Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Lite svar å få her 🙈

Anonymkode: 6dec5...392

Hva lurte du på 🙂

W

Anonymkode: b0430...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/20/2022 at 11:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg har drukket snart hver dag i 2 mnd, hatt noen perioder der jeg klarer å være edru i hverdagene, men er vanskelig, er på jobb, har barn og er gift. Har lyst å slutte helt!

Det lengste jeg har vært edru er 2 mnd fra september 2021, det lengste på 10 år, ellers så har jeg drukket hver helg. Det blir mere å mere, kona aksepterer 3-4 øl for dagen, uten at hun vet at jeg skjuler noen ekstra, som jeg drikker i skjul, jobber mye ute med huset, så trenger motivasjon for å holde ut, da jeg må gjøre alt alene pga ufør kone.

hvor får man hjelp? Har gått på antabus en periode, noe som funket, tør ikke å drikke på det. Men no klarer jeg ikke å holde meg unna en øl i 24 timer så jeg får startet opp med det igjen

mann42

Anonymkode: 6dec5...392

Jeg har hatt det på samme måten som deg. Jeg har flere ganger inntatt antabus 17-18 timer etter inntak av alkohol, når jeg vet at det nærmer seg kvelden og at jeg kommer til å gå på enda en smell om jeg ikke stopper. 

Snakk med legen? Avtal en sen legetime hvor du skal inn, og hør om du kan ta antabusen da feks. 

Anonymkode: 838f0...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt det på samme måten som deg. Jeg har flere ganger inntatt antabus 17-18 timer etter inntak av alkohol, når jeg vet at det nærmer seg kvelden og at jeg kommer til å gå på enda en smell om jeg ikke stopper. 

Snakk med legen? Avtal en sen legetime hvor du skal inn, og hør om du kan ta antabusen da feks. 

Anonymkode: 838f0...43f

Har planer om å holde meg unna alkohol i dag, å starte med antabus i morgen, satser på å holde meg unna butikken :)

Anonymkode: 6dec5...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan gikk det med dere? 

Her ble det 2 flasker rødvin i kveld. Tilbake til gamle vaner 😠

Anonymkode: f213a...9d6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2022 den 13.29):

Er forresten på dag 22 nå, ikke kjent på abstinenser eller noe spesielt sug enda. Jeg ga meg før det gikk for langt, nådde aldri en «bunn» eller opplevde noe store negative konsekvenser som følge av drikkingen.
Men det var jo alikevel 2år med daglig inntak. 
Tror det var mest for å døyve det at det ble så intenst i koronaperioden hvor alle gikk oppi hverandre 24/7.

Jeg har behov for mye alenetid og rutiner så det føltes som å være konstant overaktivert. Alkoholen fikk liksom tatt toppen av det slik at det føltes levelig og gjorde at jeg ble mindre irritabel og følte mindre på ting. 
har ikke snakket med helsevesen om det så har ikke noe «på papiret» har heller ikke snakket med samboer eller noen andre om det så det har liksom «ikke skjedd». Er så utrolig mye depressivt å lese når man prøver og navigere seg i jungelen av foruminnlegg og artikler om alkoholproblemer, så følte det var greit å få frem at det er mulig å slutte selv, og at det går an og gi seg før man når bunnen og har ødelagt hele livet sitt. Føles litt håpløst når man leser «man må nå bunnen og miste alt» omtrent før man klarer å slutte og drikke. Og at det er umulig uten fastlege og støtte fra alle rundt. Jeg har i hvertfall klart meg fint sålangt, og ser ikke helt for meg at det skal skli ut igjen på samme måte. Det var en periode av livet hvor ting var tungt og nå som det er tilbakelagt har jeg ikke behovet lenger, enkelt og greit. Det går tydeligvis an å slutte , på egenhånd og med relasjoner inntakt og uten å måtte få stempelet alkoholiker i legejournalen sin. 
Så det er håp for de som ønsker å forsøke selv før de snur hele livet på hodet og involverer alle. Selv om jeg forstår at vi er i mindretall kan det jo kanskje gi noen som føler på det samme litt håp. Man skal aldri være redd for å be om hjelp, men ikke la andres erfaringer ta motet fra deg før du har prøvd :)

-vilje 

Anonymkode: 57175...b95

Jeg drikker sjeldent nå, men var utpå en periode i 20 årene, og etter jeg ga meg med det så har det aldri vært noe problem. Drikker 1-2 gr i året. Har ingen interesse for det lengre, Så man må absolutt ikke nå bunnen for å slutte. Som du skrev covid perioden har vært krevende for mange. 

