Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Maleficenta said:

Så klart det understøtter det. Om man ikke bryr seg om det fødte barnet får et grusomt liv så anser jeg det som at de blir sett som mindre verdt. Det å dø er faktisk ikke alltid det aller verste som kan skje noen. 

Men hvorfor antar du at folk som mener abort er galt, ikke bryr seg om barn som allerede er født? Jeg har fulgt abortdebatten(e) mer eller mindre siden nittitallet og møtt hundrevis av motstandere og forkjempere, og jeg har aldri en eneste gang sett noen sammenheng mellom hva man mener om abort og hvordan man forholder seg til barn som har det vondt. Så jeg tror at når du ser det slik, så handler det mer om assosiasjoner du selv gjør, enn hva som er vanlig. Jeg har ikke fått det inntrykket hverken av brukere på KG eller andre steder. Og jeg kan forsikre deg om at det i alle fall ikke er slik for min del, hvis du lurte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Men igjen, hvor har du det fra at de ikke bryr seg om barnet får et grusomt liv? 

Det kan du gjerne mene, men der er andre uenige, og dermed faller hele "feie for egen dør" argumentet sammen. Jeg tror ikke det er så vanskelig å forstå? 


Å kreve at et barn skal fødes uanett omstendigheter, så bryr de seg ikke om barnet får et grusomt liv. 

Nei, feie for egen dør gjelder i høyeste grad. Skal man snakke om at abort er drap, så er å spise egg og kjøtt det også så da får de kutte ut med det og bestemme over eget liv, ikke andre voksnes liv. 

Du som mann har egentlig ingenting i denne debatten å gjøre, og du kan reise til helvete med de nedlatende hersketeknikk forsøkene dine også.

Anonymkode: 43a6a...d88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Det har i alle fall blitt brukt som argument for at folk flest ønsker å leve. Hvorpå mitt argument er at det ikke er noe de ønsker, men noe de er programmert til, akkurat som redsel for døden. Slik er vi laget, både mennesker og dyr, så det kan ikke brukes som noe argument i hverken denne eller andre diskusjoner som handler om livskvalitet.

Jeg har som sagt ikke brukt det at mange har fæle liv som argument for abort (så det får du ta videre med dem), bare skjøt inn akkurat denne kommentaren.

Mulig velger er et bedre ord enn ønsker, gitt at vi ikke er tankelesere. Samtidig tror jeg ikke vi har noe bedre mål for individenes ønsker her enn nettopp deres valg, og det er så vidt jeg kan se lite som tyder på at folks valg her ikke i veldig stor grad samsvarer med deres ønsker, og at majoriteten av de som velger å leve også gjør det fordi de ønsker det fremfor å dø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herzeleid skrev:

Men igjen, hvor har du det fra at de ikke bryr seg om barnet får et grusomt liv? 

Det kan du gjerne mene, men der er andre uenige, og dermed faller hele "feie for egen dør" argumentet sammen. Jeg tror ikke det er så vanskelig å forstå? 

Fordi alle har rett til et liv er Det Eneste argument de har. Man kan argumentere til det ryker ut av øra om barn som har det vondt men det øret gidder de ikke å høre med. De bare tyter og tyter med det samme om og om igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan mene at et foster er et verdifullt liv å forsvare, men hva med morens liv? Det må hun få bestemme over selv. Det er rett og slett forkastelig at et voksent menneske ikke selv kan få bestemme hva som er best for seg selv, det er ikke noe annet enn kvinneundertrykking å ta fra andre kvinner abortrettighetene. Det er ok å ikke ønske å ta abort selv, men ikke å nekte andre det. Og menn som er abortmostandere er ikke noe annet enn kvinneundertrykkere, grusomt nok så er det mannlige leger som sitter i nemden og skal avgjøre abortsøknader også. Kvalmt! 

Anonymkode: 43a6a...d88

Hvorfor tror du noen mener abort er moralsk galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Men hvorfor antar du at folk som mener abort er galt, ikke bryr seg om barn som allerede er født? Jeg har fulgt abortdebatten(e) mer eller mindre siden nittitallet og møtt hundrevis av motstandere og forkjempere, og jeg har aldri en eneste gang sett noen sammenheng mellom hva man mener om abort og hvordan man forholder seg til barn som har det vondt. Så jeg tror at når du ser det slik, så handler det mer om assosiasjoner du selv gjør, enn hva som er vanlig. Jeg har ikke fått det inntrykket hverken av brukere på KG eller andre steder. Og jeg kan forsikre deg om at det i alle fall ikke er slik for min del, hvis du lurte.

Men hva skal så skje da med barn som blir født av mødre som på ingen måte skulle hatt barn? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Hvorfor tror du noen mener abort er moralsk galt?

Fordi de sitter på sin høye hest

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men dette er min mening:

Jeg er i utgangspunktet veldig delt i abortspørsmålet. Jeg er FOR abort dersom det er den beste utveien for både mor og foster, men jeg er i mot abort som prevensjonsmiddel. 

