Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Edru i 18 timer! Tusen takk!

https://rusinfo.no/testing-av-alkohol-peth/

Anonymkode: fcccc...2bd

Så flott jobba. Nå vet ikke jeg hvor lenge og heftig du har drukket. Men det blir bedre etterhvert og du vil merke stor forskjell. 

 

Ja vet hb PETh er 🙂

W

Anonymkode: b0430...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker på alkohol hele tiden. Fordi jeg har det så fryktelig tungt. 

De siste dagene har jeg gått tur, trent og spist sunt. Men likevel vil jeg bare drikke. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så flott jobba. Nå vet ikke jeg hvor lenge og heftig du har drukket. Men det blir bedre etterhvert og du vil merke stor forskjell. 

 

Ja vet hb PETh er 🙂

W

Anonymkode: b0430...b6c

Beklager, var egentlig et svar til en annen AB som svarte!

-DaenerysT

Anonymkode: fcccc...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager, var egentlig et svar til en annen AB som svarte!

-DaenerysT

Anonymkode: fcccc...2bd

Det går bra 🙂 Hvordan tror du det blir å ikke drikke? Hvordan drikketype er du? 

W

Anonymkode: b0430...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Tenker på alkohol hele tiden. Fordi jeg har det så fryktelig tungt. 

De siste dagene har jeg gått tur, trent og spist sunt. Men likevel vil jeg bare drikke. 

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da har jeg fått muntlig kjøreforbud til jeg kan vise til null peth verdi i 6 mnd..

Vet ikke helt om det motiverer meg eller ikke? 

Skal ta peth prøve en gang i uken i 1-2 mnd? Uffa meg... Hvordan skal jeg klare dette da? 

-DaenerysT

Anonymkode: fcccc...2bd

Etter leversvikten min tok det 2 år før jeg oppfylte helsekravet for førerkort igjen og kunne begynne med peth prøver. Etter å ha levert plettfrie peth prøver i 6 mnd fikk jeg kjørt opp igjen. Er du ikke avhengig av førerkortet i hverdagen? Det bør jo i såfall være en motivator.

Etter 14 dager er de fysiske abstinensene borte, men de psykiske hang i lenge for min del og peaket ved 3-4 mnd før det ble helt borte. Og jeg drakk altså på meg leversvikt/skrumplever. Hørte på musikk eller så tv serier hele døgnet og truget meg til å konsentrere meg å følge med 100%, ellers kom tankene om alkohol tilbake momentant. Skikkelig hælvete. Men man overlever det også tydeligvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det går bra 🙂 Hvordan tror du det blir å ikke drikke? Hvordan drikketype er du? 

W

Anonymkode: b0430...b6c

Før drakk jeg nesten aldri, men etter corona kom fikk jeg så mye angst så da drakk jeg mer (altså på kveldstid/full hver helg brisen i på ettermiddag/ drakk meg full hvis jeg hadde fri dagen etter).

Etter jeg sa opp jobb og sluttet 22/12 har jeg vel stort sett drukket hver dag - har startet dagen med øl/vin og holdt det gående til leggetid. Kunne plutselig drikke en hel 3 liter på en dag liksom. Det hadde jeg aldri trodd for 1 år siden. Men finnes sikkert folk som har drukket daglig mye lengre enn meg - så spent på hva peth verdien min blir. Men jeg er jo lita og lett da. 

-DaenerysT 

Anonymkode: fcccc...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

71 dager edru! Har absolutt ikke lyst på alkohol lenger. Det å være edru har fått meg til å innse at jeg drakk fordi jeg ikke orket å løse problemene mine, og jeg har gjort store endringer i livet.

Anonymkode: 0f631...36c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

71 dager edru! Har absolutt ikke lyst på alkohol lenger. Det å være edru har fått meg til å innse at jeg drakk fordi jeg ikke orket å løse problemene mine, og jeg har gjort store endringer i livet.

Anonymkode: 0f631...36c

Gratulerer!

Store endringer er nok noe de fleste av oss burde gjøre, men det sitter langt inne. Alt er så trygt sånn det er nå, man vet hva man har men ikke hva man går til.

Men det er mye lettere å se muligheter når man er uten alkohol. Det bremset meg alltid, for det var alltid den store endringen jeg måtte gjøre først. Er et lite stykke på vei nå og ser at det går an å kombinere ting.

Vil du si noe om hvilke endringer du har gjort?

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Gratulerer!

