Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, herzeleid skrev:

Igjen, hvis du kun er i stand til å diskutere hva dagens lovverk sier vil nok alle disse diskusjonene gå deg langt over hodet. Jeg er redd jeg ikke vet hvordan jeg kan hjelpe deg ytterligere. Lykke til. 

Hvorfor skal du hjelpe meg? Noen grenser må en faktisk sette i en debatt! Spørsmål som er det ok å ta abort frem mot fødselen eller frem mot uke 29 og er det ok å ta livet et foster på 8 måneder vitner ikke om noe annet en manglende kunnskap om embryo- og fosterutvikling samt abort.

Årsaken til abort kan være så mangt og denne brukeren har ingen kjennskap til dette. Denne trangen til å bestemme over andre menneskers valg er fæle greier. La de som skal leve videre med valget avgjøre dette selv!

 

 

 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, linsejesus skrev:

Hva med kvinner som ønsker abort helt i slutten av svangerskapet? For eksempel dem som ikke har hatt tilgang til abort før. Hvorfor skal du påtvinge dem å føde et barn de ikke ønsker? Skal du leve med valget til den kvinnen?

Ja, men dette svarer egentlig ikke på spørsmålet mitt.

Du kan ikke forvente å få de svarene som du ønsker deg mens du selv svarer med spørsmål. 

Hva spør du om egentlig (se uthevede)? Veldig forvirrende og virkelighetsfjernt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Hvorfor skal du hjelpe meg? Noen grenser må en faktisk sette når det gjelder en debatt! Spørsmål som er det ok å ta abort frem mot fødselen eller frem mot uke 29 samt er det ok å ta livet et foster på 8 måneder vitner ikke om noe annet en manglende kunnskap om embryo og fosterutvikling samt abort.

Årsaken til abort kan være så mangt og denne brukeren har ingen kjennskap til dette. Denne trangen til å bestemme over andre menneskers valg er fæle greier. La de som skal leve videre med valget avgjøre dette selv!

 

 

 

Jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe deg, fordi du igjen demonstrerer at spørsmålet gikk deg langt over hodet, selv etter det er blitt forklart flere ganger. Dessverre vet jeg ikke hvordan en skal forklare det så også du forstår.

Jeg foreslår heller at du sover på det og ser om du forstår det hvis du prøver å lese på nytt i morgen med friske øyne :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snaskesnusken said:

Årsaken til abort kan være så mangt og denne brukeren har ingen kjennskap til dette. Denne trangen til å bestemme over andre menneskers valg er fæle greier. La de som skal leve videre med valget avgjøre dette selv!

Jeg har ikke sagt noe som helst om årsaker til abort. Hvorfor tror du jeg ikke har kjennskap til hvorfor folk velger abort?

Og hvor har du det fra at jeg ønsker å bestemme hva noen skal velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snaskesnusken said:

Du kan ikke forvente å få de svarene som du ønsker deg mens du selv svarer med spørsmål. 

Hva spør du om egentlig (se uthevede)? Veldig forvirrende og virkelighetsfjernt.

Jeg spurte deg hva med hjernen eller nervesystemet som gjør noen til et menneske, og du svarte med et spørsmål. Du spurte hvorfor jeg skal påtvinge kvinner å føde barn de ikke ønsker. Jeg har aldri sagt at jeg ønsker det. Men jeg spør tilbake, hvorfor vil DU nekte noen å ta abort rett før fødsel? Det er jo ikke du som skal leve med valget deres.

(Jeg antar her at du mener abort rett før fødsel er galt, men du vil av en eller annen grunn ikke si om du mener det, så for alt jeg vet er du en av dem som mener abort bør være greit frem til fødsel.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Så enkelt det er å ralle i ekkokammeret sitt, og bare nekte å diskutere enkelte sider ved saken. Nekte å i det hele tatt vurdere å tenke tanken. Dere tviholder på de tomme samlebåndsargumentene deres: embryoet er bare en celleklump, celleklumpen er ikke menneskelig før i tolvte uke, selvbestemt abort er godt for samfunnet. Nekter å i det hele tatt reflektere rundt hvorfor, hva, hvis. Også er det vi andre som beskyldes for propaganda, hjernevask, grums, foreldede holdninger... Jaja.

