Sandberg Skrevet 5. september 2019 #8081 Skrevet 5. september 2019 14 minutter siden, Lana01 skrev: Hun har et poeng, mange som utaler seg på nett, også her i tråden mangler nettvett. Barnevakten ser også på dette som et problem, hvordan vi som voksene er rollemodeller for våre barn. Når jeg ser hvordan en del voksne opptrer på internett, for eksempel når de kommenterer blogger, som gjerne er lest av mange ungdommer, da tenker jeg at mange av disse voksne er elendige rollemodeller, sier høyskolelektor og foredragsholder, Ingrid Grimsmo Jørgensen. https://www.barnevakten.no/voksne-ma-skjerpe-seg-pa-nett/?fbclid=IwAR21DnxNBnPPlwptfLFL0QRZ9zcbTMRcvatrUd25vyXpbci9MpRuWk5tCyM Det er så sant! Det må være utrolig skuffende og leit å se mamma/pappa oppføre seg slik på nett. 6
Halle-Palle Skrevet 5. september 2019 #8082 Skrevet 5. september 2019 4 minutter siden, Sandberg skrev: Det er så sant! Det må være utrolig skuffende og leit å se mamma/pappa oppføre seg slik på nett. Men barna ser da ikke det? De fleste skriver jo med nick? Ikke alle er like tøffe som mr cbe som kaller folk for psyko bitch under fullt navn ( selv om han nok angret seg litt siden han slettet den etterhvert) Ellers ser jeg lite hets og utskjelling her inne, i hvert fall. Kritikk er ikke hets. 22
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 5. september 2019 #8083 Skrevet 5. september 2019 (endret) 32 minutter siden, Lana01 skrev: Hun har et poeng, mange som utaler seg på nett, også her i tråden mangler nettvett. Barnevakten ser også på dette som et problem, hvordan vi som voksene er rollemodeller for våre barn. Når jeg ser hvordan en del voksne opptrer på internett, for eksempel når de kommenterer blogger, som gjerne er lest av mange ungdommer, da tenker jeg at mange av disse voksne er elendige rollemodeller, sier høyskolelektor og foredragsholder, Ingrid Grimsmo Jørgensen. https://www.barnevakten.no/voksne-ma-skjerpe-seg-pa-nett/?fbclid=IwAR21DnxNBnPPlwptfLFL0QRZ9zcbTMRcvatrUd25vyXpbci9MpRuWk5tCyM 16 minutter siden, Sandberg skrev: Det er så sant! Det må være utrolig skuffende og leit å se mamma/pappa oppføre seg slik på nett. Jeg er så enig! Det må være forferdelig å oppdage at barndommen din ligger på nett, fordi mamma og pappa har valgt dette for deg med bakgrunn i å tjene penger. Det må være de største nettrollene noensinne som også tjener penger på det! At man snakker om nettvett når man selv ikke innehar det er helt på trynet. Og ungdommene vet at det er mange ignorante bloggere og lesere der ute. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/bilder-av-barn/ Endret 5. september 2019 av lillesnøfnugg
Gjest CecilieX Skrevet 5. september 2019 #8084 Skrevet 5. september 2019 44 minutter siden, Sandberg skrev: Har ikke dette blitt omsnakket tidligere? På hvilken måte er dette saklig kritikk? Jeg vil definitivt kalle det saklig kritikk, når bloggeren blir avslørt i å fremstille noe på en måte, og så viser det seg at det er en sannhet med visse modifikasjoner. Burde ikke bloggeren etterstrebe etterrettelighet?
