Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mocchhaa
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes vi i Norge lager en kultur hvor abort er helt greit uansett grunn. Det finnes folk som faktisk har tatt abort opptil 11 ganger som har fått forbud av sykehuset om å gjøre det igjen. Det finnes mennesker som ikke har kunnet bli gravid etter abort fordi det har forårsaket sterilitet.

Og ikke minst blir det utført 15.000 aborter i løpet av et år, jeg tviler sterkt på at alle disse har blitt tatt pga særlige spesielle omstendigheter. Jeg forstår at abort kan være den eneste utveien i en ekstrem situasjon, selv om jeg ikke er for abort selv. Men de aller fleste som tar abort gjør det ikke pga alvorlig sykdom eller voldtekt. 

Jeg føler rett og slett abort er altfor tilgjengelig. Det er gratis og kan gjøres opptil flere ganger. Jeg synes heller vi må fokusere på bedre seksualundervisning og bedre tilgang på gratis prevensjon. Heller gratis prevensjon enn gratis abort. Bedre å forebygge.

Jeg tenker abortgrensen må gjøres lavere, grunnene må være mer solide og alvorlige og det bør være en nedre grense for hvor ofte det er lov til å ta det. 

Anonymkode: 9c523...df0

At det er altfor tilgjengelig, er mulig det. Men, selvom mange tar abort alt for mange ganger, så kan man ikke begynne å stramme inn, og nekte andre som kanskje ikke er syke eller noe, men faktisk ikke klar, eller i stand til å ta vare på ett barn. Hva godt, gjør det barnet, å bli født i en uønsket situasjon, eller der foreldrene ikke er i stand til å gi deg ting du trenger? Hva godt gjør det?

Det handler faktisk om fremtiden dems. Det er en grunn til at abortloven er på 12 uker, for at det ikke skal rekke og utvikle seg for mye. Det er ikke så groteskt, og grusomt som det høres ut som. Før i tidene så ble barn solgt til grusomme mennesker, og mye annet, hadde det ikke da vært bedre å aldri føde den ungen? Ikke at nåtiden er det den engang var, MEN det går på det samme. Å føde ett uønsket barn, er JÆVLIG dårlig gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, herzeleid said:

 

Problemet er at det ikke kun er snakk om en selv og sitt liv, men også det ufødte barnets liv. Hadde spørsmålet vært så enkelt som en del her virker å føle hadde det ikke vært et spørsmål. 

Hva mener du?

Anonymkode: f204f...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Anonymkode: f204f...aef

Hva er det du lurer på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, venus24 skrev:

Jeg er for å utvide abortgrensen til uke 22. Fjern nemndene og la oss ta avgjørelser som handler om vår kropp, helse og fremtid selv. Et foster som ikke kan overleve utenfor mors liv er ikke et selvstendig individ, men en del av kvinnens kropp.

Abortmotstandere bør la være å ta abort og la oss andre være i fred. Det er umulig å forby abort, man kan bare forby TRYGGE aborter. Er dere klar over hvor mange kvinner som dør eller blir alvorlig skadet som resultat av utrygge aborter i land hvor abort er ulovlig?

Dette håper jeg aldri skjer. Er du klar over at babyen mest sannsynligvis føler smerte da? Det har vært senaborter rundt de ukene, hvor fostrene har levd i opp til 40 min etter at de har blitt abortert på dette stadiet, der de faktisk griner når de kommer ut? Da har man lite respekt for liv. Og da kan man begynne å snakke om drap, for da er det faktisk et liv.

Anonymkode: eda12...f50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herzeleid said:

Hva er det du lurer på?

Jeg forsto ikke setningen. 

Anonymkode: f204f...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsto ikke setningen. 

Anonymkode: f204f...aef

Om abortspørsmålet kun hadde handlet om en selv, og ikke et annet liv, hadde det vært enkelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, wintergirl skrev:

Dette var bra skrevet! 

Å ta abort opptil 11 ganger vitner om at enkelte er utrolig kalde og kyniske hekser, med mindre det ikke er overgrep/voldtekt inne i bildet. 

Så det dere ønsker er at slike kyniske hekser skal oppdra barn mot sin vilje...?

Anonymkode: 53972...502

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så to fremmede mennesker skal få bestemme over en (flere) persons skjebne?

Det koster staten mye mer for et svangerskap, fødsel og permisjon enn en abort.

Anonymkode: f204f...aef

Det er sånn det er med flere ting. Vil jeg operere bort armen min, så kommer fremmede leger til å mene noe om det ut fra et medisinsk synspunkt. 

