Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, wintergirl skrev:

Hvis de blir gravide på prevensjon flere ganger så bør de jo ta å sterilisere seg. 

Det er mange som bør mye, men hvorfor skal barnet være den som får betale for at moren ikke gjør det i form av at barnet får en ødelagt barndom som uønsket.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye faktatøys i denne tråden. 

Antall aborter i Norge stiger ikke, så dagens voksne er ikke verre enn for 40-50 år siden. 

Et embryo blir et foster i uke 10, ikke 12. Vi har derfor selvbestemt abort for fostre i Norge. 

Vi er alle celleklumper. 

Og å bruke en bekjent som er sykepleier som et argument i en slik debatt? What? Hvor useriøst er ikke det? Kom med fakta basert på forskning, ikke løse anekdoter. Vi vet ingenting om hvor troverdig den sykepleieren er, eller hvor god/elendig hun er til å tolke andres livssituasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, wintergirl skrev:

Jobbet litt på et sykehus for et par år siden og der var det en operasjonssykepleier som jobbet i gynekologisk, som faktisk selv syns abort var grusomt. Som hun sa, det er flere kvinner som var gjengangere der, og de fikk til slutt en preken av legen. Dette var ikke kvinner som var blitt voldtatt,  ei heller dreide det seg om eventuelle sykdommer. De ville bare ikke ha "det" Så mange i dag tar lett på abort jo. Vi har så mange muligheter,  men alikevel. Og i noen land så er det også senaborter, hvor det faktisk er levedyktig utenfor livmoren. Det er helt forferdelig.  At noen klarer det å gjennomføre det er helt forkastelig. 

Selv om mange kvinner ikke tar lett på abort, så er det tydeligvis også mange som gjør det. Selvsagt sier de ikke det høyt, men når legene selv møter den samme dama for tredje gang, så er det noe galt med dama, eller mannen. Også spesielt at kvinner er de som pusher mest for å heve abortgrensen ytterligere.  En ting er de som har blitt voldtatt,  er alvorlige syke selv, har gener som overføres til barnet så det ikke får noe fullverdig liv, eller de finner ut at barnet er alvorlig sykt. 

Takk for at du klarte å ødelegge mitt gode syn på sykepleiere. Supert gjort.

Anonymkode: 90d8e...020

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, wintergirl skrev:

Etter å ha tatt flere aborter? Hva med prevensjon hvis det er problemet? Kondom hvis pilla ikke funker. 

Det er mange muligheter i en perfekt verden, men i den reelle verden sitter vi igjen med en kvinne som er gravid med et barn som er uønsket. Og dersom vi tar bort alternativet abort er det det uskyldige barnet som må betale i form av en ødelagt barndom fordi moren måtte sette det til verden mot sin vilje.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, wintergirl skrev:

Og du vet akkurat hva sykepleiere som tar i mot disse ser? Ok ar du mener hun ikke ser nyanser er din sak, men det kan hende hun ser langt mer enn det vi ser. Og det er ikke bare en sykepleier som har reagert, men flere, også leger. 

Verken sykepleiere eller leger kan se hva noen tenker eller føler. Tror du leger og sykepleiere er synske? De fleste mennesker forteller ikke om sine innerste følelser til fremmede, selv om de er ansatt på sykehus.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Vera skrev:

Kan dette «livet» leve uten at noen ruger det frem? Nix, ikke før det har vært i mors mage, minst 24 uker. 

Ikke alle VIL bære frem et barn, så enkelt, så vanskelig. Jeg har ingenting med hva andre vil og ikke vil gjøre med livet sitt og kroppen sin, det har ikke du heller. Det er så enkelt som at MOR (du vet, hun som har livMOR) bestemmer over sin egen kropp - som embryoet (ikke barnet) skal ligge i FØR det har gått 12 uker. Etter 12 uker blir embryoet regnet for et liv, og det må være tungtveiende grunner for å avslutte det. Det må faktisk gjennom en nemd for å avslutte det. FØR de 12 ukene, ingenting som er forenelig med liv. Norge har en streng abortpolitikk (heldigvis), som setter både mor og barn høyt. Men før 12 uker er det KUN mor som bestemmer over kroppen sin. 

