Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drikker veldig sjeldent, fordi jeg er redd for å begynne å misbruke alkohol. Merker at det er vanskelig å slutte etter en enhet, men jeg klarer det. Vet ikke om dette er et alkoholproblem, eller om alle har lyst på mer alkohol. 

Anonymkode: 8c178...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke drukket på to uker nå. Bortsett fra når jeg har vært innlagt og av naturlige grunner da ikke har drukket, så er det noen måneder siden jeg gikk så lenge uten alkohol. Min største motivasjon er rett og slett vekten. 

Suget er derfor ikke så sterkt akkurat nå heller, for jeg skal ned de kiloene jeg gikk opp da jeg drakk hver dag i september. Har gått ned 1 kg på to uker. Hvis jeg klarer 1 kg til før jul er jeg veldig fornøyd. Da er det bare 1 kg til jeg skal ned. 

Også er det om tre dager tre måneder siden sist jeg rørte narkotika. Det er 1,5 år siden sist jeg klarte meg så lenge. Maksimalt på den tiden har vel vært en måned. Det går ganske bra det også. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edruskap skrev (På 18.11.2021 den 12.20):

Vurderer å begynne å drikke i sosiale lag. Og kun det. Jeg snakket med min barndomsvenn i går om dette da han også har en historikk med alkohol. Og han sa siden jeg har klart meg så lenge uten, så er jeg ikke avhengig. Og han kan jo ha et poeng. De som er avhengig klarer jo ikke å stoppe alene. Da kan jeg jo begrense drikkinga til kun det sosiale og aldri drikke alene. 

Jeg tenkte at jeg skal prøve det :)

De som er avhengige klarer å stoppe alene. Kvinner som er gravid og mange andre. Til og med mannen under brua. Sier ikke det for å være negativ, men vi lyver ofte for oss selv, spesielt vi som drikker. Jeg har også hatt lange pauser i opptil over ett år uten å gå til behandling, og uten å være gravid, men jeg er alkoholiker. Du kan prøve å drikke i sosiale lag, det kan gå bra en stund før det ikke går bra. Ønsker deg lykke til. Kanskje du klarer det, men når nicket ditt er Edruskap sier det jo noe om deg selv? 

Oda

Anonymkode: 1d646...bca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (5 timer siden):

Har ikke drukket på to uker nå. Bortsett fra når jeg har vært innlagt og av naturlige grunner da ikke har drukket, så er det noen måneder siden jeg gikk så lenge uten alkohol. Min største motivasjon er rett og slett vekten. 

Suget er derfor ikke så sterkt akkurat nå heller, for jeg skal ned de kiloene jeg gikk opp da jeg drakk hver dag i september. Har gått ned 1 kg på to uker. Hvis jeg klarer 1 kg til før jul er jeg veldig fornøyd. Da er det bare 1 kg til jeg skal ned. 

Også er det om tre dager tre måneder siden sist jeg rørte narkotika. Det er 1,5 år siden sist jeg klarte meg så lenge. Maksimalt på den tiden har vel vært en måned. Det går ganske bra det også. 

Godt å høre at det fungerer den veien også. Jeg har gått opp over en kilo i måneden, nå snart opp seks. I starten sa jeg at det var helt greit, men nå må jeg gjøre noe.

Mye kalorier i alkohol, men sparer jammen mye også når man nesten ikke spiser mens man drikker, og så ikke spiser noe i to-tre dager de to-tre gangene i måneden man blir skikkelig dårlig.

Lykke til med siste kilo!

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Godt å høre at det fungerer den veien også. Jeg har gått opp over en kilo i måneden, nå snart opp seks. I starten sa jeg at det var helt greit, men nå må jeg gjøre noe.

Mye kalorier i alkohol, men sparer jammen mye også når man nesten ikke spiser mens man drikker, og så ikke spiser noe i to-tre dager de to-tre gangene i måneden man blir skikkelig dårlig.

Lykke til med siste kilo!

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Takk. :) Jeg er sånn som spiser masse når jeg drikker, så kiloene kommer fort da. Hehe. 

Nå er det ikke slik at vekten bare renner av fordi jeg ikke drikker heller. Jeg er veldig glad i mat og må derfor jobbe for å gå nedover. Vet jo noen sier at kiloene bare har rent av på egenhånd når de har sluttet med alkohol, men slik er det ikke for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter planen kan jeg drikke igjen til neste helg. Da er målet mitt nådd.