Blir man gravid og man står i en situasjon hvor man virkelig ikke kan tilby barnet et godt liv så er jeg absolutt for. Dette kan være at barnet er et resultat av en voldtekt, at mor er alvorlig syk, at økonomien suger, at mor er for ung osv osv. 

Blir man derimot gravid med det meste på stell, det bare "passer ikke akkurat nå", så syntes jeg man skulle vært litt flinkere til å bruke kondom stede for å bare "kvitte" seg med problemet.

Når det er sagt så er ikke verden svart/hvitt og det finnes ingen regel uten unntak. Jeg ville aldri dømt noen for å ta hverken det ene eller det andre valget. Det er kort og greit ikke min bussenes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du som mann har egentlig ingenting i denne debatten å gjøre, og du kan reise til helvete med de nedlatende hersketeknikk forsøkene dine også.

Anonymkode: 43a6a...d88

Dette sprengte ironimåleren min.

Anonymkode: 449e7...9a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Å kreve at et barn skal fødes uanett omstendigheter, så bryr de seg ikke om barnet får et grusomt liv. 
 

Anonymkode: 43a6a...d88

Hvem er det som krever at barn skal fødes uansett omstendigheter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men dette er min mening:

Jeg er i utgangspunktet veldig delt i abortspørsmålet. Jeg er FOR abort dersom det er den beste utveien for både mor og foster, men jeg er i mot abort som prevensjonsmiddel. 

Blir man gravid og man står i en situasjon hvor man virkelig ikke kan tilby barnet et godt liv så er jeg absolutt for. Dette kan være at barnet er et resultat av en voldtekt, at mor er alvorlig syk, at økonomien suger, at mor er for ung osv osv. 

Blir man derimot gravid med det meste på stell, det bare "passer ikke akkurat nå", så syntes jeg man skulle vært litt flinkere til å bruke kondom stede for å bare "kvitte" seg med problemet.

Når det er sagt så er ikke verden svart/hvitt og det finnes ingen regel uten unntak. Jeg ville aldri dømt noen for å ta hverken det ene eller det andre valget. Det er kort og greit ikke min bussenes. 

Av og til svikter prevensjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Av og til svikter prevensjon. 

Som jeg skrev: Ingen regler uten unntak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:


Å kreve at et barn skal fødes uanett omstendigheter, så bryr de seg ikke om barnet får et grusomt liv. 

Jeg ser du påstår dette, men jeg kan ikke se at du klarer å underbygge det. Å mene at en ikke skal ta livet av et foster i samfunn som har verdens beste muligheter for å gi dette et godt liv virker ikke for meg som å ikke bry seg om livet barnet blir født inn i. Mitt inntrykk er også at en blant abortmotstanderne også finner de som er mest opptatt av at barn skal ha gode liv, uten at jeg umiddelbart sitter på statistikk på det. 

Sitat

Nei, feie for egen dør gjelder i høyeste grad. Skal man snakke om at abort er drap, så er å spise egg og kjøtt det også så da får de kutte ut med det og bestemme over eget liv, ikke andre voksnes liv. 

Igjen ser jeg at du hevder dette, men du har enda ikke klart å underbygge at så er tilfelle. At både det å ta liv av dyr og å ta liv av foster er å ta liv medfører tross alt ikke at disse er ekvivalente. Det ser sikker du også?

 

Sitat

 

Du som mann har egentlig ingenting i denne debatten å gjøre, og du kan reise til helvete med de nedlatende hersketeknikk forsøkene dine også.

Anonymkode: 43a6a...d88

 

Det er synd du hisser deg så voldsomt opp, men jeg kan ikke helt se hvordan det at jeg er mann skulle hindre meg i å delta i en diskusjon om liv og død. 

 

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Fordi alle har rett til et liv er Det Eneste argument de har.

At det er det eneste argumentet de har tror jeg stemmer veldig dårlig, men det er helt klart ett av dem. 

 

Sitat

Man kan argumentere til det ryker ut av øra om barn som har det vondt men det øret gidder de ikke å høre med. De bare tyter og tyter med det samme om og om igjen. 

Da tror jeg du bør revurdere argumentene. At det er noen som har det vondt anerkjennes sjelden som godt argument for å ta livet av flere, og vi har nok av historiske eksempler på de som mener å vite best hva "verdige liv" er, og som en konsekvens av det gjennomførte massedrap i barmhjertighetens navn, uten sammenligning forøvrig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Maleficenta said:

Men hva skal så skje da med barn som blir født av mødre som på ingen måte skulle hatt barn? 

De skal hjelpes så godt det lar seg gjøre, akkurat som med alle andre barn som trenger hjelp.

