Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Hva handler den om?

Du kan lese om den her f.eks. 

https://tidsskriftet.no/2000/04/nyheter-og-reportasjer/om-abort-og-barmhjertighet

Den er som film også.

Både filmen og boka er bra. Spesielt om man har sans for det litt absurde og mørk humor. 

Anonymkode: e32c7...3ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Snaskesnusken said:

Et embryo på 12 uker er ikke levedyktig eller har et utviklet nervesystem. Det er heller ikke en person med egen identitet. 

Det er jeg nok enig i, men spørsmålet er fortsatt, hva ER et utviklet nervesystem? Når er det så utviklet at fosteret har blitt en person? Hva er det som har skjedd med nervesystemet som gjør at det har blitt et menneske?

Quote

Menneskebarn er de mest hjelpeløse skapningene som blir født på denne jorden. Men de kan puste selv uten mors kropp.

Ja, hvis de ikke er født mye for tidlig. Da må de ha medisiner og/eller maskiner for å puste. Så igjen, "levedyktig" er avhengig av hvor og i hvilken tid barnet blir født. Så det blir i denne sammenhengen et meningsløst begrep.

Quote

Å leke dommer og bøddel angående andre menneskers skjebne er en uting. Det er ikke du som skal leve med valget andre mennesker tar. Du kjenner ikke til livet deres eller situasjonen de er i. 

Mener du at jeg leker dommer og bøddel? Eller hvem er det du snakker om?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan lese om den her f.eks. 

https://tidsskriftet.no/2000/04/nyheter-og-reportasjer/om-abort-og-barmhjertighet

Den er som film også.

Både filmen og boka er bra. Spesielt om man har sans for det litt absurde og mørk humor. 

Anonymkode: e32c7...3ce

Takk, skal sjekke den ut senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Høres interresant ut.

Den er vakker. Og du får også vondt i hjertet. Men hva er bøker for? Ikke sant? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snaskesnusken said:

Nei, det har ingen relevans til om abort er forsvarlig eller ikke. Abort blir utført til uke 12, ikke uke 29.

Igjen, jeg spør ikke om hva loven sier eller hva som er praksis i Norge. Jeg tror egentlig du forstår hva jeg spør deg om.

3 minutter siden, Snaskesnusken said:

Jeg forholder meg til loven!

Som sagt, det jeg spør om er om du mener abort i uke 29 er galt, ikke om det er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan lese om den her f.eks. 

https://tidsskriftet.no/2000/04/nyheter-og-reportasjer/om-abort-og-barmhjertighet

Den er som film også.

Både filmen og boka er bra. Spesielt om man har sans for det litt absurde og mørk humor. 

Anonymkode: e32c7...3ce

Jeg har ikke sett filmen. Mørk humor er en nøkkel ja. Liker folk som liker John Irving. Jeg syns han klarer det mesterverk å ikke dømme. Det er tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg forholder meg til virkeligheten.

Igjen kommer du med et fullstendig meningsløst svar. Du blir stilt temmelig konkrete og lettfattelige spørsmål. Hvorfor er det så vanskelig for deg å svare? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Det er jeg nok enig i, men spørsmålet er fortsatt, hva ER et utviklet nervesystem? Når er det så utviklet at fosteret har blitt en person? Hva er det som har skjedd med nervesystemet som gjør at det har blitt et menneske?

Ja, hvis de ikke er født mye for tidlig. Da må de ha medisiner og/eller maskiner for å puste. Så igjen, "levedyktig" er avhengig av hvor og i hvilken tid barnet blir født. Så det blir i denne sammenhengen et meningsløst begrep.

Mener du at jeg leker dommer og bøddel? Eller hvem er det du snakker om?

 

Hvorfor skal du påtvinge kvinner å føde barn som de ikke ønsker? Skal du leve med valget til den kvinnen eller familien? 

Sanseinntrykk legger grunnlaget for tanker, følelser og læring samt hukommelse. Sentralnervesystemet er avhengig av å bli brukt. Det vil si at sensoriske områdene av hjernen trenger gjentatte stimuleringer og erfaringer for å kunne fungere ordentlig. 

Fra fødselen og frem mot skolealder blir nervebaner justert og endret da hjernens evne til å forandre, finpusse nervebaner er på sitt høyeste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Igjen kommer du med et fullstendig meningsløst svar. Du blir stilt temmelig konkrete og lettfattelige spørsmål. Hvorfor er det så vanskelig for deg å svare? 

Det blir ikke utført abort i Norge rett før fødselen! Jeg synes brukeren viser manglende kunnskap om abort og er mer opptatt av å påtvinge frem uønskede barn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Den er vakker. Og du får også vondt i hjertet. Men hva er bøker for? Ikke sant? 

😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Det blir ikke utført abort i Norge rett før fødselen! Jeg synes brukeren viser manglende kunnskap om abort og er mer opptatt av å påtvinge frem uønskede barn. 

Det virker som du ikke forstår det brukeren skriver. Brukeren har ikke hevdet at det blir utført abort rett før fødsel i Norge. Dette tror jeg vedkommende har gjort klart en del ganger nå.

Nå som du har blitt forklart dette igjen, tror du at du kan prøve å besvare det brukeren faktisk spør om?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Det virker som du ikke forstår det brukeren skriver. Brukeren har ikke hevdet at det blir utført abort rett før fødsel i Norge. Dette tror jeg vedkommende har gjort klart en del ganger nå.

Nå som du har blitt forklart dette igjen, tror du at du kan prøve å besvare det brukeren faktisk spør om?

