Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 16.9.2019 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Det er etter at barnet har sovnet, men ja. Barna er jo en stor motivasjon for å ikke drikke så mye. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Dere som har barn bør tenkte dere om både en og to og hundre ganger.. barn merker om foreldre drikker. Dere drikker kanskje fordi dere har psykiske problemer eller andre tunge tanker. Men ikke ødelegg barndommen til barna deres slik at de får det vanskelig. 

Istedefor å drukne dere selv i medlidenhet så kom dere ut, gå i fjellet, les ei bok, treff venner eller bli kjent med nye mennesker. Mld dere inn i en forening.. ett eller annet. 

Alle klarer å slutte å drikke om en vil det nok!! 

Anonymkode: d5faa...3b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drakk for å roe tankene og nerva før jeg traff eksen min, og i allefall etter. De timene med alkohol føltes som å tråkke av karusellen fra helvete, og jeg fikk roet meg litt og slappet litt av fra meg selv og stresset. Er selv diagnosert med Ptsd, og når det har vært for mange dager med stress og tanker på rad, er det da jeg er nærmest å sprekke. 

 

-Alice

Anonymkode: 0ab49...9be

 Ruse seg er selvmedisinering på høyt plan. Og en kommer sjelden ut av det som en ny og frisk person. Kom deg til behandling og ta tak i problemene dine framfor å ruse de vekk 

Anonymkode: d5faa...3b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var tråden som var som skapt for meg. Det er på mange måter godt å vite jeg ikke er alene. 

Jeg er i starten av 40-årene, har samboer, et lite barn, og en god jobb jeg trives med. Jeg drikker for ofte og for mye, senest i går og det gikk utover jobb i dag. Så her ringer det mange varsellamper. Hvor ofte jeg drikker varierer, alt fra 1 til 4 ganger i uka. Noen ganger mer. Ofte da ei flaske vin eller litt mer.

Har siden tenårene hatt tendenser til å måtte ha mer alkohol når jeg kommer til et vist nivå. Blackouts noen ganger, og ved for høyt inntak oppført meg nokså utagerende. Har havna i en del rare situasjoner og hatt noen ONS i fylla jeg knapt husker. Det meste av Dette ligger stort sett en del år tilbake i tid. Nå drikker jeg nesten bare hjemme, og alene. Samboer drikker lite. Er aldri ute på byen. 

Jeg ønsker endring og vil helst lære meg moderasjon. Synes jeg fikk mye motivasjon til å ta mer grep gjennom å lese denne tråden! 

Karianne 

Anonymkode: 08e0c...bc5

Kjenner meg igjen i det med jobb, jeg har gått på mange smeller der altså..(nå har jeg ikke jobb,men har ikke noe med dette å gjøre) Jeg har vært i bakrus på jobb, fyllesyk, spydd på jobb og tatt egenmelding. Lenge siden kanskje, men tro meg-  jeg har vært der , og kommet unna med mye. Jeg er nemlig en som ser bra ut på utsiden og er flink til å snakke for meg. 

 -Amanda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig holdt det ikke med den rødvinsflasken ikveld, da...måtte liksom legge på to cider . Hvorfor?

-Jeg synes det er digg.

- Har behov for å sove ikveld siden jeg sov veldig dårlig inatt 

- Gruer meg på en måte litt til et alkoholfritt arrangement jeg skal delta på imorgen med noen perifere venninner som ikke kjenner meg på denne måten.

- De stod i kjøleskapet 🙈

Jaja, imorgen blir det ihvertfall ikke drikke.

-Amanda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonymanda skrev:

Selvfølgelig holdt det ikke med den rødvinsflasken ikveld, da...måtte liksom legge på to cider . Hvorfor?

-Jeg synes det er digg.

- Har behov for å sove ikveld siden jeg sov veldig dårlig inatt 

- Gruer meg på en måte litt til et alkoholfritt arrangement jeg skal delta på imorgen med noen perifere venninner som ikke kjenner meg på denne måten.

- De stod i kjøleskapet 🙈

Jaja, imorgen blir det ihvertfall ikke drikke.

-Amanda

Hei Amanda.

I kveld drikker jeg også rødvin og whiskey. Jeg har ikke problemer med alkohol, men med smerter. Nå har jeg hatt det så vondt i lengre tid at i dag, må jeg få en pause. Ville bare sende deg en klem. 

