Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det barnet dere ikke gidder ha, kan dere adoptere vekk. Hvorfor har du rett til å ta livet av det, bare fordi det kommer fra deg? Minner meg om boka "Min fars hus", der faren er overgriper og rasjonaliserer det med at "det er jo min unge".

Anonymkode: bf711...438

For det finnes jo ikke noe stigma rundt det å bære frem et barn, for så å gi det fra seg... I tillegg til at man som kvinne, selv om flere i Norge har glemt dette, faktisk utsetter seg for fare ved å gå gravid og føde barn. 

Så kom igjen, ikke prøv å lat som om dette er en enkel og grei løsning her.

Anonymkode: 5fab8...662

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Hæ?

Anonymkode: f204f...aef

Hjerneaktivitet er ikke et argument for at et foster ikke er et menneske, og derfor ikke har noen menneskerettigheter.

 

Det siste der var skrevet litt i affekt, men det virker altså som om flere føler de EIER denne såkalte celleklumpen sin. De vil ikke tenke tanken at det er en autonom liten menneskespire, som kanskje, bare kanskje, har rett til et liv.

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det argumentet der holder ikke vann. Hva med alzheimerspasienter? Funksjonshemmede? Folk som har blitt hjerneskadet i bilulykker? Skal det være iq-krav på menneskeverd? 

Anonymkode: bf711...438

Man kan faktisk avslutte all behandling hos hjernedøde mennesker. Du burde oppleve å se et menneske som har fått en så alvorlig hjerneskade at de ikke har en så minimal hjerneaktivitet at de ikke engang har smertereaksjon. Det er mennesker som bare ligger der med et hjerte som slår og pste-og hosterefleks. De kan ha åpne øyne, men de ser deg ikke. De er ikke der lengre.  Kroppen er bare igjen som et skall. 

Å ha demens er ikke å være hjernedød, heller ikke funksjonshemming som i grunnen også en person som har en ødelagt fot går inn under. 

Så nei, det er ikke et IQ-krav på menneskeverd, men en hjernedød person lever ikke, selv med et hjerte som slår. 

Og så kan man kanskje heller ikke sammenligne faktisk liv noe et levende menneske er med et foster som ikke kan tenke, føle eller noe som helst før tidligst uke 18. 

Noe mer du lurer på? Mitt råd er å slutte å legge så mye følelser i et bankende hjerte, for er hjerte er en muskel. 

Anonymkode: 55522...9ec

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan faktisk avslutte all behandling hos hjernedøde mennesker. Du burde oppleve å se et menneske som har fått en så alvorlig hjerneskade at de har en så minimal hjerneaktivitet at de ikke engang har smertereaksjon. Det er mennesker som bare ligger der med et hjerte som slår og pste-og hosterefleks. De kan ha åpne øyne, men de ser deg ikke. De er ikke der lengre.  Kroppen er bare igjen som et skall. 

Å ha demens er ikke å være hjernedød, heller ikke funksjonshemming som i grunnen også en person som har en ødelagt fot går inn under. 

Så nei, det er ikke et IQ-krav på menneskeverd, men en hjernedød person lever ikke, selv med et hjerte som slår. 

Og så kan man kanskje heller ikke sammenligne faktisk liv noe et levende menneske er med et foster som ikke kan tenke, føle eller noe som helst før tidligst uke 18. 

Noe mer du lurer på? Mitt råd er å slutte å legge så mye følelser i et bankende hjerte, for er hjerte er en muskel. 

Anonymkode: 55522...9ec

Rettet. Ble med en "ikke" for mye

Anonymkode: 55522...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et foster lever ikke før 12 svangerskapsuke. En hjernedød pasient lever heller ikke. Jøss. Bare å rulle ut Mengele-strekkbenken og latexhanskene og virkelig gå til pers her altså.

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så et foster lever ikke før 12 svangerskapsuke. En hjernedød pasient lever heller ikke. Jøss. Bare å rulle ut Mengele-strekkbenken og latexhanskene og virkelig gå til pers her altså.

Anonymkode: bf711...438

Enhver celle lever. I enhver celle har vi noe som kalles mitokondriet som sannsynligvis har levd utenfor cellene før dyr og mennesker ble til. Men det at det i aller høyeste grad er liv i en levende celle betyr ikke at man kan holde på å føle seg helt forferdelig om man klør seg på armen. Jeg forstår at sånne som deg har sterke følelser knyttet til et foster og fordi at det lever på samme måte som alle celler gjør så har du av en eller annen grunn tenkt at det betyr at man skal utsette kvinner som faktisk har tanker og følelser i motsetning til et foster før uke 18 for å benytte ulovlige abortmetoder som fører til at mange kvinner blir skadet og/eller dør. Du har mer sympati med et foster som ikke har en fungerende hjerne enn med et menneske som leve og ånder og føler og opplever ting på denne jorda. 

En hjernedød pasient er nettopp det- hjerneDØD. Hva vil du si du er med en død hjerne selv? Lever DU selv om kroppen din er i live med en død hjerne? Og eventuelt hvordan? 

