Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er personlig ingen fan av antabus, selv om du blir overvåket når du tar pilla er det lett å droppe den om du er sugen på alkohol. Jeg tok antabus 3 ganger i uka på legekontoret, stakk bare fingeren i halsen å kasta opp dritten på vei ut... Og ei venninne som gikk på antabus hadde ingen virkning av den, kunne fint drikke alkohol uten at noe skjedde..

Noe som faktisk fungerte ganske bra for meg var Naltrexone. Slutta ikke å drikke pga den, men fikk ned forbruket veldig. 

Anonymkode: 7493e...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jukset mye med antabus. Skulle ta tre tabletter to ganger i uka, og det ble mye som ble puttet i lomma eller sluppet ned i genseren. Noen ganger byttet jeg dem ut med paracet. Fikk ingen kommentarer så virker ikke som det ble oppdaget. Var ikke helsepersonell som delte ut, de vet vel mer hva de skal se etter.

En ide kan jo være å løse dem opp i vann.

Jeg drakk litt selv de gangene jeg tok tablettene, men mye mindre og svakere innhold da jeg var redd for å ble dårlig. Ble knall rød i ansikt og på overkropp selv med bare spor av antabus i kroppen så det er ikke nie man kan gjøre om man risikerer å møte andre.

Jeg har også gått på Naltrexone nå i fjor og vet ikke om de hjalp, eller om det var behandlingsoppholdet i to måneder, eller kombinasjonen. Har ikke tatt dem på snart to måneder, og suget har ikke kommet tilbake.

Ulike ting hjelper for ulike mennesker og i ulike situasjoner så Antabus kan nok ha god effekt dersom man er motivert, noe jeg ikke var.

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Jeg skal begynne på antabus. Få det utlevert av hjemmetjenesten. Merker jeg mister kontrollen igjen pga depresjon og ytre påkjenninger, og det begynner å se ut som i fjor høst. Da klarte jeg ikke slutte før jeg av andre årsaker reiste bort en måned i behandling. 

Så vet at jeg må ha hjelp nå fram til depresjonen letter. 

Men jeg er fryktelig ambivalent da. Gruer meg veldig til å begynne. Men er jo derfor jeg trenger at de kommer hjem til meg og ser at jeg tar den. 

Antabus kan være en god krykke. Men det er klart du er ambivalent. Jeg var det selv. Min erfaring var lettelse. Jeg slapp å planlegge å drikke, valget var tatt når jeg hadde tatt en halv antabus. Jeg tok det frivillig, noen ganger en halv og av og til en hel. 

Anonymkode: 1d646...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Antabus kan være en god krykke. Men det er klart du er ambivalent. Jeg var det selv. Min erfaring var lettelse. Jeg slapp å planlegge å drikke, valget var tatt når jeg hadde tatt en halv antabus. Jeg tok det frivillig, noen ganger en halv og av og til en hel. 

Anonymkode: 1d646...bca

Jeg skal ta 2 stk to ganger i uken sier de. 

Håper jeg vil føle det samme som deg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker nå bare i sosiale lag. Jeg har heller ikke lyst til å drikke alene. Så det forblir i sosiale lag. Jeg koser meg med det. Men samtidig er jo målet å bli full, men ikke for full. Jeg ble for full i natt da, men det er første gangen på kjempe lenge. Jeg skal ikke forsvare det. Uansett hadde jeg den beste natta på lenge. Selvom jeg har tidenes fylleangst nå. Og jeg våknet full tidlig på morgen i dag, sovna igjen og våknet med fylleangst. 

Selvom jeg ikke sa eller gjorde noe dumt i utgangspunktet, men jeg åpnet meg kanskje vell litt mye om legningen min. Hehe. 

Neste gang skal jeg roe det betraktelig ned. Da skal jeg en gang ikke vurdere å ringe eksen å spørre om hun kan hente meg. Og jeg skal ikke trenge å måtte lure på om jeg klarer å gå på egenhånd. Men i alt, super hyggelig kveld. Klarer jeg ikke å stoppe å drikke etter planen neste gang, så er det fult stopp igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 2 flasker vin igår. Er så dårlig idag. Og full av dårlig samvittighet for mann og barn. Mannen ble sur igår pga jeg drikker mye vin kver fredag og ødelgger alltid lørdagen ☹️ 
 

 

Anonymkode: 4ad54...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (20 timer siden):

Jeg skal ta 2 stk to ganger i uken sier de. 

