Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg snakker om bekvemmelighets-aborter, og det gjør vi alle som er kritiske til disse abortene som foregår rundt om på norske sjukehus. Det er ingen som mener at abort ikke skal gjennomføres om kvinnen som bærer det frem vil dø, så legg vekk det kortet der....det har ingen ting i denne samtalen å gjøre.

Anonymkode: 6b4b5...3cb

Så hvem skal ta avgjørelsen om at kvinnen utfører det DU kaller en bekvemmelighetsabort? Du vet ingenting om hvorfor denne kvinnen er en del av abortstatistikken. Ingenting. Du TROR du vet, men det er ikke å vite, det er å TRO. De aller færreste går med en plakat og proklamerer sine innerste tanker. De aller fleste av oss klistrer på oss et smil, slik at du skal fortsette å TRO at alt er greit. For de aller færreste har interesse av å dele sine innerste tanker med deg. Ergo, du VET ikke hvorfor noen tar abort. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, wintergirl skrev:

Det er lov å sterilisere seg.

Dette stemmer faktisk ikke. Om man er under 25 år må man søke til en nemnd og ha tungtveiende grunner.

Tror ikke "abortmotstandere på KG sier jeg bør gjøre det" holder i en slik sammenheng.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var «imot abort», altså mot selvbestemt abort, inntil jeg fikk barn selv.. Det krever virkelig alt av en å bære frem barn og oppdra dem. Man kan ikke tvinge 17-åringer som glemte kondom til å blir foreldre, dét synes jeg er slemt og uansvarlig. Selvsagt er det mye bedre at alle alltid bruker prevensjon, men vi lever ikke i en ideel verden og da synes jeg abortloven i Norge er et bra kompromiss. 

Anonymkode: 377f6...cbe

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle du sagt dette om et barn som var født? Drep det, det er bedre enn å vokse opp med en slik mor? Eller da barnet er ufødt, men mor er 6 mnd på vei? 5 mnd? 4? Når er det greit å ta livet av et barn? 

Dette med at kvinner må få bestemme over kropp syns jeg er et merkelig argument. På et visst tidspunkt er det ikke bare kvinnens kropp, men en kvinnekropp og en barnekropp

Anonymkode: 95560...feb

Og det er altså dette vi går etter i abortspørsmålet, og hvorfor abortgrensen er som den er. 

Så hvorfor du messer om 6-9 mnd forstår jeg ikke, når abortloven allerede tar høyde for ditt syn.. 

Anonymkode: 55503...a2e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, deedee_ skrev:

Det er en vesentlig forskjell på å drepe barna sine, og å ta abort. Tror du virkelig jeg mener at det er greit at mødre dreper ungene sine bare fordi jeg mener at kvinner skal få bestemme over en kropp? Å påtvinge noen en graviditet de ikke ønsker er uetisk. 

Hele denne debatten dreier seg i bunn og grunn om hva man anser som et liv. De fleste som er for selvbestemt abort mener at fosteret er en del av kvinnens kropp og at man dermed har rett til å bestemme over seg selv. De som er imot abort mener at fosteret er et eget liv som har verdi, og at det ikke er en del av morens kropp. 

Det nytter ikke å diskutere abort. Man må diskutere hvor grensen går for når det er et liv. Jeg mener det er et liv fra unnfangelsen, og jeg er dermed imot abort selv om jeg forstår at det gjennomføres i ekstreme tilfeller. Jeg mener ikke at barnet er en del av kvinnens kropp så hele det argumentet for meg faller i grus. 

Anonymkode: 9c523...df0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjertet begynner å slå når fosteret er 3-5 uker gammelt.

Anonymkode: b3ce0...89d

At et hjerte slår, betyr i det store og hele nada og niks. Hjertet er en muskel. 

Anonymkode: 55503...a2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Vera skrev:

Og jeg er helt enig med deg angående å øke grensen for abort. I mine øyne er det grotesk. DA snakker man om å ta livet av et barn. Et barn født i 24 svagerskapsuke er i mange tilfeller (de fleste tilfeller?) levedyktig. Da blir det svært uetisk i mine øyne å aktivt gå inn for å avslutte barnets liv. Man har mer enn nok med tid til å ta en beslutning før uke 12. 

