Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vanskelig å svare. Fordommene mot "alkoholikere" er jo at man tenker på en person som lukter vondt, sjangler rundt i byen og drikker øl på det lokale "vannhullet" kl 11 på formiddagen. 

Men vi er jo så mye mer. Bare å gå på AA møte så møter man folk som har MS til folk som er leger liksom. Vanlige folk. 

Det er så skambelagt.

Men man har også et alkoholproblem hvis man blir "gal" når man drikker. F.eks ikke klarer stoppe, ikke tåler alkohol, selv om man bare drikker 1 gang i mnd. 

Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt, men absolutt et viktig spørsmål! Tror egentlig at alt er det samme jeg... 

Eller bortsett fra f.eks folk på sjøen da. Noen som jobber offshore kan drikke hver dag de er hjemme, men ingenting når de er ute på jobb. "Vanedrankere"?

-DaenerysT

Anonymkode: fcccc...2bd

Duh, skambelagt? Skal jeg være helt ærlig så tror jeg at de alkoholikere som lukter vondt og drikker kl 11 driter i hva folk syntes fordi de forlengst er blitt dårlig behandlet av den samme befolkningen. Et menneske er et produkt av sine omgivelser. Hvis du ikke liker det du har skapt så hold kjeft. 

Spørsmålet var, hva er forskjellen mellom en alkoholiker, alkoholmisbruker og vanedranker? Da forventer jeg meg seriøse svar

 

Endret av Svinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svinet skrev (13 minutter siden):

Duh, skambelagt? Skal jeg være helt ærlig så tror jeg at de alkoholikere som lukter vondt og drikker kl 11 driter i hva folk syntes fordi de forlengst er blitt dårlig behandlet av den samme befolkningen. Et menneske er et produkt av sine omgivelser. Hvis du ikke liker det du har skapt så hold kjeft. 

Spørsmålet var, hva er forskjellen mellom en alkoholiker, alkoholmisbruker og vanedranker? Da forventer jeg meg seriøse svar

 

Det skilles mellom skadelig bruk av alkohol/andre stoffer og avhengighetssyndromet i diagnosesystemet. Jeg vet ikke nøyaktig når skillet kommer, men synes det gikk ganske langt inn i rusen før det ble endret fra det ene til det andre på meg. 

Det hadde vel med hvor alvorlig, hyppig og langvarig misbruket hadde vart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (13 minutter siden):

Det skilles mellom skadelig bruk av alkohol/andre stoffer og avhengighetssyndromet i diagnosesystemet. Jeg vet ikke nøyaktig når skillet kommer, men synes det gikk ganske langt inn i rusen før det ble endret fra det ene til det andre på meg. 

Det hadde vel med hvor alvorlig, hyppig og langvarig misbruket hadde vart. 

Nei, alkoholmisbruk ble en psykiatrisk diagnose for 15-20 år siden. For å bli diagnostisert så kan det være f. Eks 5 kriterier, der du må oppfylle f. Eks 4 av dem 3 eller 2..som i alle psykiatriske diagnoser. Så vil selvfølgelig en psykiater observere deg fra time til time for å finne ut om du benekter. Men nok om det.. Hva er en alkoholiker, alkoholmisbruk eller en vanedranker? Hva er forskjellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinet skrev (2 minutter siden):

Nei, alkoholmisbruk ble en psykiatrisk diagnose for 15-20 år siden. For å bli diagnostisert så kan det være f. Eks 5 kriterier, der du må oppfylle f. Eks 4 av dem 3 eller 2..som i alle psykiatriske diagnoser. Så vil selvfølgelig en psykiater observere deg fra time til time for å finne ut om du benekter. Men nok om det.. Hva er en alkoholiker, alkoholmisbruk eller en vanedranker? Hva er forskjellen? 

Jeg vet ikke hva du sier nei til. 

Jeg har hatt diagnosen skadelig bruk, og fikk etter hvert diagnosen avhengighet. 

Jeg vet ikke hvilke vurderinger de gjorde som forandret på diagnosen, men det var sikkert slike kriterier. 

