Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

- C

Anonymkode: 1ead6...708

Ja takk for at du deler sier jeg bare!!❤️

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg benekter ingenting, og vet at jeg ikke har kontroll. (Over alkoholkonsum, livet har jeg kontroll over enn så lenge...) Og Pia, du er en fornuftig dame, jeg liker deg allerede 😀- men man står ikke der ‘plutselig’ uten alt. Det tar laaang tid å havne i den sørpa vi er i nå.

Jeg har også hatt dårlige forhold, men også bra forhold. Jeg kan ikke skylde andre enn meg selv for den situasjonen jeg har havnet i. Alkoholen var den letteste utveien der og da, men det var vårt eget valg å løfte glasset til munnen. Det å endelig kjenne på en flukt fra hverdagen, en slags egoisme egentlig, det har styrt meg sakte men uendelig sikkert ned i en saktegående spiral mot et nullpunkt som er veldig nærme nå. Jeg vet jeg kan klare å komme meg unna! Det blir drithardt, for jeg er ikke bare psykisk avhengig lenger, men jeg SKAL få kontroll på mitt eget liv etterhvert! 

Og takk for at du deler, C. Det er håp! 

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg benekter ingenting, og vet at jeg ikke har kontroll. (Over alkoholkonsum, livet har jeg kontroll over enn så lenge...) Og Pia, du er en fornuftig dame, jeg liker deg allerede 😀- men man står ikke der ‘plutselig’ uten alt. Det tar laaang tid å havne i den sørpa vi er i nå.

Jeg har også hatt dårlige forhold, men også bra forhold. Jeg kan ikke skylde andre enn meg selv for den situasjonen jeg har havnet i. Alkoholen var den letteste utveien der og da, men det var vårt eget valg å løfte glasset til munnen. Det å endelig kjenne på en flukt fra hverdagen, en slags egoisme egentlig, det har styrt meg sakte men uendelig sikkert ned i en saktegående spiral mot et nullpunkt som er veldig nærme nå. Jeg vet jeg kan klare å komme meg unna! Det blir drithardt, for jeg er ikke bare psykisk avhengig lenger, men jeg SKAL få kontroll på mitt eget liv etterhvert! 

Og takk for at du deler, C. Det er håp! 

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

Samme her, og jeg vet jeg ikke orker å leve livet som dette her, alkoholen må bort! Er nærme nullpunktet selv jeg også, og vet så altfor godt det blir nødvendig å ta tak, NÅ, ikke seinere..

Vet jeg også klarer å ta tak, VIL det mer enn alt annet, det koster ja, men det kommer til å bli så utrolig verdt det!!

Ønsker deg alt godt Hilde,og at vi ikke gir oss nå!!❤️

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har ungene kommet hit igjen etter en uke hos faren, så da blir det en uke med totalavhold. Merker at det gjør godt å vite at det ikke kan bli noe drikking på en hel uke, kroppen har godt av det.

Ønsker dere alle en god uke, håper dere klarer det dere har bestemt dere for.

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du drukket opptil to flasker vin hver dag? Hvis dette har pågått lenge så tror jeg kanskje du bør oppsøke profesjonell hjelp. Det kan bli såpass hardt å gjøre alene. Det er jo noen som klarer det, men de fleste med såpass høyt konsum trenger mer hjelp. 

Jeg skjønner jo det at du sikkert vil skjule det og klare det selv siden du har barn, men hvis alternativet er at du ikke klarer det så er du helt nødt til å få hjelp til både avrusning og videre etter det. Du vil ikke miste barnet ditt ved at du søker hjelp. Det kan være det blir sendt inn bekymringsmelding, men når du da går i behandling så vil du bare få støtte og hjelp. 

--- 

I dag har jeg vært på badeland med barna og i bursdag med han minste. Etter det dro jeg på treningstur i høstlufta. Har hatt mye rus-sug i dag. I går også for den saks skyld. 

