Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.2.2019 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke fatte og begripe at abort er så normalisert og bagatellisert som det er. Var det virkelig dette formødrene våre kjempet for? Nå blir abort brukt nærmest som prevensjonsmiddel. Passer det ikke med barn akkurat nå? Fjern det. 

Jeg tilhører generasjonen som er oppvokst med at abort er lovlig og kurant, og at fosteret i 1. trimester uansett bare er en parasittisk klump med celler, som kvinnen har full råderett over. Jo eldre jeg blir (30 år nå), innser jeg for et sykt menneskesyn dette er. Hva mener du?

Ww18YmU.gif

Anonymkode: bf711...438

Hvorfor har du for deg at det blir brukt som prevensjonsmiddel? Hva vet vel du om hvorfor folk tar abort? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, linsejesus skrev:

Men hvordan skal du kunne vite på forhånd hvordan en annen persons hele LIV vil bli, og om de vil komme til å synes det er verdt det?

(Jeg forstår forsåvidt tankegangen din, for det er ganske likt slik jeg selv tenker når jeg er deprimert, at det hadde vært bedre om alle var døde og ingen kunne ha det vondt osv.)

Og hvordan skal du vite at det går bra?

Jeg har sagt det for ikke mange poster siden: det ufødte barnet har ingen stemme. Det var vi enige om. Da må vi tro at kvinnen som tar abort har tar det rette valget for seg og sitt barn. Hvorfor ønsker folk at det skal fødes uønskede barn? Jeg skjønner det ikke.

Vi kan diskutere i det uendelige, men vi blir ikke enige. Jeg er veldig for abort. Veldig. Jeg skjønner at andre er uenige, og hvorfor, men jeg har et helt annet syn på det hele og vil aldri kunne klare å gjøre noe annet enn å høre hva dere sier og tenke at dere tar feil. At det er litt naivt å mene at uønskede barn burde bli født fordi livet er uendelig verdifullt, uansett... Jeg oppfattes nok som både ond, dum og lite opplyst av mine motparter, det ser jeg jo når det postes et bilde av et foster/embryo for opplysningens skyld til oss abortforkjempere. Som om meningen vår er basert på tilfeldigheter og kunnskapsløshet...

Beklager, jeg har ikke så mye mer å tilføre denne tråden nå føler jeg. Det meste er sagt, forklart og argumentert for allerede.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 9.06, wintergirl skrev:

Jobbet litt på et sykehus for et par år siden og der var det en operasjonssykepleier som jobbet i gynekologisk, som faktisk selv syns abort var grusomt. Som hun sa, det er flere kvinner som var gjengangere der, og de fikk til slutt en preken av legen. Dette var ikke kvinner som var blitt voldtatt,  ei heller dreide det seg om eventuelle sykdommer. De ville bare ikke ha "det" Så mange i dag tar lett på abort jo. Vi har så mange muligheter,  men alikevel. Og i noen land så er det også senaborter, hvor det faktisk er levedyktig utenfor livmoren. Det er helt forferdelig.  At noen klarer det å gjennomføre det er helt forkastelig. 

Selv om mange kvinner ikke tar lett på abort, så er det tydeligvis også mange som gjør det. Selvsagt sier de ikke det høyt, men når legene selv møter den samme dama for tredje gang, så er det noe galt med dama, eller mannen. Også spesielt at kvinner er de som pusher mest for å heve abortgrensen ytterligere.  En ting er de som har blitt voldtatt,  er alvorlige syke selv, har gener som overføres til barnet så det ikke får noe fullverdig liv, eller de finner ut at barnet er alvorlig sykt. 

Men altså nå er jo dette gjengangere. Høres jo ut som jenter som er for dumme til å bruke prevensjon og dermed garantert for tette i nøtta til å bli mor. Så kanskje like så greit at de tar abort? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, loveli skrev:

Og det er akkurat det vi også tenker på når vi mener at uønskede barn ikke burde bli født. Man tar ikke livet av det, man skåner det fra et jævlig liv. 

Nå virker svaret ditt litt malplassert gitt at det kommer etter jeg svarte en bruker som tilsynelatende ikke fokuserer på barnet, men for å svare på avsporingen for seg selv:

 

Dette har jeg akkurat vært inne på: gitt at de aller fleste uønskede barn velger livet, på hvilke grunnlag kan du si du skåner det ved å ta livet av det når det er overveldende sannsynlig at det selv vil velge livet når det blir i stand til det?