Det går jo an å misbruke alkohol uten å ha blitt psykisk eller fysisk avhengig ennå. Da vil det være lettere å slutte. 

Aner ikke hva definisjonen på en vanedranker er. Det er nå vel bare et begrep på folkemunne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil definere en alkoholiker som en som tar seg en øl, flaske vin, og da må fortsette til kontoen er tom. Misbruk, en helg, 3 dager i uken, med fyll. Vane mindre mengde jevnt og trutt for en langvarig beruselse.. Uten å komne i konflikt ned arbeid, omgivelser eller noe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinet skrev (6 timer siden):

Spørsmålet var, hva er forskjellen mellom en alkoholiker, alkoholmisbruker og vanedranker? Da forventer jeg meg seriøse svar

 

Hvorfor er det så viktig å skille på de begrepene? Om man er en alkoholiker er man jo også en alkoholmisbruker f.eks. Så begrepene går jo inn i hverandre.

Men hvis du insisterer, så tenker at alkoholiker er en som er sterkt avhengig, klarer ikke å begrense seg og at det går utover jobb og familieliv. En alkoholmisbruker drikker mye mer enn det som er anbefalt, men det går ikke utover jobben eller familielivet.

En vanedranker, som jeg er/var, er en som må ha alkohol, f.eks i helger, men som klarer å begrense seg. Sånn som meg som i sikkert 12-13 år hadde som vane å drikke 5-6 halvlitere hver fredag og lørdag, mye fordi det ble en vane og en mild avhengighet.

I forfjor ble jeg oppmerksom på bruken og tok grep. Nå har jeg mange lengre opphold i løpet av året, f.eks 30/60 eller 100 hvite dager på rad. Samtidig er det vanskelig å skulle gi helt slipp på all alkoholbruk, for jeg koser meg enda med en six-pack og liker rusen det gir meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere

Nå har jeg lest mye i denne tråden og er vettskremt. Som jeg har skrevet før var jeg jo hos bedriftslegen og skulle ta årlige blodprøver. Fordi det hadde vært en fuktig oktober/november med mye fest, og for mye vin i ukedagene(1-2 glass) flere dager i uken, ba jeg om en omfattende blodprøve for å se hvordan alt stod til. Fikk beskjed om at Peth verdien min var litt høy(var på 0,27, hvor moderat forbruk ligger på 0-3. Legen sendte meg en melding om at jeg skulle ta en hvit måned og så ta en ny blodprøve. Nå ser jeg her i tråden at legen kan ta førerkortet mitt!!! Det har han ikke sagt noe om? Kan dette stemme??Denne prøve tok jeg jo frivillig! Kan noen berolige meg? Er jo vettskremt nå! Tenkte ha 5 hvite uker før jeg tar blodprøven. Tror dere blodprøven er 0 igjen da?

-Sara

Anonymkode: 61c52...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 12.14):

I samme båt, men har mistet jobben nå (Valgte si opp da, for å ikke få sparken). (Ikke bare pga alkohol, men psykiske vansker osv. men prøvde en Akan-avtale uten blodprøver - jeg har aldri drukket på/kommet med promille på jobb - men jeg ble veldig intens og pratsom når jeg drakk - sendte mange rare snapper). Hva skjer når du får en Akan- avtale uten blodprøver? Jo, jeg prøvde drikke en lørdagskveld etter 3mnd edru. Dumme meg fikk så dårlig samvittighet og våknet opp med fylleangst søndag. Inrømte etterhvert til sjef at jeg hadde sprukket. Jeg prøvde ta livet mitt to ganger i julen. Får mest sannsynlig adhd utredning. Drakk kun for å døyve angst... Har også angst/depresjons-diagnose. 

Likevel er jeg for frisk til å bli sendt på behandling/opphold. ??? 

Livet mitt går i grus. Det eneste som redder meg er at man kan være 100% sykemeldt, men ca samme lønn i 52 uker... Jeg har aldri vært sykemeldt før, og bare enkeltdager hjemme fra jobb en sjelden gang. Veldig stabil. Men hva skal man gjøre for å få opphold en plass??? Drikke mer? Må jeg miste leiligheten også? 

