Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne problemer opp mot hverandre. Spiseforstyrrelser en en psykisk sykdom. Alkoholmisbruk handler om avhengighet og abstinenser. Det er to vidt forskjellige ting. 

Alkoholisme er en sykdom.

Hvis du ønsker en støttetråd for dine utvilsomt vonde opplevelser i oppveksten burde du starte din egen tråd istedenfor å påføre deltagerne i denne tråden ytterligere skam for det din far utsatte deg for. Jeg ønsker deg alt godt.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Hansehan skrev:

Alkoholisme er en sykdom.

Hvis du ønsker en støttetråd for dine utvilsomt vonde opplevelser i oppveksten burde du starte din egen tråd istedenfor å påføre deltagerne i denne tråden ytterligere skam for det din far utsatte deg for. Jeg ønsker deg alt godt.

Hvis du har lest kommentarene mine fikk jeg kjempegod hjelp av en psykolog ang pappas alkohol misbruk i min barndom, og jeg har det helt fint nå i dag. Men jeg tok et valg i tenårene, og det var at jeg aldri skulle drikke alkohol. Både og det også, men for meg er det riktig. Har sett nok. 

Jeg påfører ingen her skam. Denne skammen har dere påført dere selv. Her på KG kan alle skrive i åpne tråder. Hvis dere vil ha en lukket gruppe får dere heller gjøre det, eller finne et annet forum for alkoholikere. 

Så lenge dere legger det ut her, må dere tåle å høre andres meninger. 

Til slutt, kjempefint at dere finner støtte i hverandre. Håper den støtten inspirerer dere til å gjøre noe med problemene deres. Et forum løser ingen problemer, men kan inspirere til å ta kontakt med de der dere bor til å få hjelp 

Anonymkode: d5faa...3b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lest kommentarene mine fikk jeg kjempegod hjelp av en psykolog ang pappas alkohol misbruk i min barndom, og jeg har det helt fint nå i dag. Men jeg tok et valg i tenårene, og det var at jeg aldri skulle drikke alkohol. Både og det også, men for meg er det riktig. Har sett nok. 

Jeg påfører ingen her skam. Denne skammen har dere påført dere selv. Her på KG kan alle skrive i åpne tråder. Hvis dere vil ha en lukket gruppe får dere heller gjøre det, eller finne et annet forum for alkoholikere. 

Så lenge dere legger det ut her, må dere tåle å høre andres meninger. 

Til slutt, kjempefint at dere finner støtte i hverandre. Håper den støtten inspirerer dere til å gjøre noe med problemene deres. Et forum løser ingen problemer, men kan inspirere til å ta kontakt med de der dere bor til å få hjelp 

Anonymkode: d5faa...3b0

Du framstår som ganske bitter i kommentarene dine, så det virker ikke som om du har bearbeidet opplevelsene dine så godt som du ønsker og mener selv. 

Uansett er ikke denne tråden riktig sted for deg. Du trenger noen med de samme traumene som deg. Det vil verken hjelpe deg eller kvinnene i denne tråden at du legger ut om hvordan barndomstraumene dine har gjort deg avholds som voksen. 

Ja, du har rett til å skrive i denne tråden, og om du mangler fintfølelse og empati kommer du nok til å fortsette med det. Bare husk at du kan ødelegge en god meningsutveksling mellom kvinner som sliter med andre problemer enn deg.  Lykke til videre!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hansehan skrev:

Du framstår som ganske bitter i kommentarene dine, så det virker ikke som om du har bearbeidet opplevelsene dine så godt som du ønsker og mener selv. 

Uansett er ikke denne tråden riktig sted for deg. Du trenger noen med de samme traumene som deg. Det vil verken hjelpe deg eller kvinnene i denne tråden at du legger ut om hvordan barndomstraumene dine har gjort deg avholds som voksen. 

Ja, du har rett til å skrive i denne tråden, og om du mangler fintfølelse og empati kommer du nok til å fortsette med det. Bare husk at du kan ødelegge en god meningsutveksling mellom kvinner som sliter med andre problemer enn deg.  Lykke til videre!