Hva tenker du egentlig om at legene setter mors liv foran barnets liv? Det er ikke få mennesker som må avslutte et svangerskap pga fare for liv og helse. Hva tenker du om dette? Burde tatt livet av mor? 

Nei, jeg snakker om bekvemmelighets-aborter, og det gjør vi alle som er kritiske til disse abortene som foregår rundt om på norske sjukehus. Det er ingen som mener at abort ikke skal gjennomføres om kvinnen som bærer det frem vil dø, så legg vekk det kortet der....det har ingen ting i denne samtalen å gjøre.

Anonymkode: 6b4b5...3cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, asterix skrev:

Det er mange muligheter i en perfekt verden, men i den reelle verden sitter vi igjen med en kvinne som er gravid med et barn som er uønsket. Og dersom vi tar bort alternativet abort er det det uskyldige barnet som må betale i form av en ødelagt barndom fordi moren måtte sette det til verden mot sin vilje.

Så du mener du gjør barnet en tjeneste ved å drepe det?

Anonymkode: 6b4b5...3cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Vera skrev:

De aller fleste syns det er en forferdelig vanskelig beslutning å ta abort. Man hører om de som bruker abort som et prevensjonsmiddel, men dette er fåtall! Som enkelte bruker som propaganda i disse trådene. Abortstatistikken har beveget seg svært lite siden regelen ble innført, det sier litt om hvor vanskelig beslutningen er? Jeg har også bært frem liv, og de livene er det mest dyrebare jeg har i livet mitt. Men, jeg passer meg for å sitte på en høy hest og belære andre om hvordan de skal leve livet sitt, og sette pekefingen på dem som velger anderledes enn meg - for plutselig er det jeg som er i den situasjonen. Eller noen jeg er glad i. Og da er jeg glad for at jeg lever i et land som verdsetter individet så høyt - at det har selvbestemmelse over egen kropp frem til 12 svangerskapsuke. For bare jeg vet hva som er best for MITT liv og min helse. Ingen som sitter på kg eller i en nemd. 

 

Og jeg mener at det er en del som ikke ser på det som en så forferdelig vanskelig beslutning (i teorien i alle fall, mulig det blir noe annet om de står der selv), ref. det jeg skrev tidligere i tråden om hvordan en del trådstartere her inne f.eks. "mobbes" til å ta abort - til og med når TS ikke har nevnt det selv. Jeg har vært aktiv her inne i årevis, og sett det skremmende mange ganger. Hvis man ikke har mann, eid bolig og fast jobb er man nærmest en "egoistisk drittkjerring" om man våger å beholde barnet. Og det synes jeg faktisk er sykt, og mer utbredt enn abortmotstandernes misjonering (utrolig nok). 

Nå er ikke KG eller andre foraer hundre prosent representativt for virkeligheten, jeg vet det, men jeg tror man ser tendenser. 

Jeg ønsker ikke å innskrenke dagens rettigheter, men ser heller ikke mye godt i å øke grensen for selvbestemt abort heller. Synes også celleklump-argumentene og "det er ikke et liv enda!!!" - argumentene er ræva argumenter. Unge Venstre-lederen ville vel øke grensa til 24. svangerskapsuke mener jeg å huske, da kan man virkelig begynne å snakke om manglende respekt for liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste du at de flerste som vokser opp og er voldelige mot andre, har liten empati for andre, er kriminelle osv er vokst opp i dårlige hjem?

Å få velskapte unger som vokser opp til å bli skikkelige folk krever mye av foreldrene. Det krever tid, kunnskap, interesse. Om man mangler det som foreldre, så er det god sjanse for at man får barn som blir voksne som ikke fungerer i samfunnet. Det går på bekstning av samfunnet og individene i det. Var det virkelig viktig at mor ikke tok abort, om sønnen henes ble en voldtektsmann som lever på uføretrygd? Hva var meningen med det? Hva hjalp det noen? Var det bra for mor? For sønnen? For resten af samfunnet? For deg?