Anonymkode: 30c48...6e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Ruse seg er selvmedisinering på høyt plan. Og en kommer sjelden ut av det som en ny og frisk person. Kom deg til behandling og ta tak i problemene dine framfor å ruse de vekk 

Anonymkode: d5faa...3b0

Hvis du hadde lest alle innleggene mine så hadde du forstått at det er en god stund siden jeg drakk for å ruse meg vekk fra mine problemer, tankene og b3hobet er der sterkt dog. Hva slags behandling eller ikke jeg går i, det har du ikke noe viten om, eller hvordan det går. Jeg er ikke her for å diskutere med slike som deg, som har svaret på alt. Wow, så det er så enkelt som å bare søke hjelp, så hadde jeg ikke misbrukt alkohol i nesten 20 år? Herregud, hvorfor har jeg ikke tenkt på DET før :roll:

 

-Alice

Anonymkode: 0ab49...9be

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Amanda.

I kveld drikker jeg også rødvin og whiskey. Jeg har ikke problemer med alkohol, men med smerter. Nå har jeg hatt det så vondt i lengre tid at i dag, må jeg få en pause. Ville bare sende deg en klem. 

Anonymkode: 30c48...6e5

Klem tilbake 💙

Jeg drikker bare fordi jeg er dum , og vil fortsette "flow"en 🙈 Har egentlig ingen unnskyldning bortsett fra at jeg liker det for mye. God bedring !

- Amanda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som drikker og har barn er utrolige egoistiske! Dere har tusen unnskyldninger for å fortsette å drikke. Diagnoser og smerter. Da finnes det annen hjelp en kan få! 

Min far drakk i min barndom, etter jeg hadde lagt meg på kvelden. Men det var ikke gøy å vokne og måtte opp på do og jeg merket han både full og det som er. 

For meg skapte dette utrygghet. Angst og uro. Har gått til psykolog for å få det bra. 

Nå smiler livet og jeg har det bra. Men prisen for drikkingen var det jeg som måtte betale for. 

Jeg er og har alltid vært total avholds. Aldri smakt alkohol. Alkohol og rus er roten til vonde følelser i barn og familien. 

Søk hjelp og slutt å drikk! 

Anonymkode: d5faa...3b0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonymanda skrev:

Klem tilbake 💙

Jeg drikker bare fordi jeg er dum , og vil fortsette "flow"en 🙈 Har egentlig ingen unnskyldning bortsett fra at jeg liker det for mye. God bedring !

- Amanda

Uansett hvilken grunn du drikker av, så er det ikke fordi du er dum. Du er ikke dum, vær snill me deg selv. ❤

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde lest alle innleggene mine så hadde du forstått at det er en god stund siden jeg drakk for å ruse meg vekk fra mine problemer, tankene og b3hobet er der sterkt dog. Hva slags behandling eller ikke jeg går i, det har du ikke noe viten om, eller hvordan det går. Jeg er ikke her for å diskutere med slike som deg, som har svaret på alt. Wow, så det er så enkelt som å bare søke hjelp, så hadde jeg ikke misbrukt alkohol i nesten 20 år? Herregud, hvorfor har jeg ikke tenkt på DET før :roll:

 

-Alice

Anonymkode: 0ab49...9be

Hva er løsningen da? Fortsette å drikke? Jeg vet at det er vanskelig, men dere klarer ikke slutte å drikke om dere ikke vil det nok 

Anonymkode: d5faa...3b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er løsningen da? Fortsette å drikke? Jeg vet at det er vanskelig, men dere klarer ikke slutte å drikke om dere ikke vil det nok 

Anonymkode: d5faa...3b0

Løsningen MIN er å komme til er punkt i livet hvor jeg ikke trenger alkohol for å fylle den farlige tomheten i meg som mine foreldre skapte, og som eksen min rev enda større. Min løsning er å klare de forferdelige angsttoppene hvor jeg bare ligger i fosterstilling i dusjen og hylgråter med øynene igjen fordi jeg er dødsredd, og ikke drikke meg gjennom de. Det tar, som sagt, alt jeg har, å ikke drikke når marerittene, flash back og følelser kommer tilbake til meg, men jeg prøver så hardt jeg kan. Jeg går i behandling, men et liv i mishandling er ikke løst på 1-2-3, dette er noe som vil vare i mange år og jeg har nettopp bare startet. Alkohol har vært min beste og eneste trygghet og venn siden jeg var 13 år. Det er ikke så enkelt som det du og andre tror, at det bare er å gi faen i å drikke, så drikker man ikke. Alle her har sine grunner for å gjøre det eller ville det, noen er mer klar over det enn andre, andre igjen begynner å oppdage sin situasjon ved å dele og snakke med andre i samme båt. Vær så snill ikke kom hit og vit bedre,  for du aner ikke hva hver og en her gjennomgår. 

