Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.1.2023 den 19.22):

Hvordan har julen deres gått? 
 

-Andrea

Anonymkode: b8a8e...bb8

Ser at det ikke er samme Andrea som startet tråden, men jeg svarer allikevel siden jeg har skrevet så mye her inne tidligere. Julen har gått kjempefint. Har nå 4 måneder :)  

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 23.46):

Da jeg var barn så var det en del drankere der jeg vokste opp. Jeg har alltid lurt på hvorfor noen ender opp som alkoholiker og andre ikke. Jeg tror ikke det bare handler om "problemer" den enkelte har med seg selv. Jeg tror det handler veldig mye om hvordan alkoholen virker på oss.

Har hørt mange snakke om hvor deilig det er med fredagen, ta ett par glass vin, og kjenner at kroppen slapper av. De stresser ned liksom. Jeg har aldri helt forstått den greia der. Det er på grunn av det at jeg tror alkoholen virker ulikt på oss. Om jeg drikker litt alkohol, så føler jeg at jeg blir veldig daff og nesten doven. Det virker lite nedsettende. Skal jeg stresse ned, fungerer det best å være hjemme alene og feks ha en spennende bok.

Dere som må ha alkohol. Er det for å stresse ned? Eller for å glemme et eller annet ubehagelig? Kan noen forklare meg denne stresse-ned greia?

Anonymkode: 93ae4...623

Ja, for å stresse ned. Slappe av etter en lang arbeidsuke og la hodet få en pause fra hverdagens bekymringer og jag. En pause-knapp, rett og slett. Alkohol løser jo ingen av disse bekymringene og jaget, men det blir en pause hvor man klarer å gi litt blaffen. 

Anonymkode: e3f3d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endelig har jeg klart å bryte ut av den onde sirkelen. Har drukket hver eneste dag i måneder, og følte meg fanget i en ubrytelig runddans, men nå har jeg fem dager helt uten alkohol på rad. Er så glad for å slippe ut, og er veldig stolt av meg selv for at jeg klarte det. 

Hvordan går det med dere andre?

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Endelig har jeg klart å bryte ut av den onde sirkelen. Har drukket hver eneste dag i måneder, og følte meg fanget i en ubrytelig runddans, men nå har jeg fem dager helt uten alkohol på rad. Er så glad for å slippe ut, og er veldig stolt av meg selv for at jeg klarte det. 

Hvordan går det med dere andre?

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

Så bra! Hurra! Hvordan føler du deg? 

Jeg har 10 dager i dag. :) Føler meg mye bedre. Men jeg må bruke antabus. Får der ikke til uten akkurat nå. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Så bra! Hurra! Hvordan føler du deg? 

Jeg har 10 dager i dag. :) Føler meg mye bedre. Men jeg må bruke antabus. Får der ikke til uten akkurat nå. 

Jeg føler meg helt fantastisk, faktisk, og det er litt bekymringsfullt. Leser så mye om abstinenser og alt det andre som kommer med alkoslutt og er redd for at det jeg føler nå bare er en liten pause før all dritten setter inn for fullt.

Men ti dager er jo helt supert! Grattis! 

Anonymkode: b612f...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg føler meg helt fantastisk, faktisk, og det er litt bekymringsfullt. Leser så mye om abstinenser og alt det andre som kommer med alkoslutt og er redd for at det jeg føler nå bare er en liten pause før all dritten setter inn for fullt.

Men ti dager er jo helt supert! Grattis! 

Anonymkode: b612f...efe

På dag fem uten abstinenser så går det bra sånn sett. :) Jeg vet ikke hvor mye du drakk hver dag og hvor lenge, men min erfaring er at det skal litt til før man får ordentlige abstinenser. Jeg har opplevd lette skjelvinger og litt uro, men ikke mer enn det. 

Men jeg har vært periodedrikker så har ikke drukket hver dag mer enn 1-2 mnd i strekk før pause. 

Takk. :) Håper det ikke kommer en ny periode med drikking og forfall. Nå trener jeg hver dag igjen. :) Og får med meg mange serier. Hehe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 år og 2 måneder her. Hadde aldri trodd jeg skulle komme så langt. Fra å drikke alt fra 1-3 flasker vin så og si hver eneste dag!! 

 

Det går ann! 

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

510 dager edru i dag🏆 Fra å ligge i rennesteinene med minst 1/2 l vodka om dagen den gang da i 4-5 år.

