Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det å be noen som drikker pga traumer og en fæl oppvekst, å komme over det og ta grep,  det er innafor? Du tror det er sånn du får folk til å slutte? 

La meg se om jeg skjønner, fordi du, feks, vokste opp med foreldre som ødela oppveksten din pga alkohol, så kan du komme hit og preke og dømme? For det er det du gjør, du dømmer, så hardt du kan. Hvis jeg skal følge ditt eksempel så får jeg vel finne noen som sliter alvorlig psykisk og preke til de da, for det var det som fucka meg opp.

Du evner faktisk ikke til å forstå at folk ikke drikker fordi det er gøy, men at det bare er et symptom på noe langt verre underliggende. Traume går i arv det, dessverre, det er ikke så mye annet å gjøre, det vil alltid være lidelse der ute.

Folk i denne tråden VIL forbedre seg, de er her fordi de søker hjelp og støtte til å endre vaner og komme seg videre. At du ikke synes det går fort nok, det driter jeg i, og jeg begynner å bli provosert over folk som kommer hit og skal trykke innpå hva slags dårlige mennesker vi her er. Nå fikk du og andre med dårlig oppvekst pga alkohol en egen tråd, gå dit og søk utvikling og støtte i hverandre og la folk som vil komme seg opp være i fred. 

 

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

Og det handler ikke om å trykke ned mennesker, det handler om å få dere til å forstå at dere ødelegger barna deres! På samme måte ville jeg selvfølgelig snakket til en med alvorlige psykiske problemer som ikke burde ha ansvar for barn. Det du ikke forskjellen? Det er ikke deg og ditt problem vi dømmer, men ditt valg om å la barn vokse opp i det.

Anonymkode: adf0f...e18

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia alle dere som sliter, og motiverer hverandre i tråden. 

Drit og dra til dere som prøver å trykke folk ned i tråden. 

Anonymkode: e7a40...a86

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og det handler ikke om å trykke ned mennesker, det handler om å få dere til å forstå at dere ødelegger barna deres! På samme måte ville jeg selvfølgelig snakket til en med alvorlige psykiske problemer som ikke burde ha ansvar for barn. Det du ikke forskjellen? Det er ikke deg og ditt problem vi dømmer, men ditt valg om å la barn vokse opp i det.

Anonymkode: adf0f...e18

Jeg syns du overdriver litt, altså. Foreldre som "bare" drikker, uten egne psykiske problemer, som ikke blir aggressive og ellers sørger for sine barns behov er ikke det samme som alvorlig neglisjerende foreldre. Det er forskjell på mild omsorgssvikt og grov omsorgssvikt.

Indianeren

Anonymkode: 9bf15...12f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jasså du bedreviter. Da må du være grei å forklare meg hva slags problemer jeg har utover at jeg er for glad i alkohol, for selv har jeg det faktisk veldig bra utenom det. Har aldri hatt psykiske plager, har godt sosialt nettverk, snill og god mann og en trygg jobb som jeg trives godt i. Jeg er fullstendig klar over at noen døyver sine plager med rus, men å si at alkohol er et symptom på underliggende problemer er jo helt absurd! Jeg bruker ikke alkohol for å regulere følelser.

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

Hvorfor følte du for å angripe meg nå? Det skjønte ikke jeg. 

 

Jeg er ingen bedreviter.  Skjønner ikke hvorfor du kaller meg det....

svært så sensitivt og så personlig du tok en generell betraktning over at alkohol kan være et symptom på underliggende problemer. 

-Hvis du ikke føler alkohol skaper et problem for deg/ at du ikke drikker for mye - hvorfor er du i denne tråden da? 

Og om du synes at du drikker for mye- hvorfor fortsetter du å drikke det? Fordi alkohol smaker godt ? Eller fordi det får det til å føle deg bra? 

Anonymkode: f6f07...662

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Noen av oss har en medfødt sårbarhet. Såkalt avhengighetspersonlighet. Så kommer livet i tillegg da. 

Veldig bra! 

- C

Anonymkode: 1ead6...708

«Så kommer livet i tillegg». Veldig godt sagt! 

