Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at jeg må stoppe å drikke alkohol. Jeg drikker relativt sjeldent (3 - 4 ganger i året), men de gangene jeg drikker i festlig lag så blir jeg 50% av gangene overstadig beruset og får black out. 

Er redd jeg kommer til å gjøre noe dumt, og ødelegge veldig for meg selv om jeg ikke stopper nå. Mønsteret har vært slik helt siden jeg startet å drikke alkohol når jeg var 15 år. Nå er jeg 30. 

Jeg har også flere i nær slekt som sliter med alkohol konsum. 

Jeg har lenge trodd det må være mulig for meg "å oppføre seg normalt", men jeg tror det er ønsketenkning. På tide å bli voksen, og ta ansvar for mitt eget liv.

Jeg føler aldri noen trang til å drikke når jeg er edru. Det er først når jeg har fått alkohol i blodet jeg ikke klarer å moderere meg selv, og jeg mister kontrollen.

Anonymkode: 41b1b...5c4

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har innsett at jeg må stoppe å drikke alkohol. Jeg drikker relativt sjeldent (3 - 4 ganger i året), men de gangene jeg drikker i festlig lag så blir jeg 50% av gangene overstadig beruset og får black out. 

Er redd jeg kommer til å gjøre noe dumt, og ødelegge veldig for meg selv om jeg ikke stopper nå. Mønsteret har vært slik helt siden jeg startet å drikke alkohol når jeg var 15 år. Nå er jeg 30. 

Jeg har også flere i nær slekt som sliter med alkohol konsum. 

Jeg har lenge trodd det må være mulig for meg "å oppføre seg normalt", men jeg tror det er ønsketenkning. På tide å bli voksen, og ta ansvar for mitt eget liv.

Jeg føler aldri noen trang til å drikke når jeg er edru. Det er først når jeg har fått alkohol i blodet jeg ikke klarer å moderere meg selv, og jeg mister kontrollen.

Anonymkode: 41b1b...5c4

Velkommen i klubben. Jeg er 36

Anonymkode: d41cf...272

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 18.03):

Hvorfor trenger du det, ifh til å jobbe?

Anonymkode: b0430...b6c

Fordi jeg gruer meg sånn, takler ikke det sosiale i det hele tatt.. Så da drikker jeg vekk sorgene på en måte (selvsagt etter jobb) og er skikkelig selvdestruktiv. :( 

-Karoline

Anonymkode: 98c57...2f8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi jeg gruer meg sånn, takler ikke det sosiale i det hele tatt.. Så da drikker jeg vekk sorgene på en måte (selvsagt etter jobb) og er skikkelig selvdestruktiv. :( 

-Karoline

Anonymkode: 98c57...2f8

Åja, sånn og forstå. Har du alltid syns sosialt har vært vanskelig?

Ja det er skikkelig selvdestruktivt, men du kan komme deg ut av det.

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er jo virkelig djevelen i seg selv. Klart å forstue foten da jeg var veldig full i går og klarer ikke å gå i dag. 
 

Og over 30 grader ute og jeg som hadde mine sommerplaner for helga.

Alkohol begynner virkelig å ødelegge livet mitt, merket det spesielt den siste måneden. Vært mer drikking enn normalt. :( 

- Veila

Anonymkode: f3cac...35e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alkohol er jo virkelig djevelen i seg selv. Klart å forstue foten da jeg var veldig full i går og klarer ikke å gå i dag. 
 

Og over 30 grader ute og jeg som hadde mine sommerplaner for helga.

Alkohol begynner virkelig å ødelegge livet mitt, merket det spesielt den siste måneden. Vært mer drikking enn normalt. :( 

- Veila

Anonymkode: f3cac...35e

Huff, du må jo få deg hjelp! Dette kommer bare til å bli verre og verre. Jeg vet, for jeg har vært der selv. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg fått time hos ruspoliklinikken om en uke! Da er neste steg at de skjønner at jeg trenger behandling på institusjon. At poliklinisk ikke er tilstrekkelig enda. Det kan jeg ha når jeg har vært i behandling. 

Dette er i hvert fall starten mtp å få hjelp. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (På 15.6.2023 den 15.18):

Nå har jeg fått time hos ruspoliklinikken om en uke! Da er neste steg at de skjønner at jeg trenger behandling på institusjon. At poliklinisk ikke er tilstrekkelig enda. Det kan jeg ha når jeg har vært i behandling. 

