Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du det er rett og slett umulig! Men jeg tror at noen rett og slett lukter mye mer enn andre. Jeg og venninnen min kan være skikkelig dritings og ikke lukte noe etter at vi ble edru samboeren min lukter mye mer. Han kan drikke akkurat lik mengde som kompisen og han lukter mye mer. I følge promille tester har han alltid promille mye lenger enn meg og. 

Trude

Anonymkode: ab763...d0c

Kanskje som i at noen generelt har mer kroppslukt enn andre? Jeg har i alle fall aldri luktet på andre at de har drukket kvelden før, med mindre de er skikkelig uflidde i gamle klær og lukter gammel øl og urin, sånn type gammel alkis som er en del av de fleste bybilder. 

Men jeg skal gi meg på det. Noen lukter tydeligvis bedre enn meg. 

Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke 2 øl. Men om mannen min tok 2 øl og jeg kom hjem 2-3 timer senere hadde jeg luktet det, ja. Får dere aldri spørsmål fra familien? 

Anonymkode: 20be1...7bd

Det er jeg enig i. Fersk øl lukter jeg av ånden, men ikke av hud og hår. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg er veldig nysgjerrig på. Endel av diagnosen alkoholisme er benekting, har selv hatt mennesker i livet mitt som har drukket enorme mengder alkohol, uten tvil alkoholikere, men de har alltid benektet sitt alkoholforbruk.Hvorfor er ikke du der? Tenker at når du er i stand til å se at du drikker altfor mye, så er du alkoholmisbruker og ikke alkoholiker. Hva tenker du rundt dette? 

Anonymkode: 66733...859

Det her synes jeg også er rart... Kan det være at benektingen er en klisje? Jeg vet at mitt inntak handler om for mye alkohol, jeg sier det også til folk rundt meg. Er jeg ikke alkoholiker da eller??? 

Elisabeth

 

Anonymkode: 08a06...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg er veldig nysgjerrig på. Endel av diagnosen alkoholisme er benekting, har selv hatt mennesker i livet mitt som har drukket enorme mengder alkohol, uten tvil alkoholikere, men de har alltid benektet sitt alkoholforbruk.Hvorfor er ikke du der? Tenker at når du er i stand til å se at du drikker altfor mye, så er du alkoholmisbruker og ikke alkoholiker. Hva tenker du rundt dette? 

Anonymkode: 66733...859

Om man benekter det eller ikke har ikke noe å si på om man er alkoholiker eller ikke. Man kan være fullstendig klar over at man er avhengig og alkoholiker. Det er det mange som er. Så er det noen som benekter det ja. Jeg visste jeg begynte å bevege meg over i gråsonen da jeg gjorde det. Jeg visste jeg misbrukte alkohol og andre rusmidler fra den dagen jeg begynte. Jeg visste også når jeg krysset grensen og hadde blitt avhengig. 

Andre tungt narkomane kan sitte der og si at "Nei jeg er ikke narkoman. Jeg bare selvmedisinerer meg og jeg kan slutte når jeg vil". Noe de faktisk ikke kan. Både jeg som ikke har et snev av fornektelse og de som er fullstendig på kjøret og fornekter, er rusavhengige. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man benekter det eller ikke har ikke noe å si på om man er alkoholiker eller ikke. Man kan være fullstendig klar over at man er avhengig og alkoholiker. Det er det mange som er. Så er det noen som benekter det ja. Jeg visste jeg begynte å bevege meg over i gråsonen da jeg gjorde det. Jeg visste jeg misbrukte alkohol og andre rusmidler fra den dagen jeg begynte. Jeg visste også når jeg krysset grensen og hadde blitt avhengig. 

Andre tungt narkomane kan sitte der og si at "Nei jeg er ikke narkoman. Jeg bare selvmedisinerer meg og jeg kan slutte når jeg vil". Noe de faktisk ikke kan. Både jeg som ikke har et snev av fornektelse og de som er fullstendig på kjøret og fornekter, er rusavhengige. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

Vil legge til at det som skiller om man bare har et alkoholmisbruk eller er alkoholiker er hvor mye drikkingen går ut over daglige aktiviteter og psyke, om en opplever abstinenser når en ikke får drukket alt fra fysiske til psykiske abstinenser og om en faktisk klarer å bare bestemme seg for å stoppe drikkingen uten at det fører til stort følelsesmessig ubehag og stress og den ene sprekken etter den andre. Mange tror at de bare kan slutte når de vil, men opplever å ikke få det til når de faktisk prøver. 

