Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånn at enkelte må tråkke andre ned for å føle seg bedre selv og ikke minst så kommer nok skammen over hva man har gjort selv når man leser om andre som strever med sitt missbruk. Det er bare å la det gå forbi og fortsette den gode jobben vi har startet med her :) 

Jeg har vært edru hele uken å kjenner nå et nytt håp om å kunne klare meg lenge uten alkohol ved hjelp av denne tråden. Første hinder komme på søndag da ungene drar å jeg er "fri... Tror jeg må ha en plan for søndagen med en aktivitet el

 

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

Du har vært kjempeflink. En aktivitet er lurt. 

Jeg skal bort i helgen og det blir vin på lørdag. Den har jeg tenkt til å drikke. 

Jeg har et håp om mandag neste uke. Jeg har vært avholds eller hatt helt moderat forbruk i mange måneder av gangen før. Jeg håper jeg får det til nå, men søndagen blir tøff for meg også. Søndagskvelden er alltid ekstra vanskelige for meg. Jeg burde sikkert hatt en aktivitet, men hodet er tomt. 

- Sara 

Anonymkode: 74710...152

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Andrea, drikker din mann nå når du er gravid eller har du noe støtte i han?

-Sinna 

Anonymkode: adf0f...e18

Ikke så mye, for jeg blir så irritert av det, men jeg vet jo det "ligger i han" også, så han er på ingen måte på vei ut av det bare fordi han roer seg nå. Jeg trenger ikke støtte fra han nå, jeg er ikke redd for å begynne drikke nå, det er totalt uaktuelt, men jeg trenger støtte når ungen er ute, og av erfaring er vi ikke bedre på å dra hverandre inn i alkoholen, enn ut. Tenker litt at det ikke er vits i at én av oss ønsker å gjøre noe med det, for vi greier det ikke alene, vi må bestemme oss sammen. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du har vært kjempeflink. En aktivitet er lurt. 

Jeg skal bort i helgen og det blir vin på lørdag. Den har jeg tenkt til å drikke. 

Jeg har et håp om mandag neste uke. Jeg har vært avholds eller hatt helt moderat forbruk i mange måneder av gangen før. Jeg håper jeg får det til nå, men søndagen blir tøff for meg også. Søndagskvelden er alltid ekstra vanskelige for meg. Jeg burde sikkert hatt en aktivitet, men hodet er tomt. 

- Sara 

Anonymkode: 74710...152

Ja tror også det å ha aktiviteter, å ha noe å gjøre er veldig viktig!!

Tenkte å begynne å trene igjen, veldig lenge siden sist. Mange som anbefaler trening for å avhjelpe i forhold til de fleste typer rus, har tro på det!

Har du klart det før, klarer du det igjen Sara!🤗

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vært kjempeflink. En aktivitet er lurt. 

Jeg skal bort i helgen og det blir vin på lørdag. Den har jeg tenkt til å drikke. 

Jeg har et håp om mandag neste uke. Jeg har vært avholds eller hatt helt moderat forbruk i mange måneder av gangen før. Jeg håper jeg får det til nå, men søndagen blir tøff for meg også. Søndagskvelden er alltid ekstra vanskelige for meg. Jeg burde sikkert hatt en aktivitet, men hodet er tomt. 

- Sara 

Anonymkode: 74710...152

helt enig i at søndag er vanskelig. Søndagskvelden der du vet at det er en lang uke foran deg, og det fremdeles er "helg" da har jeg ofte sprekket. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så mye, for jeg blir så irritert av det, men jeg vet jo det "ligger i han" også, så han er på ingen måte på vei ut av det bare fordi han roer seg nå. Jeg trenger ikke støtte fra han nå, jeg er ikke redd for å begynne drikke nå, det er totalt uaktuelt, men jeg trenger støtte når ungen er ute, og av erfaring er vi ikke bedre på å dra hverandre inn i alkoholen, enn ut. Tenker litt at det ikke er vits i at én av oss ønsker å gjøre noe med det, for vi greier det ikke alene, vi må bestemme oss sammen. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Er du klar for å forlate han om han ikke ønsker å bli edru? Det beste hadde jo vært om dere fikk til dette sammen, men da må han vise at han kan kutte ut alkoholen han også.

