Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, Absol skrev:

Fordi grensen må gå et sted. Mellom uke 12 og 15 begynner sentralnervesystemet å utvikles.

Også argumenteres det for at grensen skal økes... 

Jeg skjønner fortsatt ikke celleklump-argumentet. Hvor lenge er det en celleklump da? Det høres så fryktelig kaldt og distansert ut. Anbefaler alle å se på bilder og lese om fosterets utvikling ved 11./12. uke - ikke for å bli abortmotstander, men for å vite hva det egentlig er man sier. Jeg ble veldig overrasket over hvor utviklet de faktisk er, da jeg begynte å lese om det under graviditeten. Det kan absolutt skje at jeg selv havner i en situasjon hvor jeg ønsker å ta abort en gang, men jeg synes ikke det er noe å ta lett på, virkelig ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde jo koste noen kroner for å få utført en abort. Fjerne tannstein koster penger men å fjerne et begynnende liv skal være gratis? Terskelen blir lavere når "ting er gratis"

Anonymkode: d5d68...09a

Da ender man jo opp med at det er de minst ressurssterke som får uønskede barn, det er ikke spesielt gunstig i et samfunnsperspektiv.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera skrev:

Spiser du egg? Fy faen, skjerp deg, du spiser hønas baby! Ser du? Ingen argumentasjon med rot i virkeligheten whatsoever. Kanskje derfor abortmotstandere sliter med å bli tatt seriøst? 

Oi, tror du virkelig at eggene vi spiser er befruktede altså?

Anonymkode: ba3b6...74b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså wow: du er i mot å drepe dyr, men dreper gladelig dine egne barn?

Anonymkode: e32c7...3ce

Altså wow! Går det ikke an å tenke to tanker samtidig?

Anonymkode: 90d8e...020

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, tror du virkelig at eggene vi spiser er befruktede altså?

Anonymkode: ba3b6...74b

Hvis du kjøper egg fra virkelig frittgående høner, altså de som lever et naturlig liv og går rundt ute så er de ofte det.

Anonymkode: 53972...502

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera skrev:

Spiser du egg? Fy faen, skjerp deg, du spiser hønas baby! Ser du? Ingen argumentasjon med rot i virkeligheten whatsoever. Kanskje derfor abortmotstandere sliter med å bli tatt seriøst? 

Og der sendte din kunnskapsløshet deg rett ut av denne diskusjonen. 

Gud fader så mye tøv man skal være nødt til å lese 🙄

Anonymkode: 6b4b5...3cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor det er en grense på 12 uker, da er barnet ikke et foster men et embryo, en celleklump. Selvfølgelig skal kvinner få bestemme over sin egen kropp, hvem andre skal bestemme over den. Du?

Anonymkode: df876...5aa

Det blir kalt et foster fra uke 9.

Fra uke 6/7 begynner hjertet å slå og fra uke 8 er alle organene utviklet. Så jeg vil påstå å si at det er mer enn en celleklump før uke 12!! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kjøper egg fra virkelig frittgående høner, altså de som lever et naturlig liv og går rundt ute så er de ofte det.

Anonymkode: 53972...502

Nei, det er de ikke, for da ville man ikke fått solgt eller kunne spist eggene. Et befruktet hønseegg har blod i seg.

Anonymkode: 6b4b5...3cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom nylig over denne avisartikkelen, og den får virkelig blodet til å fryse i årene. Her er en ung kvinne som ønsket råderett over egen kropp. Hvorfor hun ikke tok abort tidligere vites ikke. Domstolen i Sveits har gitt henne svært mild dom, kanskje i sympati? Ett års fengsel for å ta livet av sin nyfødte sønn altså.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6653533/Mother-beat-baby-death-stuffed-inside-teddy-jailed-year-Switzerland.html

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skyter deg selv i foten med det siste avsnittet ditt....alternativt at døra treffer deg midt i fleisen.

Hvis ingen har rett til å bestemme, eller mene noe om andres liv....vel, hvordan kan dette da være forenlig med å ta liv....som en abort faktisk er?

 

Anonymkode: 6b4b5...3cb

Kan dette «livet» leve uten at noen ruger det frem? Nix, ikke før det har vært i mors mage, minst 24 uker. 

Ikke alle VIL bære frem et barn, så enkelt, så vanskelig. Jeg har ingenting med hva andre vil og ikke vil gjøre med livet sitt og kroppen sin, det har ikke du heller. Det er så enkelt som at MOR (du vet, hun som har livMOR) bestemmer over sin egen kropp - som embryoet (ikke barnet) skal ligge i FØR det har gått 12 uker. Etter 12 uker blir embryoet regnet for et liv, og det må være tungtveiende grunner for å avslutte det. Det må faktisk gjennom en nemd for å avslutte det. FØR de 12 ukene, ingenting som er forenelig med liv. Norge har en streng abortpolitikk (heldigvis), som setter både mor og barn høyt. Men før 12 uker er det KUN mor som bestemmer over kroppen sin. 

Hva tenker du egentlig om at legene setter mors liv foran barnets liv? Det er ikke få mennesker som må avslutte et svangerskap pga fare for liv og helse. Hva tenker du om dette? Burde tatt livet av mor? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt imot abort selv. Synes ikke det er riktig at vi står til ansvar for hvem som skal leve og dø. Det sies, og det sies godt, at å være inni magen er det farligste stedet et menneske oppholder seg. Barnet har ingen rettigheter og står i sin livs største fare 

Anonymkode: 9c523...df0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og der sendte din kunnskapsløshet deg rett ut av denne diskusjonen. 

