Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Geirfuglen skrev:

Jeg tror at kvinner som er gjengangere der, er kvinner som ikke har det enkelt fra før av og som på generelt grunnlag ikke greier å ta vare på egen helse pga manglende kunnskap og ressurser. Ingen ressurssterke kvinner orker å gjennomgå abort etter abort, det er faktisk et ubehagelig inngrep. Synes det er temmelig hårreisende at en operasjonssykepleier ikke ser disse nyansene.

Du vet ikke hva hun ser du. Det kan for alt du vet være jenter som har hatt det ganske så bra i livet. Hvorfor skal skal det alltid legges fæle livshistorier til de som velger abort? Det hender de har det tøft, men det hender de har det meget bra også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, wintergirl skrev:

Du vet ikke hva hun ser du. Det kan for alt du vet være jenter som har hatt det ganske så bra i livet. Hvorfor skal skal det alltid legges fæle livshistorier til de som velger abort? Det hender de har det tøft, men det hender de har det meget bra også. 

Hva så om de har det bra? Kan hende de har det helt topp, men at et uønsked svangerskap vil ødelegge livskvaliteten betraktelig, og er ikke noe de har lyst til å gjennomføre. Hvorfor skal de måtte bli tvunget til å gjennomføre et svangerskap de ikke øsnker bare fordi de har det bra?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, wintergirl skrev:

Du vet ikke hva hun ser du. Det kan for alt du vet være jenter som har hatt det ganske så bra i livet. Hvorfor skal skal det alltid legges fæle livshistorier til de som velger abort? Det hender de har det tøft, men det hender de har det meget bra også. 

Akkurat som at du ikke vet hvorvidt kvinner "tar for lett" på abort. Du vet ingenting om livene deres, hvorfor de tar abort eller hva de føler rundt aborten/e.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, wintergirl skrev:

Du vet ikke hva hun ser du. Det kan for alt du vet være jenter som har hatt det ganske så bra i livet. Hvorfor skal skal det alltid legges fæle livshistorier til de som velger abort? Det hender de har det tøft, men det hender de har det meget bra også. 

Uansett hvor bra moren har det eller har hatt det i livet vil ikke endre på det faktum at et uønsket barn er et uønsket barn og det burde ingen barn behøve å oppleve å vokse opp som. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, deedee_ skrev:

Hvordan kan du vite om folk tar lett på det eller ikke? Og om de tar lett på det, så påvirker ikke det deg? You do you. Det er ingen god grunn for at en kvinne skal bli tvunget til å gjennomføre et svangerskap om hun ikke har lyst.

Jo, jeg syns det er sykt å ta så lett på det. Det er ufølsomt og kaldt samfunn som til og med snakker om å heve grensen enda lenger. Nå fjernes til og med den ene hvis det er en tvilling. Hvis de ikke ønsker barn så fins det noe de kan gjøre med den saken, istedet for å tvinge leger som i utgangspunktet ikke ønsker å utføre slike inngrep. Syns du det ikke er bedre å være sterilisere seg enn å ta den ene aborten etter den andre? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

Uansett hvor bra moren har det eller har hatt det i livet vil ikke endre på det faktum at et uønsket barn er et uønsket barn og det burde ingen barn behøve å oppleve å vokse opp som. 

Det er lov å sterilisere seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke ASL, men googlet deg fram til at tegnet jeg brukte i .gifen var feil. Du fortsetter dessuten å belære om at tegnet er feil brukt, siden det i følge deg brukes i sammenheng med tegnet for baby. Og nå skal du ha sympati fordi DU, i følge deg selv, er den eneste døve her. Ok.

Sukk...

For det første stod det kun "abortion" på bildet - noe som ikke stemmer. Jeg kan norsk tegnspråk, jeg googlet meg frem til tegnet som bekreftet at det ikke står kun "abortion", men i videoen sier de altså "baby abortion". Hvem sier "baby abortion" egentlig? Bortsett fra abortmotstandere eller religiøse i USA. Dette var altså bevisst for å fremheve ordet "baby". Normalt sier man kun "abort".