-Sinna 

Anonymkode: adf0f...e18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klar for å skrive enda, men sliter med alkoholen jeg og. Men leser og tenker mye ❤️

Og til dere som sprer så mye negativitet her; les navnet på tråden igjen. 

K.

Anonymkode: ebad6...223

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

helt enig i at søndag er vanskelig. Søndagskvelden der du vet at det er en lang uke foran deg, og det fremdeles er "helg" da har jeg ofte sprekket. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Ja, akkurat sånn er det for meg. Søndag ettermiddag og kveld er det verste med hele uken, det har hendt mange ganger at jeg har dratt på pub fordi huset er tomt for vin, for jeg skulle jo ikke drikke på en søndag.... Så har jeg endt opp med å drikke mer enn jeg ville gjort hjemme fordi jeg vil forlenge helgen og fordi jeg gruer meg til uken. 

- Sara 

Anonymkode: 74710...152

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar for å forlate han om han ikke ønsker å bli edru? Det beste hadde jo vært om dere fikk til dette sammen, men da må han vise at han kan kutte ut alkoholen han også.

-Sinna 

Anonymkode: adf0f...e18

jeg kan ikke si jeg er det. Det er i alle fall ikke noe jeg har tenkt på. Det er klart hadde vi havnet i situasjoner der jeg hadde følt at han hadde skadet barna hadde jeg jo måttet vurdere det, men han er virkelig verdens beste far. Det r sikkert rart å si om noen som strever med alkohol, men han er det. Barnet har aldri sett han full. 

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke klar for å skrive enda, men sliter med alkoholen jeg og. Men leser og tenker mye ❤️

Og til dere som sprer så mye negativitet her; les navnet på tråden igjen. 

K.

Anonymkode: ebad6...223

Skriv det ned, K! Selv om det er mange meninger der ute, så overse det. De hyler om at vi driver med fornektelser. Det er jo nettopp det vi ikke gjør. Vi skriver dette ned fordi vi har innsett at vi må redusere alkoholkonsumet før det går for langt. For noen så har det gått for langt allerede, men dette er kanskje første skritt til å gjøre noe med det. 

Tråden her gir meg motivasjon. Heier på deg! 

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

 

Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre om de som drikker seg snydens uten barn. Ødelegg dere gjerne selv. Det er foreldrene her inne som bør ta et skikkelig grep. Ikke sutre på kg, men søke riktig hjelp for barnas beste! 

Anonymkode: 9c5cf...072

Jeg har ikke barn, men jeg har problemer med alkohol (veldig vanlig i min familie på begge sider), derfor begynte jeg å skrive her. Jeg ville snakke med folk som sliter med det samme, be om råd om hvordan jeg kan slutte med det. Ikke for at folk som sitter på sin høye hest skal forteller meg at jeg ikke er verdt at noen skal bry om meg, jeg er bare en dum alkoholiker som ødelegger meg selv og kan gjerne fortsette med det. Takk for at du skjønte hva denne tråden handler om og at du bruker din verdifull tid til å skrive her.

-Linnea

Anonymkode: f463b...fc8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriv det ned, K! Selv om det er mange meninger der ute, så overse det. De hyler om at vi driver med fornektelser. Det er jo nettopp det vi ikke gjør. Vi skriver dette ned fordi vi har innsett at vi må redusere alkoholkonsumet før det går for langt. For noen så har det gått for langt allerede, men dette er kanskje første skritt til å gjøre noe med det. 

Tråden her gir meg motivasjon. Heier på deg! 

Anonymkode: 8a1ec...467

Som du sier så har ihvertfall jeg forstått at drikkingen min er et problem. Det går så fint helt til at det på en måte eksploderer i hodet mitt å jeg gjør hva som helst for å få alkohol. Da har ikke kreativiteten noen grenser... jeg forstår at dette skjer men har opplevd å bli maktesløs ovenfor denne kraften som avhengighet har... Jeg har mange ganger tenkt at jeg må ha en strategi klar når suget kommer men aldri fått satt det i system. Kanskje det er tid for det nå sammen med dere snille menneskene her inne :) 

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke barn, men jeg har problemer med alkohol (veldig vanlig i min familie på begge sider), derfor begynte jeg å skrive her. Jeg ville snakke med folk som sliter med det samme, be om råd om hvordan jeg kan slutte med det. Ikke for at folk som sitter på sin høye hest skal forteller meg at jeg ikke er verdt at noen skal bry om meg, jeg er bare en dum alkoholiker som ødelegger meg selv og kan gjerne fortsette med det. Takk for at du skjønte hva denne tråden handler om og at du bruker din verdifull tid til å skrive her.

