Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I år har jeg droppet å drikke alkohol 22. og 23. desember. Jeg har hatt for vane å drikke disse dagene i tillegg til julaften, 1. juledag og 2. juledag. Altså fem dager på rad, hvert år. Ofte har jeg fått psykiske følger i romjulen på grunn av dette.

Så i år blir det bare tre dager på rad i jula, og i moderate mengder for å ta bedre vare på min psykiske helse.

Endret av Anonymburker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja da har jeg vert alkoholfri i 1.5 måneder snart. Har gått helt fint. Men vurderer ett glass vin på kvelden etter julefeiringen. Må være på kvelden da medisinene jeg går på kan en reagerer på alkohol. Ikke alle gjør det og det står ikke at man ikke skal drikke bare kun i moderate mengder. 
 

trude

Anonymkode: ab763...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ca 15 halvlitere i jula fordelt på 3 dager. Utrolig nok har jeg ikke merket noe forsterket angst i dagene etterpå som det ofte har pleid. Skal tillate meg å drikke noen øl den 30.des, nyttårsaften og 1. nyttårsdag, og så er det muligens stopp for en periode igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken kategori jeg faller under men jeg drikker også 2-3 vin glass hver eneste kveld. Dette har jeg gjort i 8 mnd. Hadde fått panikk om jeg skulle gått tom. 

Anonymkode: 9c480...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2021 den 0.39):

Hva gjør du om du må kjøre bil til legevakten med barnet ditt og du har drukket? 

Anonymkode: d57a0...4c5

Tar taxi?

Anonymkode: 5c136...838

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå rusavhengig i hvert fall. Av multiple stoffer som det står. Alkohol er én av de. Men jeg har gjenvunnet en kontroll jeg ikke har hatt på lenge. 

Nå kan jeg faktisk ta noen øl hvis jeg ønsker, men fordi jeg ikke vil ha kaloriene og fordi jeg vet det fort kan skli ut slik som i høst hvor jeg drakk 8-9 øl hver dag (på 56-57 kg og 174 høy) så har jeg en "regel" om å drikke kun en gang i måneden og ikke som emosjonell drikking. Men det er syv uker siden sist jeg drakk bortsett fra 1,5 øl nå i jula til middagen. 

Så selv om jeg ikke har diagnosen alkoholisme, så har jeg diagnosen rusavhengighet. Amfetamin, hasj, Ritalin, benzo og alkohol. 

Om folk her inne har diagnosen avhengighetssyndromet så kan det være de oppfyller diagnosen skadelig bruk av alkohol. Jeg hadde først diagnosen "skadelig bruk av multiple stoffer". 

Men mitt inntrykk her er at de fleste er høytfungerende alkoholikere/misbrukere som ikke har nådd punktet hvor hele livet faller i ruiner ennå. Det skjer ikke med alke da, men man vet aldri hvem det skjer med. Om det hjelper de å skrive her så er det bra. Men hensikten bør jo være å jobbe med å redusere/slutte. Ikke bare skrive om at de ikke greier det. Å motivere ved å dele reisen sin synes jeg derimot er nyttig. 

Samtidig, så kan man ikke diktere hver enkelt sitt fokus. Det er mye hjelp i å bare skrive av seg det kjipe og kanskje få noen oppmuntrende ord. 

Så selv om noen har verre avhengighet/forhold til alkohol og rusmidler enn andre, bør det være plass til de andre også.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært veldig spent på hvordan julen skulle gå, men det har gått greit nok.. Det var et juleselskap der lukten av rødvin kom litt tett på "jeg tar meg et glass", men jeg stod over og er veldig glad for det..

Jeg har lastet ned appen "I am sobber", og det er godt å gi seg selv et løfte om morningen og komme tilbake på kvelden for å evaluering. Denne appen har hjulpet meg masse😊 Det er et godt støttesamfunn inne på appen også.. Jeg vil alltid slite med alkohol, men det er over 2 måneder siden siste dråpe (da med rein vodka i en 4 måneders periode).

