Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter 6 uker vil normalt sett Peth verdien være 0. Jeg tok prøve etter 4 uker og da hadde jeg en rest igjen og måtte ta nye prøver noen uker etterpå. Leste meg så opp at etter 6 uker vil Peth testen ikke klare å finne alkohol, om du har vært totalavholden.

Anonymkode: 7d4e0...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny i denne tråden. Jeg er ikke alkoholiker men merker at jeg er i ferd med å utvikle et problematisk forhold til alkohol. Det startet med et par øl i helgene for kos, men mengden bare økte. En periode var det gjerne 3-4 øl midt uka + syv øl i helga. Nå i juleferien har det tatt av og blitt alkohol hver dag og total i juleuka så har jeg langt oversteget hva som anses som "høyt forbruk".  (Har samboer, ikke barn. Forbruket var i romjulen når vi var alene hjemme så har ikke gått ut over noen).

Så nå må jeg roe ned. Jeg satt på nyttår med en flaske bobler, noe jeg egentlig liker, men kjente at jeg var møkklei. Lei smaken, lei rusen, lei av å være dårlig dagen etter. Var bare glad når flaska var tom.

Jeg skal ikke bli avholds, bare stoppe denne negative spiralen før det går enda lenger. Nå er det tilbake til øl kun i helgene og i mer moderate mengder. Det har kun vært tre dager siden nyttårsaften men jeg savner det ikke en plass. Har fortsatt alkohol stående her hjemme, men frister ikke. 

- Helene

Anonymkode: a0655...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld var 4. kvelden på rad med alkohol. Nå kjenner jeg at det er nok på en stund. Merker angsten og nervøsiteten kommer krypende etter en slik periode. Det er da man skjønner hvor skadelig alkohol egentlig er for psyken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk to flasker vi til jul og i dag spurte ei venninne jeg bor med om hun skulle ta med vinen og bytte den for meg på vinmonopolet. Hun vet jeg ikke drikker og spurte bare for å være snill. 

Og jeg fikk en liten panikk i meg og ble nesten litt fornærmet. Jeg sa at nei det skal du ikke! Skal si at jeg var også ganske trøtt da hun vekte meg for å spørre om dette (da jeg kan være litt morgengretten) 

På lørdag så har jeg vært avholds i ett år. Jeg har ikke hatt noe problemer med å ikke drikke på en god stund nå. Men jeg ønsker å beholde de flaskene bare for å ha de til sosiale lag om jeg kommer i en situasjon der jeg føler meg klar for å drikke igjen. Og jeg kommer uansett ikke til å drikke før jeg har bikket over ett år. 

Jeg har hatt alkohol i hus siden bursdagen min i oktober. Og jeg har ikke rørt den. Den står pent i vinposen enda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå våken i natt og regnet på hva mitt og mannens alkoholforbruk har kostet oss i løpet av et år. Slik vi drakk brukte vi lett 150-160 000 i året! Og det er et nøkternt anslag, da det ikke er medregnet alkohol kjøpt ute eller ekstra alkohol kjøpt inn til gjester/spesielle anledninger etc. og det er mer enn ett år vi har holdt på slik😬

 

DET er helt vanvittig å tenke på! Tenk alt vi kunne brukt de pengene på! 
 

-Andrea

Anonymkode: b8a8e...bb8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg lå våken i natt og regnet på hva mitt og mannens alkoholforbruk har kostet oss i løpet av et år. Slik vi drakk brukte vi lett 150-160 000 i året! Og det er et nøkternt anslag, da det ikke er medregnet alkohol kjøpt ute eller ekstra alkohol kjøpt inn til gjester/spesielle anledninger etc. og det er mer enn ett år vi har holdt på slik😬

 

DET er helt vanvittig å tenke på! Tenk alt vi kunne brukt de pengene på! 
 

-Andrea

Anonymkode: b8a8e...bb8

Oi hva drikker dere? Jeg regnet med to-tre trelitere per uke og det kommer på 38000-45000 sånn anslagsvis i året. Ble nesten litt skuffet når jeg regnet på det. For det var liksom ikke så mye å slå i bordet med  og si til mannen at nå må vi kutte det ut. Men nå har vi drukket en kartong  på 2 måneder så jeg er veldig stolt av oss :). Det har også foregått ganske enkelt egentlig. 
 

trude 

Anonymkode: ab763...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg lå våken i natt og regnet på hva mitt og mannens alkoholforbruk har kostet oss i løpet av et år. Slik vi drakk brukte vi lett 150-160 000 i året! Og det er et nøkternt anslag, da det ikke er medregnet alkohol kjøpt ute eller ekstra alkohol kjøpt inn til gjester/spesielle anledninger etc. og det er mer enn ett år vi har holdt på slik😬

 

DET er helt vanvittig å tenke på! Tenk alt vi kunne brukt de pengene på! 
 