Men jeg er bare så skuffet over at helsegevinstene ikke var bedre. Jeg trodde angsten i større grad skulle forsvinne, men i dag- nesten 100 dager uten alkohol, sitter jeg og har det fryktelig kjipt. Tunger tanker, som jeg ofte tidligere trodde var forårsaket av alkohol. Men de kommer likevel, nå som edru i månedsvis.

Trodde også jeg skulle klare å ta tak i ting mer, når som jeg ikke drakk og derfor heller ikke ble så nedfor. Det har jeg ikke klart.

Så nå er jeg forvirret på om jeg skal tillate meg å drikke igjen, eller la være. Livet som edru ga ikke fordelene jeg håpet på.

Spørsmålet nå er om jeg vil leve et tomt og kjipt edru liv, eller et tom og kjipt liv hvor jeg nyter litt alkohol som den eneste glede jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymburker skrev (Akkurat nå):

Etter planen kan jeg drikke igjen til neste helg. Da er målet mitt nådd.

Men jeg er bare så skuffet over at helsegevinstene ikke var bedre. Jeg trodde angsten i større grad skulle forsvinne, men i dag- nesten 100 dager uten alkohol, sitter jeg og har det fryktelig kjipt. Tunger tanker, som jeg ofte tidligere trodde var forårsaket av alkohol. Men de kommer likevel, nå som edru i månedsvis.

Trodde også jeg skulle klare å ta tak i ting mer, når som jeg ikke drakk og derfor heller ikke ble så nedfor. Det har jeg ikke klart.

Så nå er jeg forvirret på om jeg skal tillate meg å drikke igjen, eller la være. Livet som edru ga ikke fordelene jeg håpet på.

Spørsmålet nå er om jeg vil leve et tomt og kjipt edru liv, eller et tom og kjipt liv hvor jeg nyter litt alkohol som den eneste glede jeg har.

Livet som edru blir jo ikke automatisk bra? Man må jobbe med seg selv og livet sitt parallelt med at man blir rusfri. 

Anonymkode: d0c7d...cdb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Livet som edru blir jo ikke automatisk bra? Man må jobbe med seg selv og livet sitt parallelt med at man blir rusfri. 

Anonymkode: d0c7d...cdb

Må bare poengtere at jeg har ikke noen for for avhengighet til alkohol. Har valgt det moderate forbruket mitt bort i perioder, fordi jeg mener det har jeg gjort meg psykisk ustabil.

Men når det edru livet ikke blir noe bedre, er det vanskelig å se vitsen med å droppe alkoholen. Da har jeg i alle fall noe å glede meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen dager igjen av rusbehandlinga nå. 8 intense uker som virkelig har endret mye av tankesettet mitt! Nå har jeg troa på at jeg kan få et godt liv, og at jeg i framtida slipper å drikke mer. Det vil ikke bli lett, men nå føler jeg meg rustet. Hatten av for behandlere, terapeuter og apparatet rundt! Angrer ikke et sekund på at jeg la meg inn, jeg skulle gjort det for lenge siden!

G.

Anonymkode: d0c7d...cdb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (2 timer siden):

Etter planen kan jeg drikke igjen til neste helg. Da er målet mitt nådd.

Men jeg er bare så skuffet over at helsegevinstene ikke var bedre. Jeg trodde angsten i større grad skulle forsvinne, men i dag- nesten 100 dager uten alkohol, sitter jeg og har det fryktelig kjipt. Tunger tanker, som jeg ofte tidligere trodde var forårsaket av alkohol. Men de kommer likevel, nå som edru i månedsvis.

Trodde også jeg skulle klare å ta tak i ting mer, når som jeg ikke drakk og derfor heller ikke ble så nedfor. Det har jeg ikke klart.

Så nå er jeg forvirret på om jeg skal tillate meg å drikke igjen, eller la være. Livet som edru ga ikke fordelene jeg håpet på.

Spørsmålet nå er om jeg vil leve et tomt og kjipt edru liv, eller et tom og kjipt liv hvor jeg nyter litt alkohol som den eneste glede jeg har.