Anonymkode: f6a1f...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er snart 9 måneder edru ! Det hadde jeg aldri trodd!! 

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et år og to måneder. Etter flere forsøk de siste årene har det endelig holdt en stund. Med mye hjelp. Og "hjelp".

Glemmer av og til at jeg har sluttet, og hadde det ikke vært for blodprøvetaking vet jeg ikke om det hadde holdt så lenge. Håper de nye vanene sitter når jeg bestemmer helt selv igjen.

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Et år og to måneder. Etter flere forsøk de siste årene har det endelig holdt en stund. Med mye hjelp. Og "hjelp".

Glemmer av og til at jeg har sluttet, og hadde det ikke vært for blodprøvetaking vet jeg ikke om det hadde holdt så lenge. Håper de nye vanene sitter når jeg bestemmer helt selv igjen.

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Hva slags hjelp og "hjelp" har du hatt? 

Bra jobba med 1 år og 2 måneder!

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva slags hjelp og "hjelp" har du hatt? 

Bra jobba med 1 år og 2 måneder!

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

Først lege hos bedriftshelsetjeneste og fastlege, raskt henvist til DPS. En time der før henvisning til Ålesund behandlingssenter. Kom dit fem og en halv måneder etter første samtale med lege.

Var der i ni uker, så tre opphold på to uker siden.

Fastlege og arbeidsgiver krever peth-prøver ca. hver 6. uke (men nå er det 2,5 måneder siden sist). Det er det som er "hjelp", men det gjør jo at jeg ikke har noe valg. Går på DPS men hun finner ikke noe å behandle meg for, så nå er det  et par måneder mellom hver gang. Har hatt tre behandlere der da de ofte går ut i permisjon.

Har fått mye hjelp og håper det var dette som skulle til.

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her! Har ikke drukket noe siden søndag og har planer om å holde meg unna i LANG tid fremover. Skjedde noe og ble ganske full, går ikke mer inn på det. 
Har slitt med alkoholkonsumet i mange mange år og det er noe dritt.. Eneste som gjør at jeg begynner å drikke igjen er fordi livet mitt blir så kjedelig. Jeg er ufør og har omtrent ingen venner. Eneste sosiale livet mitt er fester og ut på byen. Føles ut som når jeg kutter ut alkohol at jeg mister en del av meg selv. 

Tenker jo så klart på alle fordelene med å ikke drikke er. Men er vanskelig å være positiv når jeg tenker over at «skal jeg aldri mer kunne dele en flaske vin med en venn eller kjæresten?». «Aldri mer nyte en utepils i sola?»

«Aldri mer være med på en drikkelek?» «Kommer jeg til å kjede meg på fester?».     «Blir presset for stort?»

Det er jo det som er kos med alkohol at de første 2-3 glassene går som regel greit og man er ikke full. Da er når man går forbi det stadiet, blir full og driter seg ut gang på gang at det blir et problem. De fleste klarer å kontrollere dette. Jeg derimot sliter enormt der. 

Jeg drikker aldri i hverdagene bare sånn til info. 

Jeg må nesten prøve meg frem. Drar snart en tur til utlandet på ferie og da er planen å ikke drikke der i det heletatt. Blir i Syden så da skal jeg prøve å gå ut på barer og utfordre meg selv. Får jeg lyst til å drikke så drar jeg bare hjem til hotellet og legger meg. 

Jeg er kvinne og i 20-årene. 

 

- Veila

Anonymkode: f3cac...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Melder meg inn her! Har ikke drukket noe siden søndag og har planer om å holde meg unna i LANG tid fremover. Skjedde noe og ble ganske full, går ikke mer inn på det. 
Har slitt med alkoholkonsumet i mange mange år og det er noe dritt.. Eneste som gjør at jeg begynner å drikke igjen er fordi livet mitt blir så kjedelig. Jeg er ufør og har omtrent ingen venner. Eneste sosiale livet mitt er fester og ut på byen. Føles ut som når jeg kutter ut alkohol at jeg mister en del av meg selv. 