Det er mye enklere å opphøre drikkingen i et tidlig stadium når det bare er snakk om misbruk og ikke alkoholisme. De fleste alkoholikere vil behøve en eller annen form for hjelp til å slutte, for det er for tøft på egen hånd. En som misbruker, men ikke har utviklet den fysiske og psykiske avhengigheten vil mye lettere kunne velge å stoppe før det da utvikler seg videre. 

Og ja, mange alkoholikere benekter det, men man kan også være en alkoholiker med realistisk syn på seg selv og sitt problem. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Først og fremst: Takk til deg som startet tråden :blomst:

Slenger inn en liten brannfakkel her.

Jeg er muligens alkoholiker. Skriver muligens, fordi jeg drikker veldig mye, men føler likevel at jeg har "kontroll". Årsaken (og brannfakkelen) er dette: Når jeg drikker, føler jeg meg bra. Jeg slapper av. Jeg får sove. Og: jeg stopper før jeg blir full.

En god venninne av meg er nå tørrlagt alkoholiker (var på avrusning og behandling). Hun ble "gæern" når hun drakk. Mye grining, krangling, flatfyll. Flatfyll type både tisset på seg og bæsjet på seg. Samme gjelder et nært familiemedlem. Hun ble deppa, gråt. For hvert glass ble livet hennes verre. 

Så har måten man reagerer på alkoholen noe å si for hvor avhengig man er? Eller er det helt irrelevant? 

Altså: Dersom jeg er alkoholiker, så er jeg av den "velfungerende" typen. Jeg blir ikke deppa. Jeg griner ikke. Jeg blir ikke kranglete. Jeg blir ikke full. Jeg bæsjer ikke på meg. Derfor føler jeg vel også at "jeg har kontroll". 

- G - 

Anonymkode: 18bb1...b59

Nei det er helt irrelevant!

Det som er relevant er avhengigheten..

Jeg stopper som regel alltid før jeg blir full,  liker ikke å bli full, handler aldri inn mer enn hva jeg skal drikke den dagen og begrenser meg, blir ikke gærn når jeg drikker, spyr aldri osv..

Jeg drikker likevel, uansett relativt små kvanta, hver dag og er avhengig av å drikke hver dag, ergo er jeg en alkoholiker!

Spørsmålet er da, hvor ofte drikker du, klarer du å avstå fra alkohol omså en mnd i strekk, si nei om noen tilbyr deg alkohol f.eks?!

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det ikke spiller så stor rolle...

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Jeg synes det spiller en stor rolle særlig for de som er rundt mennesker som lider av alkoholisme/ alkoholmisbrukere. Det er jo særs forvirrende for den som ikke har problemet, at misbrukeren benekter totalt at han/ hun har et problem. Hvis misbrukeren er ærlig, vil det jo være større sjanse for at personen tilslutt klarer å slutte å drikke. Hvis en person benekter totalt det som er totalt opp i dagen, så er det nok lurest å gå, uansett hvor smertefullt det er, ellers venter gjerne et liv som medavhengig. 

Anonymkode: 66733...859

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det spiller en stor rolle særlig for de som er rundt mennesker som lider av alkoholisme/ alkoholmisbrukere. Det er jo særs forvirrende for den som ikke har problemet, at misbrukeren benekter totalt at han/ hun har et problem. Hvis misbrukeren er ærlig, vil det jo være større sjanse for at personen tilslutt klarer å slutte å drikke. Hvis en person benekter totalt det som er totalt opp i dagen, så er det nok lurest å gå, uansett hvor smertefullt det er, ellers venter gjerne et liv som medavhengig. 

Anonymkode: 66733...859

Jeg tenkte mer at for min del spiller det ingen rolle om jeg kalles «alkoholmisbruker» eller «alkoholiker». Problemet mitt er det samme. Det at jeg har et for høyt forbruk og syntes det er vanskelig å slutte å drikke. 

Jeg har på en måte ikke noe stolthet i å kalle meg noe annet enn alkoholiker. Å si at alkoholikere er de slitne folka som ikke greier livet sitt, i mens jeg er et vellykket menneske som bare strever litt med inntaket mitt. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et forferdelig usunt forhold til alkohol. Jeg har stort sett brukt det som flukt, og som straff. For noen år siden var en treliterskartong med rødvin ikke nok til to kvelder, og jeg konsumerte store mengder alkohol. En stund tenkte jeg at jeg kom til å drikke meg ihjel, eller i det minste drikke så mye at jeg endelig klarte å ta mitt eget liv. Og så gjennomgikk jeg traumeterapi. Det hjalp meg til å innse viktige sannheter rundt overgrepene, og jeg klarte å legge bort skyldfølelsen. Da endret mye seg. Jeg sluttet å kutte meg, jeg fikk et mer normalt forhold til mat, og alkoholen hadde ikke lenger et så stort grep på meg. 