Lisa

Anonymkode: d449d...8a1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri opplevd foreldrene mine påvirket, takk og lov. Og som jeg skrev tidligere så kunne jeg ikke brydd meg mindre om mennesker som ødlegger sitt eget liv ved å drikke seg full alt for ofte. Jeg bryr meg fordi flere her inne forteller at de drikker seg fulle SAMTIDIG som barna er hjemme! Altså, hva ?! Dette syns du er greit? 

Barnevernet burde forlengst ha fått nyss i det, og forhåpentligvis så skjer det en gang. Mange barn vet nok godt at mamma eller pappa sitter fulle i stua selv om de her inne tror at barna er uviten. Det holder av og til at dette barnet forteller dette til én venn. Kanskje forteller den ene vennen dette til sine foreldre, og barnevernet blir kanskje endelig koblet på. 

Slutt å unnskyld folk som sitter å blir fulle mens det er barn i huset. Er vell ikke noe bedre det, enn å ruse seg på kokain mens barna sover. Helt på trynet at de sitter her å «ønsker bli bedre». 

 

Anonymkode: 9c5cf...072

Du er bra naiv om du tror at barnevernet nødvendigvis hjelper. Så lenge et hjem er nogelunde greit så blir ikke ungene flyttet, man kan jo si dessverre, men her tror jeg det handler om ressurser og feks mangel på nye hjem og evt konsekvensen av at de kan havne på institusjon. Den som virkelig kan hjelpe derimot er naboer eller familie som kan ta barna inn i sine hjem, hjelpe og støtte. For meg virker det ikke som at du har sett misshandlede barn på nært hold og at du forstår hvordan systemet fungerer.

I min oppvekst med en voldelig og alkoholisert mor var jeg på legevakta flere ganger, jeg ble nær drept av piller, jeg ble sparket og sydd sammen igjen på sykehus, barnvernet var stadig i kontakt med oss men de holdt med min alkoholiserte mor om at jeg var et håpløst tilfelle av en agressiv unge. Til slutt ble jeg kastet ut hjemmefra og ble tatt inn i en bolig og tatt vare på av bygdas narkomane. Dette var bv også klar over, men ingen gjorde noe. Så jeg tenker nå at barnevernet er en oppskrytt etat...

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Så kommer livet i tillegg». Veldig godt sagt! 

Lisa

Anonymkode: d449d...8a1

Det er jo en forklaring på hvorfor man lettere drikker enn andre- men man står jo fortsatt ansvarlig for å velge å drikke. 

Mange kvinner får også helt ubalansert hormonsystem og stoffskifte og dette kan såklart påvirke følelser og energi som igjen er fristende å regulere med feks alkohol. 

Anonymkode: f6f07...662

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo en forklaring på hvorfor man lettere drikker enn andre- men man står jo fortsatt ansvarlig for å velge å drikke. 

Mange kvinner får også helt ubalansert hormonsystem og stoffskifte (etter graviditet) og dette kan såklart påvirke følelser og energi som igjen er fristende å regulere med feks alkohol. 

Anonymkode: f6f07...662

 

Anonymkode: f6f07...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en forklaring på hvorfor man lettere drikker enn andre- men man står jo fortsatt ansvarlig for å velge å drikke. 

Mange kvinner får også helt ubalansert hormonsystem og stoffskifte og dette kan såklart påvirke følelser og energi som igjen er fristende å regulere med feks alkohol. 

Anonymkode: f6f07...662

Joda, er enig i det. Det med «livet i tillegg» syns jeg var bra sagt. Det gjelder i mange sammenhenger, ikke bare når det gjelder alkohol. 

Anonymkode: d449d...8a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har sett så langt er det heller ingen som har skrevet at de sitter å drikker seg drita full til langt på natt mens ungene sover, det er forskjell på å drikke litt, kontra å drikke seg dritings!!

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor følte du for å angripe meg nå? Det skjønte ikke jeg. 

 

Jeg er ingen bedreviter.  Skjønner ikke hvorfor du kaller meg det....

svært så sensitivt og så personlig du tok en generell betraktning over at alkohol kan være et symptom på underliggende problemer. 