De som syns vi ikke burde ta så enkelt på abort bryr seg nok ikke om kostnadene. Du kan ikke sette en pris på et liv. 

Anonymkode: 95560...feb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det dere ønsker er at slike kyniske hekser skal oppdra barn mot sin vilje...?

Anonymkode: 53972...502

Ønsker at de skal røske ut livmoren og eggstokkene deres istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen over her kallet det skremselspropaganda å snakke om hvordan selve abortinngrepet kan utføres. At det er en enkel, klinisk og ren sak, noe med en pille og et rør. Hallo? Det er et lite menneske, nei, unnskyld, vev og veske som skal ut fra hulrommet som er livmoren. Utskraping er en helt normal konsekvens for å få ut rester fra livmoren. Hvis du virkelig vil ha mareritt kan du lese om såkalt partial birth abortion, som er typisk ved senabort (rundt uke 22, som flere her nevner). Det skjer ved at fosteret får bedøvelsessprøyte (hm, så unødvendig for noe som ikke lever?). Så dras kroppen ut gjennom fødselskanalen med tang, mens hodet blir igjen inne i kroppen til moren. Dernest suges hjernen ut maskinelt, slik at kraniet kollapser, og restene kan gli lettere ut gjennom sjeden..

Anonymkode: bf711...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, wintergirl skrev:

Jeg har sett det flere ganger,  at kvinner blir oppfordret til å ta abort her inne. Det er mange mødre ja. Men kan ikke de sterilisere seg hvis de har nok ? Mange helt unge damer også som ikke ville ha barn akkurat nå, men neste år så går det bra. Og de gikk heller ikke på skolen. Syns bare 20 var altfor ungt,  men 21 år var greit. Nå har også tvillingabort  blitt lov. Å fjerne den ene. Selv om mange har virkelige problemer, så er det mange som ikke har det også. Og igjen, så blir ikke de nektet de heller. Men det er lov å tenke sitt. De aller fleste tenker sitt om mye annet. Alle gjør det tør jeg påstå.

Kanskje fordi det koster 6000 kroner?

Lurer også på hvordan du har så inngående kjennskap til en haug med damers aborter og deres tanker og begrunnelser rundt det.

Tenke sitt har man alltid lov til...

48 minutter siden, wintergirl skrev:

Ønsker at de skal røske ut livmoren og eggstokkene deres istedet.

Tvangssterilisering, altså? Tvangssterilisering har vært brukt i Norge på funksjonshemmede, tatere, sigøynere, samer og andre "mindreverdige" mennesker, vi vil ikke tilbake dit.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen over her kallet det skremselspropaganda å snakke om hvordan selve abortinngrepet kan utføres. At det er en enkel, klinisk og ren sak, noe med en pille og et rør. Hallo? Det er et lite menneske, nei, unnskyld, vev og veske som skal ut fra hulrommet som er livmoren. Utskraping er en helt normal konsekvens for å få ut rester fra livmoren. Hvis du virkelig vil ha mareritt kan du lese om såkalt partial birth abortion, som er typisk ved senabort (rundt uke 22, som flere her nevner). Det skjer ved at fosteret får bedøvelsessprøyte (hm, så unødvendig for noe som ikke lever?). Så dras kroppen ut gjennom fødselskanalen med tang, mens hodet blir igjen inne i kroppen til moren. Dernest suges hjernen ut maskinelt, slik at kraniet kollapser, og restene kan gli lettere ut gjennom sjeden..

Anonymkode: bf711...438

Abort i uke 22 utføres i Norge bare i ekstreme tilfeller, som der mors liv er i fare eller fosteret er så sykt at det ikke kan leve utenfor livmoren. Ved senabort må man føde fosteret, det blir ikke knust og sugd ut slik du påstår. Og 80 % av de årlige abortene i Norge utføres før uke 9.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen over her kallet det skremselspropaganda å snakke om hvordan selve abortinngrepet kan utføres. At det er en enkel, klinisk og ren sak, noe med en pille og et rør. Hallo? Det er et lite menneske, nei, unnskyld, vev og veske som skal ut fra hulrommet som er livmoren. Utskraping er en helt normal konsekvens for å få ut rester fra livmoren. Hvis du virkelig vil ha mareritt kan du lese om såkalt partial birth abortion, som er typisk ved senabort (rundt uke 22, som flere her nevner). Det skjer ved at fosteret får bedøvelsessprøyte (hm, så unødvendig for noe som ikke lever?). Så dras kroppen ut gjennom fødselskanalen med tang, mens hodet blir igjen inne i kroppen til moren. Dernest suges hjernen ut maskinelt, slik at kraniet kollapser, og restene kan gli lettere ut gjennom sjeden..