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
46 minutter siden, loveli skrev:

Jeg holder ikke styr på alt som blir sagt av hvem og i hvilken rekkefølge her i denne diskusjonen. Så var det kanskje malplassert, jeg vet ikke.

3: ja.

Kjente bare at jeg ville gi deg en klem :klem:

Leste noe av det du skrev tidligere i tråden. Føler med deg. Håper du har fått hjelp til å bearbeide:hjerte:

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, wintergirl skrev:

Og hvorfor er det greit å gjennomføre det flere ganger bare fordi det er et uhell? Hvorfor er det greit å bruke det som en prevensjonsmiddel? Kanskje mange burde benytte seg av det som fins på markedet om dagen,  ta forhåndsregler,  istedet for atter en gang ta abort flere ganger. 

Det er jo misbruk av fellesskapets ressurser, så jeg synes ikke det er greit å bare ta abort "hundre" ganger fordi man ikke gidder å bruke prevensjon. Men jeg tviler veldig sterkt på at disse gjengangerne er spesielt mange. Og som sagt synes jeg ikke abort blir mer moralsk forsvarlig jo verre kvinnen har det. Mange føler ingenting, og det er jo helt greit - de er ikke slemmere enn de som synes det er grusomt. Og fosteret blir jo ikke mindre fjernet av at kvinnen sørger over det...

21 timer siden, wintergirl skrev:

De som går igjen og igjen bør det gjøres noe med. 

Det er jeg enig i, men tror ikke straff er løsningen for disse. Tilby dem gratis sterilisering, f.eks. Tipper at gjengangere er folk med sosiale og psykiske problemer av ulik art. Og dette er uansett neppe folk som vil bli gode foreldre.

13 timer siden, linsejesus skrev:

Det er akkurat dette som er kjernen i problemet, at det ikke finnes en klar linje. Du er i det minste ærlig om at du ikke kan dra en slik linje, men at du synes 18 er en ok grense. Det er sannsynligvis et spørsmål om tid før vi kan redde fostere som er yngre enn grensen for lovlig abort (det er allerede gjort dyreforsøk med kunstig livmor).

Sant nok, det henger ikke helt på greip å mene at livet starter ved unnfangelsen og likevel mene at det er greit å kaste befruktede egg. Men det viser vel egentlig igjen at holdningene våre til abort handler mer om følelser enn prinsipper. Jo mer det ligner på en baby, dess mer moralsk galt føles det å ta livet av det. Det er av samme grunn vi etniske nordmenn reagerer kraftigere på å se et utsultet blondt og blåøyd barn, enn hundre svarte barn i samme situasjon. Det er helt naturlig, men vi kan ikke bruke det til å finne ut om (når) abort er rett eller galt.

Her er du inne på noe. Det er veldig mye følelser i denne debatten, fra begge sider. Som du skriver så er befruktede egg som ligger fryst ned (eller hvordan man nå oppbevarer sånt) akkurat det samme som et foster i livmoren på et tidlig stadium. Likevel er de færreste abortmotstandere opptatte av befruktede eggs ve og vel. Det er vanskelig å sette en grense, men når hjernen og bevisstheten begynner å utvikle seg (uten at jeg vet nøyaktig når dette er) kan være et fornuftig sted å trekke grensen, jfr. at man avslutter livet for hjernedøde pasienter. Filosofisk sett er det jo også bevisstheten vår som gjør oss til mennesker.

Må også legge til at disse bildene som er blitt vist her inne som påstås å være av embryoer bare er tull. Jeg spontanaborterte i uke 8 en gang, det som kom ut var ikke i nærheten av å ligne på en baby. Det var en klump med blod og slim og annen gugge. Så begrepet "celleklump" er ganske riktig å bruke.

2 timer siden, herzeleid skrev:

Det stemmer at dette er er diskusjonsforum. Det som gjorde ditt svar litt malplassert var at du i mitt svar til en bruker som fokuserte på at det kun handler om kvinnens kropp valgte å hoppe inn med at "dere" var opptatte av å skåne barna. Du ser sikkert selv at det blir litt malplassert. 