Jeg ser ikke hvorfor det å mene at abort er moralsk galt medfører at man ikke bryr seg om barn. Forøvrig antar jeg at du også mener abort er galt på ett eller annet tidspunkt i graviditeten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, herzeleid skrev:

Mulig velger er et bedre ord enn ønsker, gitt at vi ikke er tankelesere. Samtidig tror jeg ikke vi har noe bedre mål for individenes ønsker her enn nettopp deres valg, og det er så vidt jeg kan se lite som tyder på at folks valg her ikke i veldig stor grad samsvarer med deres ønsker, og at majoriteten av de som velger å leve også gjør det fordi de ønsker det fremfor å dø?

Jeg tror ikke livet oppleves som et valg for de fleste. Vi er som sagt "programmert" til å leve, uavhengig av hvordan dette livet er, og vi er programmert til å frykte døden. Mange suicidale sier jo at de ikke tør å ta livet av seg, det er jo ikke fordi de har så lyst til å leve, men fordi døden er skremmende. 

Hvis du kunne velge om du skulle bli født på ny en gang i framtida, og det livet ville være jævlig, ville du valgt det, eller ville du valgt ikke å bli født?

Dette ble muligens en avsporing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg skrev ikke "alle", jeg skrev "de fleste". Jeg vet det vel på samme måte som du vet hva alle som tar abort tenker, tipper jeg :P 

Ja, akkurat det samme du😂 Alle må jo få bestemme over seg selv, men andre får ikke velge om de kan få la være å rote den samme dama oppi dåsa for ente gang for å skrape vekk nok et "celleklump" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Sirah skrev:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men dette er min mening:

Jeg er i utgangspunktet veldig delt i abortspørsmålet. Jeg er FOR abort dersom det er den beste utveien for både mor og foster, men jeg er i mot abort som prevensjonsmiddel. 

Blir man gravid og man står i en situasjon hvor man virkelig ikke kan tilby barnet et godt liv så er jeg absolutt for. Dette kan være at barnet er et resultat av en voldtekt, at mor er alvorlig syk, at økonomien suger, at mor er for ung osv osv. 

Blir man derimot gravid med det meste på stell, det bare "passer ikke akkurat nå", så syntes jeg man skulle vært litt flinkere til å bruke kondom stede for å bare "kvitte" seg med problemet.

Når det er sagt så er ikke verden svart/hvitt og det finnes ingen regel uten unntak. Jeg ville aldri dømt noen for å ta hverken det ene eller det andre valget. Det er kort og greit ikke min bussenes. 


Det er ikke tilfelle at det er utbredt at abort blir brukt som prevensjonsmiddel. Ingen tar abort for moroskyld. Ingen blir gravide for moroskyld heller. Det går an å bli gravid selvom man bruker kondom eller p piller. Jeg ble gravid selvom vi brukte kondom. 

Du har rett, hva andre velger er ingen andres business. Og å være abortmotstander og ville bestemme over hva andre skal gjøre, og å frata de aller svakeste og vanskeligstilte de helt livsnødvendige rettighetene de har mtp abortrettigheter, det er å blande nesa si for mye opp i andre og å tenke altfor egoistisk og korttenkt

Anonymkode: 43a6a...d88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette sprengte ironimåleren min.

Anonymkode: 449e7...9a7

Ja akkurat den var uhyre komisk, selv om det garantert gikk brukeren selv langt over hodet :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maleficenta said:

Fordi de sitter på sin høye hest

Da kan jeg fortelle deg at du tar feil. Jeg er ærlig talt forundret over at så mange tilsynelatende ikke forstår hvorfor noen mener abort er galt. Men grunnen er enkel: fordi de mener fosteret er et menneske. That's it. Det handler ikke om at voksne ikke skal ta egne valg, det handler ikke om at kvinner ikke skal bestemme over sin egen kropp, det handler om hva man mener fosteret er. Ingenting annet.

Som jeg har sagt før, en som mener abort er galt i uke 12 mener det av nøyaktig samme grunn som du mener det er galt i uke 39.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:


Det er ikke tilfelle at det er utbredt at abort blir brukt som prevensjonsmiddel. Ingen tar abort for moroskyld. Ingen blir gravide for moroskyld heller. Det går an å bli gravid selvom man bruker kondom eller p piller. Jeg ble gravid selvom vi brukte kondom. 

Du har rett, hva andre velger er ingen andres business. Og å være abortmotstander og ville bestemme over hva andre skal gjøre, og å frata de aller svakeste og vanskeligstilte de helt livsnødvendige rettighetene de har mtp abortrettigheter, det er å blande nesa si for mye opp i andre og å tenke altfor egoistisk og korttenkt

Anonymkode: 43a6a...d88

Nei, men jeg vet om folk som ikke bruker prevensjon, blir gravide og tar abort - gang på gang... Så de finnes dessverre. Jeg tror heller ikke at dette gjelder størstedelen av befolkningen. Jeg vet også om de som har blitt gravide på både p-piller og kondom, så som jeg skrev: Ingen regel uten unntak :) 

Og nei, jeg ville som sagt aldri dømt noen for valget de valgte å ta. Det er ikke min bussenes i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...