Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mest sannsynlig bukspyttkjertelen og ikke fettlever. Leverskader gir ikke smerter før det er skrumplever og da ville du vært så dårlig at legen var neste valg. 

Hovne ben, tretthet, gulsott, er første stadiet. Sengeleie det neste. Forvirring, pre-dement, dårlig immunforsvar, fare for blodforgiftning og koma, døden, Ikke klare holde seg, bruke bleier. Alt dette gjennom et helt år før du vil få ny lever, hvis du er så heldig å overleve. 

 

Anonymkode: 1d646...bca

Tror også smertene skyldes betennelse i bukspyttkjertelen! Noe som ved gjentatte ganger medfører økt risiko for kreft i bukspyttkjertelen, og kreft der overlever man neppe.. Fettlever kan nok godt kjennes som trykk mot ribbena, om den er blitt stor nok..

Anonymkode: 273df...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er helt jævlig. Er mye kreft og alvorlige sykdommer  som går i familien min men alkoholen er den viktigste støttespilleren min og jeg er livredd for å miste den. Jeg kan klare å komme meg gjennom små perioder uten alkohol, men før eller siden så ryker jeg på en smell. Jeg må selvmedisinere når ting er som verst.Har klart meg over en uke uten alkohol nå, men jeg merker at jeg erstatter mangelen på alkohol med andre ting, både overspising og sulting om hverandre, og drikker store mengder kullsyrevann. I tillegg gråter jeg mye av og på hver dag, så lurer på om det er abstinenser..

-Vimsa

Anonymkode: e69cc...774

Ja det er det iboende faenskapet med drikking, vi tror alkoholen er en viktig støttespiller, fordi avhengigheten narrer oss til å tro det, mens det den egentlig gjør er å sakte men sikkert ta livet av oss, selvbedrag!

Syns du har gjort en fantastisk bra jobb med en uke uten alkohol, og takk for inspirasjonen du gir!

Sender over en stor klem..❤️

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Den uka her ble det ca 1 flaske vin og 2 halvlitere totalt, fordelt på 2 kose-seg-med-kjæresten-kvelder og 1 vennemiddag.  Det er mer enn vanlig for meg, og mer enn jeg egentlig ønska.

Er dette mye? 

Anonymkode: 9bf15...12f

Ikke mye i forhold til hvor ille det kunne ha vært! Men det må du jo kjenne på selv..

Anonymkode: 273df...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det iboende faenskapet med drikking, vi tror alkoholen er en viktig støttespiller, fordi avhengigheten narrer oss til å tro det, mens det den egentlig gjør er å sakte men sikkert ta livet av oss, selvbedrag!

Syns du har gjort en fantastisk bra jobb med en uke uten alkohol, og takk for inspirasjonen du gir!

Sender over en stor klem..❤️

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Ikke sant, jeg har drukket tett lenge nå, og kan knapt se for meg en hverdag uten alkohol. MEN! Jeg vet jo fra tidligere før jeg ble avhengig at jeg klarte selv de største nedturer uten den jævla alkoholen. DA var det riktignok endel annen type selvskading inne i bildet, men allikevel. Det gjelder jo bare å finne tilbake, og få tilbake den hverdagen som var levelig uten alkohol. Det eneste alkoholen har gjort mot meg er å gjøre meg feitere, mer pløsete, dårlig hud og tynnere lommebok. Den demper angsten og selvhatet i noen timer, men så våkner man dagen derpå og angrer seg på at man gikk på fylla for tredje gang  på en uke.

Takk, det hjelper veldig å ha noen andre å snakke med om alkoholen utenfor psykolog og gruppeterapauter merker jeg. Som jeg har nevnt tidligere i tråden så er helga ofte det vanskeligste for meg da behandlingsapparatet rundt meg er stengt, og jeg blir da sittende alene og kverne i mine egne tanker. Hjelpetelefoner benytter jeg meg ikke av fordi jeg har så telefonskrekk, samt at det er vanskelig for meg å snakke muntlig til noen om sykdommene mine, så da er det bare chattemuligheter igjen. Bare det å få laget ett innlegg eller to og få småpratet litt er en viktig distraksjon og oppmuntring for meg.

Sender en klem tilbake ❤️ :)

-Vimsa

Anonymkode: e69cc...774

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som klarer å la være å drikke i noen dager, en uke eller hva det måtte være..hvordan reagerer kroppen på det? Jeg drikker altfor mye, jeg vet.. kan bli opptill 2 flasker vin hver dag..har angst, samlivsbrudd, barnet mitt sliter..

Anja

Anonymkode: 09d31...601

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som klarer å la være å drikke i noen dager, en uke eller hva det måtte være..hvordan reagerer kroppen på det? Jeg drikker altfor mye, jeg vet.. kan bli opptill 2 flasker vin hver dag..har angst, samlivsbrudd, barnet mitt sliter..

