Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre deg, Minosa, hva du legger i et ganske greit forbruk? Siden det føles som en evig kamp, hvor mye og hvor ofte drikker du?

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

Hei Irene. Tidligere drakk jeg 3-5 dager i uka (i de værste periodene), så jeg jeg over til kun fredag og lørdag. Men etter en hvit måned nå i vår, så bestemte jeg meg for kun lørdag. Den evige kampen går på at jeg har lyst på alkohol ofte og særlig på fredager. Men min erfaring er at at utpå kvelden så slipper suget, så det er nok mest psykisk. På lørdag drikker jeg nok en hel flaske vin ca, og mange vil nok mene at det er mye på en kveld. Så jeg forstår hvordan du har det nå not helga, Irene. 

Jeg har klart å snakke med mannen min om dette, og vi er enig i refuksdjon. Han liker også å kose seg med alkohol, men han har ikke samme hang til å drikke seg full som meg. Men også han har godt av flere alkoholfrie perioder etc.

jeg heier på at du holder deg unna i kveld.

klem

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hipp hurra for denne tråden! 

Jeg tenker mye på den i dét jeg foretar alkoholvalg ALLEREDE! Det er helt fantastisk! 

I går hadde jeg min første hvite dag siden slutten av juni en gang,  og det er jeg mektig stolt av. Vanlig mønster hadde vært å drikke mer enn vanlig, siden jeg ikke har planer om å drikke man-fre neste uke. Hadde merkelig nok ikke abstinenser heller, selv om suget kom noen få ganger. 

 

Hilde. 😀

Anonymkode: a0cd4...b04

Så bra å høre, gratulerer!!💪👍

Setter i gang på mandag jeg også når er alene igjen, kan ikke huske sist jeg hadde en helt alkoholfri dag faktisk, skremmende😟

Ha en flott helg nå!!🤗

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra å høre, gratulerer!!💪👍

Setter i gang på mandag jeg også når er alene igjen, kan ikke huske sist jeg hadde en helt alkoholfri dag faktisk, skremmende😟

Ha en flott helg nå!!🤗

Anonymkode: 273df...b94

Takk, det samme Pia! Vi får backe hverandre opp så til de grader! 

 

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver litt for å finne en vei ut.. Nå er det slik at jeg drikker for mye og jeg drikker for å være sosial. Drikkingen har blitt en slags unnskyldning for å treffe folk. Så er det store spørsmålet, hvordan skal jeg komme ut av det mønsteret? 

Hvordan bygge nettverk, bli kjent med folk, få seg kjæreste? Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det.. Jeg har bodd alene i mange år å den jeg prater med er katten.. Har barn som kommer så jeg har jo menneskelig kontakt, men ikke voksenkontakt.

Jeg vet nå at på søndag så vil jeg så gjerne ut å treffe folk etter en hel uke alene uten å ha snakket med noen andre voksne.. Å praten går så mye lettere om jeg tar en øl eller flere... 

Jeg har tatt visse grep, trener på senter. Der snakker jeg litt med folk men det begrenser seg jo siden de er det for å trene.. 

Føler jeg sitter i ei felle der ølen er min vei ut til andre.. Jeg vet jo det er den sosiale angsten som forteller meg dette og at angsten styrer meg, men pokker altså.. 

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver litt for å finne en vei ut.. Nå er det slik at jeg drikker for mye og jeg drikker for å være sosial. Drikkingen har blitt en slags unnskyldning for å treffe folk. Så er det store spørsmålet, hvordan skal jeg komme ut av det mønsteret? 

Hvordan bygge nettverk, bli kjent med folk, få seg kjæreste? Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det.. Jeg har bodd alene i mange år å den jeg prater med er katten.. Har barn som kommer så jeg har jo menneskelig kontakt, men ikke voksenkontakt.

Jeg vet nå at på søndag så vil jeg så gjerne ut å treffe folk etter en hel uke alene uten å ha snakket med noen andre voksne.. Å praten går så mye lettere om jeg tar en øl eller flere... 

Jeg har tatt visse grep, trener på senter. Der snakker jeg litt med folk men det begrenser seg jo siden de er det for å trene.. 

Føler jeg sitter i ei felle der ølen er min vei ut til andre.. Jeg vet jo det er den sosiale angsten som forteller meg dette og at angsten styrer meg, men pokker altså.. 