Anonymkode: 55522...9ec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, HarryDotter skrev:

Det er da ikke gitt at et slikt barn vokser opp i et helvete?! Hvor har dere dette fra?

I det minste kan barnet vokse opp og få valget "å leve". Hvorfor er abortforkjemperne så plutselig pro barnet, når det er det dere i utgangspunktet vil kvitte dere med?

Jeg har vokst opp som uønsket, har du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, deedee_ skrev:

Jeg mener det er uetisk å avle opp dyr for å spise dem og bruke kroppene deres. Mener også det er uetisk å tvinge kvinner til å føde uønskede barn, det er både uetisk for moren og for barnet. Det er to forskjellige saker. Det er ikke opp til meg å bestemme hva en kvinne skal gjøre med kroppen sin, samme som at jeg ikke har rett til å bestemme at et dyr skal dø for mine smaksløker. Bare fordi jeg er for SELVBESTEMT abort, betyr ikke det at jeg nødvendigvis ville klart å gjennomføre det eller valgt det selv. Men JEG har ingenting med hva andre kvinner velger! Må da vitterlig gå an å ha to tanker i hodet på en gang. Det blir for dumt når du skal dra inn veganisme i en aborttråd, da disse sakene ikke henger sammen i det hele tatt. 

Med din logikk burde du jo vært vegnaer selv, du som er så imot å i dine ord "drepe foster" (som forøvrig er embryo, og forskere har enda ikke bevis på om embryo er "sentient") - men syns det er helt ok å betale for å drepe tusenvis av levende dyr. Du er HYKLER! (Mener ikke dette, men bruker bare den samme tomme logikken din mot deg i dette tilfellet. Så du skjønner at det er to forskjellige saker.)

Det du sier her er VELDIG SVAKE ARGUMENTER. Du er helt med på abort, mens du ikke vil at dyr skal dø. Jaja, vi tar ikke deg og dine så veldig alvorlig når det er sånn! 

Anonymkode: b9001...8f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
55 minutter siden, deedee_ skrev:

Finnes utrolig mange som blir gravide på prevansjon, temmelig spesielt å be folk om å slutte å ha sex. Det å ønske å ha sex er ikke det samme som å ville bli gravid. Om det passer dårlig, så passer det dårlig. Det er ikke noe du har noe med. Det dreier seg om liv, nettopp. Livet til en kvinne som blir uønsket gravid er et liv det og, hvorfor er det mindre viktig enn et EMBRYO?

Er det en slags dårlig samvittighet som melder seg? For de av oss som mener det er et voksende liv etter unnfangelse, så kan man ikke begynne å tro at i 11 uke og dag 6 plutselig går man fra å være en celleklump til å bli et verdig barn.

Da kjemper man for å redde BARN og ikke celleklumper. Om kvinnen går på piller og mannen bruker kondom så er vel sjansen for graviditet sånn ca.1 til 999999999999999999999? Allt annet er bare unnskyldninger! Det handler i bunn og grunn om å ta ansvar for det man gjør og å sikre seg godt og planlegging. Men for folk flest idag råder vel egoismen høyere enn hensynet til et ufødt barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
22 minutter siden, asterix skrev:

Jeg har vokst opp som uønsket, har du?

Hvordan står det til da? Er livet stort sett misserabelt hver dag, eller har du det bra? Kanskje en kjæreste som er glad i deg? Gode venner? Reiser og ferier?

Livet har mye å by på. Selv for uønskede barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HarryDotter skrev:

Hvordan står det til da? Er livet stort sett misserabelt hver dag, eller har du det bra? Kanskje en kjæreste som er glad i deg? Gode venner? Reiser og ferier?

Livet har mye å by på. Selv for uønskede barn.

Jeg ville mye heller sluppet å bli født.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gaea skrev:

Det der er i hvert fall en syk ting å si, herregud. 

Svart humor. Men ja, vi er vel alle syke på vær vår måte. 😛 For meg er det sykt å ikke ta en spøk for en spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonymus Notarius said:

Hvis du er imot abort, ikke ta abort.

Hvis du er imot abort i åttende måned, ikke ta abort i åttende måned. Folk må få bestemme over sin egen kropp, ikke sant?

Anonymkode: 449e7...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, asterix skrev:

Jeg ville mye heller sluppet å bli født.

Helt enig!

Mange som ikke skjønner at livet ikke føles verdt å leve og er uerstattelig for alle. "Livet" betyr lite for meg, det er mer negativt enn positivt. Da er det selvfølgelig slik at jeg heller vil at ufødte barn skal slippe å bli født, enn å bli født uønsket eller født inn i lidelse.

Anonymkode: 3b359...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier her er VELDIG SVAKE ARGUMENTER. Du er helt med på abort, mens du ikke vil at dyr skal dø. Jaja, vi tar ikke deg og dine så veldig alvorlig når det er sånn! 