Jobben var alt for meg. Nå er den borte. 

-DaenerysT 

Anonymkode: fcccc...2bd

Leste dette og fikk vondt av deg, sender deg mange digitale klemmer!❤️❤️❤️

Er det lenge siden du var hos fastlegen din og fortalte akkurat hvordan det står til? Jeg synes også det høres ut som at du burde få et opphold et sted, så ikke gi opp å prøve. Har du noen rundt deg du kan være ærlig med om hvor vondt du har det? 

Anonymkode: 50b16...c01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei dere

Nå har jeg lest mye i denne tråden og er vettskremt. Som jeg har skrevet før var jeg jo hos bedriftslegen og skulle ta årlige blodprøver. Fordi det hadde vært en fuktig oktober/november med mye fest, og for mye vin i ukedagene(1-2 glass) flere dager i uken, ba jeg om en omfattende blodprøve for å se hvordan alt stod til. Fikk beskjed om at Peth verdien min var litt høy(var på 0,27, hvor moderat forbruk ligger på 0-3. Legen sendte meg en melding om at jeg skulle ta en hvit måned og så ta en ny blodprøve. Nå ser jeg her i tråden at legen kan ta førerkortet mitt!!! Det har han ikke sagt noe om? Kan dette stemme??Denne prøve tok jeg jo frivillig! Kan noen berolige meg? Er jo vettskremt nå! Tenkte ha 5 hvite uker før jeg tar blodprøven. Tror dere blodprøven er 0 igjen da?

-Sara

Anonymkode: 61c52...9a1

De tar ikke førerkortet ditt. Og du var jo innafor, bare litt høyt? Det kan ta opptil 6 uker å ha ren PETh prøve, alt avhenger jo av hvor mye og ofte du hsr drukket 

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei dere

Nå har jeg lest mye i denne tråden og er vettskremt. Som jeg har skrevet før var jeg jo hos bedriftslegen og skulle ta årlige blodprøver. Fordi det hadde vært en fuktig oktober/november med mye fest, og for mye vin i ukedagene(1-2 glass) flere dager i uken, ba jeg om en omfattende blodprøve for å se hvordan alt stod til. Fikk beskjed om at Peth verdien min var litt høy(var på 0,27, hvor moderat forbruk ligger på 0-3. Legen sendte meg en melding om at jeg skulle ta en hvit måned og så ta en ny blodprøve. Nå ser jeg her i tråden at legen kan ta førerkortet mitt!!! Det har han ikke sagt noe om? Kan dette stemme??Denne prøve tok jeg jo frivillig! Kan noen berolige meg? Er jo vettskremt nå! Tenkte ha 5 hvite uker før jeg tar blodprøven. Tror dere blodprøven er 0 igjen da?

-Sara

Anonymkode: 61c52...9a1

Han tar ikke førerkortet ditt basert på en peth prøve, som i tilegg er under 0,3. Så det kan du ta helt med ro. Hvis du derimot tar peth prøver regelmessig og bestandig ligger tett på 0,3 får du nok muntlig kjøreforbud etter hvert.

Du er garantert på 0 etter 5 uker :)

Anonymkode: 7493e...83b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei dere

Nå har jeg lest mye i denne tråden og er vettskremt. Som jeg har skrevet før var jeg jo hos bedriftslegen og skulle ta årlige blodprøver. Fordi det hadde vært en fuktig oktober/november med mye fest, og for mye vin i ukedagene(1-2 glass) flere dager i uken, ba jeg om en omfattende blodprøve for å se hvordan alt stod til. Fikk beskjed om at Peth verdien min var litt høy(var på 0,27, hvor moderat forbruk ligger på 0-3. Legen sendte meg en melding om at jeg skulle ta en hvit måned og så ta en ny blodprøve. Nå ser jeg her i tråden at legen kan ta førerkortet mitt!!! Det har han ikke sagt noe om? Kan dette stemme??Denne prøve tok jeg jo frivillig! Kan noen berolige meg? Er jo vettskremt nå! Tenkte ha 5 hvite uker før jeg tar blodprøven. Tror dere blodprøven er 0 igjen da?