Føles bra nå!

Hilsen "I am sober" appen

Anonymkode: ebb82...5dc

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på mot mitt fjerde år uten! Det går dag for dag, i perioder er det vanskelig men ikke noe topper følelsen av å våkne å kjenne at jeg ikke er bakfull. Jeg har et forferdelig strevsomt liv til tider men takk og pris så drikker jeg ikke! 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart denne kom opp i dag, her jeg sitter i sofaen med 3-4 glass vin innabords.  Jeg har et alkoholproblem, men jeg drikker ikke så ofte. Mest fordi jeg ikke "kan". Barn og mann som ikke vet om det. Later som om at jeg liker f.eks vin, men egentlig drikker jeg den kun for følelsen din del. 

Hadde jeg ikke måtte ta hensyn til noen, eller holde på en fasade, hadde jeg drukket hver dag.

I dag har jeg fått en dårlig nyhet, og det eneste jeg tenkte på var at jeg må drikke.  

Jeg burde la være, men jeg klarer det ikke. Noen sier sikkert at jeg ikke har et problem.siden jeg ikke drikker ofte nok, men jeg tenker på det dagøog, og unntar alkohol hver gang jeg ser den minste mulighet. Den har kontrollen over meg. 

Anonymkode: f7f74...645

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så rart denne kom opp i dag, her jeg sitter i sofaen med 3-4 glass vin innabords.  Jeg har et alkoholproblem, men jeg drikker ikke så ofte. Mest fordi jeg ikke "kan". Barn og mann som ikke vet om det. Later som om at jeg liker f.eks vin, men egentlig drikker jeg den kun for følelsen din del. 

Hadde jeg ikke måtte ta hensyn til noen, eller holde på en fasade, hadde jeg drukket hver dag.

I dag har jeg fått en dårlig nyhet, og det eneste jeg tenkte på var at jeg må drikke.  

Jeg burde la være, men jeg klarer det ikke. Noen sier sikkert at jeg ikke har et problem.siden jeg ikke drikker ofte nok, men jeg tenker på det dagøog, og unntar alkohol hver gang jeg ser den minste mulighet. Den har kontrollen over meg. 

Anonymkode: f7f74...645

Det har ikke så mye med hvor ofte du drikker, det handler mer om hva det gjør med deg. Drikker du en gang i mnd å lever i forventning til dette i forkant og i skam pga det i ettertid så er det jo et problem som er tvangspreget. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 7 mnd edru :) Håper jeg får igjen lappen snart. 

DaenerysGot

Anonymkode: fcccc...2bd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snart 7 mnd edru :) Håper jeg får igjen lappen snart. 

DaenerysGot

Anonymkode: fcccc...2bd

Ikke fyllekjørt, bare de dumme helsekravene.

Anonymkode: fcccc...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipt med lappen, da. Håper du får den igjen snart.

Jeg har hatt en aldeles merkelig morgen. Våkna uthvilt og glad, og hadde en koselig kaffestund med min kjære. Så misforsto jeg noe som ble sagt, og ble helt på gråten - veldig ulikt meg - og etter det har det ene heftige gråteanfallet avløst det neste. Jeg har absolutt ingen grunn til å være trist, er det et resultat av at det er dag seks uten alkohol?

Anonymkode: b612f...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjipt med lappen, da. Håper du får den igjen snart.

Jeg har hatt en aldeles merkelig morgen. Våkna uthvilt og glad, og hadde en koselig kaffestund med min kjære. Så misforsto jeg noe som ble sagt, og ble helt på gråten - veldig ulikt meg - og etter det har det ene heftige gråteanfallet avløst det neste. Jeg har absolutt ingen grunn til å være trist, er det et resultat av at det er dag seks uten alkohol?

Anonymkode: b612f...efe

Det kan godt være du begynner å få mer tilgang til følelsene dine. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3... elendig form. Jeg skal klare det

Anonymkode: fc35c...b95

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det med folk her?

1år og 5 mnd på meg. 

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går veldig dårlig. Drikker nesten hver dag. Prøver å kutte ned, og har søkt meg til rusbehandling, men tror jeg får avslag. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så bra her heller. Dag 1 igjen i dag. Jeg skal tilbake der jeg var. Hadde 6 mnd uten sist. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det gått litt opp og ned, men er på dag fire i dag og har trua.

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...