Jeg har ikke sett de debattene du skisserer, men jeg vil tro det er mange her inne som ikke har hatt en god barndom og som snakker på bakgrunn av det? Samfunnets krav om at alt skal være på plass, og helst passe inn i den perfekte firkanten før man setter et liv til verden er noe som må jobbes med i samfunnet. For det er vi som har skapt disse forventningene og kravene. Men, så er det også slik at ingen overlever på luft og kjærlighet. Allikevel er det farlig å automatisk trekke paralleller til at man er ressurssvak om man ikke har 5 millioner på konto, en mann som elsker deg, stasjonsvogn i garasjen og siste skrik innen barnevogn - som jeg ser mange tenderer til å gjøre på dette forumet. Man kommer langt med kjærlighet til barnet, og stå på vilje for å gi barnet et godt liv. 

Desverre er det ikke alle som har forutsetninger for å kunne bli gode foreldre, og om de innser dette selv, hvem er da vi til å si «Jo, det blir du, så du SKAL bære frem dette barnet» Det barnet får ingen god start..

Virker som om vi er enige om det meste. Jeg ville ikke definert meg som abortmotstander, men føler litt på det i blant når det diskuteres. For meg virker det som om det blir ufarliggjort i for stor grad, at det blir presset på for mange (og da mener jeg presse, ikke bare nevnt som alternativ). Men dagens ordning er helt fin, og jeg dømmer ikke de som benytter seg av det alternativet - bare liker ikke alltid retorikken til en del som taler for abort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor det er en grense på 12 uker, da er barnet ikke et foster men et embryo, en celleklump. Selvfølgelig skal kvinner få bestemme over sin egen kropp, hvem andre skal bestemme over den. Du?

Anonymkode: df876...5aa

Et tre mnd gammelt foster, altså 12 uker, er ikke en celleklump. 

https://www.babyverden.no/gravid/uke-for-uke/

Anonymkode: 95560...feb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Snu litt på det og tenk på alle barn som opplever omsorgssvikt. Det er bedre å ta abort når man blir uønsket gravid, ettersom  fosteret ikke kan tenke selv, enn å få et barn som vokser opp med det syn at de ikke har en verdi. 

Det er faktisk bevist at barn som opplever at de er uønsket, selv om grunnbehovene som mat, klær etc  blir dekket, ofte blir suicidale voksne. For mange uønskede barn blir forøvrig heller ikke grunnbehovene tilstrekkelig dekket. 

Abortmotstandere tenker ikke konsekvenser eller langsiktighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gaea skrev:

Så du synes abort frem til uke 22 uten særskilt grunn er helt legitimt? I så fall er vi rett og slett på forskjellige planeter. 

Og du kan godt si at du ser det ofte, jeg ser det så godt som aldri. Jeg har blant annet vært modde og lest gjennom alle tråder i det underforumet daglig i en lengre periode, så jeg mener selv at jeg har ganske god oversikt over hvilke problemstillinger og regelbrudd som går igjen og ikke... Men det er vanskelig å "bevise" da. Kan se om jeg finner noen eksempler på det jeg har reagert på når jeg har bedre tid. 

Ja, jeg er for å fjerne nemndene og utvide loven om selvbestemt abort frem til uke 22. 

Vi ser vel etter forskjellige ting, da. Det er jo en velkjent problemstilling at man leter etter bekreftelse på det man selv mener, og ignorerer det motsatte. Jeg skal ikke være såpass arrogant at jeg påberoper meg objektivitet i abortspørsmålet! Men jeg har selv blitt kalt morder av abortmotstandere mange ganger, til tross for at jeg aldri har tatt abort.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dersom folk føler at de ikke vil eller ikke makter (fysisk eller psykisk) å få barn, så er det bra at det finnes en mulighet for abort. Nesten så jeg tenker at de burde vært flere aborter, egentlig, når jeg hører om folk som beholder ene og alene fordi det er «ta ansvar» 🙄

Anonymkode: e055e...50c

Paradoksalt nok tenker jeg for hver abortmotstander at det har vært tatt en abort for lite. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, theTitanic skrev:

Snu litt på det og tenk på alle barn som opplever omsorgssvikt. Det er bedre å ta abort når man blir uønsket gravid, ettersom  fosteret ikke kan tenke selv, enn å få et barn som vokser opp med det syn at de ikke har en verdi. 