Jeg ser kun to alternativer hvor standpunktet ditt holder vann:

1. En mener å vite bedre enn individet selv hva som er best for det. At det sannsybligvis selv vil velge livet er dermed mindre viktig enn hva dere synes om livet de lever.

2. Sjansen for å få et kjipt liv er ikke verdt å ta, selv om det er mest sannsynlig at individet selv vil være uenig om en ikke tar livet av det (her vil nok de fleste tenke motsatt). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, loveli said:

Og hvordan skal du vite at det går bra?

Jeg har sagt det for ikke mange poster siden: det ufødte barnet har ingen stemme. Det var vi enige om. Da må vi tro at kvinnen som tar abort har tar det rette valget for seg og sitt barn. Hvorfor ønsker folk at det skal fødes uønskede barn? Jeg skjønner det ikke.

Saken er at et menneskes verdi ikke avgjøres av om det er ønsket av foreldrene eller ikke.

Men dette avhenger jo av hvordan man ser på fosteret. Hvis det ikke er en person, er det selvsagt ikke moralsk galt å ta livet av det. Men hvis det faktisk er et menneske, så kan ikke dette menneskets rettigheter være betinget av hva et annet menneske (i dette tilfelle moren) føler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 9.27, AnonymBruker skrev:

Det her. Barnet i magen har NULL verdi. Gatehunder i Spania får mer sympati enn haugene med aborterte foster.

Anonymkode: bf711...438

Før uke 12 er det jo ikke et barn ennå. Og det fødte liv er jo helt klart mer verdt enn det ufødte liv

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, herzeleid skrev:

Nå virker svaret ditt litt malplassert gitt at det kommer etter jeg svarte en bruker som tilsynelatende ikke fokuserer på barnet, men for å svare på avsporingen for seg selv:

 

Dette har jeg akkurat vært inne på: gitt at de aller fleste uønskede barn velger livet, på hvilke grunnlag kan du si du skåner det ved å ta livet av det når det er overveldende sannsynlig at det selv vil velge livet når det blir i stand til det?

Jeg ser kun to alternativer hvor standpunktet ditt holder vann:

1. En mener å vite bedre enn individet selv hva som er best for det. At det sannsybligvis selv vil velge livet er dermed mindre viktig enn hva dere synes om livet de lever.

2. Sjansen for å få et kjipt liv er ikke verdt å ta, selv om det er mest sannsynlig at individet selv vil være uenig om en ikke tar livet av det (her vil nok de fleste tenke motsatt). 

Malplassert? Javel, deg om det. Dette er et diskusjonsforum der flere meninger om en sak kommer frem.

Man velger livet fordi at det å ta selvmord er et ganske drastisk tiltak. Det er noe annet å bli abortert bort før livet, enn å ta livet sitt. Folk blir mye mer berørt av et selvmord og det har større ringvirkninger på folk rundt selvmordskanditaten enn at et uønsket barn som ikke blir født. Man velger ikke livet slik du velger å tro. Man holder ut for andres del. Det er mye skam forbundet med selvmord. Det er ikke lov til assistert selvmord f.eks. Man blir også reddet fra døden etter ulykker selv om man ikke kan leve resten av livet som noe annet enn en grønnsak.

Jeg mener vi i vesten i dag har et helt merkelig forhold til døden. Som om det er det verste som kan skje. Det er da ingenting å være redd for?

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men altså nå er jo dette gjengangere. Høres jo ut som jenter som er for dumme til å bruke prevensjon og dermed garantert for tette i nøtta til å bli mor. Så kanskje like så greit at de tar abort? 

Eller at de blir sterilisert. Jeg nevnte at det var gjengangere også.  Hvorfor skal leger drive å rydde opp i andres "ulykker" flere ganger? De sier jo selv at det er ille når samme person kommer tilbake flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare legger ved dette bilde 

F854AD25-750D-4DD1-87A3-49636F626CFD.jpeg

Anonymkode: eda12...f50

Ja men seriøst. Hvor gammel tror du denne personen er? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, wintergirl skrev:

Eller at de blir sterilisert. Jeg nevnte at det var gjengangere også.  Hvorfor skal leger drive å rydde opp i andres "ulykker" flere ganger? De sier jo selv at det er ille når samme person kommer tilbake flere ganger. 