Gud fader så mye tøv man skal være nødt til å lese 🙄

Anonymkode: 6b4b5...3cb

Mhm, like høyt nivå som den jeg svarte. For de eneste argumentene dere kan komme med er at vi som er for selvbestemt abort egentlig mener at det er greit å ta livet av barn. DA er man kunnskapsløs da. Fortsett å leve på den rosa skyen 😘

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å utvide abortgrensen til uke 22. Fjern nemndene og la oss ta avgjørelser som handler om vår kropp, helse og fremtid selv. Et foster som ikke kan overleve utenfor mors liv er ikke et selvstendig individ, men en del av kvinnens kropp.

Abortmotstandere bør la være å ta abort og la oss andre være i fred. Det er umulig å forby abort, man kan bare forby TRYGGE aborter. Er dere klar over hvor mange kvinner som dør eller blir alvorlig skadet som resultat av utrygge aborter i land hvor abort er ulovlig?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dette henger du deg opp i. Vennligst ikke prøv å framstille døve som en hjelpesløs gruppe som ikke takler en god diskusjon. Er KG bare for de hørende?

Ja, det henger jeg opp i fordi jeg selv er døv. Jeg misliker at noen misbruker tegnspråk for å fremme sin sak. Det der var altså ikke et korrekt tegn for abort - ergo misbruk.

Anonymkode: d4c83...e4c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke fatte og begripe at abort er så normalisert og bagatellisert som det er. Var det virkelig dette formødrene våre kjempet for? Nå blir abort brukt nærmest som prevensjonsmiddel. Passer det ikke med barn akkurat nå? Fjern det. 

Jeg tilhører generasjonen som er oppvokst med at abort er lovlig og kurant, og at fosteret i 1. trimester uansett bare er en parasittisk klump med celler, som kvinnen har full råderett over. Jo eldre jeg blir (30 år nå), innser jeg for et sykt menneskesyn dette er. Hva mener du?

Ww18YmU.gif

Anonymkode: bf711...438

Sorry as, men det er bedre å ta abort hvis man ikke kan gi barnet det livet det fortjener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

 

Hvordan forklarer dere det uomtvistelige faktum at aborttallene er stabile og har vært stabile i 40 år? 

Det er uansett mange som tar altfor lett på det. Det er det som er saken. Hadde mange tatt seg mer sammen så hadde tallet til og med kunne gått ned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er de ikke, for da ville man ikke fått solgt eller kunne spist eggene. Et befruktet hønseegg har blod i seg.

Anonymkode: 6b4b5...3cb

Nei da, så lenge de er ferske og ikke har blitt ruget på er de helt som andre egg. Jeg har vokst opp på en gård med høner og haner spradende rundt og jeg har spist tusenvis av slike egg og de var helt som ubefruktede egg. Det er først når de er blitt ruget en stund og har begynt å utvikle seg at det blir noe som helst annet.

Anonymkode: 53972...502

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, wintergirl skrev:

Det er uansett mange som tar altfor lett på det. Det er det som er saken. Hadde mange tatt seg mer sammen så hadde tallet til og med kunne gått ned. 

Hvordan kan du vite om folk tar lett på det eller ikke? Og om de tar lett på det, så påvirker ikke det deg? You do you. Det er ingen god grunn for at en kvinne skal bli tvunget til å gjennomføre et svangerskap om hun ikke har lyst.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det henger jeg opp i fordi jeg selv er døv. Jeg misliker at noen misbruker tegnspråk for å fremme sin sak. Det der var altså ikke et korrekt tegn for abort - ergo misbruk.

Anonymkode: d4c83...e4c

Du kan ikke ASL, men googlet deg fram til at tegnet jeg brukte i .gifen var feil. Du fortsetter dessuten å belære om at tegnet er feil brukt, siden det i følge deg brukes i sammenheng med tegnet for baby. Og nå skal du ha sympati fordi DU, i følge deg selv, er den eneste døve her. Ok.

Anonymkode: bf711...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Gaea skrev:

Også argumenteres det for at grensen skal økes... 

Jeg skjønner fortsatt ikke celleklump-argumentet. Hvor lenge er det en celleklump da? Det høres så fryktelig kaldt og distansert ut. Anbefaler alle å se på bilder og lese om fosterets utvikling ved 11./12. uke - ikke for å bli abortmotstander, men for å vite hva det egentlig er man sier. Jeg ble veldig overrasket over hvor utviklet de faktisk er, da jeg begynte å lese om det under graviditeten. Det kan absolutt skje at jeg selv havner i en situasjon hvor jeg ønsker å ta abort en gang, men jeg synes ikke det er noe å ta lett på, virkelig ikke. 

De aller fleste syns det er en forferdelig vanskelig beslutning å ta abort. Man hører om de som bruker abort som et prevensjonsmiddel, men dette er fåtall! Som enkelte bruker som propaganda i disse trådene. Abortstatistikken har beveget seg svært lite siden regelen ble innført, det sier litt om hvor vanskelig beslutningen er? Jeg har også bært frem liv, og de livene er det mest dyrebare jeg har i livet mitt. Men, jeg passer meg for å sitte på en høy hest og belære andre om hvordan de skal leve livet sitt, og sette pekefingen på dem som velger anderledes enn meg - for plutselig er det jeg som er i den situasjonen. Eller noen jeg er glad i. Og da er jeg glad for at jeg lever i et land som verdsetter individet så høyt - at det har selvbestemmelse over egen kropp frem til 12 svangerskapsuke. For bare jeg vet hva som er best for MITT liv og min helse. Ingen som sitter på kg eller i en nemd. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...