Det er faktisk bevist at barn som opplever at de er uønsket, selv om grunnbehovene som mat, klær etc  blir dekket, ofte blir suicidale voksne. For mange uønskede barn blir forøvrig heller ikke grunnbehovene tilstrekkelig dekket. 

Abortmotstandere tenker ikke konsekvenser eller langsiktighet. 

Helt enig! 

Hva er vel et liv hvis det ikke er verdt å leve? Når nedturene er i hopetall og lysglimtene få?

Jeg er riv ruskende uenig i hvor verdifullt et "liv" er, enn det abortmotstandere er. Et foster som ikke er bevisst er ikke et liv liksom. Bedre å bli tatt bort på, enn å fødes til evig lidelse pga prinsipper... Bare fordi hjertet slår og man ser armer og ben, betyr ikke det noe liksom. En ting er ikke mer verdt bare fordi det ligner på et menneske.

Men jeg er helt enig i at man må sette en grense. 18 uker finnes flere steder. Det synes jeg virker fornuftig.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, venus24 skrev:

Ja, jeg er for å fjerne nemndene og utvide loven om selvbestemt abort frem til uke 22. 

Vi ser vel etter forskjellige ting, da. Det er jo en velkjent problemstilling at man leter etter bekreftelse på det man selv mener, og ignorerer det motsatte. Jeg skal ikke være såpass arrogant at jeg påberoper meg objektivitet i abortspørsmålet! Men jeg har selv blitt kalt morder av abortmotstandere mange ganger, til tross for at jeg aldri har tatt abort.....

Jeg har bekjente som har født kort tid etter 22 uker, så for meg er det helt vilt å ønske selvbestemt abort så lenge. Den ene babyen kan få livet avsluttet, og babyen som er et par uker lengre på vei vil legene jobbe intensivt for å redde. Om noen år klarer de kanskje å redde enda litt tidligere fødte fostre også. 

Jeg så egentlig ikke etter noe spesielt, hele debatten var mer fjern for meg da, og jeg var nok enda mer "pro-abort" da enn før. Skjedde vel en liten endring etter egen graviditet, ved å følge med på babyens utvikling, tidlige ultralyder også videre. Ikke så mye i ønsket om retten for det, mer hvordan det omtales og blir sett på av mange. Men det er klart at det ikke er noe jeg kan bevise, jeg husker bare sånn omtrent hvor mange personangrep o.l. som måtte ryddes av abortmotstanderne kontra abortforkjempere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver gang jeg ser eller hører en abortmotstanders meninger så synker hjertet mitt. Jeg blir rett og slett trist, og jeg håper de aldri blir mange nok i Norge til at min rett til å styre min egen kropp og reproduksjon blir borte. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, loveli skrev:

Paradoksalt nok tenker jeg for hver abortmotstander at det har vært tatt en abort for lite. 😛

Det der er i hvert fall en syk ting å si, herregud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge barnet er 100% friskt og moren er 100% frisk så fins det ingen grunn til å ta abort.

Anonymkode: b3ce0...89d

For deg er det nok ikke det, men for andre kvinner kan det være særdeles mange grunner. Det er jo derfor man tar abort. Det gjøres ikke for moro skyld. Og de kommer til å fortsette å ta abort om det så skulle bli ulovlig, så spørsmålet er om du bryr deg om kvinnners helse eller ikke. Igjen er det skummelt med dere som synes fosterets liv (som flr abortgrensen igjen ikke kan føle eller tenke eller noe som helst) er viktigere enn et levende menneskets liv. 

Anonymkode: 55522...9ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, utfra hva jeg ser her er diskusjonen egentlig "Når er det et liv"? 

Er dere abortmotstandere helt imot abort eller er det greit om grensen senkes med noen uker? Så iallfall hvor mange uker maks er det greit, mener dere? Eller er dere også imot kondom / "sæd til spille"? 