Det går greit nå, og skal gå inn i det nye året edru, men det er klart det er russug og kjipe stunder til tider 

 

1252471170_Screenshot_20211229-183609_IAmSober.thumb.jpg.8393f229c7c4ffd96be549a0d6fc488c.jpg

Anonymkode: ebb82...5dc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært veldig spent på hvordan julen skulle gå, men det har gått greit nok.. Det var et juleselskap der lukten av rødvin kom litt tett på "jeg tar meg et glass", men jeg stod over og er veldig glad for det..

Jeg har lastet ned appen "I am sobber", og det er godt å gi seg selv et løfte om morningen og komme tilbake på kvelden for å evaluering. Denne appen har hjulpet meg masse😊 Det er et godt støttesamfunn inne på appen også.. Jeg vil alltid slite med alkohol, men det er over 2 måneder siden siste dråpe (da med rein vodka i en 4 måneders periode).

Det går greit nå, og skal gå inn i det nye året edru, men det er klart det er russug og kjipe stunder til tider 

 

1252471170_Screenshot_20211229-183609_IAmSober.thumb.jpg.8393f229c7c4ffd96be549a0d6fc488c.jpg

Anonymkode: ebb82...5dc

Så utrolig flink du er!!!

Anonymkode: e9c86...e19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har vært veldig spent på hvordan julen skulle gå, men det har gått greit nok.. Det var et juleselskap der lukten av rødvin kom litt tett på "jeg tar meg et glass", men jeg stod over og er veldig glad for det..

Jeg har lastet ned appen "I am sobber", og det er godt å gi seg selv et løfte om morningen og komme tilbake på kvelden for å evaluering. Denne appen har hjulpet meg masse😊 Det er et godt støttesamfunn inne på appen også.. Jeg vil alltid slite med alkohol, men det er over 2 måneder siden siste dråpe (da med rein vodka i en 4 måneders periode).

Det går greit nå, og skal gå inn i det nye året edru, men det er klart det er russug og kjipe stunder til tider 

 

1252471170_Screenshot_20211229-183609_IAmSober.thumb.jpg.8393f229c7c4ffd96be549a0d6fc488c.jpg

Anonymkode: ebb82...5dc

Flink du!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen blir siste gang jeg skal drikke alkohol så er det full stopp før klokken slår inn i 2022. Skal ha helt hvit januar. Så etter der tar jeg ting derfra. Jeg er i hvert fall utrolig lei av alkohol nå. 
 

Dere kan lese min tråd her forresten, ikke vært så aktiv i den, men. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  det er lenge siden jeg skrev her. Det gikk bra en stund og jeg fikk ned leververdiene og Peth prøven (etter 4 uker var de ikke helt i normalen, men nesten. Tok ny test etter å ha vært edru i 10 uker. Da var alt bra).

Jeg falt utfor igjen. Jeg hadde tenkt å stoppe drikking 1.nyttårsdag, for å ta ny test om 6 uker.  Jeg våkna i dag, helt alkoholhovent fjes, rødsprengt ansikt, hovne øyne, kvalm og sliten.

Jeg kan ikke vente til 1. Nyttårsdag.. Har holdt meg unna i dag og jeg kan da heller ikke drikke i morgen på nyttårsaften. Jeg ble helt skamfull av å se meg selv i speilet i dag. Har vasset rundt i joggeklær i dag, og føler meg litt bedre nå utpå kvelden.

Så dette blir vel dag 1...

MieMie 

Anonymkode: 7d4e0...2eb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edru i 28 dager nå. Veldig stolt. Mange deler av livet mitt er så mye bedre, spesielt jobben og helsa. Det eneste som er vanskelig er at samboer har en slags bitterhet rundt det at jeg plutselig ikke drikker, da min drikking ikke fikk hans drikking til å se så ille ut, men nå mener han at det at jeg er edru gir ham dårlig samvittighet for hvor mye han drikker, og ahn synes visst det er gøy å bli full sammen.

Jeg har vært veldig bestemt da, og vi finner på mange andre ting som jeg aldri var i form til før, så det blir bedre :)

Anonymkode: 0f631...36c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som har jobbet godt, ser jeg. Gratulerer!