Så du tror en generelt velger å leve fordi selvmord er så drastisk, ikke fordi en ønsker å leve?

Det høres i så fall ut som et veldig dystert syn på livet, men da er det kanskje et tredje alternativ jeg ikke så:

3: Livet er så fælt, og en holder først og fremst ut for andres del og fordi selvmord er så drastisk, så det er skånsomt å bli tatt livet av før fødselen?

Jeg vil vel ikke akkurat formulere det slik (og jeg har heller ikke sagt noe om at det er bedre å bli abortert enn å leve), men i realiteten er det jo slik. Det bor 7 milliarder mennesker her i verden. Regner med at du er klar over at ikke alle disse lever gode liv. Mange lever i ekstrem fattigdom og ekstreme forhold (menneskehandel, sexslaver, barnesoldater, fanger i fengsler som er som konsentrasjonsleire etc etc), likevel er det forholdsvis få som velger å ta sitt eget liv. Kulturelle og religiøse forhold er nok mye av grunnen (i mange kulturer er selvmord fullstendig tabu og det verste du kan gjøre), men også det at mennesker rett og slett har et sterkt overlevelsesinnstinkt. Vi er laget slik at vi helst fortsetter å leve, uansett hvor jævlig vi synes vi har det. Så jeg synes ikke det faktum at folk flest ikke tar livet av seg er et spesielt godt argument for å få flest mulig uønskede unger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Kjente bare at jeg ville gi deg en klem :klem:

Leste noe av det du skrev tidligere i tråden. Føler med deg. Håper du har fått hjelp til å bearbeide:hjerte:

Tusen takk snille! 🙂

Jeg har gått i terapi on/off i 15 år. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, loveli skrev:

Tusen takk snille! 🙂

Jeg har gått i terapi on/off i 15 år. 🙂

Det var lenge. 😓❤️ Uansett en god klem :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg vil vel ikke akkurat formulere det slik (og jeg har heller ikke sagt noe om at det er bedre å bli abortert enn å leve), men i realiteten er det jo slik. Det bor 7 milliarder mennesker her i verden. Regner med at du er klar over at ikke alle disse lever gode liv. Mange lever i ekstrem fattigdom og ekstreme forhold (menneskehandel, sexslaver, barnesoldater, fanger i fengsler som er som konsentrasjonsleire etc etc), likevel er det forholdsvis få som velger å ta sitt eget liv. Kulturelle og religiøse forhold er nok mye av grunnen (i mange kulturer er selvmord fullstendig tabu og det verste du kan gjøre), men også det at mennesker rett og slett har et sterkt overlevelsesinnstinkt. Vi er laget slik at vi helst fortsetter å leve, uansett hvor jævlig vi synes vi har det. 

Alle har et valg, men som du sier, de fleste velger å leve. Nettopp dette gjør det, i mine øyne, urimelig å hevde at en tar livet av noen for dennes egen skyld, om denne ikke selv ønsker, eller det ikke er sannsynlig at denne kommer til å ønske, å bli tatt livet av. 

Sitat

Så jeg synes ikke det faktum at folk flest ikke tar livet av seg er et spesielt godt argument for å få flest mulig uønskede unger.

Det er ikke et argument for å få flest mulig uønskede unger. Det er et faktum som i stor grad slår bena under tanken om at det, særskilt i rike land med gode tilbud med tanke på adopsjon, fosterhjem eller annen omsorg, er til "barnets beste" å bli tatt livet av før det blir født. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Det er bra at Linsejesus fins. Han får alt det beste i menn esker til å komme fram 🙂 ved å vise det verste. See? Alle som forfekter dårlig syn og som fordømmer, takk! 🙂 oppriktig. Dere får alle de gode som ikke dømmer fram i lyset. Det et bra! Vet tankegangen min er litt rar nå og da, men dog. Tror de fleste skjønner hva jeg mener

 