Likevel drakk jeg en del, og jeg skjønner nå i ettertid at ekteskapet mitt var en stor kilde til frustrasjon for meg. I fjor gikk jeg fra mannen min, og jeg fikk en ny kjæreste. Og han har gjort sitt til at jeg føler meg levende igjen. Han SER meg, han vil forstå, og han spør hvorfor jeg handler som jeg gjør. Og da er jeg nødt til å se på meg selv, se på hva jeg driver med. Nå drikker vi ikke i ukedagene, og til helga drikker vi moderat - sånn som vanlige folk gjør. Det er helt surrealistisk å se at jeg har kommet så langt. I dag feirer vi at jeg har bursdag, og vi drikker champagne. Jeg styrter ikke som jeg gjorde før, jeg nyter smaken og drikker like sakte som ham. Og jeg har ikke lenger den trangen til å ville drikke meg full. Jeg har hele tiden vært redd for å kutte alkoholen helt, og har drømt om å kunne drikke "normalt". Det klarer jeg nå, men hvis det skulle tippe over igjen har jeg tenkt å bli totalavholds. Livet er bedre uten alkohol.

Anonymkode: b612f...efe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det her synes jeg også er rart... Kan det være at benektingen er en klisje? Jeg vet at mitt inntak handler om for mye alkohol, jeg sier det også til folk rundt meg. Er jeg ikke alkoholiker da eller??? 

Elisabeth

 

Anonymkode: 08a06...aae

Ameikansk klisjé. Jeg tror godt at man kan være klar over ting, uten å ha makten selv til å gjøre noe med den

 

-Aud

Anonymkode: 42ef5...ea5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere i kveld?

Her er jeg akkurat i gang med å "finne den velkjente roen "alkoholen gir, hvor ingenting gjør vondt mer!

Men som vanlig fylles jeg like mye opp av selvforakt, som av alkohol, hver gang jeg MÅ ha den trøsten, som jeg egentlig ønsker å leve helt uten..😔😣

Noe av det verste med å fortsette å drikke, er at jeg fortsetter med å la de som ødela meg og livet mitt, og som er årsaken til at jeg drikker, vinne..

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere i kveld?

Her er jeg akkurat i gang med å "finne den velkjente roen "alkoholen gir, hvor ingenting gjør vondt mer!

Men som vanlig fylles jeg like mye opp av selvforakt, som av alkohol, hver gang jeg MÅ ha den trøsten, som jeg egentlig ønsker å leve helt uten..😔😣

Noe av det verste med å fortsette å drikke, er at jeg fortsetter med å la de som ødela meg og livet mitt, og som er årsaken til at jeg drikker, vinne..

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Hei Pia!

Det er fælt å kjenne på selvforakt. Jeg tror ikke å forakte seg selv og anse seg som eb taper hjelper til å slutte. Vi er som vi er. 

Jeg sitter i sofaen og er rastløs. Forsøker døyve det med is; men is er ikke så kjekt som beroligende. Men føler at jeg må klare å ha barnefri uten å ruse meg. 

Klem Mina

Anonymkode: 6d036...f31

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hei Pia!

Det er fælt å kjenne på selvforakt. Jeg tror ikke å forakte seg selv og anse seg som eb taper hjelper til å slutte. Vi er som vi er. 

Jeg sitter i sofaen og er rastløs. Forsøker døyve det med is; men is er ikke så kjekt som beroligende. Men føler at jeg må klare å ha barnefri uten å ruse meg. 

Klem Mina

Anonymkode: 6d036...f31

Ja sant nok som du sier, vi er bare mennesker!

Hater bare meg selv som holder på med noe så idiotisk som å tro at å drikke vil løse noen problemer, når jeg vet så inderlig godt at det ikke gjør det, det skaper bare enda mer problemer på toppen av alt annet, alt blir verre..

ALT er bedre enn å ruse seg, uansett hvilket rusmiddel det er snakk om!