Joda men dessverre er ikke tvangssterilisering lovlig. Kan jo være enig i at i enkelte tilfeller burde det vært det. Alternativt burde legene på abortklinikken sterkt anbefale sterilisering for disse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Joda men dessverre er ikke tvangssterilisering lovlig. Kan jo være enig i at i enkelte tilfeller burde det vært det. Alternativt burde legene på abortklinikken sterkt anbefale sterilisering for disse

Akkurat. Vet det ikke er lov, men i noen alvorlige tilfeller burde det vært lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

Hvorfor antar du at abortmotstandere ikke er engasjert i å forbedre samfunnet?

I slike debatter kommer aldri deres bekymring for de barna som faktisk er i live og som blir en kasteball i det offentlige frem. Påkjenning av å ikke være ønsket blir aldri diskutert. Ikke ønsker de å delta i å oppdra disse stakkars barna heller men sterke meninger om andre menneskers valg og moraliserende pekefinger tilater de seg selv. Arrogansen disse menneskene viser her er nesten komisk.

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare legger ved dette bilde 

F854AD25-750D-4DD1-87A3-49636F626CFD.jpeg

Anonymkode: eda12...f50

Du legger ved et bilde fra en useriøs kilde på Internett uten å vite om dette er en spøk eller ikke?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Snaskesnusken said:

I slike debatter kommer aldri deres bekymring for de barna som faktisk er i live og som blir en kasteball i det offentlige frem. Påkjenning av å ikke være ønsket blir aldri diskutert. Ikke ønsker de å delta i å oppdra disse stakkars barna heller men sterke meninger om andre menneskers valg og moraliserende pekefinger tilater de seg selv. Arrogansen disse menneskene viser her er nesten komisk.

Jeg ser ikke hvordan det er arrogant å ikke diskutere kasteballer i det offentlige når temaet er abort. Det er en annen diskusjon. Og i andre diskusjoner ser jeg ikke slike krav. Man kan diskutere f.eks innvandring uten at noen mener det er relevant hvorvidt man selv gjør noe for flyktninger.

For å ta et annet eksempel, jeg mener det må være greit å si at man er mot dødsstraff selv om man ikke personlig kjemper for å avskaffe det. Så jeg forstår ikke helt hva du mener med arroganse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg ser ikke hvordan det er arrogant å ikke diskutere kasteballer i det offentlige når temaet er abort. Det er en annen diskusjon. Og i andre diskusjoner ser jeg ikke slike krav. Man kan diskutere f.eks innvandring uten at noen mener det er relevant hvorvidt man selv gjør noe for flyktninger.

For å ta et annet eksempel, jeg mener det må være greit å si at man er mot dødsstraff selv om man ikke personlig kjemper for å avskaffe det. Så jeg forstår ikke helt hva du mener med arroganse.

Ønske om å bestemme over om Kari alene eller i felleskap med sin mann Ola uten kjennskap til deres livssituasjon ikke skal få gjennomført abort er toppen av arroganse og frekkhet. 

Denne debatten handler ikke om flyktninger , innvandring eller dødsstraff men om abortmotstandere som vil bestemme over andre menneskers skjebne uten å måtte ta ansvar for dette selv. Voksne mennesker vet sitt eget beste og dere har ingenting med andre menneskers valg å gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Snaskesnusken said:

Ønske om å bestemme over om Kari alene eller i felleskap med sin mann Ola uten kjennskap til deres livssituasjon ikke skal få gjennomført abort er toppen av arroganse og frekkhet. 

Denne debatten handler ikke om flyktninger , innvandring eller dødsstraff men om abortmotstandere som vil bestemme over andre menneskers skjebne uten å måtte ta ansvar for dette selv. Voksne mennesker vet sitt eget beste og dere har ingenting med andre menneskers valg å gjøre.

Det er akkurat dette jeg mener når jeg sier at abortdebatten som regel blir en kamp mellom stråmenn.

Det er ingen som sier at voksne ikke skal ta egne valg eller at kvinner ikke skal velge selv. Det handler om hvorvidt fosteret er et menneske eller ikke. Altså, de som er mot abort i uke 12 er det av nøyaktig samme grunn som du (formodentlig) er mot abort i uke 29.