-Sara

Anonymkode: 61c52...9a1

Min peth var på 2,7 og etter 7 eller 8 uker var den 0.

Det er mye ulik praksis blant legene, men du er jo innenfor normalforbruk. Man mister ikke førerkortet da.

Så eller leste en kort artikkel eller dokumentar for noen måneder siden der en lege prøvde å leve som normalt en uke, for så å sjekke hvordan det sto til med alkoholforbruket. Han kom raskt frem til at det skulle så lite til å komme over normalen at med vanlig forbruk så var du der.

Skal legge ut link om jeg klarer å spore den opp.

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (På 17.1.2022 den 19.49):

Hvorfor er det så viktig å skille på de begrepene? Om man er en alkoholiker er man jo også en alkoholmisbruker f.eks. Så begrepene går jo inn i hverandre.

Men hvis du insisterer, så tenker at alkoholiker er en som er sterkt avhengig, klarer ikke å begrense seg og at det går utover jobb og familieliv. En alkoholmisbruker drikker mye mer enn det som er anbefalt, men det går ikke utover jobben eller familielivet.

En vanedranker, som jeg er/var, er en som må ha alkohol, f.eks i helger, men som klarer å begrense seg. Sånn som meg som i sikkert 12-13 år hadde som vane å drikke 5-6 halvlitere hver fredag og lørdag, mye fordi det ble en vane og en mild avhengighet.

I forfjor ble jeg oppmerksom på bruken og tok grep. Nå har jeg mange lengre opphold i løpet av året, f.eks 30/60 eller 100 hvite dager på rad. Samtidig er det vanskelig å skulle gi helt slipp på all alkoholbruk, for jeg koser meg enda med en six-pack og liker rusen det gir meg.

Hvorfor det er viktig å skille mellom begrepene? Fordi alkoholiker er et skambegrep som blir brukt som skjellsord som hatere kaster etter folk på lik linje med homs og hore. Enkelt og greit. 

Endret av Svinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvordan går det med dere da? Jeg er dessverre full. 

Har bare drukket 4,5 øl, men toleransen er lav da jeg drikker lite for tiden. Står i en vanskelig situasjon for å si det mildt. Dvs over to uker lang rettsak hvor jeg er en av de fornærmede pluss alvorlig depresjon i tillegg. 

Akkurat nå ler jeg bare mye av serien jeg ser på. Men jeg vet dette er destruktivt. 

Bra jeg blir full av bare 4,5 øl da og ikke 9-10 som før. Men jeg må møte opp i retten i morgen igjen. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (6 minutter siden):

Står i en vanskelig situasjon for å si det mildt

Desto større grunn til å holde seg edru! 

Jeg forstår hvordan du resonerer - jeg gjorde det jo selv også! Drikke seg full fordi man vil flykte fra realiteten. Men jeg har klart å snu tankegangen, og nå minner jeg meg alltid på at hvis tilværelsen er vanskelig , så blir den ihvertfall ikke noe bedre imorgen hvis jeg drikker meg full idag! Tvert imot - jeg får bare "fyllesjuk-depresjon" i tillegg. Gidder jeg det? Nei

Anonymkode: ad51d...46e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 dager edru, og ikke ett snev av ønske om å drikke for øyeblikket. 

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 17.26):

Leste dette og fikk vondt av deg, sender deg mange digitale klemmer!❤️❤️❤️

Er det lenge siden du var hos fastlegen din og fortalte akkurat hvordan det står til? Jeg synes også det høres ut som at du burde få et opphold et sted, så ikke gi opp å prøve. Har du noen rundt deg du kan være ærlig med om hvor vondt du har det? 

Anonymkode: 50b16...c01

Hei det er meg!

Tusen takk for fint innlegg! 

Jeg skal inn på fredag - Skal få pakkeforløp i psykisk helse og rus...... 