Stå på og ikke gi deg, ikke gi etter for suget!❤️

Prøver å tenke sånn at vi har faktisk levd og mestret livet uten alkohol før, så da må det gå ann å mestre livet igjen, uten alkohol, de fleste gjør jo det, så hvorfor skulle ikke vi klare det også?!

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja sant nok som du sier, vi er bare mennesker!

Hater bare meg selv som holder på med noe så idiotisk som å tro at å drikke vil løse noen problemer, når jeg vet så inderlig godt at det ikke gjør det, det skaper bare enda mer problemer på toppen av alt annet, alt blir verre..

ALT er bedre enn å ruse seg, uansett hvilket rusmiddel det er snakk om!

Stå på og ikke gi deg, ikke gi etter for suget!❤️

Prøver å tenke sånn at vi har faktisk levd og mestret livet uten alkohol før, så da må det gå ann å mestre livet igjen, uten alkohol, de fleste gjør jo det, så hvorfor skulle ikke vi klare det også?!

Anonymkode: 273df...b94

Sånn tenker jeg og. Samtidig ser jeg jo at de fleste jeg kjenner drikker(normalt forbruk da), så det er jo ikke som at vi som ruser oss i denne tråden uansett hva det er på er noe dårligere. Andre folk har  bare ikke et problemfylt forhold til det. 

Jeg har i alle fall troen. Jeg tenker at mange strever nok skjult også. Jeg ser jo at de vennene mine som fester i helgene alltid drikker seg dritings, og det er heller ikke spesielt sunt. Forskjellen er vel at mange av oss i tråden har det mer jevnt utover. 

Anonymkode: 6d036...f31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere i kveld?

Her er jeg akkurat i gang med å "finne den velkjente roen "alkoholen gir, hvor ingenting gjør vondt mer!

Men som vanlig fylles jeg like mye opp av selvforakt, som av alkohol, hver gang jeg MÅ ha den trøsten, som jeg egentlig ønsker å leve helt uten..😔😣

Noe av det verste med å fortsette å drikke, er at jeg fortsetter med å la de som ødela meg og livet mitt, og som er årsaken til at jeg drikker, vinne..

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Hei 😊

Jeg er hjemme og har det stille og rolig siden det er barn i hus. Fin typisk TV og tacokveld. 

Uroen i meg er døyvet med mye mat og store mengder godteri så overspisingen tar over... Men alt i alt en fin kveld.

Ønsker deg det beste 🥰

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg sterke tanker om å drikke. Jeg ble invitert med. Vet det er dop det og, men hun venninna mi skal hjelpe meg å holde meg til kun alkohol. Vet jeg klarer akkurat det. Spørsmålet er om jeg klarer bare noen få øl. Er vel tre uker siden sist jeg ruset meg nå. Kjenner at jeg ikke burde, men jeg har ikke motivasjon til å la vær. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg sterke tanker om å drikke. Jeg ble invitert med. Vet det er dop det og, men hun venninna mi skal hjelpe meg å holde meg til kun alkohol. Vet jeg klarer akkurat det. Spørsmålet er om jeg klarer bare noen få øl. Er vel tre uker siden sist jeg ruset meg nå. Kjenner at jeg ikke burde, men jeg har ikke motivasjon til å la vær. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

Dop der og skulle det stå. 

Det er så tungt å leve edru. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg sterke tanker om å drikke. Jeg ble invitert med. Vet det er dop det og, men hun venninna mi skal hjelpe meg å holde meg til kun alkohol. Vet jeg klarer akkurat det. Spørsmålet er om jeg klarer bare noen få øl. Er vel tre uker siden sist jeg ruset meg nå. Kjenner at jeg ikke burde, men jeg har ikke motivasjon til å la vær. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

Sånne dager kommer... Det eneste jeg kan si er det jeg lærte av ei som hjalp meg i forhold til rus er "tenk tanken ut, altså tenk deg igjennom kvelden og det du opplever, tenk så på at du våkner i morgen og hvilken tanker du da har, hvilken følelser har du i morgen når du våkner?

Jeg må innrømme at det aldri har hjulpet meg siden jeg blir så gira på alkohol at jeg ikke klarer å stoppe meg selv... men kanskje du kan? Går det ann? Å stoppe når man har fått tenning?.....

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dop der og skulle det stå. 

Det er så tungt å leve edru. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

Ja det er tungt!!

Men når vi "lærer" oss å mestre livet igjen, UTEN alkohol kommer livet til å bli mye bedre på alle måter, egentlig vet både du og jeg det, og det er dit vi må komme os nå, FØR alt går til h......!!❤️

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...