Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Talking sober

Anonymkode: b0430...b6c

Takk for tips. Vet du om de har et chatterom? Finner en lenke til det, men kun diskusjonsforum. Er på mobil, kanskje det er grunnen?

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første helg med alkohol siden midten av august. I dag våknet jeg opp med litt hodepine (etter 4 og en halv øl) og hjertebank..

Er rett og slett ikke verdt det lenger, og jeg er ganske sikker på at jeg er i startfasen av å kutte ut alkohol helt på sikt. Det avhenger litt av sivilstatusen. Et liv med en partner og eventuelt barn hadde nok blitt kroken på døra for alkoholen for min del. Da hadde jeg sett verdien av å investere i egen fremtidige helse, noe jeg egentlig ikke gjør i dag selv om jeg trener mye og har holdt avstand til alkohol i 3,5 måneder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2021 den 9.09):

De som er avhengige klarer å stoppe alene. Kvinner som er gravid og mange andre. Til og med mannen under brua. Sier ikke det for å være negativ, men vi lyver ofte for oss selv, spesielt vi som drikker. Jeg har også hatt lange pauser i opptil over ett år uten å gå til behandling, og uten å være gravid, men jeg er alkoholiker. Du kan prøve å drikke i sosiale lag, det kan gå bra en stund før det ikke går bra. Ønsker deg lykke til. Kanskje du klarer det, men når nicket ditt er Edruskap sier det jo noe om deg selv? 

Oda

Anonymkode: 1d646...bca

Der sier du noe. Jeg synes Edruskap som har vært så flink så lenge burde fortsette og ikke risikere å ødelegge med å begynne å drikke igjen og tro at det vil gå bra. 
Det er fort gjort å lure seg selv og undervurdere alkoholens virkninger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edruskap skrev (På 18.11.2021 den 12.20):

Vurderer å begynne å drikke i sosiale lag. Og kun det. Jeg snakket med min barndomsvenn i går om dette da han også har en historikk med alkohol. Og han sa siden jeg har klart meg så lenge uten, så er jeg ikke avhengig. Og han kan jo ha et poeng. De som er avhengig klarer jo ikke å stoppe alene. Da kan jeg jo begrense drikkinga til kun det sosiale og aldri drikke alene. 

Jeg tenkte at jeg skal prøve det :)

Jeg synes ikke det høres lurt ut, men hold oss oppdatert da. 
Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har tatt peth prøver dager etter inntak av alkohol. Hvor mange uker før dere var i null?

Anonymkode: fcccc...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker to halvlitere juleøl i kveld, og føler jeg gjør noe kriminelt siden det er midt i uka. Tenker at jeg nå er jeg snart alkis og får skrumplever med påfølgende kreft i strupe/hals/magesekk..

Men i dag drikker jeg mest for å overdøve tunge tanker om et kjipt liv. Heldigvis har jeg evnen til å begrense meg. Jeg sov til nærmere 14.00 i dag etter å ha meldt meg syk til jobb (uten annen grunn enn tunge tanker). Jeg har også meldt meg syk til i morra, så må ikke opp tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2019 den 13.50):

Det er etter at barnet har sovnet, men ja. Barna er jo en stor motivasjon for å ikke drikke så mye. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Hva gjør du om du må kjøre bil til legevakten med barnet ditt og du har drukket? 

Anonymkode: d57a0...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva gjør du om du må kjøre bil til legevakten med barnet ditt og du har drukket? 

Anonymkode: d57a0...4c5

Det kan jo også skje en lørdagskveld hvor foreldre med sunt alkoholforbruk og uten alkoholproblemer drikker? Slutt å legge skam på oss som strever med alkohol. Det sliter vi nok med fra før av, så er det fordømmelse å møte her også. 
Leste du ikke HI før du kommenterte?

Endret av Sobriety
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire uker uten alkohol i dag. Usikker på når sist det skjedde. Har mye sug om dagen da, men pga det er så mye kalorier i alkohol så klarer jeg det foreløpig. Målet var å klare meg helt til jul uten alkohol, og det kan jeg så smått begynne å være optimistisk på å klare. 

Nå vil det ikke være snakk om mye alkohol i jula da. Jeg forbinder ikke jula med alkohol. På lillejulaften og julaften har jeg barna så da er alkohol utelukket (jeg har personlig nulltoleranse mot å drikke alkohol når jeg har ungene. Selv etter en halvliter vil barn kunne merke at noe er annerledes, men dømmer ikke andre som tar et glass eller to til maten). Men første og andre juledag blir det vel 1-2 glass til maten. Etter det tror jeg ikke det er flere anledninger med mindre jeg finner ut jeg skal kose meg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk visst glipp av 100-dagers"jubileet" for at jeg kom hjem fra to måneder behandling. 102 i dag.

Kom nettopp tilbake fra et toukersopphold, og det føltes godt å kunne si at det fortsatt går bra. Har ikke falt for fristelser.