Og jeg har ikke bedt om sympati. Det var jo du som begynte å beskylde meg for å være en "hørende". Jeg tror heller ikke at jeg er den eneste døve her. Jeg mistenker at du også er døv eller ihvertfall en tegnspråkbruker selv ettersom du brukte ordet "hørende" ;)  

Anonymkode: d4c83...e4c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, venus24 skrev:

Akkurat som at du ikke vet hvorvidt kvinner "tar for lett" på abort. Du vet ingenting om livene deres, hvorfor de tar abort eller hva de føler rundt aborten/e.

Det vet ingenting om hva jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, wintergirl skrev:

Det vet ingenting om hva jeg vet.

Det gjennomføres tusenvis av aborter i Norge hvert år, og du prøver altså å påberope deg kunnskap om hvorfor hver enkelt av disse gjennomføres? Ok.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, wintergirl skrev:

Jo, jeg syns det er sykt å ta så lett på det. Det er ufølsomt og kaldt samfunn som til og med snakker om å heve grensen enda lenger. Nå fjernes til og med den ene hvis det er en tvilling. Hvis de ikke ønsker barn så fins det noe de kan gjøre med den saken, istedet for å tvinge leger som i utgangspunktet ikke ønsker å utføre slike inngrep. Syns du det ikke er bedre å være sterilisere seg enn å ta den ene aborten etter den andre? 

Jeg syns du har en ekstremt svart/hvitt og lite nyansert bilde av det. Det er mange som blir gravide mens de går på prevansjon, for eksempel. Det er mange som ønsker barn på et tidspunkt, men ikke om det skjer ved et uhell når det absolutt ikke passer. Blir for dumt å be kvinner sterilisere seg. Det er folk som tar lett på det, og det er folk som har masse følelser og tanker knyttet opp mot det. Det er helt ok å personlig mene at det ikke er noe å ta lett på, og da ville vel du ha valgt å beholde om du ble uønsket gravid. Det er helt greit. Det er også greit å kunne få lov å til å bestemme selv om man vil gjennomføre en abort eller ikke. Alle skal kunne få velge det som passer best for den enkelte personen i den situasjonen de er i der og da, uten å måtte få pekefingre fra utenforstående. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, wintergirl skrev:

Det er lov å sterilisere seg.

Det er da ikke sikkert at denne kvinnen som er gravid med et uønsket barn aldri ønsker barn senere i livet.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er også i økende grad blitt motstander av abort på generell basis, men ser selvsagt at det er grunner som overgår å gjennomføre et svangerskap. Dersom det for eksempel truer mors liv, mener jeg selvsagt ikke at man ikke skal kunne ta abort. Men det er ikke å komme forbi at med økt kunnskap om fosterets utvikling og forskning av smerte hos fosteret så kan jeg ikke lenger stå inne for at det er uproblematisk lengre. Det var debatten om tvillingabort som virkelig fikk meg til å innse hvor grotesk det er. 

Jeg er ikke ts. Men har diskutert dette med flere venner som også har reagert etter debatten om tvillingabort. 

Anonymkode: ebbfe...147

Visste du at de flerste som vokser opp og er voldelige mot andre, har liten empati for andre, er kriminelle osv er vokst opp i dårlige hjem?

Å få velskapte unger som vokser opp til å bli skikkelige folk krever mye av foreldrene. Det krever tid, kunnskap, interesse. Om man mangler det som foreldre, så er det god sjanse for at man får barn som blir voksne som ikke fungerer i samfunnet. Det går på bekstning av samfunnet og individene i det. Var det virkelig viktig at mor ikke tok abort, om sønnen henes ble en voldtektsmann som lever på uføretrygd? Hva var meningen med det? Hva hjalp det noen? Var det bra for mor? For sønnen? For resten af samfunnet? For deg?

Anonymkode: 8b1cc...9f1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, deedee_ skrev:

Alle skal kunne få velge det som passer best for den enkelte personen i den situasjonen de er i der og da, uten å måtte få pekefingre fra utenforstående. 

Det er dette som er kjernen. Fullstendig hedoni. Mødre, drep barna deres, fordi de er så ubehagelige.

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Million said:

Jeg liker navnet det har i Norge. SELVBESTEMT abort. Altså noe man bestemmer selv, helt uten innblanding fra folk.

Så greit, du kan være abortmotstander for din egen del, men du har faktisk ingenting med å begynne og blande deg inn i andre kvinners beslutninger på området. Faktisk ikke. Og heldigvis for det.