Dette er i hvert fall starten mtp å få hjelp. 

Så bra, PP! Tenk om dette er starten på et helt nytt liv for deg!

 

Selv hadde jeg to uker uten, da jeg plutselig fikk en haug dårlige nyheter omtrent samtidig. Drakk litt (ikke så mye som til vanlig) både onsdag og torsdag, men klarte å legge det bort i går. Ene ungen kom hjem på sommerferie i går, så det er en god motivasjon for å holde meg unna.

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så bra, PP! Tenk om dette er starten på et helt nytt liv for deg!

 

Selv hadde jeg to uker uten, da jeg plutselig fikk en haug dårlige nyheter omtrent samtidig. Drakk litt (ikke så mye som til vanlig) både onsdag og torsdag, men klarte å legge det bort i går. Ene ungen kom hjem på sommerferie i går, så det er en god motivasjon for å holde meg unna.

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

Jeg håper på det. :)

To uker uten er bra! Det hjelper på motivasjonen når man har barna hos seg ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (På 15.6.2023 den 15.18):

Nå har jeg fått time hos ruspoliklinikken om en uke! Da er neste steg at de skjønner at jeg trenger behandling på institusjon. At poliklinisk ikke er tilstrekkelig enda. Det kan jeg ha når jeg har vært i behandling. 

Dette er i hvert fall starten mtp å få hjelp. 

Rus og psykiatri (ROP-lidelse) - NHI.no   Rus, Allmenn døgn - St. Olavs hospital (stolav.no)

Klinikk for psykisk helse og rus - Diakonhjemmet sykehus

Vet ikke hvor du bor, men her er noe i Oslo og Trondheim. Det ligger visst en klinikk i Viken også, men husker ikke hva den heter. 

 

 

Anonymkode: 1d646...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Rus og psykiatri (ROP-lidelse) - NHI.no   Rus, Allmenn døgn - St. Olavs hospital (stolav.no)

Klinikk for psykisk helse og rus - Diakonhjemmet sykehus

Vet ikke hvor du bor, men her er noe i Oslo og Trondheim. Det ligger visst en klinikk i Viken også, men husker ikke hva den heter. 

 

 

Anonymkode: 1d646...bca

Takk, men jeg bor i nord. Man kan vel ikke bruke fritt behandlingsvalg lenger. Håpet uansett på å få legges inn på ROP i byen min slik at etter hvert når man ikke har utgang med følge lenger så kan jeg ha samvær med ungene. Men jeg flytter på meg hvis nødvendig. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det folkens? 

Jeg ble i dag henvist videre til innleggelse. Håper jeg ikke får avslag. 

Selv om jeg har rusavhengighetsyndrom av multiple stoffer hvor alkohol alltid har vært en av de så fikk jeg nå alkoholisme som diagnose. I henvisningen. Det er jo det jeg nå misbruker. 

Sitter og drikker nå som vanlig. Jeg er glad jeg er henvist, men nedtrykt over at det vil nok ikke skje noe før til høsten. Lange ventetider. 

Og tenk hvis jeg får avslag? Da vil rusen bli min død. Jeg drikker 60-70 halvlitere I uka. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Purple_Pixiedust said:

Og tenk hvis jeg får avslag? Da vil rusen bli min død. Jeg drikker 60-70 halvlitere I uka. 

Der var jeg for en del år siden. Men har redusert kraftig. Så det finnes håp. Hvordan er drikkemønsteret ditt med tanke på mat og snacks og i hvilken alder er du? 

Anonymkode: 20a82...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (40 minutter siden):

Hvordan går det folkens? 

Jeg ble i dag henvist videre til innleggelse. Håper jeg ikke får avslag. 

Selv om jeg har rusavhengighetsyndrom av multiple stoffer hvor alkohol alltid har vært en av de så fikk jeg nå alkoholisme som diagnose. I henvisningen. Det er jo det jeg nå misbruker. 

Sitter og drikker nå som vanlig. Jeg er glad jeg er henvist, men nedtrykt over at det vil nok ikke skje noe før til høsten. Lange ventetider. 

Og tenk hvis jeg får avslag? Da vil rusen bli min død. Jeg drikker 60-70 halvlitere I uka. 