Jeg er overhode ikke bitter. Men når jeg leser at folk synes det er greit å sitte å drikke etter at barna har lagt seg, da blir jeg bekymret for alle de barna som må vokse opp slik. Håper de har trygge voksne rundt seg som ser. 

Trenger noen med samme traumer som meg? Hvorfor trenger jeg det? Jeg bearbeidet dette for mange mange år siden da jeg var 17-18 år. Jeg jobber med barn og vet hvor skadelig dette er. 

Å opplyse dere alkoholikere om hva dette kan gjøre med barna deres er ikke å ødelegge en tråd, men å gi dere en tankevekker. Alkoholikere er egoistiske, sine egne behov går foran barna. 

 

Anonymkode: d5faa...3b0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hansehan skrev:

Du framstår som ganske bitter i kommentarene dine, så det virker ikke som om du har bearbeidet opplevelsene dine så godt som du ønsker og mener selv. 

Uansett er ikke denne tråden riktig sted for deg. Du trenger noen med de samme traumene som deg. Det vil verken hjelpe deg eller kvinnene i denne tråden at du legger ut om hvordan barndomstraumene dine har gjort deg avholds som voksen. 

Ja, du har rett til å skrive i denne tråden, og om du mangler fintfølelse og empati kommer du nok til å fortsette med det. Bare husk at du kan ødelegge en god meningsutveksling mellom kvinner som sliter med andre problemer enn deg.  Lykke til videre!

Alkoholikere ser ikke selv den skaden de påfører andre rundt seg. De er egoistiske, kynisk, løgner osv. Slutt å sutre over alle de gode grunnene for at dere drikker. 

Det er faktisk bare å søke hjelp til å slutte å drikke. Som sagt er det en tøff prosess. Er du alkoholiker er du det livet ut. Slutter du å drikke kan du aldri drikke igjen. Dere har ikke samme forhold til alkohol som andre folk har. 

Det er ingen i hele verden som angret på at de ble rusfrie. 

jeg dømmer ingen, og jeg skjønner at det er et reelt problem. Håper de fleste av dere alkoholikere som deltar på denne tråden finner nok mot til å ta tak i seg selv å søker hjelp  

Anonymkode: d5faa...3b0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var tråden som var som skapt for meg. Det er på mange måter godt å vite jeg ikke er alene. 

Jeg er i starten av 40-årene, har samboer, et lite barn, og en god jobb jeg trives med. Jeg drikker for ofte og for mye, senest i går og det gikk utover jobb i dag. Så her ringer det mange varsellamper. Hvor ofte jeg drikker varierer, alt fra 1 til 4 ganger i uka. Noen ganger mer. Ofte da ei flaske vin eller litt mer.

Har siden tenårene hatt tendenser til å måtte ha mer alkohol når jeg kommer til et vist nivå. Blackouts noen ganger, og ved for høyt inntak oppført meg nokså utagerende. Har havna i en del rare situasjoner og hatt noen ONS i fylla jeg knapt husker. Det meste av Dette ligger stort sett en del år tilbake i tid. Nå drikker jeg nesten bare hjemme, og alene. Samboer drikker lite. Er aldri ute på byen. 

Jeg ønsker endring og vil helst lære meg moderasjon. Synes jeg fikk mye motivasjon til å ta mer grep gjennom å lese denne tråden! 

Karianne 

Anonymkode: 08e0c...bc5

Har du forsøkt de små vinflaskene?

Har du husket at du skal bare oppbevare én slik for dagen?

https://www.dn.no/smak/vinguiden/vin/smatt-og-godt/1-1-5622071

Sett et kryss i kalenderen din. Etter denne datoen, skal du bare drikke det som er passende. Det blir et glass på lørdager eller noe slikt. "Vanlige folk". Her: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/alkohol/tweak-alkohol-screening/

Jeg må få si at jeg blir veldig inspirert av denne tråden. Denne uken har jeg hatt tre helt hvite dager. Jeg sparer penger også. Takk for hjelpen til alle der ute!