Anonymkode: 8b1cc...9f1

Da er ikke løsningen abort. Løsningen er å finne ut hvor det svikter hen når det kommer til foreldre som praktiserer omsorgssvikt. Jeg vet at det vil ta lang tid, kanskje aldri, før ukritisk abort er ulovlig(eller blitt kraftig restriksjon) . Men det hindrer ikke oss i mellomtiden å forebygge voldelig atferd. Jeg vokste opp med voldelige omsorgspersoner, jeg har slitt med traumer, rusmisbruk, selvskading etc.

Men jeg klarte å komme meg ut av det og lever et godt og lykkelig liv nå. Derfor mener jeg at alle andre også fortjener det, inkludert fostre som ikke engang har fått sjansen.

Løsningen er ikke abort. Hvorfor tar dere så enkelt på det?  

Skulle de abortert meg? Jeg beklager at jeg har kostet samfunnet veldig mye penger men fortjente jeg ikke engang sjansen?

Er løsningen virkelig abort?
 

Du kan ikke vite om sønnen vil bli voldtektsmann. Jeg vet om menn som ikke har levd under omsorgssvikt som ble voldtektsmann. Vet om folk som lever på uføretrygd fordi de ble mobbet i oppveksten, ikke pga foreldre. 

Anonymkode: b3ce0...89d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi fortsetter vil jeg gjerne legge ved denne artikkelen som snakker om historisk lave aborttall. Så hvor abortmotstanderne henter fakta fra, vet jeg rett og slett ikke. At vi er i ferd med å bli kyniske og egoistiske står i sterk kontrast til denne artikkelen.. 

https://www.fhi.no/hn/statistikk/statistikk3/abort---fakta-med-statistikk/

Anonymkode: 496a1...b1d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
3 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Du snakker mot fakta, som er at antall aborter har vært stabilt helt siden det ble legalisert (og egentlig før det også, da man måtte gjennom en nemnd), tallet er ikke økende. Så at folk ser på abort som prevensjon (som jo er en åpenbar selvmotsigelse for øvrig) er rett og slett feil.

Hvis du er imot abort, ikke ta abort.

Det vel noe sånt som 13-15.000 aborter hvert år i norge om jeg ikke tar feil? Er det så mange overfallsvoldtekter og uverdige foster hos den norske befolkningen? Eller kan vi bli fristet til å tro at litt for mange nordmenn tar abort bare det passer litt dårlig å bli gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Albbas skrev:

Mye faktatøys i denne tråden. 

Antall aborter i Norge stiger ikke, så dagens voksne er ikke verre enn for 40-50 år siden. 

Et embryo blir et foster i uke 10, ikke 12. Vi har derfor selvbestemt abort for fostre i Norge. 

Vi er alle celleklumper. 

Og å bruke en bekjent som er sykepleier som et argument i en slik debatt? What? Hvor useriøst er ikke det? Kom med fakta basert på forskning, ikke løse anekdoter. Vi vet ingenting om hvor troverdig den sykepleieren er, eller hvor god/elendig hun er til å tolke andres livssituasjon. 

Hjertet begynner å slå når fosteret er 3-5 uker gammelt.

Anonymkode: b3ce0...89d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg snakker om bekvemmelighets-aborter, og det gjør vi alle som er kritiske til disse abortene som foregår rundt om på norske sjukehus. Det er ingen som mener at abort ikke skal gjennomføres om kvinnen som bærer det frem vil dø, så legg vekk det kortet der....det har ingen ting i denne samtalen å gjøre.

Anonymkode: 6b4b5...3cb

Resultatet av å nekte kvinner det du kaller "bekvemmelighetesaborter" vil, uansett hvordan du snur og vender på det, bli at vi vil få uønskede barn som vil måtte betale for abortmotstandernes skinnhellighet i form av en ødelagt barndom, som så vil følge dem hele livet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener du gjør barnet en tjeneste ved å drepe det?