-Linnea

Anonymkode: f463b...fc8

De driter i oss, og vi driter i dem!

Nå er vi her Linnea, også vi uten barn❤️

Håper også på gode råd, støtte og motivasjon, og å kunne gi det tilbake!

Bare å ignorere totalt og ikke svare dem..!!

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn, men jeg har problemer med alkohol (veldig vanlig i min familie på begge sider), derfor begynte jeg å skrive her. Jeg ville snakke med folk som sliter med det samme, be om råd om hvordan jeg kan slutte med det. Ikke for at folk som sitter på sin høye hest skal forteller meg at jeg ikke er verdt at noen skal bry om meg, jeg er bare en dum alkoholiker som ødelegger meg selv og kan gjerne fortsette med det. Takk for at du skjønte hva denne tråden handler om og at du bruker din verdifull tid til å skrive her.

-Linnea

Anonymkode: f463b...fc8

Samme her. Jeg skrev om mine erfaringer i går i tråden ( for første gang i livet mitt satte jeg ord på at jeg har et problem) og fikk helt vondt av pekefinger bedreviter innleggene som har kommet siden i går. Gratulerer dere er med på at sånne som meg går rett tilbake til flasken og mister troen på at dette kan vi klare. 

- Carpe 

Anonymkode: 33855...a40

Ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt, spekulasjoner, medisintips og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd at flere her skal ødelegge denne tråden! Her er både jeg og mannen 100% edru nå som jeg er gravid. Han har vert kjempe flink og jeg ser også at han på en måte har bestemt seg for å leve ett sunnere liv. Han har på en måte ett veldig annerledes forhold til alkohol enn meg. Jeg er flink med måtehold toppen tre glass mer drikker jeg ikke (vin) mens han kan drikke til det blir tomt. Vi har hatt våre runder i løpet av livet sammen. Jeg ser utrolig stor forbedring etter at han ble far. Men stoler fortsatt ikke på han rundt alkohol. Heldigvis (for meg) er han ikke noe gå ut og drikke menneske. Kun på julebord osv. Men til gjengjeld tar det alltid helt av der. Da er jeg alltid nøye med å skaffe barnevakt. Heldigvis har vi en avtale om at når jeg er gravid er han med gravid så da drikker vi ikke. Vi har også snakket sammen om å holde oss relativt edrue senere også pga av helsen. Han har fått dårligere helse og jeg håper at det å kutte ut alkoholen vill hjelpe 

trude

Anonymkode: ab763...d0c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hatt noen abstinenser annet enn at jeg har hatt et sug på kveldene. Kan sammenliknes med å ha intens lyst på sjokolade, men det kjenner du nok til 😏 Jeg har aldri drukket på dagtid, kun på kveldstid. Av en eller annen grunn så har hjernen min nå skrudd av suget, men spør meg til helgen...Gruer meg litt til fredag, men jeg skal tvinge meg gjennom det uten en eneste dråpe. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

Ja skjønner hva du mener!

Har heller aldri drukket på dagtid men kjenner fysiske abstinens når det har gått ca 16-20 timer uten alkohol, type at magen knyter og strammer seg, litt svetting og ofte hodepine, skikkelig kjipt..😔

Hvordan opplever dere andre abstinenser fysisk/psykisk?!