Anonymkode: b9001...8f1

Bare fordi jeg ikke ønsker å bidra til dyremishandling, betyr det ikke at jeg automatisk mener at et liv starter ved unnfangelse. Jeg er ikke "helt med på abort", jeg er helt med på at det ikke angår meg hva andre kvinner velger å gjøre med kroppen sin. Er du veganer du da? Eller syns du det er helt greit å drepe dyr - men ikke embryo? Samme logikk, like dumt. Igjen, det er to helt forskjellige saker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad vi i Norge har den friheten til å velge selv. Jeg har selv måtte ta det tunge valget. Var i en håpløs situasjon hvor det å sette ett  barn til verden ville blitt helt feil. Med tanke på barnet jeg allerede har og det jeg ventet. Ja, det var min naivitet og uforsiktighet som satt meg i den situasjonen, jeg har kun meg selv og takke, men det er nå en gang sånn at vi er bare mennesker. Vi tar feil valg, vi tror at ting går greit, men så gjør det ikke det.

Når man står i det og innser konsekvensene er jeg glad man har to valg ut ifra de konsekvensene man står mellom. Begge to er like tøffe, og jeg vil vel nesten si det at å avbryte ett svangerskap er tøffere enn å fullføre det, psykisk. Noen ganger velger kvinnen som hun gjør av hensyn til det hun bærer i magen og de rundt seg. Jeg tok mitt valg av hensyn til barnet jeg allerede har og det barnet som evt skulle kommet. Det var ingen «enkel vei ut» det er tøft psykisk og jeg vet ikke hvor mye jeg har grått. Jeg er takknemlig for at vi i Norge har rett og fullt lov til å avbryte ett svangerskap frem til uke 12. Det har gitt meg frihet til å sette andre foran meg selv i dumme valg jeg selv har tatt. 

Anonymkode: 245ca...980

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, HarryDotter skrev:

Er det en slags dårlig samvittighet som melder seg? For de av oss som mener det er et voksende liv etter unnfangelse, så kan man ikke begynne å tro at i 11 uke og dag 6 plutselig går man fra å være en celleklump til å bli et verdig barn.

Da kjemper man for å redde BARN og ikke celleklumper. Om kvinnen går på piller og mannen bruker kondom så er vel sjansen for graviditet sånn ca.1 til 999999999999999999999? Allt annet er bare unnskyldninger! Det handler i bunn og grunn om å ta ansvar for det man gjør og å sikre seg godt og planlegging. Men for folk flest idag råder vel egoismen høyere enn hensynet til et ufødt barn?

Dårlig samvittighet for hva? For noen så vil en abort være "å ta ansvar" og å "planlegge". Virker mer som at prinsippet "abort er mord" råder høyere enn hensyn til en levende kvinne og hennes ønsker. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjerneaktivitet er ikke et argument for at et foster ikke er et menneske, og derfor ikke har noen menneskerettigheter.

 

Det siste der var skrevet litt i affekt, men det virker altså som om flere føler de EIER denne såkalte celleklumpen sin. De vil ikke tenke tanken at det er en autonom liten menneskespire, som kanskje, bare kanskje, har rett til et liv.

Anonymkode: bf711...438

Det er en celleklump i MIN kropp. Og bare en celleklump. Celleklumpen henger fast i meg og har ikke utviklet seg til selvstendig liv.

En grense er grei å ha, 18 uker høres fornuftig ut. Men før det kunne jeg ikke brydd meg mindre. Bedre at folk tar abort enn at det fødes stakkars barn som er dømt til å ha det kjipt.

Bedre å bli tatt abort på og komme til himmelen, enn å fødes og pines i 82 år før du dør.

Anonymkode: 3b359...00f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er så opptatt av det ufødte liv, så får man jobbe hardt for at de som egentlig ønsker barn, men tar abort på grunn av en vanskelig livssituasjon, får den hjelpen de trenger for å bære frem barnet. 

Så kan vi som ikke ønsker barn, blir gravide på grunn av voldtekt eller what ever, få ta abort i fred. 

Jobb for at livene som faktisk blir til, blir best mulig, så skal jeg respektere deres holdning om at alt liv er hellig. 

Anonymkode: 5fab8...662

Er det greit om man er psykiatrisk sykepleier på BUP? Jeg er ikke abortmotstander på så vis at jeg vil at det skal bli forbudt, konsekvensene blir for store. Jeg er helt for gratis prevensjon. Men jeg syns det synd hvordan vi ser på livet (etter min mening) i magen. 

Anonymkode: 95560...feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier her er VELDIG SVAKE ARGUMENTER. Du er helt med på abort, mens du ikke vil at dyr skal dø. Jaja, vi tar ikke deg og dine så veldig alvorlig når det er sånn! 

Anonymkode: b9001...8f1

Vel, spiser du dyr er du en morder da de er levende vesener. Kyllinger som står tett i tett mens de hakker på hverandre er grusomme greier. 

Hvorfor vil du bli tatt seriøst når du er respektløs ovenfor andre? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...