Ellers har jeg drukket mye.. Drikker vin nå, men får ikke vekk angsten. Sørger virkelig over tapet av jobb. Dumme meg som sa opp. På den fine arbeidsplassen min har nå veldig mange fått covid (men jeg får ikke vite hvem/hvordan det går - bortsett fra de som legger ut i sosiale medier) - jeg vil også få covid nå - for å være i solidaritet med alle andre og gjennomgå det samme som alle andre hvis dere skjønner. Men er jo bare hjemme, så får ikke covid fra noe sted. Jeg har så mye angst for at de jeg er glad i som får covid skal dø/bli syke - så jeg tror det ville lettet om jeg hadde covid samtidig hvis dere skjønner - siden de anbefaler at alle bare får det nå liksom... 

Jeg vil ha hjelp, og jeg må få et opphold. Virkelig. Kan ikke forstå at jeg som har sjanser til å få hjelp med psykisk helse, MEN stoppe før jeg mister kontrollen på alkohol - og kan gjenoppta og bidra innen mitt fagfelt (utdanning) er sist i køen fordi problemet ikke har vart lenge nok. 

 

Klem ❤️ og takk for støtte

Anonymkode: fcccc...2bd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei det er meg!

Tusen takk for fint innlegg! 

Jeg skal inn på fredag - Skal få pakkeforløp i psykisk helse og rus...... 

Ellers har jeg drukket mye.. Drikker vin nå, men får ikke vekk angsten. Sørger virkelig over tapet av jobb. Dumme meg som sa opp. På den fine arbeidsplassen min har nå veldig mange fått covid (men jeg får ikke vite hvem/hvordan det går - bortsett fra de som legger ut i sosiale medier) - jeg vil også få covid nå - for å være i solidaritet med alle andre og gjennomgå det samme som alle andre hvis dere skjønner. Men er jo bare hjemme, så får ikke covid fra noe sted. Jeg har så mye angst for at de jeg er glad i som får covid skal dø/bli syke - så jeg tror det ville lettet om jeg hadde covid samtidig hvis dere skjønner - siden de anbefaler at alle bare får det nå liksom... 

Jeg vil ha hjelp, og jeg må få et opphold. Virkelig. Kan ikke forstå at jeg som har sjanser til å få hjelp med psykisk helse, MEN stoppe før jeg mister kontrollen på alkohol - og kan gjenoppta og bidra innen mitt fagfelt (utdanning) er sist i køen fordi problemet ikke har vart lenge nok. 

 

Klem ❤️ og takk for støtte

Anonymkode: fcccc...2bd

 ❤️ 

Endret av shab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Desto større grunn til å holde seg edru! 

Jeg forstår hvordan du resonerer - jeg gjorde det jo selv også! Drikke seg full fordi man vil flykte fra realiteten. Men jeg har klart å snu tankegangen, og nå minner jeg meg alltid på at hvis tilværelsen er vanskelig , så blir den ihvertfall ikke noe bedre imorgen hvis jeg drikker meg full idag! Tvert imot - jeg får bare "fyllesjuk-depresjon" i tillegg. Gidder jeg det? Nei

Anonymkode: ad51d...46e

Ja, det er sant. 

Jeg føler meg ikke mer deprimert i dag, men er jo litt urolig i kroppen og bakfull. Litt kjipt å sitte i rettsalen når man helst vil ligge på sofaen da. Men det går greit. 

Kjipt med alle kaloriene jeg inntok da. Jeg får alltid, i tillegg til kcal pga alkohol, skikkelig spisekick. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på antabus. Få det utlevert av hjemmetjenesten. Merker jeg mister kontrollen igjen pga depresjon og ytre påkjenninger, og det begynner å se ut som i fjor høst. Da klarte jeg ikke slutte før jeg av andre årsaker reiste bort en måned i behandling. 

Så vet at jeg må ha hjelp nå fram til depresjonen letter. 

Men jeg er fryktelig ambivalent da. Gruer meg veldig til å begynne. Men er jo derfor jeg trenger at de kommer hjem til meg og ser at jeg tar den. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...