Tenker jo så klart på alle fordelene med å ikke drikke er. Men er vanskelig å være positiv når jeg tenker over at «skal jeg aldri mer kunne dele en flaske vin med en venn eller kjæresten?». «Aldri mer nyte en utepils i sola?»

«Aldri mer være med på en drikkelek?» «Kommer jeg til å kjede meg på fester?».     «Blir presset for stort?»

Det er jo det som er kos med alkohol at de første 2-3 glassene går som regel greit og man er ikke full. Da er når man går forbi det stadiet, blir full og driter seg ut gang på gang at det blir et problem. De fleste klarer å kontrollere dette. Jeg derimot sliter enormt der. 

Jeg drikker aldri i hverdagene bare sånn til info. 

Jeg må nesten prøve meg frem. Drar snart en tur til utlandet på ferie og da er planen å ikke drikke der i det heletatt. Blir i Syden så da skal jeg prøve å gå ut på barer og utfordre meg selv. Får jeg lyst til å drikke så drar jeg bare hjem til hotellet og legger meg. 

Jeg er kvinne og i 20-årene. 

 

- Veila

Anonymkode: f3cac...35e

Så bra, du må slutte å tenke på at du aldri skal drikke mere! Du skal ikke drikke i dag, å det er viktigst. Jeg har vært 1 mnd å 12 dager edru no, å har deg bedre enn noe gang. Jeg elsker øl, å synes det er kjipt å ikke kunne drikke mere, men er så mye mere fordeler å ikke røre alkohol. Jeg er også musiker, å der er det helt vanlig å drikke på jobb, men jeg spiller så mye bedre når jeg er edru. Jeg har drukket hver dag i 3 år, vært på jobb å tatt vare på familien.

fungerende alkoholiker er det flest av. No tar jeg antabus, å den hjelper meg med at jeg ikke kan være impulsiv å kjøpe meg øl. Kanskje det kan være noe å prøve ? 😊 lykke til, bestem deg for å ikke drikke i dag, ikke tenk på i morgen, neste uke eller neste år. Tenk i dag ❤️

Anonymkode: 6dec5...392

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med folk her inne? Jeg er langt på vei utfor dessverre.

-Kaninen

Anonymkode: 2217a...0e4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan går det med folk her inne? Jeg er langt på vei utfor dessverre.

-Kaninen

Anonymkode: 2217a...0e4

Jeg må nesten begynne på antabus. Er for vanskelig å ikke drikke. Lett I dag da siden jeg er matforgiftet eller noe slik. Har spydd minst 10 ganger, i seks intense timer. Men er bedre nå. 

Uansett jeg må nesten bare få tatt den medisinen snart. Så jeg ikke tuller det sånn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 måneder siden sist jeg drakk i dag. Det gikk til slutt, med mye hjelp, får det fortsatt. Vil ikke tilbake.

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden):

Jeg må nesten begynne på antabus. Er for vanskelig å ikke drikke. Lett I dag da siden jeg er matforgiftet eller noe slik. Har spydd minst 10 ganger, i seks intense timer. Men er bedre nå. 

Uansett jeg må nesten bare få tatt den medisinen snart. Så jeg ikke tuller det sånn til.

Bestem deg for å ta den, du får en annen ro, for alkohol blir ikke en mulighet 🙂

Anonymkode: 6dec5...392

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden hadde jeg nesten glemt. Jeg har vært av og på siden jeg skrev her første gang. Har hatt 6 mnd uten på det meste. Denne gangen vil jeg være helt uten. Er i startgropa og har vært snart 3 uker uten. 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 måneder edru. Tenk at det snart nærmer deg ett år. Det hadde jeg aldri trodd, hadde aldri sett for meg at jeg skulle klare det og komme hit hvor jeg er idag. Det har vært en lang vei.

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

9 måneder edru. Tenk at det snart nærmer deg ett år. Det hadde jeg aldri trodd, hadde aldri sett for meg at jeg skulle klare det og komme hit hvor jeg er idag. Det har vært en lang vei.

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

Du har all grunn til å være stolt av deg selv! ❤️
 

- Veila

Anonymkode: f3cac...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 dager uten alkohol. Har ikke problemer med avhengighet og drikker stort sett kun i helger, men liker å teste viljestyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...