Vedkommende viser at han ikke har kunnskap om abort da han formulerer seg slik som han gjør. De parallellene som han prøver seg på er ikke relevant da abort ikke forekommer i Norge så sent i svangerskapet!

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Vedkommende viser at han ikke har kunnskap om abort. 

Det er både vanskelig å se hvordan du har grunnlag for en slik påstand eller hva det har med det du svarer på å gjøre. Du blir spurt temmelig konkrete og lettfattelige spørsmål som du overhodet ikke virker å forstå, for så å komme med helt irrelevante svar. Kan du ikke heller prøve å svare på det brukeren skriver, så slipper du å sløse bort så mange bokstaver på ingenting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, herzeleid skrev:

Det stemmer at dette er er diskusjonsforum. Det som gjorde ditt svar litt malplassert var at du i mitt svar til en bruker som fokuserte på at det kun handler om kvinnens kropp valgte å hoppe inn med at "dere" var opptatte av å skåne barna. Du ser sikkert selv at det blir litt malplassert. 

Så du tror en generelt velger å leve fordi selvmord er så drastisk, ikke fordi en ønsker å leve?

Det høres i så fall ut som et veldig dystert syn på livet, men da er det kanskje et tredje alternativ jeg ikke så:

3: Livet er så fælt, og en holder først og fremst ut for andres del og fordi selvmord er så drastisk, så det er skånsomt å bli tatt livet av før fødselen?

Jeg holder ikke styr på alt som blir sagt av hvem og i hvilken rekkefølge her i denne diskusjonen. Så var det kanskje malplassert, jeg vet ikke.

3: ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, herzeleid skrev:

Det er både vanskelig å se hvordan du har grunnlag for en slik påstand eller hva det har med det du svarer på å gjøre. Du blir spurt temmelig konkrete og lettfattelige spørsmål som du overhodet ikke virker å forstå, for så å komme med helt irrelevante svar. Kan du ikke heller prøve å svare på det brukeren skriver, så slipper du å sløse bort så mange bokstaver på ingenting. 

Sløser ikke du bort like mange bokstaver på ingenting? Diskusjonen hennes er ikke med deg engang...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, herzeleid skrev:

Det er både vanskelig å se hvordan du har grunnlag for en slik påstand eller hva det har med det du svarer på å gjøre. Du blir spurt temmelig konkrete og lettfattelige spørsmål som du overhodet ikke virker å forstå, for så å komme med helt irrelevante svar. Kan du ikke heller prøve å svare på det brukeren skriver, så slipper du å sløse bort så mange bokstaver på ingenting. 

Jeg diskuterer abort med dagens lovverk, ikke abort frem mot fødsel eller uke 29! Kanskje du skal ta din egen oppfordring om å ikke sløse bort bokstaver selv? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg diskuterer abort med dagens lovverk, ikke abort frem mot fødsel eller uke 29! Kanskje du skal ta din egen oppfordring om å ikke sløse bort bokstaver selv? 

Igjen, hvis du kun er i stand til å diskutere hva dagens lovverk sier vil nok alle disse diskusjonene gå deg langt over hodet. Jeg er redd jeg ikke vet hvordan jeg kan hjelpe deg ytterligere. Lykke til. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snaskesnusken said:

Hvorfor skal du påtvinge kvinner å føde barn som de ikke ønsker? Skal du leve med valget til den kvinnen eller familien? 

Hva med kvinner som ønsker abort helt i slutten av svangerskapet? For eksempel dem som ikke har hatt tilgang til abort før. Hvorfor skal du påtvinge dem å føde et barn de ikke ønsker? Skal du leve med valget til den kvinnen?

Quote

Sanseinntrykk legger grunnlaget for tanker, følelser og læring samt hukommelse. Sentralnervesystemet er avhengig av å bli brukt. Det vil si at sensoriske områdene av hjernen trenger gjentatte stimuleringer og erfaringer for å kunne fungere ordentlig. 

Fra fødselen og frem mot skolealder blir nervebaner justert og endret da hjernens evne til å forandre, finpusse nervebaner er på sitt høyeste. 

Ja, men dette svarer egentlig ikke på spørsmålet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg ser at det kan oppstå mange ekstreme situasjoner i den ene og andre enden. Jeg er ikke for abort, men jeg klarer å se at det finnes ekstremtilfeller hvor det er helt umulig å gjennomføre et svangerskap (fordi mor er alvorlig syk, man er sterkt traumatisert og ute av funksjon pga voldtekt eller fordi barnet ikke vil overleve fødselen). Jeg føler med de som er så uheldige og havner i en situasjon hvor det er den eneste utveien. Det er ikke garantert at svangerskap og fødsel går risikofritt. 

Jeg så selv en serie hvor ei gikk gravid og fikk kreft i svangerskapet. Hun måtte velge mellom å ta abort og starte på cellegift, eller å fullføre svangerskapet og la kreften spre seg til hun mest sannsynlig selv kom til å dø fra barnet. Hun valgte faktisk å beholde, og begge overlevde helt utrolig nok. Jeg tror de tok keisersnitt en god stund før termin for å starte på cellegift, så de rakk det akkurat. 

Jeg håper selv jeg hadde tatt dette valget, valget om å gi begges liv en sjanse, men det er ikke før man står i saksa selv man faktisk vet hva man ville gjort. Det er et tøft valg. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at Linsejesus fins. Han får alt det beste i menn esker til å komme fram 🙂 ved å vise det verste. See? Alle som forfekter dårlig syn og som fordømmer, takk! 🙂 oppriktig. Dere får alle de gode som ikke dømmer fram i lyset. Det et bra! Vet tankegangen min er litt rar nå og da, men dog. Tror de fleste skjønner hva jeg mener

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...