Hilsen Olaug

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode grunner til IKKE å drikke:

- Unngår å forgifte kroppen og ødelegge helsa. I      verste fall dø av drikking/alkoholforgiftning.

- Unngår å ødelegge relasjoner pga alkoholen.

- Unngår å påføre meg selv skam og et dårligere    selvbilde.

- Sparer utrolig mye penger.

- Får mindre angst og depresjon.

- Får bedre nattesøvn.

- Øker selvtilliten.

- Mer overskudd og energi i hverdagen.

- Slipper å ødelegge huden og utseendet, bli            tidlig gammel.

- Vektnedgang.

- Blir mer sosial, trenger ikke unngå relasjoner        for at de ikke skal oppdage drikkingen.

Grunner for å drikke:

- ?? 😒

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alkoholikere ser ikke selv den skaden de påfører andre rundt seg. De er egoistiske, kynisk, løgner osv. Slutt å sutre over alle de gode grunnene for at dere drikker. 

Det er faktisk bare å søke hjelp til å slutte å drikke. Som sagt er det en tøff prosess. Er du alkoholiker er du det livet ut. Slutter du å drikke kan du aldri drikke igjen. Dere har ikke samme forhold til alkohol som andre folk har. 

Det er ingen i hele verden som angret på at de ble rusfrie. 

jeg dømmer ingen, og jeg skjønner at det er et reelt problem. Håper de fleste av dere alkoholikere som deltar på denne tråden finner nok mot til å ta tak i seg selv å søker hjelp  

Anonymkode: d5faa...3b0

Enig. Å drikke er et VALG man tar, helt på egenhånd, hver gang. Og det valget må man stå for. Man MÅ ikke drikke, og det er ingen som tvinger en til det. Har du angst traumer tankekjør etc finnes det andre tiltak enn å ty til flasken. 

Og det må være lov å si ting direkte - vedkommende over mangler ikke empati bare fordi h*n ikke sugar-coater alt. Kan det ikke være 

Og om du er så avhengig av alkohol at du nærmest kan dø av abstinenser finnes det kyndig hjelp og oppfølging for det.

jeg antar de fleste som misbruker alkohol drikker For å regulere følelsene sine og muligens små av tankekjøret i hodet. Å drikke alkohol utløser dopamin. Det gir en god følelse og det er denne følelsen man jakter på. Dessverre må man høyere opp i dose for å kjenne samme grad av god-følelse over tid.  

Det er sikkert et aspekt av å være avhengig av sukkeret i vinen/ølen også. Men ble baluba sist jeg tipset om å kutte ut karbo / sukker generelt i kosten kan hjelpe mot alkohol-suget også (den fysiske delen). Det er vitenskapelig bevist at mange alkoholikere har en søt-tann. ... urbefolkning tåler ikke alkohol og heller ikke rask karbo. 

Jeg dømmer ingen. 

Håper virkelig det er gode rehab der ute uten for høyt tilbakefall. Finnes det tall på dette?  Har også merket meg at når man er alene utenfor rehab skjener det ut for mange. Finnes det gode ettervern?

 

jeg kan skjønne de som ikke tør gå til legen m dette mtp barn og førerkort. Faktisk. Det finnes utro tjenere i alle systemer. Forferdelig at man må tenke sånn. 

Men snakk med NOEN om det, utover her. Stikk hull på boblen. Det er ikke skamfullt å be om hjelp ❤️

Anonymkode: f6f07...662

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag to på reisen mot min hvite måned. De siste to ukene har jeg drukket nesten hver dag. Stort sett enten en flaske vin eller 6 halvlitere med øl eller cider hver gang. Har som sagt ingen annen unnskyldning enn at suget og trangen har vært enorm. Om jeg skal si noe om hvordan dette startet, så må jeg kanskje gå helt tilbake til 18-20 års alderen. Et konsum på en hel flaske vin pr dag/annenhver dag/ flere dager i uken kommer ikke over natten. Det sier seg selv.Jeg har alltid likt den rusen alkohol gir meg. Som ungdom kunne jeg drikke fredag og lørdag, men det gjorde jo vennene mine også så jeg tenkte ikke noe over det. Så fikk jeg barn og da ble det nesten ingenting eller svært lite på mange år. 

