Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan går det med dere?

Jeg har litt over fem måneder nå og er veldig stolt av meg selv. 

Anonymkode: b612f...efe

Så bra, all grunn til å være stolt! Keep it up.

 

Her er jeg 2 år 3mnd og 14 dager.

W

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde seks måneder. Siste måneden har jeg falt utpå igjen så om to uker blir det er lite reopphold på rusklinikken. 

Man kan jo lure på om det er noe slags håp igjen snart. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde seks måneder. Siste måneden har jeg falt utpå igjen så om to uker blir det er lite reopphold på rusklinikken. 

Man kan jo lure på om det er noe slags håp igjen snart. 

❤️❤️ 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, noe totalavhold kommer ikke til å bli meg så lenge jeg lever . så lenge jeg ikke ødelegger egen helse, kommer i konflikt med samfunnet og generelt har det greit med forbruket så er det ingen problem.. jeg har mitt faste mønster, drikke meg rett over det stemningsleie jeg har og holder meg der utover, jeg blir aldri dritings og kranglete.. men jeg er forberedt på å måtte trappe ned pga helsemessige årsaker i fremtiden, har det alltid i bakhodet. ingenting vokser inn i himmelen, ikke engang alkoholforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre på vei inn i et dumt mønster. Det har vært slik i noen år. Og jeg klarer å se det selv fordi jeg mister helt kontroll over mengde alkohol, og får blackout hver gang nå. Og blir fullere og fullere for hver gang jeg fester. Jeg er dypt bekymra for meg selv. Så nå skal jeg ta en pause igjen. Når jeg forteller venner om dette, så bagatelliserer de det, og føler at de ikke tar det på alvor. Så føler meg veldig alene i det her. Fordi de hele tiden skal komme med råd "Men du kan jo bare, ta med så så mange drikker" Problemet er at jeg får ALLTID tak i. Om jeg så har med meg en cider, så blir jeg drita og får blackout, fordi da spør jeg bare andre eller kan finne på å ta av andre. Men nå skal jeg først ha en hvit mnd. Det vet jeg at jeg klarer, fordi det har jeg stadig. Problemet er at fristelsen blir utrolig stor når det har gått over en mnd. Men jeg tar en mnd. først ❤️ 

Endret av Stoltskeiv
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært av og på, men nå har jeg vært to måneder uten. Liker meg best edru. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil kalle mitt alkoholforbruk en dålig vane. Jeg står i jobb, har ikke isolert meg med alkoholen, drikker ikke i smug, velger ikke alkoholen forran andre viktige ting eller noe slikt, men drikker alikevell veldig ofte og mye! For andre har jeg valgt å kalle det "fungerende alkoholiker". Om jeg bare har andre ting å holde på med, eller har en periode der jeg er godt fornøyd i livet tenker jeg nesten ikke på alkohol i det hele tatt.

For et par år siden, rett etter korona perioden, kunne jeg på sommerhalvåret fort gå igjennom både en og to kartonger med alkohol i uka. Kan gjerne starte med et glass med vin til middagslaging på ettermiddagen, og forsetter å smådrikke og supe til jeg går å legger meg.

Noen dager når det er følelses-kaos eller om jeg er overveldet må jeg jobbe med meg selv for å finne på andre løsninger enn å drikke, men har pr i dag regel om hvite ukedager, og har mer eller mindre klart å overholde det siden november. Jeg drikker fredag og lørdag om jeg har lyst på. Konsumerer nå 1- 4 flasker vin i uka avhening av hva som skjer. Om jeg drikker på ukedager er det fordi jeg er på noe greier med jobb, eller middag på restaurant eller noe og har da ingen problemer med å bare ta et glass og la det være med det. 

Kjenner ofte at jeg tenker på alkohol, og bruker det nok i stor grad mot både kjedsomhet og følelseskontroll. Slitsom dag på jobb: drikk, Lei deg: drikk, Glad: drikk, Kos deg: drikk, Lese bok: drikk, Fint vær: Drikk, Dårlig vær: Drikk..... Det er en veldig dårlig uvane som jeg gjerne vil ut av og tilbake dit jeg var for noen få år siden hvor jeg knapt tenkte på alkohol i det hele tatt! 

Total avhold er ikke det jeg søker etter, men et trygt og "normalt" forhold til alkohol.

Anonymkode: 804f7...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er sååå lei…. Hvor lenge skal jeg lure meg selv til å tro at jeg ikke har et problem? 

 

-Veila

Anonymkode: f3cac...35e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2019 den 10.25):

Tenkte jeg skulle opprette en tråd der man kan finne trøst og støtte. Om vi kaller det alkoholiker, fungerende alkoholiker, forhøyet alkoholkonsum, i grenseland eller noe annet spiller ingen rolle. Fokuset er hjelp, støtte og trøst og over alt ingen dømming! Hvis du tenker å si noe negativt og dømmende, så gå en runde med deg selv og spør deg selv om det du sier hjelper andre.  

