Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

nå... 

hva er en uke fra eller til? Hvis edrueligheten uansett er slutt etter det? 

Anonymkode: ad51d...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker said:

nå... 

hva er en uke fra eller til? Hvis edrueligheten uansett er slutt etter det? 

Anonymkode: ad51d...46e

Det er det jeg også tenker, men det er liksom noe med det å sette meg et mål og så ikke gå bort fra det med en gang jeg støter på fristelse. Hele grunnen til at jeg ville slutte å drikke en stund var fordi jeg vil være i kontroll av alkoholforbruket og ikke drikke stadig vekk bare fordi jeg har lyst på.

I tillegg har jeg en app som jeg har brukt til å tracke edru-tiden min, og jeg får en medalje ved 60 dager, så det tror jeg var en av grunnene til at jeg ville utvide til to måneder...det er veldig motiverende å få sånne. 

Anonymkode: bc678...434

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 434, hvordan gikk det/ går det? Leste først nå og det var vel i går du trengte hjelp. Håper du klarte det, men forstår den utrolige lysten du fikk ved å få god vi og i tillegg ha huset for seg selv. Det ultimate kos.

Håper du klarte det, og hvis ikke, så fortsetter du i dag. Ikke la deg dette utpå igjen fordi du hadde evt en sprekk. Jeg gjorde det sist. Var edru ca 3 mnd, sprakk og startet opp 2 nye år med tidsbruk. Sprakk du i går, så si til deg selv at slik ble det, i dag fortsetter jeg med å la være med å drikke.

Klem fra MieMie

Anonymkode: 24707...552

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med uke 3 og starter på uke 4. Det har fortsatt gått overraskende bra bortsett fra i går. Da hadde jeg veldig lyst, og ble nok reddet av at jeg ikke hadde alkohol i huset.

Jeg er fortsatt fasinert over hvor mye overforbruk av alkohol har betydning for utseende og psykisk helse. Jeg ser bedre ut og jeg har det bedre. Jeg sover bedre. Har fortsatt oppvåkninger, men har bedre kvalitetssøvn. Har begynt å drømme litt igjen, både gode og mareritt drømmer, men ser det som positivt da jeg knapt kan huske sist jeg drømte pga dårlig søvn.

Jeg spiser mer enn før, det er dumt, for jeg trenger å gå ned noen kg, men jeg har godtatt frotsingen de to første ukene. Uke 3 jeg er ferdig med nå, har jeg strammet litt inn på fett for å nærme meg mitt vanlige kosthold, men jeg spiser fortsatt mer og godtar dette da belønning senteret mitt trenger fortsatt noe annet å fokusere på enn alkohol. Jeg drikker også mer vann og kaffe enn før.

Jeg har nå spart 4200kr på alkohol disse tre ukene. Jeg svidde av litt på ansiktsbehandling på fredag og har bestemt meg for at det jeg sparer nå av penger disse ukene i starten, skal brukes på ekstra vedr pleie, utseende og helse. Dette for å gi belønning til belønningssenteret og bevisstgjøre meg selv på at man kan bruke pengene på noe annet gøy enn alkohol. Jeg setter pengene inn på egen konto og skal de første ukene bare bruke av disse pengene til velvære.

Alt godt ønskes alle sammen. MieMie

Anonymkode: 24707...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/25/2024 at 9:00 AM, AnonymBruker said:

Anonym 434, hvordan gikk det/ går det? Leste først nå og det var vel i går du trengte hjelp. Håper du klarte det, men forstår den utrolige lysten du fikk ved å få god vi og i tillegg ha huset for seg selv. Det ultimate kos.

Håper du klarte det, og hvis ikke, så fortsetter du i dag. Ikke la deg dette utpå igjen fordi du hadde evt en sprekk. Jeg gjorde det sist. Var edru ca 3 mnd, sprakk og startet opp 2 nye år med tidsbruk. Sprakk du i går, så si til deg selv at slik ble det, i dag fortsetter jeg med å la være med å drikke.