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

Hei Elisabeth. Hvordan treffer du folk når du drikker? Avtaler du på forhånd eller møter du folk ute på byen? Jeg kan kjenne meg igjen i dette med at det er lettere å være sosial etter inntak av alkohol, men for min del medførte det igjen sosial angst i etterkant. Det eneste rådet jeg kan gi er at øving gjør mester, og mestring gir nytt mot til å gå på videre. Jeg blir mer sosial etter å ha tvunget meg ut i det over tid. Har du jobb eller interesser der det er mer naturlig å snakke sammen enn på treningsstudio?

klem

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Minosa skrev:

Hei Elisabeth. Hvordan treffer du folk når du drikker? Avtaler du på forhånd eller møter du folk ute på byen? Jeg kan kjenne meg igjen i dette med at det er lettere å være sosial etter inntak av alkohol, men for min del medførte det igjen sosial angst i etterkant. Det eneste rådet jeg kan gi er at øving gjør mester, og mestring gir nytt mot til å gå på videre. Jeg blir mer sosial etter å ha tvunget meg ut i det over tid. Har du jobb eller interesser der det er mer naturlig å snakke sammen enn på treningsstudio?

klem

Takk for svar :) 

Jeg går på den lokale bula eller bekjente spør om jeg vil være med å drikke. Jeg har ingen som spør om å finne på noe edru.. Er ufør pga denna angsten så er kun hjemme. Trening er liksom min hobby, har ingen andre ting jeg gjør. Kunne ønske å melde meg på en aktivitet men... panikkangsten gjør det enkelt å la være.. 

Jeg må tenke nytt men vet ikke hvor jeg skal starte. Hvor er folk? :rolleyes: Jeg har prøvd nettdating men ikke kommet noen vei med det.. Skjønner at jeg virker hjelpesløs, men det er litt sånn det er..

Var en kort periode på noe som kalles et dagsenter i regi av kommunen men følte meg bare dritt... Satt å snakka med tannløse folk og hørte på klagingen til folk om hvordan de sliter... Opplevde det som en deprimerende greie.. Godt voksen tobarnsmor på tiltak sammen med bygdas narkomane liksom.. nææ

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God helg, alle sammen♥️ Håper den blir bra for dere! Blitt så inspirert av denne tråden, og det er så godt å ikke føle seg alene. Jeg hadde ikke innrømt for meg selv at jeg har et alkoholproblem før jeg skrev det her. Og det er jo første steg!! Tusen takk for åpenheten deres. 

Lisa

Anonymkode: d449d...8a1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

God helg, alle sammen♥️ Håper den blir bra for dere! Blitt så inspirert av denne tråden, og det er så godt å ikke føle seg alene. Jeg hadde ikke innrømt for meg selv at jeg har et alkoholproblem før jeg skrev det her. Og det er jo første steg!! Tusen takk for åpenheten deres. 

Lisa

Anonymkode: d449d...8a1

❤️

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) 

Jeg går på den lokale bula eller bekjente spør om jeg vil være med å drikke. Jeg har ingen som spør om å finne på noe edru.. Er ufør pga denna angsten så er kun hjemme. Trening er liksom min hobby, har ingen andre ting jeg gjør. Kunne ønske å melde meg på en aktivitet men... panikkangsten gjør det enkelt å la være.. 

Jeg må tenke nytt men vet ikke hvor jeg skal starte. Hvor er folk? :rolleyes: Jeg har prøvd nettdating men ikke kommet noen vei med det.. Skjønner at jeg virker hjelpesløs, men det er litt sånn det er..

Var en kort periode på noe som kalles et dagsenter i regi av kommunen men følte meg bare dritt... Satt å snakka med tannløse folk og hørte på klagingen til folk om hvordan de sliter... Opplevde det som en deprimerende greie.. Godt voksen tobarnsmor på tiltak sammen med bygdas narkomane liksom.. nææ

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

Kanskje du kan spørre de bekjente om å finne på noe annet enn å drikke sammen. Du kan jo foreslå å gå en tur f.eks? Ellers hørte jeg at det finnes nettdating for vennskap også. Det er så mange ensomme mennesker at det er begynt å bli et stort folkehelseproblem 😢 Så jeg anbefaler deg å stå på, og søk nye veier. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) 

Jeg går på den lokale bula eller bekjente spør om jeg vil være med å drikke. Jeg har ingen som spør om å finne på noe edru.. Er ufør pga denna angsten så er kun hjemme. Trening er liksom min hobby, har ingen andre ting jeg gjør. Kunne ønske å melde meg på en aktivitet men... panikkangsten gjør det enkelt å la være.. 