Jeg har aldri tatt abort.

Faktisk bør man ha rom for å arbeide mot selvbestemt abort. Jeg ser at en lovendring er høyst usannsynlig, for holdningen om at det handler om kvinnens rett til å bestemme over egen kropp, er svært inngrodd i befolkningen. I praksis vil også et forbud mot selvbestemt abort ha noen utfordringer - det er ingen som ønsker seg tilbake til bruk av strikkepinner.

Likevel, vi er en del som anser et foster som et lite menneske. I det øyeblikket unnfangelsen skjer, er alle de genetiske egenskapene bestemt. Finnes det et bedre tidspunkt i utviklingen å anse fosteret som et menneske? Og dersom et foster er et menneske, fortjener ikke disse at man kjemper for retten til liv, på den måten man ville gjort dersom det var spedbarn som ble drept? Eller skulle det da også være den enkelte families valg, som ingen kunne legge seg oppi?

Anonymkode: ee180...092

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Du snakker mot fakta, som er at antall aborter har vært stabilt helt siden det ble legalisert (og egentlig før det også, da man måtte gjennom en nemnd), tallet er ikke økende. Så at folk ser på abort som prevensjon (som jo er en åpenbar selvmotsigelse for øvrig) er rett og slett feil.

Hvis du er imot abort, ikke ta abort.

Avorttallene har vært stabile, samtidig som vi har fått bedre tilgang på gode prevensjonsmidler. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, venus24 skrev:

Det gjennomføres tusenvis av aborter i Norge hvert år, og du prøver altså å påberope deg kunnskap om hvorfor hver enkelt av disse gjennomføres? Ok.

Og du vet akkurat hva sykepleiere som tar i mot disse ser? Ok ar du mener hun ikke ser nyanser er din sak, men det kan hende hun ser langt mer enn det vi ser. Og det er ikke bare en sykepleier som har reagert, men flere, også leger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette som er kjernen. Fullstendig hedoni. Mødre, drep barna deres, fordi de er så ubehagelige.

Anonymkode: bf711...438

Det er en vesentlig forskjell på å drepe barna sine, og å ta abort. Tror du virkelig jeg mener at det er greit at mødre dreper ungene sine bare fordi jeg mener at kvinner skal få bestemme over en kropp? Å påtvinge noen en graviditet de ikke ønsker er uetisk. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, deedee_ skrev:

Jeg syns du har en ekstremt svart/hvitt og lite nyansert bilde av det. Det er mange som blir gravide mens de går på prevansjon, for eksempel. Det er mange som ønsker barn på et tidspunkt, men ikke om det skjer ved et uhell når det absolutt ikke passer. Blir for dumt å be kvinner sterilisere seg. Det er folk som tar lett på det, og det er folk som har masse følelser og tanker knyttet opp mot det. Det er helt ok å personlig mene at det ikke er noe å ta lett på, og da ville vel du ha valgt å beholde om du ble uønsket gravid. Det er helt greit. Det er også greit å kunne få lov å til å bestemme selv om man vil gjennomføre en abort eller ikke. Alle skal kunne få velge det som passer best for den enkelte personen i den situasjonen de er i der og da, uten å måtte få pekefingre fra utenforstående. 

Hvis de blir gravide på prevensjon flere ganger så bør de jo ta å sterilisere seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, asterix skrev:

Det er da ikke sikkert at denne kvinnen som er gravid med et uønsket barn aldri ønsker barn senere i livet.

Etter å ha tatt flere aborter? Hva med prevensjon hvis det er problemet? Kondom hvis pilla ikke funker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, wintergirl skrev:

Hvis de blir gravide på prevensjon flere ganger så bør de jo ta å sterilisere seg. 

Tenk om de ønsker barn senere? Tror forøvrig at det er ganske uvanlig at dette er noe som skjer "flere ganger". Sier ikke at det ikke skjer, men for folk flest så er det et engangstilfelle. Og uansett, det er ikke opp til deg å bestemme at folk skal sterilisere seg. Eller hvor mange ganger det er greit at noen tar abort, eller hvor mange ganger noen velger å ikke ta abort. Ingen av disse tingene angår deg!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...