Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 17.17):

Utrolig bra jobbet!!! 🥳🥳🥳 

Hvordan har du klart det? Vil du dele litt med oss? ❤️

Anonymkode: f3cac...35e

Takk! Jeg er veldig imponert over meg selv. Jeg har prøvd og feilet mange ganger. 20 dager og sprekk, 1 mnd ny sprekk, 70 dager og sprek, over 100dager nå må det vel gå SPREKK.

Helt ærlig så skjønner jeg ikke selv hvordan jeg har klart det. Jeg har stått i mye ubehag, jævlige dager, grusom angst, ekkle(for meg skumle) smerter. Har tatt en dag av gangen. Noen ganger minutt for minutt. Har spillt av "filmen helt ut" i hodet mitt for å se hva som jeg vet skjer.

Ungene har vært den største grunnen, selv om den største grunnen man slutter bør være for seg selv, har de vært min største motivasjon. Og at jeg ikke ønsker å være lik min forelder.

Jeg har og fortsatt er en del av ett nettsamfunn for avhengig(av de fleste slag). Det er så fint å bli møtt med forståelse, at noen har gått i mine sko, tips, gode råd, noen å snakke med, lese andre sine historier og bli inspirert til å fortsette, noen å støtte seg til, bare dele hvordan man har det, ikke bli dømt men heiet på som hjelper deg opp når du føler deg slått ned, og ikke minst muligheten til selv å være der for andre.

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid strevet med nervene.. husker første gang jeg drakk alkohol, tenkte at "Det er slik alle andre må føle seg!" For første gang var kroppen helt rolig. Ikke noe angst og uro. 

Siden da har jeg hatt perioder i livet med mye drikking.

I dag drikker jeg oftere enn jeg burde, men blir nesten aldri ordentlig full. Kan bli ett par halvlitere om dagen i perioder. 

Anonymkode: b70fa...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ni uker rusfri nå. Men det er veldig skjørt. Er hjemme på permisjon og måtte ta antabus for å hindre meg selv i å drikke da jeg holdt på å sprekke. 

Det hele er så demotiverende. Skal jeg ha det sånn her resten av livet? Det kommer jeg ikke til å klare tror jeg. 😕

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundrer alle dere som har stått i dyp avhengighet og likevel klart å holde seg avholds i måneder og år. Det er imponerende.

Selv har jeg ikke slitt med avhengighet i den forstand. Likevel hadde jeg et mønster på drikkingen som ikke var bra for helsen. 12 øl hver helg i mange, mange år er heller ikke bra for helsa. Slik var det for meg fra jeg var 21 til 33 år. Jeg var nok avhengig av helgekos med alkohol uten at jeg helt visste det selv. For det var vanskelig i starten å la være alkohol. Følte på et sug, men heldigvis var det kun i helgene og det var aldri aktuelt å drikke i ukedagene- så lenge jeg skulle på jobb dagen etter.

Siden 2020 har jeg vært mer bevisst på forbruket og kuttet alkohol helt i lengre perioder. Akkurat nå har jeg vært 3 måneder uten. Målet er 4 måneder, og jeg vet jeg klarer meg frem til jul.

Jeg har tatt et valg om å ikke kutte alkoholen helt og fullt, da jeg føler at jeg alltid har hatt kontroll. Hovedfokuset er å kutte ned så mye jeg klarer.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg drikker i perioder 2-3 halvlitere om dagen.

Er dette ekstremt ille? (Vet jo at det ikke er sunt) 

Anonymkode: b70fa...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei! 

Jeg drikker i perioder 2-3 halvlitere om dagen.

Er dette ekstremt ille? (Vet jo at det ikke er sunt) 

Anonymkode: b70fa...0aa

Det er godt innenfor hva som er skadelig mengde. I tillegg har slikt en tendens til å eskalere med tiden, slik at mengden etter hvert økes. 

Ville roet ned drikkingen hvis jeg var deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (På 15.11.2023 den 18.29):

Jeg har ni uker rusfri nå. Men det er veldig skjørt. Er hjemme på permisjon og måtte ta antabus for å hindre meg selv i å drikke da jeg holdt på å sprekke. 

Det hele er så demotiverende. Skal jeg ha det sånn her resten av livet? Det kommer jeg ikke til å klare tror jeg. 😕

Hvordan går det med deg?

Jeg har også permisjon og er godt inne i min fjerde uke uten alkohol. Er heldigvis ikke redd for å sprekke, det er godt.

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan går det med deg?

Jeg har også permisjon og er godt inne i min fjerde uke uten alkohol. Er heldigvis ikke redd for å sprekke, det er godt.

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

Så bra! :)

Det går bra med meg. Har 11 uker nå. Litt lei av å være i behandling, redd for å ikke klare meg etter endt behandling, men tror egentlig at det skal gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan går det med alle her inne? Jeg sprakk tidligere i uka etter 2 uker a holds, blir drikking hele jula for min del...

Anonymkode: 2217a...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvordan går det med alle her inne? Jeg sprakk tidligere i uka etter 2 uker a holds, blir drikking hele jula for min del...

Anonymkode: 2217a...0e4

Det var jo leit å høre. Hva er planen din etter jul? 

