

Anonymkode: adf0f...e18

Fint, der kan dere som har behov for det være i fred, for vet du hva jeg tør å vedde på? At ingen herfra kommer over i deres tråd og begynner å fortelle dere ting som at dere får komme over det, bli voksne og ta tak i egne problem og ta ansvar for eget liv feks, for det hadde jo vært veldig ufyselig. 

-Alice

Anonymkode: 0ab49...9be

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist tråd. Jeg har skrevet innlegg her før, i starten som "Indianeren". Jeg har ikke utviklet noe stort alkoholproblem, fordi jeg rett og slett ikke klarer å drikke store mengder eller flere dager på rad. Jeg blir derimot dårlig av nokså små mengder, og syns det får store nok konsekvenser. Jeg skriver trist tråd, fordi jeg vokste opp med en forelder som var alkoholiker. Når jeg tenker etter var de fleste foreldrene i min tenåringsvennegjeng nokså alkoholisert. Da vi kom opp i tenårene  var det flere av ungene som var nokså sinte på foreldrene. Dette var normale foreldre med gode jobber og høy sosial status. Andre av barna igjen var ganske overbærende over foreldrenes drikking og nokså umerket av dette, selv nå som vi er voksne. Og til sist var det par-tre stykker som ble traumatisert av det. Det er ikke godt å si hvem her, med barn, som kommer til å prege barna sine.

Jeg skriver ikke det her for å moralisere. Jeg syns selv at jeg har et trøblete forhold til alkohol selvom det dreier seg om små mengder. Men det er trist at så mange av oss bruker drikking som en måte å regulere følelser. Særlig for de av oss, slik som meg, som vet hvilken skade det kan gjøre.

 

Anonymkode: 9bf15...12f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint, der kan dere som har behov for det være i fred, for vet du hva jeg tør å vedde på? At ingen herfra kommer over i deres tråd og begynner å fortelle dere ting som at dere får komme over det, bli voksne og ta tak i egne problem og ta ansvar for eget liv feks, for det hadde jo vært veldig ufyselig. 

-Alice

Anonymkode: 0ab49...9be

Å be noen «komme over» oppveksten sin med alkoholiserte foreldre er litt forskjellig fra å be de alkoholiserte foreldrene å ta grep! 

Så mange her i tråden som bare gir f i barna sine. Nei du bryr deg faktisk ikke stort om du sitter der å blir full med et barn i huset. Trenger ikke forsøke jabbe bort det med «det er en sykdom» ditt og datt. DU velger å drikke deg drita mens barnet ditt er under ditt ansvar - ja da er du bare en drittdårlig forelder. 

 

Anonymkode: 9c5cf...072

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noe som ikke er nevnt her er jo at misbruk (alkohol, piller, mat, sex, jobb, trening, etc etc) er SYMPTOM på underliggende problemer - alkoholisme er et symptom - du bruker alkohol for å regulere følelser- det er mestringsstrategi av andre problemer. 

Det er kanskje obvious for brukeren Men ikke like selvsagt for de rundt, som fokusere på alkoholmisbruket som hovedårsak til problemene 

Anonymkode: f6f07...662

Jasså du bedreviter. Da må du være grei å forklare meg hva slags problemer jeg har utover at jeg er for glad i alkohol, for selv har jeg det faktisk veldig bra utenom det. Har aldri hatt psykiske plager, har godt sosialt nettverk, snill og god mann og en trygg jobb som jeg trives godt i. Jeg er fullstendig klar over at noen døyver sine plager med rus, men å si at alkohol er et symptom på underliggende problemer er jo helt absurd! Jeg bruker ikke alkohol for å regulere følelser.

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å be noen «komme over» oppveksten sin med alkoholiserte foreldre er litt forskjellig fra å be de alkoholiserte foreldrene å ta grep! 

Så mange her i tråden som bare gir f i barna sine. Nei du bryr deg faktisk ikke stort om du sitter der å blir full med et barn i huset. Trenger ikke forsøke jabbe bort det med «det er en sykdom» ditt og datt. DU velger å drikke deg drita mens barnet ditt er under ditt ansvar - ja da er du bare en drittdårlig forelder. 

 

Anonymkode: 9c5cf...072

Men det å be noen som drikker pga traumer og en fæl oppvekst, å komme over det og ta grep,  det er innafor? Du tror det er sånn du får folk til å slutte? 