Var også litt morsomt da kollegaen kom innom komtoret mitt og utbrøt "oi, her lukter det sprit!" etter at sjefen hadde fylt på antibac. Hater det når folk tar veldig hensyn til meg og mine problemer, og jeg har vært åpen på jobb om dem etter jeg kom tilbake i høst, så det føles godt når man kan spøke om slikt, forhåpentligvis uten at noen tenkte "shit, hva sa jeg nå?" 🥳

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva gjør du om du må kjøre bil til legevakten med barnet ditt og du har drukket? 

Anonymkode: d57a0...4c5

Hva gjør foreldre uten lappen om barna må til legevakta? 

Anonymkode: 20be1...7bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 23.37):

Takk for tips. Vet du om de har et chatterom? Finner en lenke til det, men kun diskusjonsforum. Er på mobil, kanskje det er grunnen?

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Det er nok mere som forum, men folk er på døgne rundt og alltid noen å snakke med. Anbefaler den appen, veldig hjelpsom, masse info og ett supert support team. 

Anonymkode: b0430...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør foreldre uten lappen om barna må til legevakta? 

Anonymkode: 20be1...7bd

En ting er å ankomme legevakten mens man er edru. En annen ting er å komme full mens man har ansvar for barn. Det er en stor forskjell.

Anonymkode: fb131...69e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

En ting er å ankomme legevakten mens man er edru. En annen ting er å komme full mens man har ansvar for barn. Det er en stor forskjell.

Anonymkode: fb131...69e

Og poenget er at dette kan skje når som helst med foreldre som ikke har alkoholproblem. Slutt å avspore tråden. Det er ikke dette tråden handler om

Anonymkode: 08bb4...05a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på nok en 6 måneders leverkontroll i dag. Blodprøvene er OK'ish, men ultralyd og CT viser klar cirrhose/arrvev. Gastroskopi viser grad 2 øsofagus varicer. Ingen spesiell forandring fra forrige kontroll til nå.

Så selv om blodprøvene tatt hos legen viser ok leververdier betyr ikke det at leveren har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Audiot skrev (På 9.12.2021 den 21.42):

Vært på nok en 6 måneders leverkontroll i dag. Blodprøvene er OK'ish, men ultralyd og CT viser klar cirrhose/arrvev. Gastroskopi viser grad 2 øsofagus varicer. Ingen spesiell forandring fra forrige kontroll til nå.

Så selv om blodprøvene tatt hos legen viser ok leververdier betyr ikke det at leveren har det bra.

Takk for at du belyser. ❤️ Har du lyst å fortelle oss om drikkehistorien din? Mengde drikking, drikkemønster, varighet, når du sluttet å drikke osv.? Og hvilke konsekvenser det nå har for deg i hverdagen og livet generelt? 

- H. 

Anonymkode: 8f644...cda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... Jeg hadde vært edru i 11 uker. I går kveld gikk jeg i null. Blir drikking av en sekspakning i kveld, og så starter vi på nytt igjen. Er noe veldig trist som har skjedd, så jeg klarte ikke la være... Føler meg dritt, men jeg må bare ha den siste sekspakningen og vite at det er min siste. 

 

Anonymkode: fcccc...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en stund hvor jeg ikke brydde meg noe særlig og det blir drikking 2-3-4 ganger i uka. Problemet er at jeg da går fra å være full til fyllesyk til litt slapp og angstfølelse før jeg igjen drikker og det samme skjer igjen. Da får jeg ikke gjort så mye med livet og lever generelt ganske usunt, spesielt kombinert med vinterdepresjon.

Nå har jeg vært edru i ni dager. Synes det har gått ganske greit, men jeg føler det alltid er en del press. Samboeren min elsker å drikke og har av og til kjøpt masse drikke til meg fordi han selv vil drikke. I kveld er jeg blitt bedt ut på bar, men tror ikke jeg orker å dra. Hadde jeg bare hatt lappen, kunne jeg vært sjåfør for alle, men neida… Jeg har ikke mistet den, har bare aldri tatt den, så det er vel på tide.

Tok forresten blodprøver for å sjekke alt mulig bla. lever for et par uker siden, og alt var visst helt fint, så det er i hvert fall noe!

Anonymkode: 0f631...36c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 11.27):

Takk for at du belyser. ❤️ Har du lyst å fortelle oss om drikkehistorien din? Mengde drikking, drikkemønster, varighet, når du sluttet å drikke osv.? Og hvilke konsekvenser det nå har for deg i hverdagen og livet generelt? 

- H. 

Anonymkode: 8f644...cda

Har skrevet om det noen sider tilbake her i tråden.

Kort fortalt så drakk jeg daglig i 18 år, siste 4-5 årene drakk jeg aldri mindre enn 1 liter brennevin om dagen. Jeg er 42 år i dag og sluttet cold turkey for 5 år siden fordi jeg ble alvorlig sjuk med akutt leversvikt. Avrusning og abstinensene etter å ha holdt på sånn såpass lenge var brutale, lå lenge på sykehuset.

Har i dag samboer og lever et helt normalt liv :) Kan aldri mer røre alkohol og må inn til leversjekk hvert halvår, jeg kommer neppe til å bli 50 år med den jeg har sier legene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...