Jeg har vært rusfri siden 13 september. Har en del russug for tiden, men håper jeg skal stå i mot. Får en hund 12 januar. Blir nok bra å holde seg opptatt med henne. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg virkelig erfart hvor ødeleggende alkohol er for psyken. Etter 4 måneder uten alkohol før jul, så drakk jeg 5 dager på rad fra 22.desember.

I romjula har jeg virkelig fått svi for det. Negative tanker og angst har vært sentralt. Ikke at jeg var fri for det da jeg ikke drakk alkohol, men det er ufattelig hvor mye forsterket det blir. Jeg har det tungt uansett, men alkoholen gir det et nytt bunnivå.

I følge Garmin-appen jeg har som er koblet til pulsklokka, så har jeg stresset hver eneste dag siden jeg drakk alkohol. Riktignok en del dager før det også, men pga jobb. "Svært få øyeblikk med hvile", står det. Det er ikke bra. Frykter litt for hjertehelsen min.

Nå er målet mitt å trappe ytterligere ned på forbruket. De to forrige åra har jeg hatt ca 40-45 dager hvor jeg har drukket alkohol pr. år og ca 320-325 dager uten alkohol. Til sammenligning drakk jeg hver helg gjennom hele året frem til 2020. I sikkert mer enn et tiår. Jeg syns det er vanskeligst å begrense seg i jula, påska og om sommeren. Ellers går det veldig greit.

Nyttårsforsett for 2024 er enda mindre alkohol. Mer sunn mat og mer trening.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så mange her som har slutta helt, da! Imponerende. Jeg har siden sommeren drukket for mye. Nå i jula har det vært ekstra mye. Jeg har hatt vondt i hodet nå de siste dagene, og lurer rett og slett på om dette er en form for abstinens? Nå har jeg ikke drukket siden søndag. Altså er jeg på fjerde dagen uten alkohol. Er det flere som har vært borti en slik hodepine etter hvite dager? Har vært borti dette før også. 
Mvh Zzz

Anonymkode: 46bae...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så mange her som har slutta helt, da! Imponerende. Jeg har siden sommeren drukket for mye. Nå i jula har det vært ekstra mye. Jeg har hatt vondt i hodet nå de siste dagene, og lurer rett og slett på om dette er en form for abstinens? Nå har jeg ikke drukket siden søndag. Altså er jeg på fjerde dagen uten alkohol. Er det flere som har vært borti en slik hodepine etter hvite dager? Har vært borti dette før også. 
Mvh Zzz

Anonymkode: 46bae...a87

Det kan det sikkert være. Jeg har ikke fått det med et forbruk på 70 halvlitere I uken, men har fått masse skjelvinger og slikt. Folk reagerer uansett ikke helt likt på abstinenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (På 15.11.2023 den 18.29):

Jeg har ni uker rusfri nå. Men det er veldig skjørt. Er hjemme på permisjon og måtte ta antabus for å hindre meg selv i å drikke da jeg holdt på å sprekke. 

Det hele er så demotiverende. Skal jeg ha det sånn her resten av livet? Det kommer jeg ikke til å klare tror jeg. 😕

Nei, det tror jeg ikke du skal.

I disse dager er det 10 år siden jeg sluttet å drikke. Når jeg tenker tilbake på hverdagen med alkohol er det som en helt annen verden. Hele dagen gikk med på å planlegge og legge klart for det første glasset. Og jeg kjørte garantert med promille når jeg skulle på jobb dagen etter. Ungene har aldri sagt noe, men ja, de merket det nok. Huff, jeg er skamfull. Ofte blandet jeg alkohol og piller og ble skikkelig høy.

Det som fikk meg til å slutte å drikke var en innleggelse på psykiatrisk og en alvorsprat omkring barna mine. I tillegg skulle jeg få begynne på smertemedisiner (som jeg absolutt trengte) som ikke kunne kombineres med alkohol. Fastlegen fulgte meg veldig godt opp med samtaler og blodprøver. Alt dette til sammen gjorde at jeg klarte å hente krefter til å slutte. 

I dag har jeg ingen sug etter alkohol. Det er deilig å være klar i toppen og ikke være bakfull dagen derpå.

 

Anonymkode: a6d06...7be

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke du skal.

I disse dager er det 10 år siden jeg sluttet å drikke. Når jeg tenker tilbake på hverdagen med alkohol er det som en helt annen verden. Hele dagen gikk med på å planlegge og legge klart for det første glasset. Og jeg kjørte garantert med promille når jeg skulle på jobb dagen etter. Ungene har aldri sagt noe, men ja, de merket det nok. Huff, jeg er skamfull. Ofte blandet jeg alkohol og piller og ble skikkelig høy.

Det som fikk meg til å slutte å drikke var en innleggelse på psykiatrisk og en alvorsprat omkring barna mine. I tillegg skulle jeg få begynne på smertemedisiner (som jeg absolutt trengte) som ikke kunne kombineres med alkohol. Fastlegen fulgte meg veldig godt opp med samtaler og blodprøver. Alt dette til sammen gjorde at jeg klarte å hente krefter til å slutte. 

I dag har jeg ingen sug etter alkohol. Det er deilig å være klar i toppen og ikke være bakfull dagen derpå.

 

Anonymkode: a6d06...7be

Så bra at det har gått så bra for deg. :) Tok det lang tid før suget gav seg da? Jeg har 4 mnd rusfri om en uke og har fortsatt mye sug. Men jeg henter meg også en hund om en uke og vil tro jeg da får annet å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...