Så da barna ble tenåringer så «tillot» jeg meg selv å åpne en flaske vin dann og vann. Det startet med kanskje et og annet glass i helgene, men etter hvert også en og annen onsdag eller en annen ukedag. Jeg mente jeg hadde kontroll, og det hadde jeg nok også. Tenåringene var opptatte med sitt og de gjorde ikke så mye ut av seg. Det sørgelige var at jeg tillot meg å drikke oftere og oftere og kanskje i litt større mengder, men det skjedde veldig gradvis - over flere måneder og år. Barna flyttet ut for å gå på skole og det var «fritt frem». Jeg husker at jeg begynte å gruble over alkoholkonsumet mitt og regnet på antall enheter pr uke osv for å se om jeg lå i grenseland. Det gjorde jeg definitivt. Så roet jeg ned en god stund igjen for å få ned konsumet. Slik har jeg holdt på lenge. Sykt slitsomt å ha så anstrengt forhold til alkohol.

Det siste halvåret nå så har det gått over styr. Det har blitt altfor mye og for ofte. Jeg har aldri drukket så store mengder/mye at det har gått utover andre eller gjort mye dumt, men det har nok hendt at jeg har skrevet ett og annet på FB som jeg ikke hadde gjort i edru tilstand. De siste ukene så har jeg gjemt unna flasker og bokser for samboeren min for at han ikke skal se at jeg drikker i ukedagene. Jeg vil ikke ha det slik... Dette blir jeg bare lei meg av. Så i dag er altså dag to på reisen mot min hvite måned. Sov som en stein i natt uten rus, og våknet i dag med et smil om munnen. Det er slik jeg vil ha det :)  Tusen takk for denne tråden, Andrea! Det var utrolig deilig å få skrevet dette ned. Hadde aldri turt å si dette til noen ellers. Nå skal jeg ta grep! :) 

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dag to på reisen mot min hvite måned. De siste to ukene har jeg drukket nesten hver dag. Stort sett enten en flaske vin eller 6 halvlitere med øl eller cider hver gang. Har som sagt ingen annen unnskyldning enn at suget og trangen har vært enorm. Om jeg skal si noe om hvordan dette startet, så må jeg kanskje gå helt tilbake til 18-20 års alderen. Et konsum på en hel flaske vin pr dag/annenhver dag/ flere dager i uken kommer ikke over natten. Det sier seg selv.Jeg har alltid likt den rusen alkohol gir meg. Som ungdom kunne jeg drikke fredag og lørdag, men det gjorde jo vennene mine også så jeg tenkte ikke noe over det. Så fikk jeg barn og da ble det nesten ingenting eller svært lite på mange år. 

Så da barna ble tenåringer så «tillot» jeg meg selv å åpne en flaske vin dann og vann. Det startet med kanskje et og annet glass i helgene, men etter hvert også en og annen onsdag eller en annen ukedag. Jeg mente jeg hadde kontroll, og det hadde jeg nok også. Tenåringene var opptatte med sitt og de gjorde ikke så mye ut av seg. Det sørgelige var at jeg tillot meg å drikke oftere og oftere og kanskje i litt større mengder, men det skjedde veldig gradvis - over flere måneder og år. Barna flyttet ut for å gå på skole og det var «fritt frem». Jeg husker at jeg begynte å gruble over alkoholkonsumet mitt og regnet på antall enheter pr uke osv for å se om jeg lå i grenseland. Det gjorde jeg definitivt. Så roet jeg ned en god stund igjen for å få ned konsumet. Slik har jeg holdt på lenge. Sykt slitsomt å ha så anstrengt forhold til alkohol.