Anonymkode: bf711...438

Det du skriver her er ikke aktuelt i diskusjonen. Grensen er 12 uker. Ja noen av partiene skaper blest ved å ønske å heve den, men det kommer ikke til å skje. En senabort blir ikke innvilget for ingenting. Som oftest er det snakk om barn som ikke vil overleve utenfor mors liv selv om de er fullborne. Barn som, etter at de er født vil lide gjennom hvert åndedrag mens mor, far og medisinsk personell ikke kan gjøre noe annet enn å se på at det dør.

Så derfor er det skremselspropaganda. De aller aller aller fleste aborter er medisinske, gjort før uke 12. De som er utført senere er medisinsk nødvendige og godkjent av nemnd.

For de aller fleste kvinnene som tar abort så er det er utrolig vanskelig valg. Det er vanskelig fordi det ofte river og sliter i alt det du tror på og ønsker, og det er ekstra vanskelig fordi du har en tidsfrist å forholde deg til. Det er så mye fokus på de veldig få som har flere aborter og omtrent bruker det som prevensjon, men de er et lite fåtall. 

Blant kvinnene dere mener tar for lett på det og som tar abort fordi det ikke passer ligger veldig mange skjebner. Kvinner som blir mishandlet, kvinner med depresjon, psykisk sykdom, fysisk sykdom, narkotikaavhengighet, alkoholisme... 

Så nei, en abort er ikke noe mange tar lett på. Det er et valg som endrer livet, et veivalg som dikterer hvordan resten av livet skal bli. Det er ikke noe man glemmer, men noe man må leve med, og på toppen av alt må man leve med at folk kaller en for morder. 

Nå er det 15 år siden jeg tok abort. Jeg har ikke glemt det, jeg er ikke stolt av det, men jeg kan ikke nekte for at jeg er 100% sikker på at hadde jeg valgt å beholde så ville livet for meg og barnet vært veldig vanskelig i dag, derfor angrer jeg ikke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Kanskje fordi det koster 6000 kroner?

Lurer også på hvordan du har så inngående kjennskap til en haug med damers aborter og deres tanker og begrunnelser rundt det.

Tenke sitt har man alltid lov til...

Tvangssterilisering, altså? Tvangssterilisering har vært brukt i Norge på funksjonshemmede, tatere, sigøynere, samer og andre "mindreverdige" mennesker, vi vil ikke tilbake dit.

Ja, da får vi heller kanskje kjempe for å få sterilisering gratis kanskje? Eller er det bare å ta abort flere ganger? 

Ja, hvis de er så fæle og ikke bør bli mødre overhodet så er det bedre å fjerne alt de har der nede, så slipper andre å hele tiden skrape ut deres uønskede fostre. Er det mulig? Skulle fader i meg tro at dere virkelig ser på abort som eneste fine løsning. Skal alltid få det til å virke som vi andre har så fæle tanker,  men dere er faktisk ikke så langt borte selv altså.  

Du kjenne kanskje altså alle som tar abort, og kan fortelle at de virkelig har det så fælt og aldri kan tenke seg å gjøre det igjen? Hvis det er så ille, så gjør man vel alt for å unngå det igjen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, wintergirl skrev:

Ja, da får vi heller kanskje kjempe for å få sterilisering gratis kanskje? Eller er det bare å ta abort flere ganger? 

Ja, hvis de er så fæle og ikke bør bli mødre overhodet så er det bedre å fjerne alt de har der nede, så slipper andre å hele tiden skrape ut deres uønskede fostre. Er det mulig? Skulle fader i meg tro at dere virkelig ser på abort som eneste fine løsning. Skal alltid få det til å virke som vi andre har så fæle tanker,  men dere er faktisk ikke så langt borte selv altså.  

Du kjenne kanskje altså alle som tar abort, og kan fortelle at de virkelig har det så fælt og aldri kan tenke seg å gjøre det igjen? Hvis det er så ille, så gjør man vel alt for å unngå det igjen? 

Ja, jeg mener som sagt at sterilisering bør være gratis. Prevensjon også.

At jeg er imot tvangssterilisering betyr ikke at jeg synes det er positivt at folk tar flest mulig aborter. Her tolker du meg på verst mulig måte.