Så bra at du ble henvist til innleggelse. Jeg krysser fingrene for deg og håper du får den hjelpen du trenger! Jeg vet hvordan du har det. Jeg har selv vært rusavhengig, og vet hvor jævlig det er, særlig på slutten, hvor rusen har utspilt sin rolle. Jeg var i behandling i 2017, og har nå vært rusfri i over 6 år. Det har vært en nesten umenneskelig hard prosess, men litt etter litt går det bedre, og etter en stund er det veldig rart og vondt å tenke på at man var så avhengig av rus, og hvordan livet lå i ruiner. Så det er mulig, med hard jobbing så blir livet bedre! Ønsker deg masse lykke til ❤

Anonymkode: 2bd6c...829

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Der var jeg for en del år siden. Men har redusert kraftig. Så det finnes håp. Hvordan er drikkemønsteret ditt med tanke på mat og snacks og i hvilken alder er du? 

Anonymkode: 20a82...21b

Så bra. ❤ Jeg drikker 60-70 øl i uka. :( Det er skammelig. Og kan overspise samtidig. Stikke ut på byen og havne på glattcelle. Bare så utrolig fælt. 

Jeg er 32. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så bra at du ble henvist til innleggelse. Jeg krysser fingrene for deg og håper du får den hjelpen du trenger! Jeg vet hvordan du har det. Jeg har selv vært rusavhengig, og vet hvor jævlig det er, særlig på slutten, hvor rusen har utspilt sin rolle. Jeg var i behandling i 2017, og har nå vært rusfri i over 6 år. Det har vært en nesten umenneskelig hard prosess, men litt etter litt går det bedre, og etter en stund er det veldig rart og vondt å tenke på at man var så avhengig av rus, og hvordan livet lå i ruiner. Så det er mulig, med hard jobbing så blir livet bedre! Ønsker deg masse lykke til ❤

Anonymkode: 2bd6c...829

Fikk tårer i øynene. Så glad for at du har klart det! Jeg håper virkelig jeg kan det også! Jeg orker ikke mer. 😕

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (Akkurat nå):

Så bra. ❤ Jeg drikker 60-70 øl i uka. :( Det er skammelig. Og kan overspise samtidig. Stikke ut på byen og havne på glattcelle. Bare så utrolig fælt. 

Jeg er 32. 

Fikk tårer i øynene. Så glad for at du har klart det! Jeg håper virkelig jeg kan det også! Jeg orker ikke mer. 😕

Ut fra måten du ordlegger deg på, og tankene du har rundt dette, tror jeg det er masse håp for deg. Jeg tror du er på samme sted som jeg var, at du er så syk og nedbrutt og lei av rusen at du ikke orker å ha det sånn mer. Og det er da man klarer det, for ingenting er så jævlig som å være der du er nå med rusen. Jeg tror du klarer det ! 

Anonymkode: 2bd6c...829

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ut fra måten du ordlegger deg på, og tankene du har rundt dette, tror jeg det er masse håp for deg. Jeg tror du er på samme sted som jeg var, at du er så syk og nedbrutt og lei av rusen at du ikke orker å ha det sånn mer. Og det er da man klarer det, for ingenting er så jævlig som å være der du er nå med rusen. Jeg tror du klarer det ! 

Anonymkode: 2bd6c...829

Takk jeg håper virkelig det. Ble veldig overrasket over mine tårer. Men det ble bare så ekte nå. Jeg vet jeg holder på å drikke meg i hjel. Men jeg vil ikke det!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden):

Takk jeg håper virkelig det. Ble veldig overrasket over mine tårer. Men det ble bare så ekte nå. Jeg vet jeg holder på å drikke meg i hjel. Men jeg vil ikke det!

Dette klarer du! Og livet blir mye, mye bedre. ❤

Anonymkode: 2bd6c...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lenge har du holdt på sånn her? 

Anonymkode: ad51d...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette klarer du! Og livet blir mye, mye bedre. ❤

Anonymkode: 2bd6c...829

Håper det. ❤

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvor lenge har du holdt på sånn her? 

Anonymkode: ad51d...46e

Jeg? Jeg har vært av og på siden 2017. Veksler mellom amfetamin og alkohol. Har hatt en runde i rusbehandling i 2018 etter hvert utren hell. Konstant rus (mest alkohol )i 6 mnd. Vært av og på før det. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...