Anonymkode: d4c83...e4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene som går igjen er altså:

- Abort er ikke å ta liv, for et x-uker gammelt menneskefoster er ikke levende.

- Mors følelser trumfer alt og skal være det viktigste hensynet. Her dras gjerne kvinnerettigheter inn, uten tanke på at babyen i magen også kan være en jente.

- Det er barbarisk å innskrenke abortmulighetene fordi graviditeten kan være resultat av overfallsvoldtekt eller inscest!

- Det er bedre å aldri bli født, enn å ha en vond og vanskelig barndom.

- Det foretas et bagatellmessig lavt antall aborter i Norge./Kvinner kommer til å fortsette å ta abort uansett om loven endres eller ei.

- En abort gjør deg enkelt bare u-gravid. Det gjør deg ikke til mammaen til et dødt barn. Se første punkt.

Har jeg utelatt noe nå?

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom nylig over denne avisartikkelen, og den får virkelig blodet til å fryse i årene. Her er en ung kvinne som ønsket råderett over egen kropp. Hvorfor hun ikke tok abort tidligere vites ikke. Domstolen i Sveits har gitt henne svært mild dom, kanskje i sympati? Ett års fengsel for å ta livet av sin nyfødte sønn altså.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6653533/Mother-beat-baby-death-stuffed-inside-teddy-jailed-year-Switzerland.html

Anonymkode: bf711...438

På hvilken måte tenker du at en åpenbart sinnsforvirra dame i Sveits bør påvirke lovene i Norge?

2 timer siden, wintergirl skrev:

Det er uansett mange som tar altfor lett på det. Det er det som er saken. Hadde mange tatt seg mer sammen så hadde tallet til og med kunne gått ned. 

Tallene er på vei ned jfr. denne artikkelen. https://www.fhi.no/hn/statistikk/statistikk3/abort---fakta-med-statistikk/

Hva folk som tar abort tenker om abort vet du ingenting om.

1 time siden, wintergirl skrev:

Det er lov å sterilisere seg.

Bare hvis man er over 25 år og har 6 000 kr å bruke på det. Sterilisering er svindyrt for kvinner, og mange leger vil heller ikke henvise unge, barnløse kvinner til sterilisering, altså de respekterer ikke hennes ønske om ikke å få barn. Så det er ikke "bare å sterilisere seg".

1 time siden, Thyra skrev:

Avorttallene har vært stabile, samtidig som vi har fått bedre tilgang på gode prevensjonsmidler. 

Som du ser av artikkelen over, så er faktisk aborttallene fallende. Tilgangen på prevensjon har for øvrig vært god i Norge siden 1980-tallet. 

1 time siden, HarryDotter skrev:

Det vel noe sånt som 13-15.000 aborter hvert år i norge om jeg ikke tar feil? Er det så mange overfallsvoldtekter og uverdige foster hos den norske befolkningen? Eller kan vi bli fristet til å tro at litt for mange nordmenn tar abort bare det passer litt dårlig å bli gravid?

12 000 jfr. delte artikkel fra FHI. Hvor har jeg påstått at alle er grunnet voldtekt eller "uverdig" foster? At det passet dårlig å bli gravid var en veldig vanlig grunn for abort før det ble lovlig også, da de fleste var ugifte og ikke ønsket barn i en tid der det å være enslig mor både var svært vanskelig økonomisk/praktisk og dessuten skambelagt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er veldig bekymret for antall aborter i Norge vil jeg anbefale å engasjere seg i saker som vi vet gir færre aborttall, nemlig billigere (gjerne gratis) prevensjon, billigere (gjerne gratis) sterilisering, høyere barnetrygd og bedre støtteordninger for enslige mødre. Merkelig nok er ofte abortmotstandere motstandere av disse tiltakene. Det er som om de lever i en drømmeverden - la oss gjøre sikker sex vanskeligst mulig, la oss gjøre det å være enslig mor mest mulig skambelagt og økonomisk vanskelig OG satse på at det blir færrest mulig aborter. Forstå det den som kan.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...