Jeg skal ha en hvit januar. Helhvit. Og så får vi se hvordan det går etter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går set bra siden 20. november har jeg kun drukket 1.5 glass to ganger så jeg er veldig fornøyd. Helt edru på nyttårsaften også. Så jeg er veldig stolt. Har heller ikke følt på altfor stort sug. Jeg har tatt blodprøve av lever verdiene mine. Da hadde jeg vert helt alkoholfri i en måned. Legen mente leverprøvene mine var helt fine. Peth prøver er ikke tatt dog. 

Anonymkode: ab763...d0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å drikke sist mandag etter å ha drukket så og si hver dag i mange år.Så langt går det bra og har ingen abstinenser.Som alkoholiker kan jeg ikke drikke"av og til",her må det være full stopp livet ut.Trenger dette både for helsa og økonomiens skyld.Jeg har drukket opp ufattelig mye penger,økonomien er helt på utur.Konjakk er ikke billig....Jeg er forsiktig optimist og tar en dag om gangen.

A

Anonymkode: 8552b...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, jeg er ny her. Skal ha hvit måned fra imorgen pga peth verdiene må ned. Tror dere det holder med en hvit måned for det? Har drukket ca 2 glass vin hver dag i mange år. Flere i helgene. Gruer meg.

Anonymkode: 61c52...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei, jeg er ny her. Skal ha hvit måned fra imorgen pga peth verdiene må ned. Tror dere det holder med en hvit måned for det? Har drukket ca 2 glass vin hver dag i mange år. Flere i helgene. Gruer meg.

Anonymkode: 61c52...9a1

Det blir tøft, men med litt viljestyrke går det. Kommer du deg igjennom de første 14 dagene er du over kneika. 

Vanskelig å svare på peth prøven, varierer fra person til person. Jeg måtte ha 8 uker før jeg var innenfor grensen, men ser at ditt daglige forbruk er litt lavere enn hva mitt var.

Anonymkode: 7493e...83b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det blir tøft, men med litt viljestyrke går det. Kommer du deg igjennom de første 14 dagene er du over kneika. 

Vanskelig å svare på peth prøven, varierer fra person til person. Jeg måtte ha 8 uker før jeg var innenfor grensen, men ser at ditt daglige forbruk er litt lavere enn hva mitt var.

Anonymkode: 7493e...83b

Peth verdien min var innenfor moderat forbruk men i øverste sjiktet der så håper en måned holder. Gruer meg mest til helgen. Det blir stusselig. 

Anonymkode: 61c52...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Peth verdien min var innenfor moderat forbruk men i øverste sjiktet der så håper en måned holder. Gruer meg mest til helgen. Det blir stusselig. 

Anonymkode: 61c52...9a1

Du trenger mer enn bare viljestyrke for å klare å holde deg unna alkohol over tid. Vi er ikke utstyrt med endeløs viljestyrke. Du må finne noe å gjøre i stedet for. For å fylle det hullet, eller den tiden. Når du skal slutte med en uvane som alkohol, bør du legge inn en ny vane. I starten må du da bruke viljestyrken din til å holde på den nye vanen, men etter hvert vil den bli mer innarbeidet og du må ikke kjempe like hardt imot. 

De fleste som greier å slutte med rus, finner noe annet å gjøre. 

Jeg trener, og det har jeg forsåvidt gjort i mange år, men det å gå tur i lyset på formiddagen og trene (ikke på senter, det synes jeg er kjedelig) i 19-tiden på kvelden hjelper meg til å droppe alkoholen. 

Jeg er ikke 100% avholds. Dvs jeg har drukket to øl på 8 uker, men det var egentlig ikke spesielt godt. Eneste tiden jeg virkelig får lyst på alkohol nå det er når jeg har det skikkelig tungt psykisk. 

Men det skal sies at jeg har kun korte perioder drukket hver dag, men jeg har en tendens til å drikke meg kanonfull regelmessig, og sliter på samme måte med annen rus (som jeg gjorde daglig en god stund), i den grad at det har nesten kostet meg livet flere ganger. Så for meg har det ikke vært å vende meg av daglig bruk, men å vende meg av regelmessig emosjonell og skadelig drikking. Noe jeg selvfølgelig fortsatt er midt i stormen av å gjøre. 8 uker er ingenting egentlig, men det meste på fem år.

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...