Klem fra MieMie

Anonymkode: 24707...552

Hei! Takk for at du spør og for oppmuntrende ord 🙂Helga var vanskelig, men jeg klarte meg! Holdt meg opptatt så mye som mulig og er glad for at jeg nå kommer til å nå 60 dager i morgen. Jeg har bestemt meg for å prøve å fortsette minst en måned til, og aller helst vil jeg ha en edruperiode på 6 måneder frem til slutten av juni. Tenker at et halvt år er god nok tid til å resette forholdet til alkohol og kunne starte igjen med sunnere vaner hvis jeg vil det. Håper du også klarer deg fint! ❤️ 

M

Anonymkode: bc678...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med noe... jeg er veldig av og på. Mye av. Samboeren er dritt lei. Skjønner han... vi har snakket mye om dette før og jeg har fortalt han hva tiggerne mine er. Når jeg blir overveldet. Jeg er avhengig av å ha det ryddig rundt meg om jeg skal slappe av, klesvask som hoper seg opp, jobb, unger, middag, vanlig husholdning og planlegging, jeg har spurt om han kan hjelpe meg med det iom jeg vet at det er en så stor trigger. Alt jeg MÅ ( må selvsagt ikke men dere skjønner) nå mener han at jeg legger skylden på han for at jeg drikker fordi han ikke hjelper til nok 🤷‍♀️ jeg er fullstendig klar over at det kun er min skyld. Jeg har bare bedt om litt drahjelp... jeg mener helt oppriktig at det ikke er fordi han ikke hjelper til, men fordi det blir for mye for meg! 
Også har vi moren min. Et menneske som har ødelagt mer for meg enn hun har gjort godt. Hun er nok under autismespektert men jeg sliter med å akseptere alt som har skjedd og at hun nå bruker meg, sønnen min og mannen min som sine hjelpepleiere. Det gjør meg fly forbanna å se hvordan hun har sønnen min og mannen min rundt lillefingeren. Mannen min mener jeg ikke kan gi henne skylden for drikkingen. Nei det gjør jeg ikke heller. Men jeg takler ikke følelsene jeg får når hun ringer  eller kommer. De følelsene må jeg jobbe med! Men det går jo pokker så dårlig når hun ringer flere ganger om dagen og kun kommer når hun trenger hjelp! 
Akkurat nå er vi stein mot stein. Han mener jeg skylder på alt annet, jeg mener jeg bare spør om hjelp... noen råd? ❤️

Anonymkode: fc35c...b95

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg sliter med noe... jeg er veldig av og på. Mye av. Samboeren er dritt lei. Skjønner han... vi har snakket mye om dette før og jeg har fortalt han hva tiggerne mine er. Når jeg blir overveldet. Jeg er avhengig av å ha det ryddig rundt meg om jeg skal slappe av, klesvask som hoper seg opp, jobb, unger, middag, vanlig husholdning og planlegging, jeg har spurt om han kan hjelpe meg med det iom jeg vet at det er en så stor trigger. Alt jeg MÅ ( må selvsagt ikke men dere skjønner) nå mener han at jeg legger skylden på han for at jeg drikker fordi han ikke hjelper til nok 🤷‍♀️ jeg er fullstendig klar over at det kun er min skyld. Jeg har bare bedt om litt drahjelp... jeg mener helt oppriktig at det ikke er fordi han ikke hjelper til, men fordi det blir for mye for meg! 
Også har vi moren min. Et menneske som har ødelagt mer for meg enn hun har gjort godt. Hun er nok under autismespektert men jeg sliter med å akseptere alt som har skjedd og at hun nå bruker meg, sønnen min og mannen min som sine hjelpepleiere. Det gjør meg fly forbanna å se hvordan hun har sønnen min og mannen min rundt lillefingeren. Mannen min mener jeg ikke kan gi henne skylden for drikkingen. Nei det gjør jeg ikke heller. Men jeg takler ikke følelsene jeg får når hun ringer  eller kommer. De følelsene må jeg jobbe med! Men det går jo pokker så dårlig når hun ringer flere ganger om dagen og kun kommer når hun trenger hjelp! 
Akkurat nå er vi stein mot stein. Han mener jeg skylder på alt annet, jeg mener jeg bare spør om hjelp... noen råd? ❤️

Anonymkode: fc35c...b95

Ta kontakt med helsepersonell og skaff deg hjelp for drikkingen og håndtering av det vanskelige? ❤️ 