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løsningen MIN er å komme til er punkt i livet hvor jeg ikke trenger alkohol for å fylle den farlige tomheten i meg som mine foreldre skapte, og som eksen min rev enda større. Min løsning er å klare de forferdelige angsttoppene hvor jeg bare ligger i fosterstilling i dusjen og hylgråter med øynene igjen fordi jeg er dødsredd, og ikke drikke meg gjennom de. Det tar, som sagt, alt jeg har, å ikke drikke når marerittene, flash back og følelser kommer tilbake til meg, men jeg prøver så hardt jeg kan. Jeg går i behandling, men et liv i mishandling er ikke løst på 1-2-3, dette er noe som vil vare i mange år og jeg har nettopp bare startet. Alkohol har vært min beste og eneste trygghet og venn siden jeg var 13 år. Det er ikke så enkelt som det du og andre tror, at det bare er å gi faen i å drikke, så drikker man ikke. Alle her har sine grunner for å gjøre det eller ville det, noen er mer klar over det enn andre, andre igjen begynner å oppdage sin situasjon ved å dele og snakke med andre i samme båt. Vær så snill ikke kom hit og vit bedre,  for du aner ikke hva hver og en her gjennomgår. 

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

Ingen som sier det er enkelt. Det er sikkert et helvete. Men utifra denne tråden her så er det få som ønsker å drikke og være i situasjonen de er i. Selvfølgelig ligger det mye bak. Alle skjønner det. Men skal en bli rusfri er det denne kampen en må ta, og det er nok beintøft. Men garantert verdt det når en kommer i mål og får det bedre. 

Å drikke er et valg man selv tar. Å skylde på foreldre eller grusom barndom er en unnskyldning overfor seg selv.. jeg har hatt det kjipt derfor drikker jeg holdning. 

Jeg har også opplevd div i min barndom, men som voksen har man et valg. Og det er valg en må ta konsekvensen av. 

Å ha panikkangst og skremmende angst gjør en desperat for å bli kvitt følelsene sol gir så sterkt ubehag. Jeg også skjønner det. Men det er destruktivt og angsten og nervene blir bare tusen ganger verre med rus. Som du sikkert vet. 

Hva med å gradvis trappe ned? Både på mengde og hvor ofte? Da blir det ikke så stort abstinens sjokk for kroppen? 

Anonymkode: d5faa...3b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som ikke klarer å drikke alkohol uten å ta kokain? Jeg har ingen barn, og drikker bare et pr ganger i måneden, men føler at det kanskje ikke er så greit likevel...

Anonymkode: b21b5...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg over; mener altså at jeg ikke kan la være å bruke kokain, når jeg har drukket. 

Anonymkode: b21b5...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som drikker og har barn er utrolige egoistiske! Dere har tusen unnskyldninger for å fortsette å drikke. Diagnoser og smerter. Da finnes det annen hjelp en kan få! 

Min far drakk i min barndom, etter jeg hadde lagt meg på kvelden. Men det var ikke gøy å vokne og måtte opp på do og jeg merket han både full og det som er. 

For meg skapte dette utrygghet. Angst og uro. Har gått til psykolog for å få det bra. 

Nå smiler livet og jeg har det bra. Men prisen for drikkingen var det jeg som måtte betale for. 

Jeg er og har alltid vært total avholds. Aldri smakt alkohol. Alkohol og rus er roten til vonde følelser i barn og familien. 

Søk hjelp og slutt å drikk! 

Anonymkode: d5faa...3b0

Dette er noe alle de modige kvinnene i denne tråden allerede vet. Din inntreden her er som å komme inn i en støttegruppe for overspising og be folk om å slutte å overspise eller i en gruppe for anorektikere og be dem begynne å spise. De er fullstendig klar over det selv. Du og de andre som har kommet inn i tråden og sagt "søk hjelp, slutt å drikke, jeg hadde det jævlig som barn på grunn av foreldre som dere!", tror dere virkelig at dere presenterer noe nytt for de som deler erfaringer i tråden? Hvordan kan dere være så utrolig lite fintfølende? Her kommer det inn mennesker som kanskje deler dette for første gang siden Andrea inviterte til en slik åpen tone, og mange med samme problemer heier på hverandre og gir hverandre støtte som mennesker som går i samme sko og kjenner den samme veien. Og så kommer det folk inn og tror de har løsningen: Søk hjelp! Slutt å drikk!

Hvis du ikke forstår at mennesker er mer sammensatte enn som så, så har du  skuslet bort retten din til å ytre deg offentlig uten å bli buet ut.