-Andrea

Anonymkode: b8a8e...bb8

Så du brukte 13.000 i mnd på alkohol? Jøss, da må du ha god råd😳

Anonymkode: 08bb4...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et problematisk forhold til alkohol (eller andre stoffer), men jeg leser likevel denne tråden her med jevne mellomrom. Jeg jobber med mennesker med alvorlig rusavhengighet, og kjenner igjen veldig mye av tankemønstrene til noen av dere her inne. Jeg ville egentlig bare si at jeg synes dere er utrolig tøffe som forsøker å ta tak i problemet, og jeg heier på hver eneste en av dere. Husk det at en sprekk ikke er et nederlag, men bare er bevis på at dere har klart å holde dere nyktre for en periode, og at dere absolutt kan klare det igjen. ❤️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NurseRatched skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke et problematisk forhold til alkohol (eller andre stoffer), men jeg leser likevel denne tråden her med jevne mellomrom. Jeg jobber med mennesker med alvorlig rusavhengighet, og kjenner igjen veldig mye av tankemønstrene til noen av dere her inne. Jeg ville egentlig bare si at jeg synes dere er utrolig tøffe som forsøker å ta tak i problemet, og jeg heier på hver eneste en av dere. Husk det at en sprekk ikke er et nederlag, men bare er bevis på at dere har klart å holde dere nyktre for en periode, og at dere absolutt kan klare det igjen. ❤️

Jeg har vært edru i 9 måneder og lurer litt på hva som er grunnen til at mange begynner igjen etter år som rusfri? Jeg kan bare ikke se for meg hvorfor jeg skulle begynne igjen, men vil ikke føle meg for trygg.

Anonymkode: e381e...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter over 200 dager uten alkohol, hadde jeg lang juleferie og drakk alkohol 11 dager på rad. Jeg hadde bestemt meg for at om jeg ville drikke var det greit. Ingen betydelse.  Nå er jeg tilbake på alkoholfritt og kjenner heldigvis ingen sug etter mere alkohol 💪

I utgangspunktet ikke planer om å bli fullstendig alkoholfritt, men liker det bedre en med, og da er det jo greit 😚🙏

 

 

Anonymkode: 64d09...d0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har vært edru i 9 måneder og lurer litt på hva som er grunnen til at mange begynner igjen etter år som rusfri? Jeg kan bare ikke se for meg hvorfor jeg skulle begynne igjen, men vil ikke føle meg for trygg.

Anonymkode: e381e...1b1

Det kan det være utallige grunner til. Det kan være at man går gjennom en krise, og at det derfor er lett å igjen ty til det som tidligere har døyvet det vonde, eller at man tenker at man har fått avhengigheten såpass på avstand at det vil ikke skade å bare ta et glass - og før man vet ordet av det har man havnet tilbake i gamle mønstre. Veldig mange har ikke et nettverk utenom de man kjente da man ruset seg, og da er det fort gjort å føle seg ensom og søke tilbake til det «gamle og trygge». Ofte er det sammensatt og individuelt, så det er vanskelig å gi et kort svar på det. 
Gratulerer som 9 mnd edru, det er veldig godt jobbet ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Oi hva drikker dere? Jeg regnet med to-tre trelitere per uke og det kommer på 38000-45000 sånn anslagsvis i året. Ble nesten litt skuffet når jeg regnet på det. For det var liksom ikke så mye å slå i bordet med  og si til mannen at nå må vi kutte det ut. Men nå har vi drukket en kartong  på 2 måneder så jeg er veldig stolt av oss :). Det har også foregått ganske enkelt egentlig. 
 

trude 

Anonymkode: ab763...d0c

Drikker vin, og mye av det. 
 

vi også har roet kraftig ned. Vi har ikke det forbruket lenger. 
 

-Andrea

Anonymkode: b8a8e...bb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så du brukte 13.000 i mnd på alkohol? Jøss, da må du ha god råd😳

Anonymkode: 08bb4...05a

Eller helt feil prioriteringer.

 

-Andrea

Anonymkode: b8a8e...bb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte akkurat en podcast om avhengighet (var det Ekko fra NRK tro🤔) at man blir dårligere på å takle stress etter at man har tydd til alkohol som et middel til å takle det. Det er sikkert innlysende for de fleste av dere, men for meg var det noe jeg ikke hadde tenkt på. 


Altså jeg har ikke vært vant til å takle stresset mitt, jeg har bare drukket det bort, og nå når stresset kommer så er jeg liksom «nybegynner». Der andre voksne har hatt masse år på å utvikle gode strategier, så starter jeg liksom på 0. 
 

bare en tanke jeg satt med…

 

-Andrea

Anonymkode: b8a8e...bb8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flaske vodka ned i kveld, kan ærlig talt ikke huske sist jeg gikk til sengs edru. For min del hadde det vært innenfor hvis det var sammen med andre, men nei, jeg sitter her alene.  Jeg har aldri følt et behov for å drikke og har derfor alltid tatt det med ro, men merker jo på lommeboka at jeg bruker mer enn vanlig. Etter i kveld så skal jeg bevisst forsøke å drikke mindre, hvis jeg i det hele tatt husker dette innlegget i morgen.

Anonymkode: 19924...053

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det en uke siden jeg drakk. Og det har gått så fint! Eneste er at jeg ikke får sove/sover dårlig. Hvor lang tid tar det før man klarer å sovne uten rus igjen? Var jeg som skrev at peth verdiene mine skulle måles etter en måned.

-sara

Anonymkode: 61c52...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Idag er det en uke siden jeg drakk. Og det har gått så fint! Eneste er at jeg ikke får sove/sover dårlig. Hvor lang tid tar det før man klarer å sovne uten rus igjen? Var jeg som skrev at peth verdiene mine skulle måles etter en måned.

-sara

Anonymkode: 61c52...9a1

Vel, det tar lengre tid enn 1 uke ihvertfall.

Anonymkode: 2217a...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt meg en dag og kjenner suget etter et glass nå… 😵💫

Anonymkode: 9c480...3e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Holdt meg en dag og kjenner suget etter et glass nå… 😵💫

Anonymkode: 9c480...3e3

Har holdt meg i 1 uke, og hatt sug hver eneste dag, selv med antabus.

Anonymkode: 2217a...0e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har holdt meg i 1 uke, og hatt sug hver eneste dag, selv med antabus.

Anonymkode: 2217a...0e4

Antabus hva er det?

Anonymkode: 9c480...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...