Jeg må tenke nytt men vet ikke hvor jeg skal starte. Hvor er folk? :rolleyes: Jeg har prøvd nettdating men ikke kommet noen vei med det.. Skjønner at jeg virker hjelpesløs, men det er litt sånn det er..

Var en kort periode på noe som kalles et dagsenter i regi av kommunen men følte meg bare dritt... Satt å snakka med tannløse folk og hørte på klagingen til folk om hvordan de sliter... Opplevde det som en deprimerende greie.. Godt voksen tobarnsmor på tiltak sammen med bygdas narkomane liksom.. nææ

Elisabeth

Anonymkode: 08a06...aae

Hei Elisabeth 😀

Jeg skjønner godt problemstillingen din. Jeg føler at det mangler et slags tilbud for oss som, på tross av at vi har et problem, også har stålkontroll i livet vårt. Mørketallene her er nok helt enorme. Men det er jo også uhyre vanskelig å «gi» oss et tilbud, da vi skjuler oss godt i skyttergravene våre... 

Trening er bra, fortsett med det! Kanskje du kan starte med noe så enkelt som håndarbeid? (Det høres kanskje kjedelig ut, men det gir både tilfredsstillelse og mestringsfølelse). Her krever det også at hjernen er noenlunde med, og å være beruset er ingen bra kombo.

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er 27 år gammel, eier leilighet i Oslo. Jeg er ikke alkoholiker, men lurer på om jeg har store sjanse for å bli det? 

Jeg blir meget skuffet om jeg blir invitert hjem til venner, for så å finne ut at vi ikke skal drikke alkohol sammen. Jeg vil minst drikke en hel flaske, gjerne mer. Det gjelder uansett om det er i en hverdag eller ikke. Hadde jeg visst at de andre ikke skulle drikke, ville jeg nok aldri dratt. 

Jeg elsker å være hjemme alene og drikke vin. Om samboer skal bort i noen dager, blir jeg kjempe glad fordi jeg kan ligge i sengen med masse alkohol uten at noen reagerer på det. 

Tror nesten det eneste som holder meg tilbake fra å drikke typ 4 - 5 ganger i uken, er at samboeren min ville dømt meg (sikkert blitt sint også). Men hender jeg drikker konjakk i skjul, uten at han vet det. 

Tenker egentlig konstant på at jeg ønsker å drikke vin. Tanken slår meg hver dag, selv om jeg ikke går på polet å kjøper det.

Jeg drikker egt kun for å bli full, og fordi jeg er kjempe glad i rusen. 

Dere som opplever større problemer med rus, hva tenker dere om mitt mønster med alkohol? 

- Isabell

Anonymkode: aa021...02f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. 

Jeg kom over denne tråden da jeg så på seneste innlegg. Jeg synes dere er modige, selv om dere er anonyme, som deler deres forhold til og problemer med alkohol. 

Kjempgøy å se at flere av dere har klart hvite dager denne uka. Heia heia!! 

Dere som drikker i skjul for mann/samboer - hvordan er det mulig? Jeg kjenner lukta på samboer etter han har tatt en en slurk. Kan hende deres halvdeler vet mer enn dere tror? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er 27 år gammel, eier leilighet i Oslo. Jeg er ikke alkoholiker, men lurer på om jeg har store sjanse for å bli det? 

Jeg blir meget skuffet om jeg blir invitert hjem til venner, for så å finne ut at vi ikke skal drikke alkohol sammen. Jeg vil minst drikke en hel flaske, gjerne mer. Det gjelder uansett om det er i en hverdag eller ikke. Hadde jeg visst at de andre ikke skulle drikke, ville jeg nok aldri dratt. 

Jeg elsker å være hjemme alene og drikke vin. Om samboer skal bort i noen dager, blir jeg kjempe glad fordi jeg kan ligge i sengen med masse alkohol uten at noen reagerer på det. 

Tror nesten det eneste som holder meg tilbake fra å drikke typ 4 - 5 ganger i uken, er at samboeren min ville dømt meg (sikkert blitt sint også). Men hender jeg drikker konjakk i skjul, uten at han vet det. 