Det siste halvåret nå så har det gått over styr. Det har blitt altfor mye og for ofte. Jeg har aldri drukket så store mengder/mye at det har gått utover andre eller gjort mye dumt, men det har nok hendt at jeg har skrevet ett og annet på FB som jeg ikke hadde gjort i edru tilstand. De siste ukene så har jeg gjemt unna flasker og bokser for samboeren min for at han ikke skal se at jeg drikker i ukedagene. Jeg vil ikke ha det slik... Dette blir jeg bare lei meg av. Så i dag er altså dag to på reisen mot min hvite måned. Sov som en stein i natt uten rus, og våknet i dag med et smil om munnen. Det er slik jeg vil ha det :)  Tusen takk for denne tråden, Andrea! Det var utrolig deilig å få skrevet dette ned. Hadde aldri turt å si dette til noen ellers. Nå skal jeg ta grep! :) 

Anonymkode: 8a1ec...467

Og dette er forresten Irene. Ble litt ivrig ;) 

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne problemer opp mot hverandre. Spiseforstyrrelser en en psykisk sykdom. Alkoholmisbruk handler om avhengighet og abstinenser. Det er to vidt forskjellige ting. Jeg var offer for min fars alkoholbruk. Noe som preget meg mye. Er du klar over hva det gjør med et barn? Kanskje sitter det damer her inne og drikker og ikke tenker over at barna tar skade av det? Enkelte skriver at de drikker etter barna har lagt seg.. som at barna ikke har vondt av det de ikke vet? 

Om det er psykiske problemer som angst, finnes det gode medisiner samtaleterapi og kognitiv terapi som er svært effektiv som gir større gevinst enn å drikke. For å drikke løser ingenting. 

En må gjennom et lite helvete i overgangen fra å slutte å drikke, til en finner andre strategier på å finne den indre roen. 

Jeg ser mellom linjene at du hisser deg opp og blir irritert. Men dette er sannheten, og sannheten er vond å kjenne på. 

Uansett bakgrunn og grunner en har for å drikke, SKAL barna skånes. Det er deres valg å ha satt flaska på truten, ikke barnas. Og det er de som må betale for skaden til syvende og sist. Dette skal være nok i seg selv til å søke hjelp og bli tørr 

Anonymkode: d5faa...3b0

Rusavhengighet er en sykdom og har sin egen diagnosekode i ICD-11. Så er det også slik at spiseforstyrrelse trigges ofte av samme faktor som rusavhengighet. I rusbehandling lærer vi om destruktive mestringsstrategier og der er spiseforstyrrelser en av dem. Mange som slutter med rus utvikler spiseforstyrrelse. Enten overspising, anorexi, bulimi eller ortorexi. Eller en kombinasjon som da omtales som uspesifisert spiseforstyrrelse. Jeg har selv uspesifisert spiseforstyrrelse hvor jeg veksler i symptomer. Avhengighet ER en sykdom på lik linje med spiseforstyrrelse. Det er en destruktiv måte å håndtere tanker, følelser og hverdagen på. 

På alle kurs og seminarer og avhengighet og i behandling så kommer dette med spiseforstyrrelse på banen. Det er noe som kalles for kryssavhengighet og der er blant annet mat og trening svært sentralt. 

Så her tar du rett og slett feil. Det kan med rette sammenlignes. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Dag to på reisen mot min hvite måned. De siste to ukene har jeg drukket nesten hver dag. Stort sett enten en flaske vin eller 6 halvlitere med øl eller cider hver gang. Har som sagt ingen annen unnskyldning enn at suget og trangen har vært enorm. Om jeg skal si noe om hvordan dette startet, så må jeg kanskje gå helt tilbake til 18-20 års alderen. Et konsum på en hel flaske vin pr dag/annenhver dag/ flere dager i uken kommer ikke over natten. Det sier seg selv.Jeg har alltid likt den rusen alkohol gir meg. Som ungdom kunne jeg drikke fredag og lørdag, men det gjorde jo vennene mine også så jeg tenkte ikke noe over det. Så fikk jeg barn og da ble det nesten ingenting eller svært lite på mange år. 