Store endringer er nok noe de fleste av oss burde gjøre, men det sitter langt inne. Alt er så trygt sånn det er nå, man vet hva man har men ikke hva man går til.

Men det er mye lettere å se muligheter når man er uten alkohol. Det bremset meg alltid, for det var alltid den store endringen jeg måtte gjøre først. Er et lite stykke på vei nå og ser at det går an å kombinere ting.

Vil du si noe om hvilke endringer du har gjort?

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Jeg har slått opp med en samboer som ikke var bra for meg. Han drakk enda mer enn meg, kjøpte alkohol til meg og ødela selvtilliten min. Jeg turte ikke å skulle starte et nytt liv alene, så jeg satt heller bare og drakk hjemme og tenkte at jeg en dag skulle endre på alt dette "men ikke i dag". Jeg måtte helle ut alkoholen han kjøpte til meg og tåle at han ble sint fordi jeg ikke ville drikke med ham. Det er ekstremt vanskelig å bli edru når den du bor sammen med jobber aktivt for å få deg til å drikke, og kanskje det var en måte han styrte meg på, eller kanskje han fikk mindre dårlig samvittighet for egen drikking.

Ikke vet jeg, men ut skal jeg! Vi driver og selger huset nå. Det går ganske fort. Han godtok bruddet fint, for han mente visst jeg var blitt en bitch som ikke lot ham dra ut på byen og drikke så mye han ville. Alt er ekstremt skummelt nå, jeg drar på visninger alene og ta telefoner og snakke for meg og prøve å bli godt likt, men dette skal gå bra!

Anonymkode: 0f631...36c

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet i tråden før, for lenge siden, men jeg husker ikke hva jeg kalte meg. 

Men jeg har slutta. Helt. Har fått stygga og er sint på alkohol. Så sint at jeg kan ikke være sammen med folk som drikker. Sist gang jeg var sammen med en full person fikk jeg panikk. Jeg stengte meg inne på badet og hulka. 

Det som har skjedd er at jeg har blitt utreda. Jeg har ADHD og bipolar 2. Jeg har vært feildiagnosisert med borderline, angst og depresjon. 

Så da jeg seponerte Efexor, Atarax og Imovane, og fikk Lamictal skjedde det noe med hodet mitt. Jeg er helt forandret. Ikke angst, ingen selvmordstanker, bare avslappa. 

Jeg har drukket alt for mye i 30 år. Nå er det over. 

Jeg vil fortelle da det kan være andre her som behøver ei utredning. Jeg fikk hjelp. 

Ann-Mari

Anonymkode: 49202...879

  • Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei:-) 

Jeg er edru på dag 5 nå, og det går overraskende bra. Sover bedre (noe jeg aldri trodde ville skje) og er klarere i toppen. Håper dette varer livet ut. 

Anonymkode: e9c86...e19

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er samboer med en som drikker ca 3 ganger i uka,  ca 12 øl eller glass vin på en kveld. Hvis det er fest blir det fort det doble. 
Dette har pågått i over 20 år. Det virker ikke som hun blir så fyllesyk? Har prøvd å få henne til å slutte, og hun har flere ganger sagt hun skal ta seg noen hvite måneder. Men det skjer aldri. Har hun et stort problem? Hun drikker ikke hver dag, jobber fulltid og er meget oppegående. Har masse baller i lufta hele tida. 

Anonymkode: 86283...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er samboer med en som drikker ca 3 ganger i uka,  ca 12 øl eller glass vin på en kveld. Hvis det er fest blir det fort det doble. 
Dette har pågått i over 20 år. Det virker ikke som hun blir så fyllesyk? Har prøvd å få henne til å slutte, og hun har flere ganger sagt hun skal ta seg noen hvite måneder. Men det skjer aldri. Har hun et stort problem? Hun drikker ikke hver dag, jobber fulltid og er meget oppegående. Har masse baller i lufta hele tida. 