-Hvis du ikke føler alkohol skaper et problem for deg/ at du ikke drikker for mye - hvorfor er du i denne tråden da? 

Og om du synes at du drikker for mye- hvorfor fortsetter du å drikke det? Fordi alkohol smaker godt ? Eller fordi det får det til å føle deg bra? 

Anonymkode: f6f07...662

Dette har jeg aldri skrevet. Jeg skrev at jeg ikke har noen underliggende problemer. Jeg strever med et for høyt alkoholkonsum og har tenkt å gjøre noe med det. Jeg vil ikke ha helseproblemer. Derfor er jeg her i tråden. Hvorfor drikker man alkohol i hele tatt tror du? Det er jo fordi man liker virkningen og smaken. At noen utvikler avhengighet vet man jo, men å si at det er et symptom på underliggende problemer passer ikke inn for meg i hele tatt. Ikke ment som noe angrep på deg, men ikke kom med så bastante påstander. Jeg kommer ikke til å kommentere noe mer vedrørende dette mer. Nå vil jeg ha fokus på et sunt og friskt liv 😃

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette har jeg aldri skrevet. Jeg skrev at jeg ikke har noen underliggende problemer. Jeg strever med et for høyt alkoholkonsum og har tenkt å gjøre noe med det. Jeg vil ikke ha helseproblemer. Derfor er jeg her i tråden. Hvorfor drikker man alkohol i hele tatt tror du? Det er jo fordi man liker virkningen og smaken. At noen utvikler avhengighet vet man jo, men å si at det er et symptom på underliggende problemer passer ikke inn for meg i hele tatt. Ikke ment som noe angrep på deg, men ikke kom med så bastante påstander. Jeg kommer ikke til å kommentere noe mer vedrørende dette mer. Nå vil jeg ha fokus på et sunt og friskt liv 😃

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

Trist å se at at så mange alkoholikere savner seg i denne tråden for å «gjemme seg» og fortsette fornektingen i godt selskap.

 

Anonymkode: 98ee6...1d4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg aldri skrevet. Jeg skrev at jeg ikke har noen underliggende problemer. Jeg strever med et for høyt alkoholkonsum og har tenkt å gjøre noe med det. Jeg vil ikke ha helseproblemer. Derfor er jeg her i tråden. Hvorfor drikker man alkohol i hele tatt tror du? Det er jo fordi man liker virkningen og smaken. At noen utvikler avhengighet vet man jo, men å si at det er et symptom på underliggende problemer passer ikke inn for meg i hele tatt. Ikke ment som noe angrep på deg, men ikke kom med så bastante påstander. Jeg kommer ikke til å kommentere noe mer vedrørende dette mer. Nå vil jeg ha fokus på et sunt og friskt liv 😃

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

👍 og hvorfor liker du denne virkningen så godt, at det går snart (frykter du) på helsa løs? Det er ikke for å fylle et tomrom, døyve smerter, roe tanker eller regulere følelser ? 

«Senke skuldrene» som man sier 

Anonymkode: f6f07...662

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg duller ikke med voksne mennesker som ødelegger barna sine, da fortjener de å få noen tøffe ord. Den dagen de tar ansvar vil jeg applaudere og støtte. Jeg sluttet med narkotika for 9 år siden, gikk da over til alkohol og lagde meg et alkoholproblem. Har nå vært helt rusfri i snart 3 år, er gift med en god mann som er oppegående. Er nå gravid og venter vårt første barn. Jeg har selv sagt til min mann at skulle jeg begynne å drikke eller ta narkotika, så gå. Drit i meg, ta barnet og gå. Det er det viktigste. Folk må evne å se at det ikke kun er en selv det handler om når man har fått barn.

-Sinna 

Anonymkode: adf0f...e18

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også si at sinne, kritikk og kjeft ikke fører noe sted hen, uansett hva det gjelder. Ei heller fordømmelse eller nedlatenhet. Så de som kommer inn her med kritikk oppnår ikke noe annet enn å ødelegge tråden og ødelegge for dem som har startet sin prosess. Det siste er veldig trist og veldig alvorlig. Nå vil folk bare vegre seg for å delta mer, slutte og dele og trekke seg ut av tråden. Det blir ikke mindre av drikking av det. Så til dere som kommer inn hit med kritikk: tenk etter hva dere egentlig vil oppnå. Hva er deres egentlige motivasjon? 