Håper jeg vil føle det samme som deg. :)

Lykke til. Jeg fikk beskjed av legen om å ta en stk. 2-3 ganger i uka. 

Anonymkode: 1d646...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lykke til. Jeg fikk beskjed av legen om å ta en stk. 2-3 ganger i uka. 

Anonymkode: 1d646...bca

Okei. 

Takk. Alt jeg tenker på er å drikke fordi alt jeg tenker og kjenner på er dyp depresjon og mørke tanker. Så ja. Da står jeg kun ovenfor valget to ganger i uka når jeg skal ta tabletten framfor hele dagen slik det er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått muntlig kjøreforbud til jeg kan vise til null peth verdi i 6 mnd..

Vet ikke helt om det motiverer meg eller ikke? 

Skal ta peth prøve en gang i uken i 1-2 mnd? Uffa meg... Hvordan skal jeg klare dette da? 

-DaenerysT

Anonymkode: fcccc...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har jeg fått muntlig kjøreforbud til jeg kan vise til null peth verdi i 6 mnd..

Vet ikke helt om det motiverer meg eller ikke? 

Skal ta peth prøve en gang i uken i 1-2 mnd? Uffa meg... Hvordan skal jeg klare dette da? 

-DaenerysT

Anonymkode: fcccc...2bd

Nå er ikke kjøreforbud for å motivere deg. Det er dessverre en nødvendighet for å beskytte andre, ikke en straff du blir pålagt selv om det nokk føles sånn.

Har du ikke fått tilbud om annen hjelp?

Anonymkode: 838f0...43f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da har jeg fått muntlig kjøreforbud til jeg kan vise til null peth verdi i 6 mnd..

Vet ikke helt om det motiverer meg eller ikke? 

Skal ta peth prøve en gang i uken i 1-2 mnd? Uffa meg... Hvordan skal jeg klare dette da? 

-DaenerysT

Anonymkode: fcccc...2bd

Det kommer du til å klare helt fint! Hvor lenge har du holdt deg edru nå? Tenk hvor stolt du vil være av deg selv når du gjennomfører null alkohol, og kanskje veien videre uten å drikke blir lettere og du ser klarere hvor mye bedre livet er uten 🙂

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er ikke kjøreforbud for å motivere deg. Det er dessverre en nødvendighet for å beskytte andre, ikke en straff du blir pålagt selv om det nokk føles sånn.

Har du ikke fått tilbud om annen hjelp?

Anonymkode: 838f0...43f

Er det slik at noen ikke tør å be om hjelp når man mister lappen?

Men forstår at man ikke kan ha lappen da.

Endret av shab
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (14 minutter siden):

Er det slik at noen ikke tør å be om hjelp når man mister lappen?

Men forstår at man ikke kan ha lappen da.

Jeg er sikker på at mange ikke tørr å innrømme dette i fare for å miste lappen!

Anonymkode: ab763...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 1.19):

Hei dere. Oppdaget denne tråden for to dager siden. Jeg pleier vanligvis aldri å kommentere tråder, men her kjente jeg meg igjen i mye. Så jeg får vel rekke opp hånden og si at jeg også er alkoholavhengig. 

Jeg er 33 år, tidligere alltid jobbet, har hatt stort sosialt nettverk og gjort det bra i mitt yrke. Jeg har hatt ubehandlet PTSD i flere år, men allikevel "fungert bra" i hverdagen. Sikkert mye på grunn av mitt påbegynnende destruktive forhold til alkohol og selvmedisinering, på godt og vondt.  Jeg jobber innenfor et kreativt yrke, mye hard jobbing, men også mye fest. Før pandemien var jeg ofte sosial, både i forbindelse med mitt yrke og på privaten. Alkoholen var en "venn" som gjorde meg mer utadvendt, avslappet, kreativ og når ensomheten meldte seg og så var det alltid hyggeligere å ta noen glass vin alene til en serie eller høre på musikk for eksempel. 