Tenker egentlig konstant på at jeg ønsker å drikke vin. Tanken slår meg hver dag, selv om jeg ikke går på polet å kjøper det.

Jeg drikker egt kun for å bli full, og fordi jeg er kjempe glad i rusen. 

Dere som opplever større problemer med rus, hva tenker dere om mitt mønster med alkohol? 

- Isabell

Anonymkode: aa021...02f

Hei Isabell. Jeg vil starte med å si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i din beskrivelse, sa jeg selv også kan kjenne på f.eks skuffelse over at det ikke serveres alkohol i en sammenkomst. Selv er jeg 45 år, og har merkelig nok klart å holde drikkingen sånn nogenlunde i sjakk. Det du beskriver vil jeg kalle et begynnende alkoholproblem, og noe du bør jobbe med slik at det ikke eskalerer. Det at du svarer på denne tråden er jo første skritt på veien.

klem 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei

Jeg er 27 år gammel, eier leilighet i Oslo. Jeg er ikke alkoholiker, men lurer på om jeg har store sjanse for å bli det? 

Jeg blir meget skuffet om jeg blir invitert hjem til venner, for så å finne ut at vi ikke skal drikke alkohol sammen. Jeg vil minst drikke en hel flaske, gjerne mer. Det gjelder uansett om det er i en hverdag eller ikke. Hadde jeg visst at de andre ikke skulle drikke, ville jeg nok aldri dratt. 

Jeg elsker å være hjemme alene og drikke vin. Om samboer skal bort i noen dager, blir jeg kjempe glad fordi jeg kan ligge i sengen med masse alkohol uten at noen reagerer på det. 

Tror nesten det eneste som holder meg tilbake fra å drikke typ 4 - 5 ganger i uken, er at samboeren min ville dømt meg (sikkert blitt sint også). Men hender jeg drikker konjakk i skjul, uten at han vet det. 

Tenker egentlig konstant på at jeg ønsker å drikke vin. Tanken slår meg hver dag, selv om jeg ikke går på polet å kjøper det.

Jeg drikker egt kun for å bli full, og fordi jeg er kjempe glad i rusen. 

Dere som opplever større problemer med rus, hva tenker dere om mitt mønster med alkohol? 

- Isabell

Anonymkode: aa021...02f

Du er alkoholiker. 

Det er ikke slik at man ligger i grøfta hver dag og snøvler seg på jobb om man er alkoholiker. Alkoholismen begynner når tankene begynner sentrere rundt alkohol, og man "lengter" etter å drikke. Når det å drikke blir en av hobbyene sine, for å si det sånn. (Her kan det være litt unntak for de i festalder, da kan det være litt vanskeligere å se forskjell). 

At du elsker rusen, blir skuffet om det ikke blir drikking, kjempeglad når du er alene for da er det ingenting som kan stanse deg fra å drikke så mye du vil, er tankemønstre som betyr at du har blitt psykisk avhengig. Det at du ikke klarer gå 4 dager hjemme alene uten å drikke betyr at du er alkoholiker. Du gjemmer til og med alkohol

Jeg syntes egentlig det er litt rart at du ikke forstår du er alkoholiker. Hva tror du er forskjellen på deg og en med et problem?

Den over sier dette er et begynnende problem, men du har allerede utviklet et problem når alkohol blir så dominant i tankene dine. Den psykiske avhengigheten begynner som regel lenge før man drikker store mengder. I begynnelsen kan man være fornøyd med å drikke seg brisen eller full en gang i uken, men ser frem til den ene dagen og resten av uken er litt meh. Men så plustelig tenker man, hvorfor ikke drikke selv om det bare er 4 dager siden sist? Hvorfor ikke drikke seg brisen eller full 2 ganger i uken? Det kan utvikle seg veldig gradvis, men den avhengige tankegangen er der allerede, selv om alkoholkonsumet ikke er høyt (enda)

Anonymkode: 46855...3cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med anonym over her, dette er et meget, meget dårlig tegn Isabell. En stor andel av oss som skriver her, har det akkurat sånn som du har det nå. Du må være ærlig med deg selv ❤️  

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Minosa skrev:

Kanskje du kan spørre de bekjente om å finne på noe annet enn å drikke sammen. Du kan jo foreslå å gå en tur f.eks? Ellers hørte jeg at det finnes nettdating for vennskap også. Det er så mange ensomme mennesker at det er begynt å bli et stort folkehelseproblem 😢 Så jeg anbefaler deg å stå på, og søk nye veier. 