Mulig jeg missforstår deg, men mener du helt oppriktig brukeren viser "det verste i mennesker"? Ut fra hva jeg har sett kommer denne brukeren med de mest reflekterte innleggene rundt temaet, uavhengig av hvor en står i abortspørsmålet, og jeg kan ikke komme på å ha sett hverken "dårlig syn" eller fordømmelser. Tvert imot, virker vedkommende oppriktig interessert i å diskutere de veldig vanskelige etiske problemstillingene mulighetene for abort, og den medisinske utviklingen, stiller oss ovenfor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er jo misbruk av fellesskapets ressurser, så jeg synes ikke det er greit å bare ta abort "hundre" ganger fordi man ikke gidder å bruke prevensjon. Men jeg tviler veldig sterkt på at disse gjengangerne er spesielt mange. Og som sagt synes jeg ikke abort blir mer moralsk forsvarlig jo verre kvinnen har det. Mange føler ingenting, og det er jo helt greit - de er ikke slemmere enn de som synes det er grusomt. Og fosteret blir jo ikke mindre fjernet av at kvinnen sørger over det...

Det er jeg enig i, men tror ikke straff er løsningen for disse. Tilby dem gratis sterilisering, f.eks. Tipper at gjengangere er folk med sosiale og psykiske problemer av ulik art. Og dette er uansett neppe folk som vil bli gode foreldre.

Her er du inne på noe. Det er veldig mye følelser i denne debatten, fra begge sider. Som du skriver så er befruktede egg som ligger fryst ned (eller hvordan man nå oppbevarer sånt) akkurat det samme som et foster i livmoren på et tidlig stadium. Likevel er de færreste abortmotstandere opptatte av befruktede eggs ve og vel. Det er vanskelig å sette en grense, men når hjernen og bevisstheten begynner å utvikle seg (uten at jeg vet nøyaktig når dette er) kan være et fornuftig sted å trekke grensen, jfr. at man avslutter livet for hjernedøde pasienter. Filosofisk sett er det jo også bevisstheten vår som gjør oss til mennesker.

Må også legge til at disse bildene som er blitt vist her inne som påstås å være av embryoer bare er tull. Jeg spontanaborterte i uke 8 en gang, det som kom ut var ikke i nærheten av å ligne på en baby. Det var en klump med blod og slim og annen gugge. Så begrepet "celleklump" er ganske riktig å bruke.

Jeg vil vel ikke akkurat formulere det slik (og jeg har heller ikke sagt noe om at det er bedre å bli abortert enn å leve), men i realiteten er det jo slik. Det bor 7 milliarder mennesker her i verden. Regner med at du er klar over at ikke alle disse lever gode liv. Mange lever i ekstrem fattigdom og ekstreme forhold (menneskehandel, sexslaver, barnesoldater, fanger i fengsler som er som konsentrasjonsleire etc etc), likevel er det forholdsvis få som velger å ta sitt eget liv. Kulturelle og religiøse forhold er nok mye av grunnen (i mange kulturer er selvmord fullstendig tabu og det verste du kan gjøre), men også det at mennesker rett og slett har et sterkt overlevelsesinnstinkt. Vi er laget slik at vi helst fortsetter å leve, uansett hvor jævlig vi synes vi har det. Så jeg synes ikke det faktum at folk flest ikke tar livet av seg er et spesielt godt argument for å få flest mulig uønskede unger.

Du vet at det blir en hvilepute når man får viljen sin hele tiden? Hva hvis abort ikke var en mulighet den tredje gangen, hva tror du de hadde gjort da? Kanskje gjort enda mer innsats for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Snaskesnusken said:

Et embryo på 12 uker er ikke levedyktig eller har et utviklet nervesystem. Det er heller ikke en person med egen identitet. 

Menneskebarn er de mest hjelpeløse skapningene som blir født på denne jorden. Men de kan puste selv uten mors kropp.

Å leke dommer og bøddel angående andre menneskers skjebne er en uting. Det er ikke du som skal leve med valget andre mennesker tar. Du kjenner ikke til livet deres eller situasjonen de er i. 

Men nettopp dette argumentet kan like gjerne brukes mot å skulle si at abort i uke 36 er helt greit. Jeg vet at det ikke er lovlig i Norge, men det er ikke grensene lovverket setter man diskuterer, det er hvorvidt abort er etisk rett eller galt.