Levina Skrevet 5. september 2019 #8085 Skrevet 5. september 2019 1 time siden, pøbelsara skrev: Under bildene av henne og barna i solnedgang på IG er det en som spør om det er greit å dele private øyeblikk med hele verden. Det er vårt valg, svarer hun. Ja - det er det - men det var ikke spørsmålet - spørsmålet var om det var greit. Det er for øvrig en gjeng som denger løs på den som spør, og mener hun bare er ute etter å lage kvalm. https://www.instagram.com/p/B1_EDAaIJKT/ (Lenke til IG-bildet hvor barna er med. Hvis du ikke ønsker å gi klikk, så ikke klikk på den linken. Jeg la den inn fordi det er dokumentasjonskrav her - ikke for å få folk til å klikke seg inn.) Jeg vet veldig godt at foreldrene kan velge å ikke beskytte ungenes rett til privatliv. Jeg skulle virkelig ønske at hun hadde et godt argument for hvorfor eksponering går foran retten til privatliv. Hun har jo svart på spørsmålet indirekte ved å si at det er hennes valg. Hvis hun ikke synes det hadde vært greit, så hadde hun nok ikke lagt det ut. Selv om dere tror dere kan styre hva hun skal gjøre og ikke er enig hva hun gjør, så ender det opp med at det er hennes og mannens valg. Forstår ikke at det kan være så vanskelig, og så kan de som har egne barn, ta de valgene de ønsker for de. Går hun eller andre over en grense hva man kan gjøre, så har man instanser som kan tak i det. Det går på repeat her inne,, men. det er bare å innse at hun ikke ønsker å skjule at de har barn. Jeg kan ikke se at noe at det hun legger ut går utover noens privatliv, men nå er ikke jeg fanatisk heller. 4
Rev. Revenge Skrevet 5. september 2019 #8086 Skrevet 5. september 2019 (endret) 1 time siden, pøbelsara skrev: Under bildene av henne og barna i solnedgang på IG er det en som spør om det er greit å dele private øyeblikk med hele verden. Det er vårt valg, svarer hun. Ja - det er det - men det var ikke spørsmålet - spørsmålet var om det var greit. Det er for øvrig en gjeng som denger løs på den som spør, og mener hun bare er ute etter å lage kvalm. https://www.instagram.com/p/B1_EDAaIJKT/ (Lenke til IG-bildet hvor barna er med. Hvis du ikke ønsker å gi klikk, så ikke klikk på den linken. Jeg la den inn fordi det er dokumentasjonskrav her - ikke for å få folk til å klikke seg inn.) Jeg vet veldig godt at foreldrene kan velge å ikke beskytte ungenes rett til privatliv. Jeg skulle virkelig ønske at hun hadde et godt argument for hvorfor eksponering går foran retten til privatliv. Interessant, det uthevede. Det gjentar seg gang på gang. Det er jo modus operandi og en villet konsekvens fra bloggeiere generelt. De vil "vinne" argumentene, blokkerer kritikere og støttekritikerne (de som gir likes) og lar den søte kosemosegjengen slå ned på de som våger å stille spørsmål. Så står en enkelt kritiker tilsynelatende alene med kritikken fordi "du er dum og ingen liker deg, gå i skogen og dø." Kort sagt omvendt nettmobbing mot kritikere og støttekritikere som er fratatt muligheten til å komme med tilsvar. Akkurat som i skolegården, dette. Endret 5. september 2019 av Revenge o'Cavatina 31
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 5. september 2019 #8087 Skrevet 5. september 2019 (endret) 20 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev: Interessant, det uthevede. Det gjentar seg gang på gang. Det er jo modus operandi og en villet konsekvens fra bloggeiere generelt. De vil "vinne" debatten, blokkerer kritikere og støttekritikerne (de som gir likes) og lar den søte kosemosegjengen slå ned på de som våger å stille spørsmål. Så står en enkelt kritiker tilsynelatende alene med kritikken fordi "du er dum og ingen liker deg, gå i skogen og dø." Kort sagt omvendt nettmobbing mot kritikere og støttekritikere som er fratatt muligheten til å komme med tilsvar. Akkurat som i skolegården, dette. Nettopp! Noen av de i kommentarfeltet til CBE bør lese https://www.barnevakten.no/voksne-ma-skjerpe-seg-pa-nett/?fbclid=IwAR21DnxNBnPPlwptfLFL0QRZ9zcbTMRcvatrUd25vyXpbci9MpRuWk5tCyM Og bloggeier selv står å applauderer disse med «takk søte du» ❤️ når folk driver å hetser en person. Jeg er opptatt av å diskutere nettvett og hets, men ikke med folk som er så til de grader dobbeltmoralske. Jeg husker fortsatt «borrelås» kommentaren på kremmerhuset sin IG til noen som påpekte at bloggeier eksponerte barna sine. Så netthets er greit så lenge det er bloggeier og sine lesere som står for den? Men det er visst ikke hets, det er bare bloggeier og leserne som forsvarer denne 🙄 nettvett reglene gjelder tydeligvis ikke alle. Endret 5. september 2019 av lillesnøfnugg
Gjest CecilieX Skrevet 5. september 2019 #8088 Skrevet 5. september 2019 42 minutter siden, Lana01 skrev: Hun har et poeng, mange som utaler seg på nett, også her i tråden mangler nettvett. Barnevakten ser også på dette som et problem, hvordan vi som voksene er rollemodeller for våre barn. Når jeg ser hvordan en del voksne opptrer på internett, for eksempel når de kommenterer blogger, som gjerne er lest av mange ungdommer, da tenker jeg at mange av disse voksne er elendige rollemodeller, sier høyskolelektor og foredragsholder, Ingrid Grimsmo Jørgensen. https://www.barnevakten.no/voksne-ma-skjerpe-seg-pa-nett/?fbclid=IwAR21DnxNBnPPlwptfLFL0QRZ9zcbTMRcvatrUd25vyXpbci9MpRuWk5tCyM Det er jo litt drøyt å bruke dette som en slags «dokumentasjon» på at man ikke har nettvett i tråden. Kommentarfelt hos bloggere er noe annet, og så kan man jo spørre seg hvorvidt bloggere som publiserer stygge kommentarer bidrar til at de utvider rammene for hva som er greit å skrive. Vi har jo sett at CBE gjerne publiserer stygge kommentarer for så å la lesere gå til angrep. Det å godkjenne den typen atferd handler jo også om å bidra negativt som rollemodell. Faktum er at KG er moderert, og at etter moderering har CBE de lengste trådene. Det er altså slik at det som står igjen er definert som legitim kritikk. Lik det eller ikke.