Regner med mange vil være anonyme, og da er det fint om dere finner på et navn man undertegner med slik at vi ikke går i surr med ABer. 

Jeg begynner med meg selv jeg er i 30årene har ett barn og ett på vei. Jeg har egentlig det perfekte a4 livet, med fint hus, biler, mann, barn, god utdannelse, god jobb etc. Jeg har heller ingen i familien som har alkoholproblemer, så ingen unnskyldninger her.

Det er vanskelig å si når den usunne drikkingen startet. På en måte startet det nok fra jeg begynte å drikke da jeg var 18 (ja jeg vet ikke spesielt tidlig). Jeg var alltid den av venninnene som ble fullest, den venninnene mine måtte passe på på byen, men jeg utmerket meg ikke på hyppighet. Etter at jeg ble ferdig utdannet og fikk bedre råd, så begynte drikkingen å ikke bare bli i helger. for noen år siden tenkte jeg at nå bør vi egentlig roe litt ned, men så ble det liksom ikke sånn. Så ble jeg gravid og sluttet med ene eneste gang. Det var egentlig ikke vanskelig i det hele tatt. Da var liksom valget tatt. Så kom ungen og det ble litt vanskelig igjen. Så eskalerte drikkingen. I de siste 1,5 årene har det nok fort gått 1,5-2 vinflasker hver kveld når barnet har lagt seg. Dette føles jo ikke greit, men jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle stoppe. Nå er jeg gravid igjen og har sluttet å drikke. Jeg er ikke redd for at jeg skal drikke under svangerskapet, for det vet jeg at jeg aldri ville gjort, men jeg føler jeg burde bruke denne tiden til å finne ut hvordan jeg ikke skal begynne på igjen når ungen er ute. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Ramlet over denne tråden nå og håper ts har fått hjelp og bukt med sitt problem..

Jobber innen feltet og vil på det sterkeste anbefale alle som føler de sliter, å oppsøke hjelp!

Barn som vokser opp i hjem der det daglig eller i store kvanta blir konsumert alkohol/rus, utvikler alle en del skader som vi ofte ikke ser før de er voksne. Dette er ikke shaming, men en sannhet vi må forholde oss til.

Ergo sitter det tusenvis av foreldre rundt i landet og tror barnet ikke lider noen nød, når man lenge før man er ferdig i bhg vil ha plukket opp dette og bærer det med seg.

Vet om flere barn av rusmisbrukere som har klart seg. Desverre er felles for alle, foreldre som har oppsøkt hjelp og fått det. 

Barnevern og rusfeltet jobber inn mot at barn skal få bli i egne hjem så langt det lar seg gjøre, og de som oppsøker hjelp i motsetning til å få bekymringer mot seg, blir (ofte) tatt godt imot.

Anonymkode: 9e808...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ramlet over denne tråden nå og håper ts har fått hjelp og bukt med sitt problem..

Jobber innen feltet og vil på det sterkeste anbefale alle som føler de sliter, å oppsøke hjelp!

Barn som vokser opp i hjem der det daglig eller i store kvanta blir konsumert alkohol/rus, utvikler alle en del skader som vi ofte ikke ser før de er voksne. Dette er ikke shaming, men en sannhet vi må forholde oss til.

Ergo sitter det tusenvis av foreldre rundt i landet og tror barnet ikke lider noen nød, når man lenge før man er ferdig i bhg vil ha plukket opp dette og bærer det med seg.

Vet om flere barn av rusmisbrukere som har klart seg. Desverre er felles for alle, foreldre som har oppsøkt hjelp og fått det. 

Barnevern og rusfeltet jobber inn mot at barn skal få bli i egne hjem så langt det lar seg gjøre, og de som oppsøker hjelp i motsetning til å få bekymringer mot seg, blir (ofte) tatt godt imot.

Anonymkode: 9e808...fff

Tja, da har vi litt forskjellig erfaringer. Bare det å bli fratatt lappen når man søker hjelp er jo noe som kan ødelegge for mange. Det er vel omentrent den eneste gruppen du kan straffe uten at det er noen beviser for at de noen gang har kjørt i ruspåvirket tilstand. Veldig mye moralisme i rusfeltet. Samtidig er statistikken på hvor mange som, etter «hjelp,» blir tørrlagt på lang sikt er ganske dyster. 

Anonymkode: b8a8e...bb8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er sååå lei…. Hvor lenge skal jeg lure meg selv til å tro at jeg ikke har et problem? 

 

-Veila

Anonymkode: f3cac...35e

Huff, gjenkjennelig det der, men nå har du jo sagt det høyt❤️ Du har skrevet det her, det er jo en start, Veila?
 

ps. Har du forsøkt naltraxone? Mange som får god hjelp av det. 

Anonymkode: b8a8e...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...