Se for deg situasjonen: en kvinne er 36 uker gravid, og ønsker ikke barnet. Fram til nå har hun vært forhindret fra å ta abort. Det påvirker ikke ditt liv hvorvidt dette barnet fødes eller ei, det påvirker moren og hennes familie. Ingen ønsker altså barnet. Hvem er vi til å dømme hennes valg, og sette oss til herre over hennes liv?

Jeg går ut ifra at du i dette tilfellet ville synes det er galt å ta livet av fosteret. Det er selvsagt forskjell på hvor utviklet dette fosteret er, og et embryo i uke 7, men det er det også på et nyfødt barn og meg som et voksent menneske. Levedyktigheten utenfor livmoren vil være avhengig av hvor i verden og i hvilket århundre barnet blir født. Hvilken fundamental forskjell er det da på embryoet i uke 7, og fosteret i uke 36? Hva gjør at det er galt å ta livet av det ene, og ikke det andre? Det er dette vi etterspør et godt svar på.

Anonymkode: ee180...092

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for selvbestemt abort, men jeg er også for mye mer undervisning om sex, prevensjon, fosterutvikling, og det å ta ansvar for egne handlinger.

Abort er ikke et prevensjonsmiddel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Hjertet begynner å slå når fosteret er 3-5 uker gammelt.

Anonymkode: b3ce0...89d

Og så lærer de gangetabellen uka etter. Hjertet er en muskel på lik linje med de andre musklene i kroppen. Hvis dere abortmotstandere insisterer på å ty til følelsesmessig utpressing for å fremme produktet deres bør dere bytte ut den slitne propagandaen deres med noe kvinner av i dag biter på. Lykke til. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle abortmotstandere: Dere kan velge mellom å redde 600 fryste embryo fra en brennende fertilitetsklinikk, eller en jente på 4 år som sitter der inne og venter på moren sin. Hva ville dere valgt?

Anonymkode: df876...5aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev:

Helt enig!

Mange som ikke skjønner at livet ikke føles verdt å leve og er uerstattelig for alle. "Livet" betyr lite for meg, det er mer negativt enn positivt. Da er det selvfølgelig slik at jeg heller vil at ufødte barn skal slippe å bli født, enn å bli født uønsket eller født inn i lidelse.

Anonymkode: 3b359...00f

Mange "ønskede barn" som skulle ønsket å sluppet å leve også. Jeg var også uønsket men har klart å kave meg opp til et relativt godt og verdig liv. Det er ikke gitt bare fordi at man er ønsket, så er man beskyttet mot psykiske plager suicidalitet. 

Anonymkode: b3ce0...89d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2019 den 7.10, AnonymBruker skrev:

Er det ikke snart på tide at abortmotstanderne engasjerer seg like mye i livskvalitet som i liv i seg selv?

Anonymkode: 53972...502

Jeg er ikke så engasjert abortmotstander. Jeg forstår at folk ikke har samme verdier som meg. For meg er det å ta livet av et foster helt enkelt å ta et liv. For deg er det ikke det, så om vi forbyr det vil folk bare gjøre det likevel. Det samme kan sies om prostitusjon og cannabis (uten sammenligning forøvrig). Det er forbudt, men (mange) folk er ikke enig i forbudet og gjør det derfor likevel. Jeg har flere venner som har tatt abort og jeg elsker dem inderlig. De har ikke gjort noe feil ut ifra sine verdier, og det respekterer jeg. Men i min verden, så har de tatt et liv. 

Men du vet da lite i hvor engasjert vi er i livskvalitet. Jeg er psykiatrisk sykepleier i BUP. Engasjerer meg alt jeg kan for barn som har det vondt. Jeg er bare ett eksempel, men du vet da lite om hva andre som er imot abort gjør. 

Anonymkode: 95560...feb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2019 at 8:43 AM, AnonymBruker said:

Nå blir abort brukt nærmest som prevensjonsmiddel.

Tull.

Det er greit å ikke spre feilinformasjon når man prøver å ha en diskusjon.

Anonymkode: 5cf62...a4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...