Neste helg skal jeg ha de på overnatting fra fredag til lørdag. Det er godt å ha kommet så langt at jeg har de på overnatting igjen. Jeg vet ikke når dagen kommer at de bor hos meg igjen, det blir ikke med det første da jeg sliter sånn med psyken, men jeg har de mer nå enn jeg har hatt de på nesten tre år. Siden jeg aldri har ruset meg når jeg har hatt de hos meg (har ikke en gang tatt en halvliter øl når jeg har hatt unger i hus) så trenger jeg ikke å ta rusprøver for å bevise at jeg fortsatt er rusfri. Barnevernet har trukket seg ut for lenge siden, så det er jo bra. Eneste jeg tar rusprøver hver tredje måned for å beholde lappen. Likevel er det litt skummelt å nå ikke skulle ha de stadige rusprøvene lenger. For jeg har mange ganger klart å holde meg unna å ruse meg fordi jeg visste jeg skulle ta rusprøve. Og jeg er redd for å begynne å drikke meg full hver helg jeg ikke har ungehelg. Da har jeg liksom ingen god grunn til å la det være. Begynner jeg å drikke meg full hver helg jeg ikke har de så havner jeg kanskje på byen igjen og da går det ofte ikke bra. Jeg har vært mye i kontakt med politi/legevakt/akuttmottak pga alkoholforgiftning. Så. Jeg får bare håpe jeg har blitt såpass styrket i behandling at jeg ikke lar det komme så ut av kontroll.

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

Vil bare si at jeg har greid det. Jeg drakk mellom 1,5-2 flasker hver dag og sluttet med en gang jeg stod der med positiv test. Jeg er selvsagt fremdeles avhengig sånn psykisk sett, og ser ikke egentlig på meg selv som en person som har sluttet. Jeg sier ikke at det er enkelt, men jeg tror faktisk ikke jeg noen gang har vært fysisk avhengig selv med mitt inntak. Ingen skjelvinger og ikke fysisk dårlig, bare dette suget, den indre uroen etc. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare også få sagt at dere er en stor inspirasjon hele gjengen. Der e har i alle fall satt i gang masse tanker og prosesser hos meg. Jeg tror vi alle leser ting vi kjenner oss igjen i, og bare det å si det høyt til noen gjør noe med en. For en herlig og tøff gjeng dere er, dette skal vi klare sammen!

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonymanda said:

Litt galgenhumor, anyone? 😅

Ha en flott uke !

-Amanda

FB_IMG_1569200025690.jpg

Herlig ironisk, og sant!😂😅

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si at jeg har greid det. Jeg drakk mellom 1,5-2 flasker hver dag og sluttet med en gang jeg stod der med positiv test. Jeg er selvsagt fremdeles avhengig sånn psykisk sett, og ser ikke egentlig på meg selv som en person som har sluttet. Jeg sier ikke at det er enkelt, men jeg tror faktisk ikke jeg noen gang har vært fysisk avhengig selv med mitt inntak. Ingen skjelvinger og ikke fysisk dårlig, bare dette suget, den indre uroen etc. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Det er jo kjempebra. :) Jeg vet om folk som drikker mindre, men som likevel får abstinenser, men det er sikkert varierende fra person til person hvor fort man får abstinenser. Også hadde du jo helt klart verdens beste motivasjon til å slutte? :)

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonymanda skrev:

Litt galgenhumor, anyone? 😅

Ha en flott uke !

-Amanda

FB_IMG_1569200025690.jpg

Ha ha, så sykt bra 😂😂😂 Så herlig! 

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo kjempebra. :) Jeg vet om folk som drikker mindre, men som likevel får abstinenser, men det er sikkert varierende fra person til person hvor fort man får abstinenser. Også hadde du jo helt klart verdens beste motivasjon til å slutte? :)

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

Ja frykten for abstinenser er hovedgrunnen til at jeg ikke har turt å prøve å slutte enda, gruer meg skikkelig nå mht det..😔 Men det behøver jo ikke bli så ille, nødt å prøve i alle fall!