 

Jo det tenker jeg å gjøre, vet bare ikke helt hvem... Har hatt en nær venn i nærmere 30 år.. men han har sluttet å besøke meg, sier han har nok med jobb og de få andre han omgås i hverdagen noe som jo er en ærlig sak, men jeg kjenner det svir og at det er et stort tap for meg... Spurte en annen bekjent om å gå tur, men sist uke gikk hun uten meg å sendte meld i etterkant at hun bare hadde mått forte seg ut på tur for å rekke det.. Jeg prøver men feiler... Må vri hodet å prøve å finne noen å gå tur med. Men når bekjentskap ikke kommer naturlig så blir det på en måte flaut også.. at jeg skal gå rundt å be om selskap. Det ville nok være bedre å blitt med i en slags forening der folk møtes uten at noen av partene har bedt noen.

Helt ærlig så har jeg bare "venner som drikker... Å drikkingen min bruker jeg til å fylle et tomrom. Må finne noe å fylle det med da. Skal søke opp om det finnes noe sted på nett man kan finne nye venner :) Takk for tips!

Elisabeth

 

Anonymkode: 08a06...aae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er alkoholiker. 

Det er ikke slik at man ligger i grøfta hver dag og snøvler seg på jobb om man er alkoholiker. Alkoholismen begynner når tankene begynner sentrere rundt alkohol, og man "lengter" etter å drikke. Når det å drikke blir en av hobbyene sine, for å si det sånn. (Her kan det være litt unntak for de i festalder, da kan det være litt vanskeligere å se forskjell). 

At du elsker rusen, blir skuffet om det ikke blir drikking, kjempeglad når du er alene for da er det ingenting som kan stanse deg fra å drikke så mye du vil, er tankemønstre som betyr at du har blitt psykisk avhengig. Det at du ikke klarer gå 4 dager hjemme alene uten å drikke betyr at du er alkoholiker. Du gjemmer til og med alkohol

Jeg syntes egentlig det er litt rart at du ikke forstår du er alkoholiker. Hva tror du er forskjellen på deg og en med et problem?

Den over sier dette er et begynnende problem, men du har allerede utviklet et problem når alkohol blir så dominant i tankene dine. Den psykiske avhengigheten begynner som regel lenge før man drikker store mengder. I begynnelsen kan man være fornøyd med å drikke seg brisen eller full en gang i uken, men ser frem til den ene dagen og resten av uken er litt meh. Men så plustelig tenker man, hvorfor ikke drikke selv om det bare er 4 dager siden sist? Hvorfor ikke drikke seg brisen eller full 2 ganger i uken? Det kan utvikle seg veldig gradvis, men den avhengige tankegangen er der allerede, selv om alkoholkonsumet ikke er høyt (enda)

Anonymkode: 46855...3cb

Enig i denne. Det har allerede utviklet seg til et problem. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Minosa skrev:

Hei Irene. Tidligere drakk jeg 3-5 dager i uka (i de værste periodene), så jeg jeg over til kun fredag og lørdag. Men etter en hvit måned nå i vår, så bestemte jeg meg for kun lørdag. Den evige kampen går på at jeg har lyst på alkohol ofte og særlig på fredager. Men min erfaring er at at utpå kvelden så slipper suget, så det er nok mest psykisk. På lørdag drikker jeg nok en hel flaske vin ca, og mange vil nok mene at det er mye på en kveld. Så jeg forstår hvordan du har det nå not helga, Irene. 