Hvis du er mot fri abort rett før fødsel, er det i beste fall uvitende av meg, og i verste fall uredelig, å påstå at det er fordi du mener at kvinner ikke skal ha råderett over egen kropp. For det handler ikke om kvinnens rettigheter, men barnets. Og det ville i hvert fall være skivebom å si at din mening er ugyldig med mindre du selv er klar til å ta ansvaret for det ufødte barnet.

Folk som mener at fosteret er et menneske, vil SELVFØLGELIG mene at abort i det minste er etisk problematisk. Kanskje de tar feil, men da må man diskutere dét, og ikke angripe meninger de ikke har.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, linsejesus skrev:

Det er akkurat dette jeg mener når jeg sier at abortdebatten som regel blir en kamp mellom stråmenn.

Det er ingen som sier at voksne ikke skal ta egne valg eller at kvinner ikke skal velge selv. Det handler om hvorvidt fosteret er et menneske eller ikke. Altså, de som er mot abort i uke 12 er det av nøyaktig samme grunn som du (formodentlig) er mot abort i uke 29.

Hvis du er mot fri abort rett før fødsel, er det i beste fall uvitende av meg, og i verste fall uredelig, å påstå at det er fordi du mener at kvinner ikke skal ha råderett over egen kropp. For det handler ikke om kvinnens rettigheter, men barnets. Og det ville i hvert fall være skivebom å si at din mening er ugyldig med mindre du selv er klar til å ta ansvaret for det ufødte barnet.

Folk som mener at fosteret er et menneske, vil SELVFØLGELIG mene at abort i det minste er etisk problematisk. Kanskje de tar feil, men da må man diskutere dét, og ikke angripe meninger de ikke har.

Hver gang denne debatten ruller og går blir det spurt om hvem som skal ivareta barna? Hvordan oppleves det å ikke være ønsket av egne foreldere og som kasteball i det offentlige? Svarene som kommer da er mangelfulle og videre gnål om at abort er mord, et liv er et liv og du kan adoptere.. 

Hva med påkjenning kvinnen som blir påtvunget å føde da en abortmotstander mener at abort er drap? Hva med barnets påkjenning av denne situasjonen?? Abortmotstandere tenker ikke på hva som skjer videre etter at barnet er født. Det skjer gang på gang! Ingen evne til refleksjon.

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snaskesnusken said:

Hver gang denne debatten ruller og går blir det spurt om hvem som skal ivareta barna? Hvordan oppleves det å ikke være ønsket av egne foreldere og som kasteball i det offentlige? Svarene som kommer da er mangelfulle og videre gnål om at abort er mord, et liv er et liv og du kan adoptere.. 

Hva med påkjenning kvinnen som blir påtvunget å føde da en abortmotstander mener at abort er drap? Abortmotstandere tenker ikke på hva som skjer videre etter at barnet er født. Det skjer gang på gang! Ingen evne til refleksjon.

Men igjen, spørsmålet om hvorvidt abort er galt eller greit kommer an på om fosteret er et menneske eller ikke. Hvordan man skal ta seg av barn med sykdommer og problemer er en helt annen diskusjon. Om jeg eller du personlig tar oss av barn med problemer, hvordan er det relevant for om abort er drap eller ikke?

Og som sagt, du kan argumentere helt likt om du mener abort skal være greit helt frem til fødsel. Jeg mener, hvorfor skal du tvinge en høygravid kvinne til å føde et barn hun ikke ønsker, bare fordi du mener at 8 mnd gamle fostere er mennesker? Hvorfor skal hun ikke få lov til å ta abort rett før fødsel, hvis du personlig ikke har tenkt å ta deg av det uønskede barnet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Men igjen, spørsmålet om hvorvidt abort er galt eller greit kommer an på om fosteret er et menneske eller ikke. Hvordan man skal ta seg av barn med sykdommer og problemer er en helt annen diskusjon. Om jeg eller du personlig tar oss av barn med problemer, hvordan er det relevant for om abort er drap eller ikke?

Og som sagt, du kan argumentere helt likt om du mener abort skal være greit helt frem til fødsel. Jeg mener, hvorfor skal du tvinge en høygravid kvinne til å føde et barn hun ikke ønsker, bare fordi du mener at 8 mnd gamle fostere er mennesker? Hvorfor skal hun ikke få lov til å ta abort rett før fødsel, hvis du personlig ikke har tenkt å ta deg av det uønskede barnet?

Fordi det er stor forskjell på et embro på 10 uker, og en foster på 8 mnd. 

Anonymkode: 55503...a2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...