Jeg anbefaler at alle som ikke har et rusproblem og heller ikke klarer å holde seg fra å skulle fortelle kvinnene i tråden hva de må gjøre kan finne seg en egen tråd hvor de fordømmer rusmisbruk og hva andres rusmisbruk gjorde med dem som barn og la denne tråden (som er superinteressant og faktisk veldig, veldig god (takk, først og fremst Andrea, men også de som har hengt seg på) være i fred. Jeg tror den enkelte rusmisbruker i tråden vil føle seg bedre uten moralisme, og at moralisme er kontraproduktiv.

Andrea, Lisa, Elisabeth, C, Alice (etter Cornelis' vise?), Amanda, Irene, Turid og alle sammen: Jeg håper dere klarer å støtte, hjelpe og motivere hverandre videre. Det er fint å se omtanken dere har for hverandre. Dere burde vurdere å lage et invite only anonymt forum utenfor her for å redusere risikoen for å bli avslørt av eventuelle venner eller naboer som plutselig ser en detalj i et innlegg osv. Lykke til, gjengen!

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som sier det er enkelt. Det er sikkert et helvete. Men utifra denne tråden her så er det få som ønsker å drikke og være i situasjonen de er i. Selvfølgelig ligger det mye bak. Alle skjønner det. Men skal en bli rusfri er det denne kampen en må ta, og det er nok beintøft. Men garantert verdt det når en kommer i mål og får det bedre. 

Å drikke er et valg man selv tar. Å skylde på foreldre eller grusom barndom er en unnskyldning overfor seg selv.. jeg har hatt det kjipt derfor drikker jeg holdning. 

Jeg har også opplevd div i min barndom, men som voksen har man et valg. Og det er valg en må ta konsekvensen av. 

Å ha panikkangst og skremmende angst gjør en desperat for å bli kvitt følelsene sol gir så sterkt ubehag. Jeg også skjønner det. Men det er destruktivt og angsten og nervene blir bare tusen ganger verre med rus. Som du sikkert vet. 

Hva med å gradvis trappe ned? Både på mengde og hvor ofte? Da blir det ikke så stort abstinens sjokk for kroppen? 

Anonymkode: d5faa...3b0

Som du haddr visst om du leste alle mine innlegg, noe du burdr før du valgte å diskutere mitt misbruk med meg, jeg sluttet å drikke fast for over et halvt år siden, det jeg har drukket etter det har vært få anledninger i lag med andre, og aldri mer enn 2-3 maks 4 glass og aldri alene. Jeg drakk ikke fordi jeg hadde en dårlig barndom, jeg drakk fordi jeg var helt alene og kald.

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Hansehan skrev:

Dette er noe alle de modige kvinnene i denne tråden allerede vet. Din inntreden her er som å komme inn i en støttegruppe for overspising og be folk om å slutte å overspise eller i en gruppe for anorektikere og be dem begynne å spise. De er fullstendig klar over det selv. Du og de andre som har kommet inn i tråden og sagt "søk hjelp, slutt å drikke, jeg hadde det jævlig som barn på grunn av foreldre som dere!", tror dere virkelig at dere presenterer noe nytt for de som deler erfaringer i tråden? Hvordan kan dere være så utrolig lite fintfølende? Her kommer det inn mennesker som kanskje deler dette for første gang siden Andrea inviterte til en slik åpen tone, og mange med samme problemer heier på hverandre og gir hverandre støtte som mennesker som går i samme sko og kjenner den samme veien. Og så kommer det folk inn og tror de har løsningen: Søk hjelp! Slutt å drikk!

Hvis du ikke forstår at mennesker er mer sammensatte enn som så, så har du  skuslet bort retten din til å ytre deg offentlig uten å bli buet ut.

Jeg anbefaler at alle som ikke har et rusproblem og heller ikke klarer å holde seg fra å skulle fortelle kvinnene i tråden hva de må gjøre kan finne seg en egen tråd hvor de fordømmer rusmisbruk og hva andres rusmisbruk gjorde med dem som barn og la denne tråden (som er superinteressant og faktisk veldig, veldig god (takk, først og fremst Andrea, men også de som har hengt seg på) være i fred. Jeg tror den enkelte rusmisbruker i tråden vil føle seg bedre uten moralisme, og at moralisme er kontraproduktiv.

Andrea, Lisa, Elisabeth, C, Alice (etter Cornelis' vise?), Amanda, Irene, Turid og alle sammen: Jeg håper dere klarer å støtte, hjelpe og motivere hverandre videre. Det er fint å se omtanken dere har for hverandre. Dere burde vurdere å lage et invite only anonymt forum utenfor her for å redusere risikoen for å bli avslørt av eventuelle venner eller naboer som plutselig ser en detalj i et innlegg osv. Lykke til, gjengen!