La meg se om jeg skjønner, fordi du, feks, vokste opp med foreldre som ødela oppveksten din pga alkohol, så kan du komme hit og preke og dømme? For det er det du gjør, du dømmer, så hardt du kan. Hvis jeg skal følge ditt eksempel så får jeg vel finne noen som sliter alvorlig psykisk og preke til de da, for det var det som fucka meg opp.

Du evner faktisk ikke til å forstå at folk ikke drikker fordi det er gøy, men at det bare er et symptom på noe langt verre underliggende. Traume går i arv det, dessverre, det er ikke så mye annet å gjøre, det vil alltid være lidelse der ute.

Folk i denne tråden VIL forbedre seg, de er her fordi de søker hjelp og støtte til å endre vaner og komme seg videre. At du ikke synes det går fort nok, det driter jeg i, og jeg begynner å bli provosert over folk som kommer hit og skal trykke innpå hva slags dårlige mennesker vi her er. Nå fikk du og andre med dårlig oppvekst pga alkohol en egen tråd, gå dit og søk utvikling og støtte i hverandre og la folk som vil komme seg opp være i fred. 

 

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å be noen «komme over» oppveksten sin med alkoholiserte foreldre er litt forskjellig fra å be de alkoholiserte foreldrene å ta grep! 

Så mange her i tråden som bare gir f i barna sine. Nei du bryr deg faktisk ikke stort om du sitter der å blir full med et barn i huset. Trenger ikke forsøke jabbe bort det med «det er en sykdom» ditt og datt. DU velger å drikke deg drita mens barnet ditt er under ditt ansvar - ja da er du bare en drittdårlig forelder. 

 

Anonymkode: 9c5cf...072

Helt enig. Og har man så store problemer at man ikke klarer å kutte ut, vel da må man faktisk være voksen nok å overlate ansvaret for barna over til noen andre. Man må velge hva som er viktigst, alkohol eller ungene.

Anonymkode: adf0f...e18

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det å be noen som drikker pga traumer og en fæl oppvekst, å komme over det og ta grep,  det er innafor? Du tror det er sånn du får folk til å slutte? 

La meg se om jeg skjønner, fordi du, feks, vokste opp med foreldre som ødela oppveksten din pga alkohol, så kan du komme hit og preke og dømme? For det er det du gjør, du dømmer, så hardt du kan. Hvis jeg skal følge ditt eksempel så får jeg vel finne noen som sliter alvorlig psykisk og preke til de da, for det var det som fucka meg opp.

Du evner faktisk ikke til å forstå at folk ikke drikker fordi det er gøy, men at det bare er et symptom på noe langt verre underliggende. Traume går i arv det, dessverre, det er ikke så mye annet å gjøre, det vil alltid være lidelse der ute.

Folk i denne tråden VIL forbedre seg, de er her fordi de søker hjelp og støtte til å endre vaner og komme seg videre. At du ikke synes det går fort nok, det driter jeg i, og jeg begynner å bli provosert over folk som kommer hit og skal trykke innpå hva slags dårlige mennesker vi her er. Nå fikk du og andre med dårlig oppvekst pga alkohol en egen tråd, gå dit og søk utvikling og støtte i hverandre og la folk som vil komme seg opp være i fred. 

 

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

Har aldri opplevd foreldrene mine påvirket, takk og lov. Og som jeg skrev tidligere så kunne jeg ikke brydd meg mindre om mennesker som ødlegger sitt eget liv ved å drikke seg full alt for ofte. Jeg bryr meg fordi flere her inne forteller at de drikker seg fulle SAMTIDIG som barna er hjemme! Altså, hva ?! Dette syns du er greit? 

Barnevernet burde forlengst ha fått nyss i det, og forhåpentligvis så skjer det en gang. Mange barn vet nok godt at mamma eller pappa sitter fulle i stua selv om de her inne tror at barna er uviten. Det holder av og til at dette barnet forteller dette til én venn. Kanskje forteller den ene vennen dette til sine foreldre, og barnevernet blir kanskje endelig koblet på. 

Slutt å unnskyld folk som sitter å blir fulle mens det er barn i huset. Er vell ikke noe bedre det, enn å ruse seg på kokain mens barna sover. Helt på trynet at de sitter her å «ønsker bli bedre». 

 

Anonymkode: 9c5cf...072

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...