Mitt avhengighetsforhold til alkohol kom snikende på. Litt og litt. Fra en dag i uka til litt ekstra kos midt i uka, til flere dager i uka og nesten hver dag. På grunn av flytting, pandemi og utredning av PTSD sitter jeg nå her nå sykemeldt, mistet nettverket mitt og innser at jeg er alkoholavhengig og har vært det lenger enn jeg har villet innrømmet for meg selv. Jeg har drukket for glede, for å slappe mer av i forbindelse med sex og for å "glemme". Og jeg er fullt klar over at det er destruktivt og ikke gjør meg mer "frisk". Jeg er nå i behandling, men har ikke vært ærlig om mitt forhold til alkohol. Grunnen til dette er at sist jeg tok dette opp når jeg var i terapi for 3 år siden så ønsket ikke psykolog å behandle meg for depresjon pga jeg drakk 3 ganger i uka. Jeg sluttet i behandling og utviklet et større behov for alkohol som selvmidisinering. Jeg var ikke klar da for å innse mine problemer knyttet til alkohol. 

Jeg er et sted i dag hvor jeg er klar for evt avrusning, men hvis jeg mister tilbud for behandling av diagnose vil jeg heller prøve å slutte å drikke på egenhånd. Jeg drikker meg svært sjelden full, men er drikker 5-6 dager i uka. 

Jeg vil til slutt bare si takk for at denne tråden finnes og at vi kan støtte hverandre uten å dømme. Vi alle har våre grunner, historie og ulike utgangspunkt. 

- Aurora 

 

 

 

Anonymkode: 977e2...79a

Hvor mye drakk du hver gang du drakk?

Anonymkode: 5c136...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har jeg fått muntlig kjøreforbud til jeg kan vise til null peth verdi i 6 mnd..

Vet ikke helt om det motiverer meg eller ikke? 

Skal ta peth prøve en gang i uken i 1-2 mnd? Uffa meg... Hvordan skal jeg klare dette da? 

-DaenerysT

Anonymkode: fcccc...2bd

Hva er peth?

Anonymkode: 5c136...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChaseDurer

Drakk hver dag i tre mnd i høst, siden da har jeg prøvd å holde inntaket nede. I går drakk jeg 3 liter Rødvin og våknet opp på natta med hjerteflimmer, har det fortsatt, så om det ikke gir seg til i kveld blir det legevakta. Jeg tror ikke jeg tåler en slik runde til, og jeg er bare 31 år, men har dårlig helse pga angst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ChaseDurer
Kundulina skrev (2 minutter siden):

Jeg tåler ikke alkohol så jeg kan ikke drikke, men til dere som drikker daglig.

Hvorfor kan dere ikke slutte å drikke 100% i en måned for så å ta en kjempefest?

Kanskje livet faktisk er bedre utenfor alkoholtåka?

På hvordan måte tåler du det ikke? Jeg har hjerteflimmer siden i natt, er veldig bekymret, mer enn vanlig ettersom jeg har helseangst fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kundulina skrev (15 minutter siden):

Jeg tåler ikke alkohol så jeg kan ikke drikke, men til dere som drikker daglig.

Hvorfor kan dere ikke slutte å drikke 100% i en måned for så å ta en kjempefest?

Kanskje livet faktisk er bedre utenfor alkoholtåka?

Jeg har sett livet mitt utenfor alkoholtåka. Det er ikke bedre.

Anonymkode: ff0aa...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer du til å klare helt fint! Hvor lenge har du holdt deg edru nå? Tenk hvor stolt du vil være av deg selv når du gjennomfører null alkohol, og kanskje veien videre uten å drikke blir lettere og du ser klarere hvor mye bedre livet er uten 🙂

Anonymkode: b0430...b6c

Edru i 18 timer! Tusen takk!

https://rusinfo.no/testing-av-alkohol-peth/

Anonymkode: fcccc...2bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...