Ha en fin dag alle!🤗

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som slår meg når jeg leser alle innleggene her. Jeg ser at flere skriver at de drikker eller drakk 1-2 flasker vin hver dag og noen med piller enten i tillegg til eller i stedet for alkohol. Jeg har nok aldri vært helt der, men skal på ingen måte komme med benektelser på at mitt mønster har vært uheldig. Jeg har virkelig hatt et forhøyet alkoholkonsum pr uke, og det er jo et tydelig problem når jeg måtte smugdrikke i ukedagene slik at samboeren ikke skulle merke noe. Allikevel så har denne uheldige drikkingen ikke pågått over lang tid. Prøver å tenke tilbake når jeg følte at jeg måtte skjule det og tror det må ha vært rett etter sommerferien i år. Før det så har jeg jo drukket opptil 15 enheter (3 flasker vin) i uka, men da foran andre. Så at jeg tar grep allerede nå før det eskalerer, gjør nok at jeg føler at jeg klarer å snu den skumle utviklingen på egen hånd.

Men uansett bakgrunn, mønster og varighet - vi har alle her den samme utfordringen i mer eller mindre grad, og det er at vi strever med alkoholkonsumet. Og det er jo det tråden handler om også. Jeg heier på oss alle om at vi alle klarer å få ned forbruket. Så håper jeg virkelig at dere som føler at dere ikke klarer dette selv kan klare å oppsøke hjelp en dag. Uansett dere, dette er jo det første steget ❤️ Denne tråden har hjulpet meg enormt. 

- Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempebra. :) Jeg vet om folk som drikker mindre, men som likevel får abstinenser, men det er sikkert varierende fra person til person hvor fort man får abstinenser. Også hadde du jo helt klart verdens beste motivasjon til å slutte? :)

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

Det spørs hva du mener med "abstinenser." jeg vil jo si jeg hadde og har abstinenser, men ingenting fysisk. Jeg innser psykiske plager også som abstinenser, men det er kanskje ikke det? Jeg har hørt at det skal veldig mye til for å bli fysisk avhengig av alkohol, men det spiller kanskje ikke så stor rolle, det holder lenge å være psykisk avhengig for å holde avhengigheten gående. 

Jeg har verdens beste grunn for å slutte ja, og det gjør det mye enklere :)  men suget og uroen slipper jeg ikke selv om det er helt totalt uaktuelt for meg å drikke nå. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hva du mener med "abstinenser." jeg vil jo si jeg hadde og har abstinenser, men ingenting fysisk. Jeg innser psykiske plager også som abstinenser, men det er kanskje ikke det? Jeg har hørt at det skal veldig mye til for å bli fysisk avhengig av alkohol, men det spiller kanskje ikke så stor rolle, det holder lenge å være psykisk avhengig for å holde avhengigheten gående. 

Jeg har verdens beste grunn for å slutte ja, og det gjør det mye enklere :)  men suget og uroen slipper jeg ikke selv om det er helt totalt uaktuelt for meg å drikke nå. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Ja abstinenser er både fysisk og psykisk. Selv om fysiske abstinenser kan være både jævlig og farlig for de som er sterkt avhengig, så er det jo de psykiske abstinensene som er verst. Det kommer også i perioder. I rusbehandling sier man at de tre første ukene er risikofase, så tre måneder, så seks måneder osv. Det er veldig typisk å sprekke akkurat rundt disse tidene, for da går hodet inn i en ny psykisk abstinensperiode. 