Nei, jeg kjenner ikke alle som har tatt abort (kjenner faktisk bare noen veldig få som jeg vet om, men sikkert flere som ikke forteller om det), og jeg tror heller ikke jeg vet hva alle som har tatt abort tenker, slik du tydeligvis gjør..?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen over her kallet det skremselspropaganda å snakke om hvordan selve abortinngrepet kan utføres. At det er en enkel, klinisk og ren sak, noe med en pille og et rør. Hallo? Det er et lite menneske, nei, unnskyld, vev og veske som skal ut fra hulrommet som er livmoren. Utskraping er en helt normal konsekvens for å få ut rester fra livmoren. Hvis du virkelig vil ha mareritt kan du lese om såkalt partial birth abortion, som er typisk ved senabort (rundt uke 22, som flere her nevner). Det skjer ved at fosteret får bedøvelsessprøyte (hm, så unødvendig for noe som ikke lever?). Så dras kroppen ut gjennom fødselskanalen med tang, mens hodet blir igjen inne i kroppen til moren. Dernest suges hjernen ut maskinelt, slik at kraniet kollapser, og restene kan gli lettere ut gjennom sjeden..

Anonymkode: bf711...438

Oi, her var det info som ikke stemmer. 

Ved senabort i norge, får man medisiner og føder barnet. 

Er i hvert fall det to av mine bekjente som hadde fostre som ikke ville overlevd pga alvorlige misdannelser gjorde. 

De tok ikke så lett på det heller. Og så sen abort er svært sjeldent utført. 

Anonymkode: 55503...a2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Ja, jeg mener som sagt at sterilisering bør være gratis. Prevensjon også.

At jeg er imot tvangssterilisering betyr ikke at jeg synes det er positivt at folk tar flest mulig aborter. Her tolker du meg på verst mulig måte.

Nei, jeg kjenner ikke alle som har tatt abort (kjenner faktisk bare noen veldig få som jeg vet om, men sikkert flere som ikke forteller om det), og jeg tror heller ikke jeg vet hva alle som har tatt abort tenker, slik du tydeligvis gjør..?

Du tolker meg i verste måte også. Måte på. Tvangsterilerisering får være en mulighet hvis noen er så ustabile og ikke bør bli mødre. Syns ikke det er ille i det hele tatt. Hva er verre med å sterilisere en som ikke vil ha barn og benytter seg av abort hver gang de blir uheldig gravide? Det er jo så mange som ikke skulle blitt født, eller mange som ikke skulle vært mødre jo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Ja, jeg mener som sagt at sterilisering bør være gratis. Prevensjon også.

At jeg er imot tvangssterilisering betyr ikke at jeg synes det er positivt at folk tar flest mulig aborter. Her tolker du meg på verst mulig måte.

Nei, jeg kjenner ikke alle som har tatt abort (kjenner faktisk bare noen veldig få som jeg vet om, men sikkert flere som ikke forteller om det), og jeg tror heller ikke jeg vet hva alle som har tatt abort tenker, slik du tydeligvis gjør..?

Når man gjennomfører abort flere ganger så er det noe som ikke stemmer. Hvis det er så ille å gjennomføre det en gang, så bør vel noe gjøres? Så jo, man tar jo lett på det når man for ente gang tar en abort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, wintergirl skrev:

Du tolker meg i verste måte også. Måte på. Tvangsterilerisering får være en mulighet hvis noen er så ustabile og ikke bør bli mødre. Syns ikke det er ille i det hele tatt. Hva er verre med å sterilisere en som ikke vil ha barn og benytter seg av abort hver gang de blir uheldig gravide? Det er jo så mange som ikke skulle blitt født, eller mange som ikke skulle vært mødre jo. 

Prøver ikke å tolke deg i verste mening, du skriver jo her at du er for tvangssterilisering. Der er jeg uenig med deg. Man bruker jo en form for prevensjonstvang (det blir aldri fullstendig tvang ettersom ingen kan tvinge noen til å ta prevensjon, men i alle fall en sterk oppfordring) på visse grupper kvinner, som mottakere av subutex og lignende stoffer som man absolutt ikke bør bli gravid på. Synes det er en bedre løsning. Enig i siste setning - dermed godt vi har lovlig abort.

4 minutter siden, wintergirl skrev:

Når man gjennomfører abort flere ganger så er det noe som ikke stemmer. Hvis det er så ille å gjennomføre det en gang, så bør vel noe gjøres? Så jo, man tar jo lett på det når man for ente gang tar en abort. 

Sikkert mange grunner til at folk tar abort flere ganger. Jeg skjønner ikke hvorfor det blir mer greit (eller mindre ugreit) av at kvinnen har det jævligst mulig når hun gjør det. Hvordan gavner det fosteret?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...