Gå til innhold

Jeg har blitt abortmotstander


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Viktualia skrev:

Dette.

Provoserte aborter har alltid skjedd og kommer til å fortsette å skje. Det egentlige spørsmålet er om vi ønsker at det skjer på helsefarlige måter eller helt trygt? Eller om det er bare de som har råd til å reise til utlandet og få det gjennomført der som skal få trygge aborter, og andre skal måtte utsette seg for potensielt farlige aborter uten helsefaglig oppfølging?

Jeg er sjeleglad for at jeg bor i et land som har valgt trygge selvbestemte aborter i svangerskapets første 12 uker. 

Noen vil ha det til å høres ut som alle oldemødrene våre måtte ta abort med strikkepinner hele tiden. Abort har aldri vært "vanlig". Da hadde jo ingen av oss vært her. Det har nok alltid i menneskehetens historie vært gravide som har ønsket barnet ugjort, eller forsøkt å avslutte svangerskapet av ymse grunner. Forskjellen til i dag er at det er en masseindustri, totalt normalisert. Like dagligdags som å pusse tenner.

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge barnet er 100% friskt og moren er 100% frisk så fins det ingen grunn til å ta abort.

Anonymkode: b3ce0...89d

Man kan aldri vite om fosteret er 100 % friskt, i alle fall ikke så tidlig i svangerskapet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Jeg tenker ikke at det er det når det ikke har bevissthet eller er levedyktig. Det er jo nettopp det bevisste som skiller oss fra laverestående organismer. I utgangspunktet er jo en fisk mye mer bevisst enn et foster i 12.uke, og mange dreper jo fisk. Man blir også regnet som død når man er hjernedød.

Og dette kommer fra meg som sårt ønsker meg barn, og egentlig blir ganske fortvilet når jeg ser hvor «lett» det er for alle andre. 

Barnet har ikke bedt om å bli unnfanget. For så at foreldrene aborterer det fordi de selv gjorde en feil, var uforsiktige etc.

Folk i koma kan våkne igjen. Barnet har ikke rukket å få oppleve livet enda engang, før man bestemmer at det skal dø.

 

 

4 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Men det blir jo helt umulig å forholde seg til denne typen tankeeksperiment. Hvor går da grensen? Er det på vei til å bli et barn bare fordi det er befruktet? Hva med sædceller og eggceller? Skal man la dem gå til spille? De kan jo bli til et barn. Så da bør man ikke bruke spiral heller, slik som f.eks katolikker ønsker at man unngår? Det blir noe helt religiøst over dette for meg.

Svaret er ja. Barnet er et barn ved unnfangelsen. Sædceller slippes ut under onani og sæd og eggceller er harmløse så lenge de er separert fra hverandre. Ja, de kan bli et barn når de sammen utgjør et befruktet egg, ved unnfangelsen. Jeg er katolikk og jeg bruker spiral, jeg har en bror som også er homofil. Kall meg hyklersk men det er noe grotesk og helt moralsk feil å drepe et friskt barn bare fordi man som voksen har vært uforsiktig. Barnet hadde ikke noe valg.

Anonymkode: b3ce0...89d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen vil ha det til å høres ut som alle oldemødrene våre måtte ta abort med strikkepinner hele tiden. Abort har aldri vært "vanlig". Da hadde jo ingen av oss vært her. Det har nok alltid i menneskehetens historie vært gravide som har ønsket barnet ugjort, eller forsøkt å avslutte svangerskapet av ymse grunner. Forskjellen til i dag er at det er en masseindustri, totalt normalisert. Like dagligdags som å pusse tenner.

Anonymkode: bf711...438

Aborter har alltid blitt utført, jo. Selvsagt ikke i like stor grad som i dag, men det handler ikke om høyere moral hos våre oldemødre, men rett og slett at det var dritfarlig og kunne dessuten også være veldig dyrt, de "kloke" konene visste å ta blodpris for sine tvilsomme tjenester. Løsningen for mange var da å adoptere bort barnet, plassere det på barnehjem eller overlate det til foreldrene sine, evt. eldre søsken. Lengre tilbake i tid forekom det også at man satte dem ut for å dø, spesielt i tilfeller der barnet var handikappet.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har ikke bedt om å bli unnfanget. For så at foreldrene aborterer det fordi de selv gjorde en feil, var uforsiktige etc.