Takk for at du satte ord på det jeg følte, men ikke kunne formidle til vedkommende! Hjertelig! 

Ja, Cornelis sin Alice, hørte denne visen mange år siden og den ble liggende tett om hjertet. 

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hansehan skrev:

Dette er noe alle de modige kvinnene i denne tråden allerede vet. Din inntreden her er som å komme inn i en støttegruppe for overspising og be folk om å slutte å overspise eller i en gruppe for anorektikere og be dem begynne å spise. De er fullstendig klar over det selv. Du og de andre som har kommet inn i tråden og sagt "søk hjelp, slutt å drikke, jeg hadde det jævlig som barn på grunn av foreldre som dere!", tror dere virkelig at dere presenterer noe nytt for de som deler erfaringer i tråden? Hvordan kan dere være så utrolig lite fintfølende? Her kommer det inn mennesker som kanskje deler dette for første gang siden Andrea inviterte til en slik åpen tone, og mange med samme problemer heier på hverandre og gir hverandre støtte som mennesker som går i samme sko og kjenner den samme veien. Og så kommer det folk inn og tror de har løsningen: Søk hjelp! Slutt å drikk!

Hvis du ikke forstår at mennesker er mer sammensatte enn som så, så har du  skuslet bort retten din til å ytre deg offentlig uten å bli buet ut.

Jeg anbefaler at alle som ikke har et rusproblem og heller ikke klarer å holde seg fra å skulle fortelle kvinnene i tråden hva de må gjøre kan finne seg en egen tråd hvor de fordømmer rusmisbruk og hva andres rusmisbruk gjorde med dem som barn og la denne tråden (som er superinteressant og faktisk veldig, veldig god (takk, først og fremst Andrea, men også de som har hengt seg på) være i fred. Jeg tror den enkelte rusmisbruker i tråden vil føle seg bedre uten moralisme, og at moralisme er kontraproduktiv.

Andrea, Lisa, Elisabeth, C, Alice (etter Cornelis' vise?), Amanda, Irene, Turid og alle sammen: Jeg håper dere klarer å støtte, hjelpe og motivere hverandre videre. Det er fint å se omtanken dere har for hverandre. Dere burde vurdere å lage et invite only anonymt forum utenfor her for å redusere risikoen for å bli avslørt av eventuelle venner eller naboer som plutselig ser en detalj i et innlegg osv. Lykke til, gjengen!

Du kan ikke sammenligne problemer opp mot hverandre. Spiseforstyrrelser en en psykisk sykdom. Alkoholmisbruk handler om avhengighet og abstinenser. Det er to vidt forskjellige ting. Jeg var offer for min fars alkoholbruk. Noe som preget meg mye. Er du klar over hva det gjør med et barn? Kanskje sitter det damer her inne og drikker og ikke tenker over at barna tar skade av det? Enkelte skriver at de drikker etter barna har lagt seg.. som at barna ikke har vondt av det de ikke vet? 

Om det er psykiske problemer som angst, finnes det gode medisiner samtaleterapi og kognitiv terapi som er svært effektiv som gir større gevinst enn å drikke. For å drikke løser ingenting. 

En må gjennom et lite helvete i overgangen fra å slutte å drikke, til en finner andre strategier på å finne den indre roen. 

Jeg ser mellom linjene at du hisser deg opp og blir irritert. Men dette er sannheten, og sannheten er vond å kjenne på. 

Uansett bakgrunn og grunner en har for å drikke, SKAL barna skånes. Det er deres valg å ha satt flaska på truten, ikke barnas. Og det er de som må betale for skaden til syvende og sist. Dette skal være nok i seg selv til å søke hjelp og bli tørr 

Anonymkode: d5faa...3b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du haddr visst om du leste alle mine innlegg, noe du burdr før du valgte å diskutere mitt misbruk med meg, jeg sluttet å drikke fast for over et halvt år siden, det jeg har drukket etter det har vært få anledninger i lag med andre, og aldri mer enn 2-3 maks 4 glass og aldri alene. Jeg drakk ikke fordi jeg hadde en dårlig barndom, jeg drakk fordi jeg var helt alene og kald.

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

Så bra! Hvordan klarte du å slutte? 

Anonymkode: d5faa...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du satte ord på det jeg følte, men ikke kunne formidle til vedkommende! Hjertelig! 

Ja, Cornelis sin Alice, hørte denne visen mange år siden og den ble liggende tett om hjertet. 

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

Jeg ønsker deg alt det beste og skulle ønske jeg kunne ta bort alt det vonde for deg. Lykke til, og jeg håper du finner støtte og motivasjon hos de andre i tråden som går sammen med deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...