Så da barna ble tenåringer så «tillot» jeg meg selv å åpne en flaske vin dann og vann. Det startet med kanskje et og annet glass i helgene, men etter hvert også en og annen onsdag eller en annen ukedag. Jeg mente jeg hadde kontroll, og det hadde jeg nok også. Tenåringene var opptatte med sitt og de gjorde ikke så mye ut av seg. Det sørgelige var at jeg tillot meg å drikke oftere og oftere og kanskje i litt større mengder, men det skjedde veldig gradvis - over flere måneder og år. Barna flyttet ut for å gå på skole og det var «fritt frem». Jeg husker at jeg begynte å gruble over alkoholkonsumet mitt og regnet på antall enheter pr uke osv for å se om jeg lå i grenseland. Det gjorde jeg definitivt. Så roet jeg ned en god stund igjen for å få ned konsumet. Slik har jeg holdt på lenge. Sykt slitsomt å ha så anstrengt forhold til alkohol.

Det siste halvåret nå så har det gått over styr. Det har blitt altfor mye og for ofte. Jeg har aldri drukket så store mengder/mye at det har gått utover andre eller gjort mye dumt, men det har nok hendt at jeg har skrevet ett og annet på FB som jeg ikke hadde gjort i edru tilstand. De siste ukene så har jeg gjemt unna flasker og bokser for samboeren min for at han ikke skal se at jeg drikker i ukedagene. Jeg vil ikke ha det slik... Dette blir jeg bare lei meg av. Så i dag er altså dag to på reisen mot min hvite måned. Sov som en stein i natt uten rus, og våknet i dag med et smil om munnen. Det er slik jeg vil ha det :)  Tusen takk for denne tråden, Andrea! Det var utrolig deilig å få skrevet dette ned. Hadde aldri turt å si dette til noen ellers. Nå skal jeg ta grep! :) 

Anonymkode: 8a1ec...467

Heier på deg nå Irene!!❤️💪

Skal prøve å ta grep jeg også til uka, vil heller ikke ha det sånn..

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heier på deg nå Irene!!❤️💪

Skal prøve å ta grep jeg også til uka, vil heller ikke ha det sånn..

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Tusen takk! Men hvorfor ikke ta grep allerede nå? Jeg drakk på mandag, men resten av uken er ikke ødelagt av den grunn. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tusen takk! Men hvorfor ikke ta grep allerede nå? Jeg drakk på mandag, men resten av uken er ikke ødelagt av den grunn. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

Fordi jeg får besøk fra i dag og til søndagskvelden, er ikke klar for å ta avrusning med folk rundt meg som alltid drikker i helgene! Er heller ikke klar for å fortelle dem hvorfor jeg ikke vil drikke mer, vil avruse meg selv først om du skjønner..

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser man jo hvorfor vi trenger et barnevern. Foreldre som drikker seg fulle mens barna ligger å sover. Hvor mange glass tåler barna deres tror dere? Alkoholikere ser ikke skadene selv, og greier ikke se hvordan det påvirker barna. Tror dere ikke barna deres merker noe? Da tar dere feil. Barn vet, og de vet alltid mye mer enn du tror. Vi vet at barn har større sansynlighet for å greie seg godt dersom foreldre er åpne om sine rusproblemer. Foreldre som ruser seg og tror at barna ikke vet, de får de utrygge barna med psykiske vansker. Søk hjelp og vær ærlig med barna om at dere trenger hjelp. Kommuniser med barna, for de vet alltid mer enn det man tror. 

Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre om de som drikker seg snydens uten barn. Ødelegg dere gjerne selv. Det er foreldrene her inne som bør ta et skikkelig grep. Ikke sutre på kg, men søke riktig hjelp for barnas beste! 

Anonymkode: 9c5cf...072

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg får besøk fra i dag og til søndagskvelden, er ikke klar for å ta avrusning med folk rundt meg som alltid drikker i helgene! Er heller ikke klar for å fortelle dem hvorfor jeg ikke vil drikke mer, vil avruse meg selv først om du skjønner..