Folk i koma kan våkne igjen. Barnet har ikke rukket å få oppleve livet enda engang, før man bestemmer at det skal dø.

 

 

Svaret er ja. Barnet er et barn ved unnfangelsen. Sædceller slippes ut under onani og sæd og eggceller er harmløse så lenge de er separert fra hverandre. Ja, de kan bli et barn når de sammen utgjør et befruktet egg, ved unnfangelsen. Jeg er katolikk og jeg bruker spiral, jeg har en bror som også er homofil. Kall meg hyklersk men det er noe grotesk og helt moralsk feil å drepe et friskt barn bare fordi man som voksen har vært uforsiktig. Barnet hadde ikke noe valg.

Anonymkode: b3ce0...89d

Det er vitenskapelig ikke et barn ved unnfangelse, det er en celleklump. Den har ikke bevissthet. Den kan fremdeles dele seg og bli tvillinger/tvillinger osv. Med mindre du mener at tvillinger deler samme bevissthet, så faller dette argumentet gjennom. Det blir ikke et "barn" før det blir født. 

Anonymkode: df876...5aa

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion gir oss bare noen retningslinjer for etikk og moral. Jeg er ikke-religiøs og abortmotstander. Om man har et religiøst standpunkt eller ikke delegitimerer ikke ens syn på abort som noe kritikkverdig.

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

9 minutter siden, asterix skrev:

Jeg blir en stadig mer innbitt forkjemper for selvbestemt abort jo eldre jeg blir. Jeg har alltid vært for selvbestemt abort, men jo mer jeg ser av elendigheten som mennesker og spesielt barn i verden opplever, jo klarere blir det for meg at ingen barn skulle behøve å bli satt til verden som uønsket.

Hvor er forresten alle abortmotstanderne når det kommer til å faktisk gjøre en reell innsats for å hjelpe barn som har det vondt? Og da mener jeg ikke å skrive et innlegg om det på FB og andre sosiale medier.

Vi studerer helse og sosialfag på høgskolen og engasjerer oss i mellomtiden i frivillige organisasjoner for å hjelpe mennesker mot et bedre levekår.  Og nå må jeg studere videre og ikke henge på KG hvis innsatsen skal bli reell. 

Anonymkode: b3ce0...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera skrev:

 

Hva er det som gjør at DU tenker at du står i posisjon til å bestemme over andres liv? 

Du skyter deg selv i foten med det siste avsnittet ditt....alternativt at døra treffer deg midt i fleisen.

Hvis ingen har rett til å bestemme, eller mene noe om andres liv....vel, hvordan kan dette da være forenlig med å ta liv....som en abort faktisk er?

 

Anonymkode: 6b4b5...3cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skyter deg selv i foten med det siste avsnittet ditt....alternativt at døra treffer deg midt i fleisen.

Hvis ingen har rett til å bestemme, eller mene noe om andres liv....vel, hvordan kan dette da være forenlig med å ta liv....som en abort faktisk er?

 

Anonymkode: 6b4b5...3cb

DET ER IKKE ET LIV ENDA!

Anonymkode: df876...5aa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ww18YmU.gif

Anonymkode: bf711...438

Hvorfor vise dette? Jeg kan ikke ASL (American Sign Language), men på norsk tegnspråk er det et annet tegn for abort. I Norge aborterer vi ikke en baby, men en celleklump. 

Anonymkode: d4c83...e4c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

DET ER IKKE ET LIV ENDA!

Anonymkode: df876...5aa

Tror du ja.. Ikke tro på alt du blir fortalt 😉

Anonymkode: cf9d2...2d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vise dette? Jeg kan ikke ASL (American Sign Language), men på norsk tegnspråk er det et annet tegn for abort. I Norge aborterer vi ikke en baby, men en celleklump. 