Det holder absolutt lenge med psykiske abstinenser. Selv om jeg aldri vil oppleve å ligge paralysert av fysiske abstinenser igjen, så er det jo de psykiske som sitter igjen og krever mest innsats for å holde ut. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja abstinenser er både fysisk og psykisk. Selv om fysiske abstinenser kan være både jævlig og farlig for de som er sterkt avhengig, så er det jo de psykiske abstinensene som er verst. Det kommer også i perioder. I rusbehandling sier man at de tre første ukene er risikofase, så tre måneder, så seks måneder osv. Det er veldig typisk å sprekke akkurat rundt disse tidene, for da går hodet inn i en ny psykisk abstinensperiode. 

Det holder absolutt lenge med psykiske abstinenser. Selv om jeg aldri vil oppleve å ligge paralysert av fysiske abstinenser igjen, så er det jo de psykiske som sitter igjen og krever mest innsats for å holde ut. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

huff, ja de fysiske går på en måte over på et tidspunkt. Da jeg sluttet å røyke opplevde jeg at de psykiske satt i i årevis. Det ta vel noe sånne som 10 dager før nikotinen er ute av kroppen men det psykiske suget sitter hardt og lenge.

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

huff, ja de fysiske går på en måte over på et tidspunkt. Da jeg sluttet å røyke opplevde jeg at de psykiske satt i i årevis. Det ta vel noe sånne som 10 dager før nikotinen er ute av kroppen men det psykiske suget sitter hardt og lenge.

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Det gjør det. Jeg kvier meg svært mye for å slutte med snus. Hehe. 😛

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så fint initiativ! Har lest hele tråden med stor interesse. Er ei dame på 32 år som bor alene, men har kjæreste. 

Har reflektert mye over mine alkoholvaner gjennom denne tråden, og jeg er veldig bevisst på at jeg har et problem. Er ganske sikker på hvilken periode det startet også. 

Har slitt med insomnia siden jeg var barn uten at jeg fikk spesielt hjelp for det. Da jeg var i midten av 20 årene fikk jeg mine første sovetabletter på resept. Det var en drøm å faktisk få sove igjen. Det å kunne legge seg uten frykt for å ikke få sove, rett og slett fantastisk. 

Da jeg ikke fikk sovetabletter mer, hadde jeg oppdaget at alkohol også fikk meg til å sove, så da begynte jeg å bruke det som sovemedisin. Klarte ikke tanken på å ikke sove mer. Kjøpte ofte noen øl i ukedagene fordi frykten for ikke å få sove var så stor. Var redd for å komme tilbake til det tidligere livet mitt. I tillegg gledet jeg meg til helgene, da kunne jeg drikke uten dårlig samvittighet. 

Pleide å vente lengst mulig med å starte drikkingen på kvelden for at det skulle ha effekt når jeg la meg. Kunne helle i meg en flaske vin alene i helgene, spy opp en del fordi jeg ble kvalm, for så å legge meg. Hos foreldrene mine kunne jeg drikke flere kopper (kopper for at ingen skulle se vinglass) alene på kveldene. 

Dagens situasjon er at jeg ikke drikker i ukene, men i helgene drikker jeg både fredags- og lørdagskveld. Det kan være alt fra ett glass vin til flere enheter. Det høres kanskje ikke så ille ut, men for meg er det problematisk. 

Har ends tidvis fått skrevet ut sovetabletter (stilnoct) og da bruker jeg dem til å ruse meg litt før jeg legger meg til å sove. Prøver å holde meg unna dem nå og har ikke fått på snar et år. 

Jeg har kommet fram til at det startet med et jag etter søvn, nå er det jag etter en rus og søvn. 

Gleder meg til helger og litt drikking, men våkner alltid med en bismak. 

- Pungrotta 

Anonymkode: bca92...d05

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det. Jeg kvier meg svært mye for å slutte med snus. Hehe. 😛

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

Jeg sluttet med røyk for 12 år siden. Hadde fysiske abstinenser i ca én uke. Det psykiske satt igjen i flere uker. Husk at når kroppen reagerer med svette, urolig nattesøvn, småirritasjon osv så tenk på at det er kroppen som er i ferd med å kvitte seg med giften. Vet ikke hvordan det er med alkohol, men for nikotin så er det i hvert fall sånn. Ikke gru deg, C, men gled deg heller over at du snart er kvitt den skiten 😃

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Anonymanda said:

Tuller du nå ? Det er lite , vil jeg si.