Anonymkode: 20be1...7bd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sliter med noe... jeg er veldig av og på. Mye av. Samboeren er dritt lei. Skjønner han... vi har snakket mye om dette før og jeg har fortalt han hva tiggerne mine er. Når jeg blir overveldet. Jeg er avhengig av å ha det ryddig rundt meg om jeg skal slappe av, klesvask som hoper seg opp, jobb, unger, middag, vanlig husholdning og planlegging, jeg har spurt om han kan hjelpe meg med det iom jeg vet at det er en så stor trigger. Alt jeg MÅ ( må selvsagt ikke men dere skjønner) nå mener han at jeg legger skylden på han for at jeg drikker fordi han ikke hjelper til nok 🤷‍♀️ jeg er fullstendig klar over at det kun er min skyld. Jeg har bare bedt om litt drahjelp... jeg mener helt oppriktig at det ikke er fordi han ikke hjelper til, men fordi det blir for mye for meg! 
Også har vi moren min. Et menneske som har ødelagt mer for meg enn hun har gjort godt. Hun er nok under autismespektert men jeg sliter med å akseptere alt som har skjedd og at hun nå bruker meg, sønnen min og mannen min som sine hjelpepleiere. Det gjør meg fly forbanna å se hvordan hun har sønnen min og mannen min rundt lillefingeren. Mannen min mener jeg ikke kan gi henne skylden for drikkingen. Nei det gjør jeg ikke heller. Men jeg takler ikke følelsene jeg får når hun ringer  eller kommer. De følelsene må jeg jobbe med! Men det går jo pokker så dårlig når hun ringer flere ganger om dagen og kun kommer når hun trenger hjelp! 
Akkurat nå er vi stein mot stein. Han mener jeg skylder på alt annet, jeg mener jeg bare spør om hjelp... noen råd? ❤️

Anonymkode: fc35c...b95

I stedet for å tenke at du må endre det rundt deg for å ikke drikke, så bør du jobbe med hvordan stå i de vanskelige følelsene du får av de tingene rundt deg som er vanskelig, uten å drikke. 

Det er bra å jobbe med relasjoner og fordelinger av arbeidsoppgaver i hjemmet i tillegg, men det blir feil at det er sånn at hvis det pågår så vil du drikke fordi det er vanskelig. Premisset for å slutte å drikke kan ikke være at dette blir bedre. For da legger du faktisk litt av ansvaret over på andre. 

Derfor bør du søke hjelp fra det profesjonelle så du kan få jobbet med hvordan du kan håndtere følelsene du får av dette, men også hvordan håndtere det. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne tråden og tenkte jeg skulle spørre om hjelp. Jeg er gift med en mann som drikker og selvmedisinerer i smug.

Det siste året har jeg gjentatte ganger fersket han i å smugdrikke og lyve om at han ikke har drukket. Når vi skal hygge oss med en flaske vin eller drink drikker han helst 3 vinflasker, eller feks en kartong alene.

Det har gått så langt at jeg ikke vil drikke sammen fordi jeg syntes lyvingen er ubehagelig for han sier at han ikke har drukket så mye som han har og at jeg er «gal» som ikke tror på han. Når han drikker sitter han oppe hele natten alene og surfer/chatter. Jeg mener ikke at at han gjør noe galt men jeg misliker mengden og at når jeg spør om hvorfor han må drikke så innmari mye så nekter han for mengden og lyvingen gjør så vondt. 

Den siste tiden har jeg fått sterke reseptbelagte smertestillende som jeg har oppdaget at han har forsynt seg av og nektet for det. Det gikk så langt at jeg måtte smugmarkere tablettene fordi han nektet for å ha stjålet dem og igjen, at jeg var gal som kunne tro noe sånt. Når han ble fersket har han ikke noen gode svar og jeg klarer ikke krangle med han om det.

Han nekter for at han har et problem men dette er et problem i forholdet vårt og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe han. Han er min beste venn og vil hjelpe men han nekter for at han har et problem. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 80acf...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg fant denne tråden og tenkte jeg skulle spørre om hjelp. Jeg er gift med en mann som drikker og selvmedisinerer i smug.

Det siste året har jeg gjentatte ganger fersket han i å smugdrikke og lyve om at han ikke har drukket. Når vi skal hygge oss med en flaske vin eller drink drikker han helst 3 vinflasker, eller feks en kartong alene.

Det har gått så langt at jeg ikke vil drikke sammen fordi jeg syntes lyvingen er ubehagelig for han sier at han ikke har drukket så mye som han har og at jeg er «gal» som ikke tror på han. Når han drikker sitter han oppe hele natten alene og surfer/chatter. Jeg mener ikke at at han gjør noe galt men jeg misliker mengden og at når jeg spør om hvorfor han må drikke så innmari mye så nekter han for mengden og lyvingen gjør så vondt. 

Den siste tiden har jeg fått sterke reseptbelagte smertestillende som jeg har oppdaget at han har forsynt seg av og nektet for det. Det gikk så langt at jeg måtte smugmarkere tablettene fordi han nektet for å ha stjålet dem og igjen, at jeg var gal som kunne tro noe sånt. Når han ble fersket har han ikke noen gode svar og jeg klarer ikke krangle med han om det.