Anonymkode: d4c83...e4c

Hva tror du selv? Fordi det er helt rystende å se det forklart slik. Så enkelt. Så tydelig. Eller lar du deg ikke affisere?

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ja.. Ikke tro på alt du blir fortalt 😉

Anonymkode: cf9d2...2d9

Det er et embryo, som nevnt over kan det fortsatt forandre seg og dele seg til tvillinger/flerlinger, mener du da at tvillinger deler samme liv/bevissthet? Det er en celleklump uten bevissthet. Hvorfor er det viktigere å ta vare på en bevisstløs celleklump sitt vel og ve, enn en levende bevisst kvinne sin velvære og følelser?

Anonymkode: df876...5aa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er et embryo, som nevnt over kan det fortsatt forandre seg og dele seg til tvillinger/flerlinger, mener du da at tvillinger deler samme liv/bevissthet? Det er en celleklump uten bevissthet. Hvorfor er det viktigere å ta vare på en bevisstløs celleklump sitt vel og ve, enn en levende bevisst kvinne sin velvære og følelser?

Anonymkode: df876...5aa

Jeg skjønner ikke logikken din. Siden tvillinger ikke deler bevissthet, så er ikke et menneskeembryo menneskelig? Hva er det da? Er den føflekk som vokser inne i livmora, denne celleklumpen du snakker om?

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et embryo, som nevnt over kan det fortsatt forandre seg og dele seg til tvillinger/flerlinger, mener du da at tvillinger deler samme liv/bevissthet? Det er en celleklump uten bevissthet. Hvorfor er det viktigere å ta vare på en bevisstløs celleklump sitt vel og ve, enn en levende bevisst kvinne sin velvære og følelser?

Anonymkode: df876...5aa

Og skulle man ta denne "levende bevisste" kvinnen sine velvære og følelser til grunn, så burde ingen kvinne noensinne gå gravid eller føde.

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DET ER IKKE ET LIV ENDA!

Anonymkode: df876...5aa

For en ufattelig hjerteskjærende og grusom snarvei ut av problemstillingen.

Livet er i høyeste grad begynt selv om det er i en tidlig fase.

Anonymkode: 6b4b5...3cb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi studerer helse og sosialfag på høgskolen og engasjerer oss i mellomtiden i frivillige organisasjoner for å hjelpe mennesker mot et bedre levekår.  Og nå må jeg studere videre og ikke henge på KG hvis innsatsen skal bli reell. 

Anonymkode: b3ce0...89d

Dette gjør veldig mange forkjempere for selvbestemt abort også. Et uønsket barn trenger uendelig mye hjelp og støtte for å få et godt liv og dessverre er en sideeffekt av abortmotstanden også at uønskede barn ikke får hjelp fordi foreldrene ikke ber om hjelp, men lar frustrasjonen sin gå ut over barnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo koste noen kroner for å få utført en abort. Fjerne tannstein koster penger men å fjerne et begynnende liv skal være gratis? Terskelen blir lavere når "ting er gratis"

Anonymkode: d5d68...09a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du selv? Fordi det er helt rystende å se det forklart slik. Så enkelt. Så tydelig. Eller lar du deg ikke affisere?

Anonymkode: bf711...438

Ja, jeg googlet det amerikanske tegnet:
https://www.handspeak.com/word/search/index.php?id=4374

Det ser ut som bildet ditt la til "baby" i begynnelsen bare for å gjøre det verre. Altså, "fake news". Vennligst ikke bland døve / tegnspråk i din kamp.

Anonymkode: d4c83...e4c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg googlet det amerikanske tegnet:
https://www.handspeak.com/word/search/index.php?id=4374

Det ser ut som bildet ditt la til "baby" i begynnelsen bare for å gjøre det verre. Altså, "fake news". Vennligst ikke bland døve / tegnspråk i din kamp.

Anonymkode: d4c83...e4c

Så dette henger du deg opp i. Vennligst ikke prøv å framstille døve som en hjelpesløs gruppe som ikke takler en god diskusjon. Er KG bare for de hørende?

Anonymkode: bf711...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...