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Jeg skjønner deg. Selv har jeg mange planer på lur på hva jeg skal si  når jeg skal drikke alkoholfritt i helgene fremover. Vi skal på konsert, ha middagsgjester osv de kommende helger. Jeg kommer aldri til å fortelle at jeg strever med alkoholkonsumet og/eller at jeg har drukket i smug. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rusavhengighet er en sykdom og har sin egen diagnosekode i ICD-11. Så er det også slik at spiseforstyrrelse trigges ofte av samme faktor som rusavhengighet. I rusbehandling lærer vi om destruktive mestringsstrategier og der er spiseforstyrrelser en av dem. Mange som slutter med rus utvikler spiseforstyrrelse. Enten overspising, anorexi, bulimi eller ortorexi. Eller en kombinasjon som da omtales som uspesifisert spiseforstyrrelse. Jeg har selv uspesifisert spiseforstyrrelse hvor jeg veksler i symptomer. Avhengighet ER en sykdom på lik linje med spiseforstyrrelse. Det er en destruktiv måte å håndtere tanker, følelser og hverdagen på. 

På alle kurs og seminarer og avhengighet og i behandling så kommer dette med spiseforstyrrelse på banen. Det er noe som kalles for kryssavhengighet og der er blant annet mat og trening svært sentralt. 

Så her tar du rett og slett feil. Det kan med rette sammenlignes. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

Her forklarer du en hel del for meg som jeg ikke har forstått tidligere! Om jeg ikke drikker så trener jeg mye, spiser etter et bestemt mønster, overspiser eller spyr... Det er jo tydelig at jeg hele tiden trenger en slags stimuli for å eksistere og at jeg trenger hjelp.. Kanskje på tide å sette fokus på en periode med behandling! Meeeeen skal jeg søke meg inn for traumebehandling eller avhengighet tro... Det gjenstår å se hvor smart fastlegen er det.

Ønsker deg en fin dag og takk for at du deltar her :)  

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ser man jo hvorfor vi trenger et barnevern. Foreldre som drikker seg fulle mens barna ligger å sover. Hvor mange glass tåler barna deres tror dere? Alkoholikere ser ikke skadene selv, og greier ikke se hvordan det påvirker barna. Tror dere ikke barna deres merker noe? Da tar dere feil. Barn vet, og de vet alltid mye mer enn du tror. Vi vet at barn har større sansynlighet for å greie seg godt dersom foreldre er åpne om sine rusproblemer. Foreldre som ruser seg og tror at barna ikke vet, de får de utrygge barna med psykiske vansker. Søk hjelp og vær ærlig med barna om at dere trenger hjelp. Kommuniser med barna, for de vet alltid mer enn det man tror. 

Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre om de som drikker seg snydens uten barn. Ødelegg dere gjerne selv. Det er foreldrene her inne som bør ta et skikkelig grep. Ikke sutre på kg, men søke riktig hjelp for barnas beste! 

Anonymkode: 9c5cf...072

Jeg drikker ja, men har aldri rørt noe med barn i hus så ikke døm alle som er her er du snill. Ikke drikker jeg dagen før barna kommer hit heller fordi jeg da ønsker å være i god form og være positivt tilstede sammen med dem.

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker ja, men har aldri rørt noe med barn i hus så ikke døm alle som er her er du snill. Ikke drikker jeg dagen før barna kommer hit heller fordi jeg da ønsker å være i god form og være positivt tilstede sammen med dem.

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

Ser du ikke at jeg skriver ‘foreldre som drikker seg fulle mens barna ligger å sover’. 

Altså, jeg er fullstendig klar over at alkoholisme er en sykdom, men NOEN må ta grep når det er barn inn i bildet. Det er så ødeleggende for barn, og foreldre som drikker tror ikke at barna vet at de gjør de. Hvis du tørr snakke med barna dine om at du har problemet, så er det ikke sikkert dette er nytt for dem. Mange barn åpner seg da og forteller at de lenge har visst at mamma eller pappa drikker. Men når foreldrene ikke kommuniserer ærlig om sin sykdom, ja da er det skikkelig skadelig for barna. 

Åpenhet ovenfor barna om sin egen sykdom er sååå viktig! Om det gjelder bipolare eller alkoholiserte foreldre spiller liten rolle. Ærlighet gjør barna mer motstandsdyktig til å greie seg. 

Anonymkode: 9c5cf...072

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...