Han nekter for at han har et problem men dette er et problem i forholdet vårt og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe han. Han er min beste venn og vil hjelpe men han nekter for at han har et problem. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 80acf...283

Man må sette grenser

Anonymkode: 42d38...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man må sette grenser

Anonymkode: 42d38...afb

Anonym 383 her igjen.
Hvordan? 


Jeg har truet med å gå fra han, men det vil jeg jo egentlig ikke så vi bare fortsetter som før og det samme skjer igjen.

Anonymkode: 80acf...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Anonym 383 her igjen.
Hvordan? 


Jeg har truet med å gå fra han, men det vil jeg jo egentlig ikke så vi bare fortsetter som før og det samme skjer igjen.

Anonymkode: 80acf...283

Kanskje du må stille et ultimatum. Enten må han søke hjelp, eller så går du? Tenk så fælt han sikkert har det også. Fyren trenger hjelp. All sympati til deg også altså, misforstå meg rett. Er utrolig krevende å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp/ser sitt eget forbruk som et problem, men det er mulig. Snakker av erfaring. Lykke til ♥️

Anonymkode: 1e8c8...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kanskje du må stille et ultimatum. Enten må han søke hjelp, eller så går du? Tenk så fælt han sikkert har det også. Fyren trenger hjelp. All sympati til deg også altså, misforstå meg rett. Er utrolig krevende å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp/ser sitt eget forbruk som et problem, men det er mulig. Snakker av erfaring. Lykke til ♥️

Anonymkode: 1e8c8...280

Anonym383 igjen.

Jeg har forsøkt å true med å gå fra han hvis han ikke tar der på alvor. Om det ikke kom frem av originalinnlegget så vil jeg ikke gå fra han men,  han opptrer kjempe manipulerende i disse situasjonene og sier som sagt at det ikke er et problem og at jeg tar feil, «gaslighter» meg rett og slett. Så vi krangler litt, blir venner igjen og så går det en stund og det samme skjer igjen. 

jeg har foreslått parterapi og han er ikke motvillig til å forsøke det. 

Anonymkode: 80acf...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonym383 igjen.

Jeg har forsøkt å true med å gå fra han hvis han ikke tar der på alvor. Om det ikke kom frem av originalinnlegget så vil jeg ikke gå fra han men,  han opptrer kjempe manipulerende i disse situasjonene og sier som sagt at det ikke er et problem og at jeg tar feil, «gaslighter» meg rett og slett. Så vi krangler litt, blir venner igjen og så går det en stund og det samme skjer igjen. 

jeg har foreslått parterapi og han er ikke motvillig til å forsøke det. 

Anonymkode: 80acf...283

Du må jo ikke true med noe du ikke er villig til å gjennomføre. Da mister jo det du sier noen som helst verdi for ham fordi han vet det er tomme trusler du ikke følger opp.

Anonymkode: 18f0a...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står i en forferdelig vanskelig situasjon. Denne oppførselen er dessverre velkjent, han lyver, gjemmer og stjeler, noe som betyr at han står dypt i det. Hvis du allerede har truet med å gå fra ham og ingenting har skjedd, er det lite du kan gjøre. Han må ville ha hjelp selv. Jeg vil anbefale deg å lese litt på dette forumet, som har en egen seksjon for familie og venner til rusavhengige.

https://www.soberrecovery.com/forums/friends-family-substance-abusers/

Der vil du møte mange i samme situasjon, og der kan du stille spørsmål og få gode svar. Jeg anbefaler forresten dette forumet til alle som strever med alkoholen, men start da her: 

https://www.soberrecovery.com/forums/newcomers-recovery/

Anonymkode: b612f...efe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror dessverre AB283 at det eneste du kan gjøre her er å gå ifra han. Han vil ikke slutte og du kommer til å gå under sammen med han. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (9 timer siden):

Jeg tror dessverre AB283 at det eneste du kan gjøre her er å gå ifra han. Han vil ikke slutte og du kommer til å gå under sammen med han. 

Jeg håper ikke at det er de to eneste alternativene, jeg kommer til å kjempe for han og oss. 

Takk for alle fine innlegg, jeg er veldig glad for å endelig snakke om det fordi man er jo veldig alene. 

Anonymkode: 80acf...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg håper ikke at det er de to eneste alternativene, jeg kommer til å kjempe for han og oss. 

Takk for alle fine innlegg, jeg er veldig glad for å endelig snakke om det fordi man er jo veldig alene. 

Anonymkode: 80acf...283

Jeg håper du får det til. Bare ikke la det gå for lenge. Av hensyn til din psykiske helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det med dere?

Jeg har litt over fem måneder nå og er veldig stolt av meg selv. 

Anonymkode: b612f...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...