Rev. Revenge Skrevet 5. september 2019 #8089 Skrevet 5. september 2019 En ting til vi kan legge død her nå, er markløft/knebøy. Nettavisen (ikke bloggeier) konkluderte med knebøy, mens bloggeier selv skrev "strak mark" som betyr strake markløft for de uinvidde, i dette blogginnlegget her. Direktelenke: https://www.carolinebergeriksen.no/2019/08/30/ukens-siste-treningsokt-smoothie-bowl-og-festival/ Vi har ikke sett noe til de strake markløftene, men vi har sett mange knebøy med egenvekt. Som tidligere nevnt får man ikke økt muskelmasse uten motstand, bare stramhet. Dersom bloggeier har trent tung styrke det siste året som har gitt reell økt muskelmasse over hele kroppen er det rart det ikke publiseres. Vi får leve i håpet. 20
Lana01 Skrevet 5. september 2019 #8090 Skrevet 5. september 2019 5 minutter siden, CecilieX skrev: Det er jo litt drøyt å bruke dette som en slags «dokumentasjon» på at man ikke har nettvett i tråden. Kommentarfelt hos bloggere er noe annet, og så kan man jo spørre seg hvorvidt bloggere som publiserer stygge kommentarer bidrar til at de utvider rammene for hva som er greit å skrive. Vi har jo sett at CBE gjerne publiserer stygge kommentarer for så å la lesere gå til angrep. Det å godkjenne den typen atferd handler jo også om å bidra negativt som rollemodell. Faktum er at KG er moderert, og at etter moderering har CBE de lengste trådene. Det er altså slik at det som står igjen er definert som legitim kritikk. Lik det eller ikke. Hun snakker om voksene som ikke kan oppførere seg på nett, som snakker om andre og kommenterer dem på en nedverdigende måte og nevner omtale om bloggere som eksempel, Det er absellutt gjeldene for denne tråden, Det at ting blir moderert bort betyr ikke at det forekommer, Vedkommende som har skrevet disse kommentarene, viser mangel på nettvett. Mye får også stå i lenger tid, hvor på mange leser kommentaren før den blir slettet. Det er heller ikke vanskelig å finne eksempler på kommenterer som er nedverdigende, som ikke har blitt fjernet bla Ref kommentarene om den gule bikinien, Henter de gjerne frem 5
Aricia Skrevet 5. september 2019 #8091 Skrevet 5. september 2019 2 timer siden, Klink skrev: Jeg lurer siden den jeg siterte visste om noen. De fleste bloggere/influencere jeg vet om eksponerer jo sin hverdag ganske mye. Og alle mottar kritikk for et eller annet. Jeg skjønner framdeles ikke relevansen eller hvor du vil hen. 11
pøbelsara Skrevet 5. september 2019 #8092 Skrevet 5. september 2019 31 minutter siden, Levina skrev: Hun har jo svart på spørsmålet indirekte ved å si at det er hennes valg. Hvis hun ikke synes det hadde vært greit, så hadde hun nok ikke lagt det ut. Selv om dere tror dere kan styre hva hun skal gjøre og ikke er enig hva hun gjør, så ender det opp med at det er hennes og mannens valg. Forstår ikke at det kan være så vanskelig, og så kan de som har egne barn, ta de valgene de ønsker for de. Går hun eller andre over en grense hva man kan gjøre, så har man instanser som kan tak i det. Det går på repeat her inne,, men. det er bare å innse at hun ikke ønsker å skjule at de har barn. Jeg kan ikke se at noe at det hun legger ut går utover noens privatliv, men nå er ikke jeg fanatisk heller. Jeg antar det er meg du mener med "dere" her? Jeg tror ikke jeg kan styre hva hun gjør. Jeg har heller ikke noe ønske om å styre noen - ikke CBE og ikke andre heller. Jeg lurer helt oppriktig på hva som er tanken bak den utstrakte eksponeringen hun holder på med. Og, ja - noen av bildene hun legger ut, er tatt bakfra. Ett av de to bildene som kommentaren jeg refererte, lå under, viser ansiktene til begge barna - det