Anonymkode: 6b4b5...3cb

Ja

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før vi fortsetter vil jeg gjerne legge ved denne artikkelen som snakker om historisk lave aborttall. Så hvor abortmotstanderne henter fakta fra, vet jeg rett og slett ikke. At vi er i ferd med å bli kyniske og egoistiske står i sterk kontrast til denne artikkelen.. 

https://www.fhi.no/hn/statistikk/statistikk3/abort---fakta-med-statistikk/

Anonymkode: 496a1...b1d

Men det er jo fordi vi har blitt flinkere til å unngå uønskede svangerskap (heldigvis), det betyr jo ikke at få eller ingen ser på det som en (relativt) enkel greie. En fysisk påkjenning er det jo uansett, så jeg tror absolutt ikke det er vanlig å bruke det som prevensjon akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HarryDotter skrev:

Det vel noe sånt som 13-15.000 aborter hvert år i norge om jeg ikke tar feil? Er det så mange overfallsvoldtekter og uverdige foster hos den norske befolkningen? Eller kan vi bli fristet til å tro at litt for mange nordmenn tar abort bare det passer litt dårlig å bli gravid?

Du har ikke noe med hva årsaken til at noen velger abort er. At det passer dårlig kan være en helt legitim grunn, du vet ikke noe om situasjonen til vedkommende i det øyeblikket.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Gaea skrev:

Og jeg mener at det er en del som ikke ser på det som en så forferdelig vanskelig beslutning (i teorien i alle fall, mulig det blir noe annet om de står der selv), ref. det jeg skrev tidligere i tråden om hvordan en del trådstartere her inne f.eks. "mobbes" til å ta abort - til og med når TS ikke har nevnt det selv. Jeg har vært aktiv her inne i årevis, og sett det skremmende mange ganger. Hvis man ikke har mann, eid bolig og fast jobb er man nærmest en "egoistisk drittkjerring" om man våger å beholde barnet. Og det synes jeg faktisk er sykt, og mer utbredt enn abortmotstandernes misjonering (utrolig nok). 

Nå er ikke KG eller andre foraer hundre prosent representativt for virkeligheten, jeg vet det, men jeg tror man ser tendenser. 

Jeg ønsker ikke å innskrenke dagens rettigheter, men ser heller ikke mye godt i å øke grensen for selvbestemt abort heller. Synes også celleklump-argumentene og "det er ikke et liv enda!!!" - argumentene er ræva argumenter. Unge Venstre-lederen ville vel øke grensa til 24. svangerskapsuke mener jeg å huske, da kan man virkelig begynne å snakke om manglende respekt for liv. 

Jeg ser oftere tendenser til det motsatte - der kvinner som vurderer abort blir kalt de grusomste ting. Det er ikke måte på hva abortmotstandere synes er greit å kalle kvinner som allerede står i en vanskelig situasjon, men ordet "morder" går igjen ofte. Heldigvis er befolkningen forøvrig overveldende positive til abortloven og ønsker at den skal forbli som den er.
Hvorfor mener du argumentene om at et foster ikke enda er et liv er dårlige? Jeg mener fostre som ikke enda kan overleve utenfor kroppen til mor, altså fostre frem til ca uke 22, ikke kan sees på som selvstendige individer, da de er avhengig av en annens kropp for å kunne leve.

1 minutt siden, HarryDotter skrev:

Det vel noe sånt som 13-15.000 aborter hvert år i norge om jeg ikke tar feil? Er det så mange overfallsvoldtekter og uverdige foster hos den norske befolkningen? Eller kan vi bli fristet til å tro at litt for mange nordmenn tar abort bare det passer litt dårlig å bli gravid?

I 2017 ble det utført 12 733 aborter i Norge, og tallene er synkende.
Selvbestemt abort betyr at ingen har rett til å vite grunnen til at noen ønsker inngrepet. Det er irrelevant om man har blitt voldtatt eller om man synes det passer dårlig. Det eneste som betyr noe er at man ikke ønsker fosteret man bærer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gaea skrev:

Og jeg mener at det er en del som ikke ser på det som en så forferdelig vanskelig beslutning (i teorien i alle fall, mulig det blir noe annet om de står der selv), ref. det jeg skrev tidligere i tråden om hvordan en del trådstartere her inne f.eks. "mobbes" til å ta abort - til og med når TS ikke har nevnt det selv. Jeg har vært aktiv her inne i årevis, og sett det skremmende mange ganger. Hvis man ikke har mann, eid bolig og fast jobb er man nærmest en "egoistisk drittkjerring" om man våger å beholde barnet. Og det synes jeg faktisk er sykt, og mer utbredt enn abortmotstandernes misjonering (utrolig nok). 