Anja

Anonymkode: 09d31...601

Kroppen reagerer ikke noe spesielt på det, bortsett fra at jeg merker ett slags sug etter smaken av alkohol. For min del blir det mest psykisk: Blir stressa, får angst fordi jeg må være tilstede i mitt eget hode uten å kunne dempe følelser, tenker på alkohol hele tiden fordi jeg er så vant til å drikke, blir deprimert osv )

Anonymkode: e69cc...774

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kroppen reagerer ikke noe spesielt på det, bortsett fra at jeg merker ett slags sug etter smaken av alkohol. For min del blir det mest psykisk: Blir stressa, får angst fordi jeg må være tilstede i mitt eget hode uten å kunne dempe følelser, tenker på alkohol hele tiden fordi jeg er så vant til å drikke, blir deprimert osv )

Anonymkode: e69cc...774

-Vimsa forresten :)

Anonymkode: e69cc...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den uka her ble det ca 1 flaske vin og 2 halvlitere totalt, fordelt på 2 kose-seg-med-kjæresten-kvelder og 1 vennemiddag.  Det er mer enn vanlig for meg, og mer enn jeg egentlig ønska.

Er dette mye? 

Anonymkode: 9bf15...12f

Tuller du nå ? Det er lite , vil jeg si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke edru i dag. Kjennes ut som jeg har tatt et mentalt steg inn i meg selv å fått nye tanker. Vill ikke ut å drikke, har ikke lyst til å bruke energien min på rus... Det kjennes ut som jeg trenger fred og ro for å mobilisere krefter, jeg lever med mye angst som sliter på meg.

Jeg har aktivt lagt planer fremover for å prøve å unngå at ensomhetsfølelsen blir for stor, kjenner jeg gleder meg til ting som skal skje.

Neste søndag ønsker jeg å sitte her å skrive om to edru uker, det er målet! Det er skjørt siden det kan snu så sykt fort men jeg er mer bevisst nå på å snu tankene som frister meg med øl over på noe annet etter at jeg begynte å skrive her.

 

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart mandag, er dere som sa dere var med på hvite dager fremdeles med? Jeg er klar, men grugleder meg. Jeg vet hvor godt humør og hvilket overskudd jeg får etter at jeg har klart meg i et par dager, og gleder meg veldig til det! Gruer meg til abstinensene som jeg vet kommer. Jeg skjelver og rister både inn- og utvendig, og bare det å vite at et glass vin demper på dette....Nei, denne gangen skal jeg ikke la meg lure! 

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det snart mandag, er dere som sa dere var med på hvite dager fremdeles med? Jeg er klar, men grugleder meg. Jeg vet hvor godt humør og hvilket overskudd jeg får etter at jeg har klart meg i et par dager, og gleder meg veldig til det! Gruer meg til abstinensene som jeg vet kommer. Jeg skjelver og rister både inn- og utvendig, og bare det å vite at et glass vin demper på dette....Nei, denne gangen skal jeg ikke la meg lure! 

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

Ja, jeg er med. Har fullt program hele uka, så tror det skal gå bra. Lykke til, alle sammen! 

Lisa 

Anonymkode: d449d...8a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Raggy skrev:

:eeeh: Der røyk den anonymknapen ja... men egentlig like greit, min drikking er jo ingen hemmelighet.. Må le av meg selv da, så distre at jeg ikke klarer å trykke på anonymknappen og så teknisk dårlig at jeg ikke klarer å skjule det etterpå :fnise:

😂♥️ Herlig! 

Anonymkode: d449d...8a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på det Elisabeth, her skal vi ta hensyn til hverandre 💜

Jeg skal også på skogstur i morgen, og et par andre ting har jeg også planlagt. Vi SKAL få til dette!  Klem til deg. 

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krysser fingrene for alle å håper flere blir med på en hvit mnd fra nå :) 

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt med!

Har utsatt å ta tak i alkohol problemet i to år nå. I to år har jeg tenkt neste mandag, vel på tide å gjøre noe med det nå, etter over 100 mandager hvor jeg ikke har gjort det, nytter ikke å utsette det lenger!!

Ønsker alle lykke til, så håper jeg vi kan støtte hverandre gjennom det verste!❤️

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men dere som klarer å la være å drikke i noen dager, en uke eller hva det måtte være..hvordan reagerer kroppen på det? Jeg drikker altfor mye, jeg vet.. kan bli opptill 2 flasker vin hver dag..har angst, samlivsbrudd, barnet mitt sliter..

Anja

Anonymkode: 09d31...601

Høres ut som du har det tøft nå!!

Har du noen å prate med om ting, som kan hjelpe deg og barnet ditt hvis du trenger det?!

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...