Anonymkode: 86283...207

Hun er nok det man kaller en "fungerende alkoholiker". Det kan fungere godt lenge, men før eller siden tar enten alkoholen en igjen, eller helsa..🤷‍♀️

Anonymkode: 382db...894

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med det innlegget. Men opplever at jeg er i en slags krise. Opplevde noe veldig traumatisk for snart to uker siden. Etter det tenker jeg kun på alkohol. Jeg har vert full de fleste dagene siden. Selv om jeg går på naltrexon som skal fjerne lysten på alkohol og at jeg skal bli kvalm av det. Vel jeg greier å drikke mer og mer på det. Står opp vil jeg ha alkohol. Venter på sulten så jeg kan drikke på tom mage. For da kjenner jeg det fortere. Føler at jeg er i en nedover spiral akkurat nå. Er lenge siden dette har vert så ille. Mange år siden faktisk rundt 6-7 år siden. Fant ut etter litt selvtenking at dette må være pga det traumatiske som skjedde, at jeg ikke greier å fordøye det, vil bare glemme :( 

Anonymkode: ab763...d0c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med det innlegget. Men opplever at jeg er i en slags krise. Opplevde noe veldig traumatisk for snart to uker siden. Etter det tenker jeg kun på alkohol. Jeg har vert full de fleste dagene siden. Selv om jeg går på naltrexon som skal fjerne lysten på alkohol og at jeg skal bli kvalm av det. Vel jeg greier å drikke mer og mer på det. Står opp vil jeg ha alkohol. Venter på sulten så jeg kan drikke på tom mage. For da kjenner jeg det fortere. Føler at jeg er i en nedover spiral akkurat nå. Er lenge siden dette har vert så ille. Mange år siden faktisk rundt 6-7 år siden. Fant ut etter litt selvtenking at dette må være pga det traumatiske som skjedde, at jeg ikke greier å fordøye det, vil bare glemme :( 

Anonymkode: ab763...d0c

Så leit. Har du noen du kan snakke med? 

-----

Jeg har klart meg i over en uke nå og det har gått greit. Bortsett fra mandag, da var jeg nære, men klarte å la det være ved å tenke på at jeg dagen etterpå kom til å være glad for å ha holdt meg unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er på dag 4 på fylla. Skal på jobb i morgen tidlig. Hater meg selv for at jeg er så svak.

Pippi

Anonymkode: 2217a...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siste vinglass før jeg drar til psykologen i morgen og ber om å bli innlagt. Jeg orker ikke mer alkohol.

Anonymkode: b612f...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antabus! Skal starte med det i morgen, for er for impulsiv å kan finne en god grunn for å kjøpe øl. Jeg er motivert til å slutte helt, men trenger litt starthjelp.

 

noen som har gode erfaringer med Antabus ?

Anonymkode: 6dec5...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Antabus! Skal starte med det i morgen, for er for impulsiv å kan finne en god grunn for å kjøpe øl. Jeg er motivert til å slutte helt, men trenger litt starthjelp.

 

noen som har gode erfaringer med Antabus ?

Anonymkode: 6dec5...392

Jeg testet det, men det gjorde bare at jeg sprakk på illegale rusmidler. Følte jeg tok på meg en tvangstrøye. Men jeg var vel ikke helt motivert akkurat da. Jeg har holdt meg unna i tre uker nå på egenhånd. Antabusen prøvde jeg for fem uker siden, men ble med den ene pillen. 

Jeg misbruker rusmidler sporadisk, men gradvis har jeg lengre og lengre perioder rusfri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er på dag 4 på fylla. Skal på jobb i morgen tidlig. Hater meg selv for at jeg er så svak.

Pippi

Anonymkode: 2217a...0e4

Har vært der selv, savner ikke den tiden..  

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Siste vinglass før jeg drar til psykologen i morgen og ber om å bli innlagt. Jeg orker ikke mer alkohol.

Anonymkode: b612f...efe

Jevnt over ganske lange ventelister for innleggelse ifm rus, se her https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=90

 

Jeg dro på et AA møte for flere år siden, bare for å se hvordan det var. Første og siste gang. Det vil jeg faktisk ikke anbefale noen andre å gjøre. Jeg har vært edru i 5 år og for min del i hvertfall er det viktig å ta det dag for dag, får nesten antydning til panikk om jeg tenker at jeg aldri skal kunne røre alkohol igjen, selv om jeg vet jeg aldri kan det. På det møtet var det bare utslitte gamle deprimerte karer som var desperate etter en dram, han ene fortalte at han hadde vært edru i 23år, og i en begravelse nylig tok han en øl, noe som resulterte i 2 uker konstant drekking... 

  

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Antabus! Skal starte med det i morgen, for er for impulsiv å kan finne en god grunn for å kjøpe øl. Jeg er motivert til å slutte helt, men trenger litt starthjelp.

 

noen som har gode erfaringer med Antabus ?

Anonymkode: 6dec5...392

Anbefaler ikke. Får du skikkelig sug en dag googler du bare "antabus motgift" så finner du løsningen.

Anbefaler Naltrekson, det dempet det værste suget for meg.

 

Endret av Audiot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...