Anonymkode: 273df...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for en fin tråd (foruten desperate forsøk på ødeleggelse). Jeg hiver meg på med eget brukernavn, siden jeg er veldig kite aktiv her kan jeg like godt bli husket for denne tråden. Jeg har selv slitt med alkohol og grensene for drikking helt siden jeg var ungdom. Nå er jeg en godt voksen dame, og har landet på et ganske greit forbruk. Men fremdeles må jeg alltid anstrenge meg for å klare å holde meg innenfor. Det føles som en evig kamp, og av og til har jeg vurdert om jeg burde slutte helt for å slippe å forholde meg til «kampen». Jeg ser frem til å fortsette kampen, og debatten sammen dere. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er fredagen her dere. Har dere gjort dere opp noen tanker om det? Jeg har gruet meg litt til i dag, for fredager og lørdager har vært de dagene som jeg har tillatt meg selv og turt å drikke åpenlyst foran samboer. Det har liksom vært "lov" siden det er helg. De siste ukene så har jeg startet rett etter jobb på fredag med en øl eller to, og gjemt unna boksene før samboer oppdaget at jeg hadde startet tidlig. Senere på kvelden har jeg drukket vin helt åpenlyst fordi det da liksom føltes helt greit. I dag blir det annerledes og håper at trangen i kveld ikke blir for intens, for jeg har virkelig bestemt meg for å fortsette på disse hvite ukene. Det kan hende at det blir litt tøft nå i helgen, men jeg vil klare det!

Jeg har lest litt om hvor lang tid det tar før man får normaliserte blodprøver og hvor lang tid det tar før alkoholtoleransen går tilbake til normalt nivå. Det ser ut til at det kan ta ca åtte uker. Slik det har vært for meg frem til nå så har det ikke vært noe vits i å ta kun ett eller to glass vin, for jeg vil ha mer. Jeg kan ta to glass vin og føler ikke at jeg har drukket i hele tatt, mens andre blir på en snurr av det. Ett glass vin er pr enhet 1,2 dl. For meg så har det vært som en liten dråpe og har gjerne ikke gitt meg før jeg har tømt en hel flaske på 7,5 dl. Jeg vil ha tilbake muligheten til å kunne ta et lite glass eller to til mat og that's it. Husker at det var mye mer kos enn slik jeg har holdt på frem til nå. Jeg vil tilbake dit ❤️ Så vil nok mange si at det vil jeg aldri kunne klare eller ha mulighet til fordi jeg allerede strever med konsumet og at jeg alltid vil havne tilbake, men da tenker jeg som så at uansett så vil jeg prøve. Jeg vil uansett få helsefordeler av ikke å helle i meg alkohol på 4-8 uker. 

Så for dere andre som søker motivasjon for å begrense alkoholkonsumet, så kan det være nyttig å lese om hvordan kroppen gleder seg over et mindre inntak. Det hjelper i hvert fall meg. I tillegg så hjelper denne tråden meg enormt. Det er godt å lese at det er flere av oss som strever og godt å motivere hverandre til å redusere. Så takk til moderator som åpnet tråden igjen! Om de bare visste hvor mye dette betyr...

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Minosa skrev:

Takk for en fin tråd (foruten desperate forsøk på ødeleggelse). Jeg hiver meg på med eget brukernavn, siden jeg er veldig kite aktiv her kan jeg like godt bli husket for denne tråden. Jeg har selv slitt med alkohol og grensene for drikking helt siden jeg var ungdom. Nå er jeg en godt voksen dame, og har landet på et ganske greit forbruk. Men fremdeles må jeg alltid anstrenge meg for å klare å holde meg innenfor. Det føles som en evig kamp, og av og til har jeg vurdert om jeg burde slutte helt for å slippe å forholde meg til «kampen». Jeg ser frem til å fortsette kampen, og debatten sammen dere. 

 

Kan jeg spørre deg, Minosa, hva du legger i et ganske greit forbruk? Siden det føles som en evig kamp, hvor mye og hvor ofte drikker du?

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for denne tråden! 

Jeg tenker mye på den i dét jeg foretar alkoholvalg ALLEREDE! Det er helt fantastisk! 

I går hadde jeg min første hvite dag siden slutten av juni en gang,  og det er jeg mektig stolt av. Vanlig mønster hadde vært å drikke mer enn vanlig, siden jeg ikke har planer om å drikke man-fre neste uke. Hadde merkelig nok ikke abstinenser heller, selv om suget kom noen få ganger. 

 

Hilde. 😀

Anonymkode: a0cd4...b04

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...