Ut over dette har jeg bestemt meg for å prøve å ignorere disse innleggene. Hvis vi alle gjør dette og ingen svarer tilbake eller går i diskusjon kan vi konsentrere oss om de viktige innleggene. 

-Sara 

Anonymkode: 74710...152

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også si at sinne, kritikk og kjeft ikke fører noe sted hen, uansett hva det gjelder. Ei heller fordømmelse eller nedlatenhet. Så de som kommer inn her med kritikk oppnår ikke noe annet enn å ødelegge tråden og ødelegge for dem som har startet sin prosess. Det siste er veldig trist og veldig alvorlig. Nå vil folk bare vegre seg for å delta mer, slutte og dele og trekke seg ut av tråden. Det blir ikke mindre av drikking av det. Så til dere som kommer inn hit med kritikk: tenk etter hva dere egentlig vil oppnå. Hva er deres egentlige motivasjon? 

Ut over dette har jeg bestemt meg for å prøve å ignorere disse innleggene. Hvis vi alle gjør dette og ingen svarer tilbake eller går i diskusjon kan vi konsentrere oss om de viktige innleggene. 

-Sara 

Anonymkode: 74710...152

Jeg ønsker oppriktig at de som drikker med små barn i huset tenker seg om en ekstra gang. At de innser at de skader barna og gjør noe med det, i dag! 

-Sinna 

Anonymkode: adf0f...e18

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også si at sinne, kritikk og kjeft ikke fører noe sted hen, uansett hva det gjelder. Ei heller fordømmelse eller nedlatenhet. Så de som kommer inn her med kritikk oppnår ikke noe annet enn å ødelegge tråden og ødelegge for dem som har startet sin prosess. Det siste er veldig trist og veldig alvorlig. Nå vil folk bare vegre seg for å delta mer, slutte og dele og trekke seg ut av tråden. Det blir ikke mindre av drikking av det. Så til dere som kommer inn hit med kritikk: tenk etter hva dere egentlig vil oppnå. Hva er deres egentlige motivasjon? 

Ut over dette har jeg bestemt meg for å prøve å ignorere disse innleggene. Hvis vi alle gjør dette og ingen svarer tilbake eller går i diskusjon kan vi konsentrere oss om de viktige innleggene. 

-Sara 

Anonymkode: 74710...152

Det er sånn at enkelte må tråkke andre ned for å føle seg bedre selv og ikke minst så kommer nok skammen over hva man har gjort selv når man leser om andre som strever med sitt missbruk. Det er bare å la det gå forbi og fortsette den gode jobben vi har startet med her :) 

Jeg har vært edru hele uken å kjenner nå et nytt håp om å kunne klare meg lenge uten alkohol ved hjelp av denne tråden. Første hinder komme på søndag da ungene drar å jeg er "fri... Tror jeg må ha en plan for søndagen med en aktivitet el

 

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et stort håp for endring og motivasjon med denne tråden, nå er det så negativt å lese noe her av jeg bare må melde meg ut, har nok negativt i livet fra før!!

Andrea, kjempebra initiativ!!❤️

Synd noen alltid må ødelegge for andre..

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes heroinister som ville byttet barna sine bort for et skudd. 

Eskalerende misbruk er ikke noe å ta lett på om det spesielt går utover uskyldige i tillegg til en selv. 

Dere som føler dere så angrepet ; da dere valgte å bli foreldre - så dere for dere at det var greit å sitte å pleie et alkohol-misbruk i smug etter barnas sengetid ? 

Uten å føle dere angrepet - kan dere ikke forstå at omgivelser reagerer på dette ? 

Anonymkode: f6f07...662

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea, drikker din mann nå når du er gravid eller har du noe støtte i han?

-Sinna 

Anonymkode: adf0f...e18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...