Nå er ikke KG eller andre foraer hundre prosent representativt for virkeligheten, jeg vet det, men jeg tror man ser tendenser. 

Jeg ønsker ikke å innskrenke dagens rettigheter, men ser heller ikke mye godt i å øke grensen for selvbestemt abort heller. Synes også celleklump-argumentene og "det er ikke et liv enda!!!" - argumentene er ræva argumenter. Unge Venstre-lederen ville vel øke grensa til 24. svangerskapsuke mener jeg å huske, da kan man virkelig begynne å snakke om manglende respekt for liv. 

Og jeg er helt enig med deg angående å øke grensen for abort. I mine øyne er det grotesk. DA snakker man om å ta livet av et barn. Et barn født i 24 svagerskapsuke er i mange tilfeller (de fleste tilfeller?) levedyktig. Da blir det svært uetisk i mine øyne å aktivt gå inn for å avslutte barnets liv. Man har mer enn nok med tid til å ta en beslutning før uke 12. 

Jeg har ikke sett de debattene du skisserer, men jeg vil tro det er mange her inne som ikke har hatt en god barndom og som snakker på bakgrunn av det? Samfunnets krav om at alt skal være på plass, og helst passe inn i den perfekte firkanten før man setter et liv til verden er noe som må jobbes med i samfunnet. For det er vi som har skapt disse forventningene og kravene. Men, så er det også slik at ingen overlever på luft og kjærlighet. Allikevel er det farlig å automatisk trekke paralleller til at man er ressurssvak om man ikke har 5 millioner på konto, en mann som elsker deg, stasjonsvogn i garasjen og siste skrik innen barnevogn - som jeg ser mange tenderer til å gjøre på dette forumet. Man kommer langt med kjærlighet til barnet, og stå på vilje for å gi barnet et godt liv. 

Desverre er det ikke alle som har forutsetninger for å kunne bli gode foreldre, og om de innser dette selv, hvem er da vi til å si «Jo, det blir du, så du SKAL bære frem dette barnet» Det barnet får ingen god start..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen, utenom den/de det gjelder som har noe med dette å gjøre. Det er et sensitivt tema for mange, og for de det ikke angår direkte er det direkte uempatisk og uforskammet at dere skal pøse ut deres meninger fordi dere vil at meningen deres skal bli hørt, på bekostning av hvordan det påvirker andre. Pass deres egne saker. 

Anonymkode: 81781...7a6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, venus24 skrev:

Jeg ser oftere tendenser til det motsatte - der kvinner som vurderer abort blir kalt de grusomste ting. Det er ikke måte på hva abortmotstandere synes er greit å kalle kvinner som allerede står i en vanskelig situasjon, men ordet "morder" går igjen ofte. Heldigvis er befolkningen forøvrig overveldende positive til abortloven og ønsker at den skal forbli som den er.
Hvorfor mener du argumentene om at et foster ikke enda er et liv er dårlige? Jeg mener fostre som ikke enda kan overleve utenfor kroppen til mor, altså fostre frem til ca uke 22, ikke kan sees på som selvstendige individer, da de er avhengig av en annens kropp for å kunne leve.

Så du synes abort frem til uke 22 uten særskilt grunn er helt legitimt? I så fall er vi rett og slett på forskjellige planeter. 

Og du kan godt si at du ser det ofte, jeg ser det så godt som aldri. Jeg har blant annet vært modde og lest gjennom alle tråder i det underforumet daglig i en lengre periode, så jeg mener selv at jeg har ganske god oversikt over hvilke problemstillinger og regelbrudd som går igjen og ikke... Men det er vanskelig å "bevise" da. Kan se om jeg finner noen eksempler på det jeg har reagert på når jeg har bedre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...