Etter cirka tre måneder kommer senabstinenser, og de kan oppleves som det du erfarer nå. De kan vare opptil over 20 dager, men det varierer. Det vil bli bedre etterhvert, men oppleves som angst, fyllesyke, svart/hvitt tenking og flere negative ting. Men det går over. Vil du ha mer info: www.retretten.no 

Oda

Anonymkode: 1d646...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Etter cirka tre måneder kommer senabstinenser, og de kan oppleves som det du erfarer nå. De kan vare opptil over 20 dager, men det varierer. Det vil bli bedre etterhvert, men oppleves som angst, fyllesyke, svart/hvitt tenking og flere negative ting. Men det går over. Vil du ha mer info: www.retretten.no 

Oda

Anonymkode: 1d646...bca

Hvis jeg hadde vært alkoholiker, så hadde det kanskje gjeldt meg.

Angst, svart/hvitt-tenkning osv er jeg plaget med hele tiden, alkoholforbruk eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (2 timer siden):

Etter planen kan jeg drikke igjen til neste helg. Da er målet mitt nådd.

Men jeg er bare så skuffet over at helsegevinstene ikke var bedre. Jeg trodde angsten i større grad skulle forsvinne, men i dag- nesten 100 dager uten alkohol, sitter jeg og har det fryktelig kjipt. Tunger tanker, som jeg ofte tidligere trodde var forårsaket av alkohol. Men de kommer likevel, nå som edru i månedsvis.

Trodde også jeg skulle klare å ta tak i ting mer, når som jeg ikke drakk og derfor heller ikke ble så nedfor. Det har jeg ikke klart.

Så nå er jeg forvirret på om jeg skal tillate meg å drikke igjen, eller la være. Livet som edru ga ikke fordelene jeg håpet på.

Spørsmålet nå er om jeg vil leve et tomt og kjipt edru liv, eller et tom og kjipt liv hvor jeg nyter litt alkohol som den eneste glede jeg har.

Jeg har opplevd det samme. Har en tung bagasje med omsorgssvikt og mange traumer men har klart meg ganske bra tatt i betraktning. Tatt utdanning fått kjæreste osv. og er i full jobb. Men når samlivsproblemer og stress på jobb ble for mye begynte alkoholen å innhente meg. Begynte gradvis å drikke uhemmet i helgene, så ble det litt før kveldsvakt også. Gjemte på det verste flasker med sprit i skapet som jeg styrtet i dusjen før jeg la meg for å lindre stress og tankekjør, drakk ca 2-3 dager i uka og var på god vei i tankesett til å bli en skikkelig alkoholiker. Jeg vet mye om hva denne drittsykdommen kan medføre både av dårlig selvtillit, konsekvenser for nære relasjoner osv. Og den ligger dessverre i genen mine. De fleste på den ene siden har denne arvesynden med seg.

Klarte heldigvis å stoppe i rimelig tid før jeg ble helt alkoholisert, takket være en kjæreste som stilte et ultimatum. Elsker han mer enn alkoholen. Men det er fortsatt en jævelig kamp selv om jeg er edru. Og det tør jeg ikke snakke så mye om til han. Har vært edru i ca 1/2 år nå. Føler meg jo bedre kroppslig osv. Er mye friskere sånn sett, kan våkne og føle meg sunn men er det psykiske som aldri tar slutt. Følelsen av at jeg ikke får den store "belønningen" og "pausen" etter en arbeidsuke som alkoholen later som den gir deg. Føler liksom at jeg alltid har det i minne om at det kunne vært bedre med alkohol. Den avslapningen og gode "gi faen" følelsen det gir meg. Men det er og forblir en evig kamp. Prøver å fylle kveldene med hobbyer, turer, rydding og husarbeid. Har aldri vært så ryddig i heimen som nå. Vet ikke om det kanskje handler om en langsiktig avvenning, feks. at lever man et asketisk liv i lengden eller sulter seg så smaker jo den bløtkaka ekstra godt. Men det føles ikke godt i den perioden man "sulter" seg. Men etter hvert blir det en ny normal og man lærer seg til å akseptere at man ikke kan føle seg bra hele tiden. Og at man må lære seg å akseptere og kjenne på det vonde.

På en annen side har man jo ofte ekstra belastning om man har opplevd mye, da føler man seg liksom aldri bra sett i forhold til andre. Da er jo normalen uten alkohol at man kjenner på tankekjør, angst, lav selvtillit osv... I tillegg er jeg jo introvert som ikke gjør meg noe tjeneste akkurat. 