Nei, jeg tuller ikke. Tåler så utrolig lite. Er utslitt  og mentalt nedkjørt ennå etter forrige ukes inntak. Jeg forstår  ikke hvorfor jeg tåler så lite.

Anonymkode: 9bf15...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint initiativ! Har lest hele tråden med stor interesse. Er ei dame på 32 år som bor alene, men har kjæreste. 

Har reflektert mye over mine alkoholvaner gjennom denne tråden, og jeg er veldig bevisst på at jeg har et problem. Er ganske sikker på hvilken periode det startet også. 

Har slitt med insomnia siden jeg var barn uten at jeg fikk spesielt hjelp for det. Da jeg var i midten av 20 årene fikk jeg mine første sovetabletter på resept. Det var en drøm å faktisk få sove igjen. Det å kunne legge seg uten frykt for å ikke få sove, rett og slett fantastisk. 

Da jeg ikke fikk sovetabletter mer, hadde jeg oppdaget at alkohol også fikk meg til å sove, så da begynte jeg å bruke det som sovemedisin. Klarte ikke tanken på å ikke sove mer. Kjøpte ofte noen øl i ukedagene fordi frykten for ikke å få sove var så stor. Var redd for å komme tilbake til det tidligere livet mitt. I tillegg gledet jeg meg til helgene, da kunne jeg drikke uten dårlig samvittighet. 

Pleide å vente lengst mulig med å starte drikkingen på kvelden for at det skulle ha effekt når jeg la meg. Kunne helle i meg en flaske vin alene i helgene, spy opp en del fordi jeg ble kvalm, for så å legge meg. Hos foreldrene mine kunne jeg drikke flere kopper (kopper for at ingen skulle se vinglass) alene på kveldene. 

Dagens situasjon er at jeg ikke drikker i ukene, men i helgene drikker jeg både fredags- og lørdagskveld. Det kan være alt fra ett glass vin til flere enheter. Det høres kanskje ikke så ille ut, men for meg er det problematisk. 

Har ends tidvis fått skrevet ut sovetabletter (stilnoct) og da bruker jeg dem til å ruse meg litt før jeg legger meg til å sove. Prøver å holde meg unna dem nå og har ikke fått på snar et år. 

Jeg har kommet fram til at det startet med et jag etter søvn, nå er det jag etter en rus og søvn. 

Gleder meg til helger og litt drikking, men våkner alltid med en bismak. 

- Pungrotta 

Anonymkode: bca92...d05

Dette kunne jeg også skrevet. Sliter så med søvn, så har vekslet mellom alkohol og sovetabletter. Drikker rett og slett på kveldene for å få sove (livredd for å gå tom for imovane, så tør ikke bruke så ofte. Legen ser jo hvor ofte jeg får det)

Nå er det hvit uke for noen av oss. Hvordan går det? Jeg tok vin på lørdag, men nå er jeg veldig motivert for å ha resten av uken hvit! Leser med stor interesse innleggene deres her inne, jeg har lært mye! Har aldri opplevd fysiske abstinenser, og har vel syns det var rart. Hadde ikke hørt så mye om psykiske abstinenser før, så takk for nyttig info! Det er nok det jeg sliter med, f.eks i forbindelse med søvn. 

Hvotfor ikke bare begynne å kutte ut nå, sier jeg til meg selv. Jeg må jo gjøre det før eller siden uansett, vil ikke at livet skal bli ødelagt. Tenker til og med tanken om å åpne meg for fastlegen. Takk igjen for denne tråden! Dere er flotte, alle sammen! 

Lisa 

Anonymkode: d449d...8a1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...