Jeg har klart å snakke med mannen min om dette, og vi er enig i refuksdjon. Han liker også å kose seg med alkohol, men han har ikke samme hang til å drikke seg full som meg. Men også han har godt av flere alkoholfrie perioder etc.

jeg heier på at du holder deg unna i kveld.

klem

 

 

Høres veldig likt ut som jeg har hatt det. Jeg har drukket 3-5 dager i uken med er par unntak av og til.  Nå har jeg jo startet en hvit periode og har bestemt meg for at det skal være minst en måned i første omgang. Kanskje det blir to også. Jeg kunne sikkert hatt godt av totalt avhold også, men ser jo at det går an å få et tilnærmet normalt alkoholkonsum selv om man må jobbe litt. Det motiverer veldig! Ellers så har jeg jo et helt normalt liv og trener 2-4 dager i uken, så jeg føler ikke at jeg trenger å gjøre store endringer i livet mitt. Det sitter nok mest i hodet hos meg 😉

Kjenner litt på at det er fredag ja, men ikke søren om alkoholen skal få bestemme over meg i dag. Jeg klarer det 😃

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig likt ut som jeg har hatt det. Jeg har drukket 3-5 dager i uken med er par unntak av og til.  Nå har jeg jo startet en hvit periode og har bestemt meg for at det skal være minst en måned i første omgang. Kanskje det blir to også. Jeg kunne sikkert hatt godt av totalt avhold også, men ser jo at det går an å få et tilnærmet normalt alkoholkonsum selv om man må jobbe litt. Det motiverer veldig! Ellers så har jeg jo et helt normalt liv og trener 2-4 dager i uken, så jeg føler ikke at jeg trenger å gjøre store endringer i livet mitt. Det sitter nok mest i hodet hos meg 😉

Kjenner litt på at det er fredag ja, men ikke søren om alkoholen skal få bestemme over meg i dag. Jeg klarer det 😃

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

Du er flink som er i gang med hvit periode 👍🏻 Når jeg gjennomførte min hvite måned så var det kun i starten jeg ble rastløs og misfornøyd. Etter hvert var det befriende å kjenne suget og det psykiske behovet slippe. Når jeg endelig satte meg i sola med et glass, så var det faktisk en nedtur. Det er derfor jeg tenker at jeg kanskje er en person som kunne hatt det bedre om jeg kuttet ut helt. Jeg er også en relativt sunn person som er opptatt av kosthold, og trener regelmessig. Denne tråden viser at vi er mange i denne kategorien. Jeg trodde lenge jeg var en av få, så takk for åpenheten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 12.02, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg du skal ta valget ditt og så holde deg til det. Jeg tror ikke du er ferdig i det hele tatt med din oppvekst og dine traumer, det å ta et valg tidlig om å ligge unna all form for alkohol fordi din far misbrukte det, er for meg like usunt som å finne all trøst i alkohol slik jeg gjorde. Hadde du vært ferdig med det, så hadde du ikke hatt behov for å tvinge dine tanker og meninger ned folks hals. 

Jeg synes ikke du har noe her å gjøre, fordi du prater ut av dine åpne sår og hva du opplevde, og du projikterer det over på folk her i denne tråden, du virker til å ha et sterkt behov for å få oss til å slutte her. Det er ikke oss du vil skal slutte, og vi har ingenting med deg å gjøre. Folk her tar tiden til hjelp og får gjort ting i sitt eget tempo, alle må faktisk begynne et sted. 

Beklager at jeg sier det, men du minner litt om sånne kristne som misjonerer om at bare en blir kristen så blir alt bra,a alt løser seg. Med en gang en begynner å drikke og søker hjelp, så blir alt bra. Det er ikke sånn for alle, mennesker er forskjellige, og det nekter visstnok du å forstå. Hvis du vil diskutere påvirkningen som alkoholiserte foreldre har på sie barn, lag en tråd om det så kan vi diskutere det der. Men i denne tråden så passer du faktisk ikke inn. 

-Alice 

Anonymkode: 0ab49...9be

Altså, nå føler jeg for å forsvare brukeren du angriper. Helt ærlig, hvor mange her hatt gått inn i en tråd som den du mener denne brukeren burte opprette? Ingen. Kan du da klandre henne for å gi uttrykk for sine meninger her? Syns jeg ikke du skulle. Særlig med tanke på at denne tråden er basert på "forståelse". Da får en gjøre som ellers i livet, en ignorerer alt som peker i retning av at det en gjør er feil eller til skade.

Jeg tror de fleste, innerst inne, er klar over hvordan misbruk påvirker de nære relasjoner. Særlig vanskelig er det for barn som ikke kan velge seg vekk. 

Og hånden på hjertet: etter å vært engasjert i x antall behandlingsopplegg, samt lest hva dere skriver her, så er mitt inntrykk at denne "forståelsen" mellom dere ikke bidrar til annet enn å fortsette. 

 

Anonymkode: 7337e...b8b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...