Men har funnet ut at det er jo bedre å ha en "kjedelig" og potensielt angstfull helg der man ikke inntar alkohol enn å innta masse alkohol i det lange løp. Selv om man sover mye og ikke gjør noe spesielt er jo det bedre enn å drikke. Det hjelper også å ta imot hjelp. Psykolog er gull verdt. Det er jo ikke din feil at du har denne sykdommen, for det er det det er. En sykdom på lik linje med overspising feks. En sykdom som dessverre er veldig tabubelagt og skamfull i dagens samfunn selv om veldig mange har den...

Anonymkode: 030e5...486

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprakk etter 3 og en halv måned uten alkohol. Jeg visste jo at det kom til å skje da desember er en av de tøffeste månedene for meg, men jeg er så utrolig skuffa og sint på meg selv for å ha sprukket da jeg hadde klart å holde meg unna så lenge. 

-Tifa

Anonymkode: ff0aa...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg sprakk etter 3 og en halv måned uten alkohol. Jeg visste jo at det kom til å skje da desember er en av de tøffeste månedene for meg, men jeg er så utrolig skuffa og sint på meg selv for å ha sprukket da jeg hadde klart å holde meg unna så lenge. 

-Tifa

Anonymkode: ff0aa...90e

Det forstår jeg, men husk de 3,5 månedene er ikke bortkastet. Du har fortsatt klart det, og nå kan du fortsette med det. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (26 minutter siden):

Det forstår jeg, men husk de 3,5 månedene er ikke bortkastet. Du har fortsatt klart det, og nå kan du fortsette med det. :)

Takk ❤️ Jeg trengte den. En positiv ting er at jeg kjenner at det frister faktisk ikke å holde på sånn som jeg gjorde bare for 8-10 måneder siden hvor jeg drakk til blackout, så selv med sprekk så tror jeg at det å ha holdt seg unna så lenge har gjort noe godt i det minste 🙈

-Tifa

 

Anonymkode: ff0aa...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk ❤️ Jeg trengte den. En positiv ting er at jeg kjenner at det frister faktisk ikke å holde på sånn som jeg gjorde bare for 8-10 måneder siden hvor jeg drakk til blackout, så selv med sprekk så tror jeg at det å ha holdt seg unna så lenge har gjort noe godt i det minste 🙈

-Tifa

 

Anonymkode: ff0aa...90e

Ja, det gjør gjerne det. Jeg drakk hver dag i september. Så roet det seg, og selv om jeg innimellom har drukket, så har jeg ikke hatt lyst til å fortsette neste dag igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen som kjenner til nettsider med chatterom som omhandler disse utfordringene?

Jeg har hatt mye hjelp av gruppesamtaler med andre i lignende situasjon, men det finnes ingen slike tilbud innen 10 mils omkrins.

Å snakke med behandlere har vært greit, men det hadde vært flott om det fantes et slags chatterom der man kunne møtes til gitt tidspunkt og snakket sammen.

Slik som vi gjorde i gamle dager :hallo:

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen som kjenner til nettsider med chatterom som omhandler disse utfordringene?

Jeg har hatt mye hjelp av gruppesamtaler med andre i lignende situasjon, men det finnes ingen slike tilbud innen 10 mils omkrins.

Å snakke med behandlere har vært greit, men det hadde vært flott om det fantes et slags chatterom der man kunne møtes til gitt tidspunkt og snakket sammen.

Slik som vi gjorde i gamle dager :hallo:

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Talking sober

Anonymkode: b0430...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på polet i går for å kjøpe ei flaske vin kjerringa ville ha. Når jeg stod i kassakøa gikk jeg forbi brennevinshylla, der stod det flere 3 liters kartonger med vodka. Glad de ikke hadde de i hylla når jeg drakk før, mistenker jeg hadde elska det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audiot skrev (1 time siden):

Var på polet i går for å kjøpe ei flaske vin kjerringa ville ha. Når jeg stod i kassakøa gikk jeg forbi brennevinshylla, der stod det flere 3 liters kartonger med vodka. Glad de ikke hadde de i hylla når jeg drakk før, mistenker jeg hadde elska det😅

Leste nylig at dette fantes men har heldigvis aldri sett det. Håper virkelig ikke jeg hadde vært dum nok til å kjøpe det, det hadde aldri endt godt 🙈

- Matty

Anonymkode: cf8a0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...