andre bildet viser bakhodene. Barna er på IG-stories hver eneste dag - kanskje det er noen få unntak fra dette, men de er ytterst få. Hvis jeg synes det er ille, det de gjør, så er jeg i min fulle rett til å skrive det i en debatt på et nettforum. Det er ikke usant, det er ikke krenkende eller slemt - det er et spørsmål. Hun sier det er hennes valg - hun sier ingenting om hvilke refleksjoner som ligger bak valget om å ikke ivareta barnas rett til privatliv. Og klart det er å krenke barnas rett til privatliv å legge ut bilder og film av dem fra hverdag, fest, hjemme, ute, på ferie, på alle merkedagene deres. Hvordan kan den eksponeringen de barna utsettes for IKKE være å krenke deres privatliv? Hva mener du er å krenke privatlivet, når ikke daglig eksponering kvalifiserer for det i dine øyne? 49
pøbelsara Skrevet 5. september 2019 #8093 Skrevet 5. september 2019 5 minutter siden, Lana01 skrev: Hun snakker om voksene som ikke kan oppførere seg på nett, som snakker om andre og kommenterer dem på en nedverdigende måte og nevner omtale om bloggere som eksempel, Det er absellutt gjeldene for denne tråden, Det at ting blir moderert bort betyr ikke at det forekommer, Vedkommende som har skrevet disse kommentarene, viser mangel på nettvett. Mye får også stå i lenger tid, hvor på mange leser kommentaren før den blir slettet. Det er heller ikke vanskelig å finne eksempler på kommenterer som er nedverdigende, som ikke har blitt fjernet bla Ref kommentarene om den gule bikinien, Henter de gjerne frem Hvis du mener at modereringen her inne stort sett handler om at folk omtaler CBE på ulovlig vis, så er jeg uenig med deg. Det meste av modereringen er brukerdebatt - sånn har det vært lenge. 33
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 5. september 2019 #8094 Skrevet 5. september 2019 (endret) 48 minutter siden, Lana01 skrev: Hun snakker om voksene som ikke kan oppførere seg på nett, som snakker om andre og kommenterer dem på en nedverdigende måte og nevner omtale om bloggere som eksempel, Det er absellutt gjeldene for denne tråden, Det at ting blir moderert bort betyr ikke at det forekommer, Vedkommende som har skrevet disse kommentarene, viser mangel på nettvett. Mye får også stå i lenger tid, hvor på mange leser kommentaren før den blir slettet. Det er heller ikke vanskelig å finne eksempler på kommenterer som er nedverdigende, som ikke har blitt fjernet bla Ref kommentarene om den gule bikinien, Henter de gjerne frem Har du lest artikkelen? https://www.barnevakten.no/voksne-ma-skjerpe-seg-pa-nett/?fbclid=IwAR21DnxNBnPPlwptfLFL0QRZ9zcbTMRcvatrUd25vyXpbci9MpRuWk5tCyM Det store spørsmålet er hvordan du og andre som mener at det et viktig å beskytte bloggeiers kommersielle interesser kan vise til hva som er gode rollemodeller i forhold til nettvett? Eller bloggere som lever av å vise kropp, og selge ut sine mindreårige kan være gode forbilder for sine egne barn når det gjelder nettvett? Det blogger lever av er helt i utakt med hva majoriteten i Norge mener er innafor når det kommer til verdier og nettvett. Jeg mener at det er helt uakseptabelt å drapstrue eller skrive at «SE er støgg» og det er faktisk uttalelser som man ikke finner her. Tenker at å sammenligne forumet sin kritikk mot forretningsvirksomheten mot den type netthets er helt horribelt. Anbefaler å lese hva som står om nettvett på nettvett.no . Der er det mange punkter som bloggeier ikke følger eller hennes følgere som er opptatt av «nettvett» ikke vet om? Endret 5. september 2019 av lillesnøfnugg
Klink Skrevet 5. september 2019 #8095 Skrevet 5. september 2019 (endret) 12 minutter siden, Aricia skrev: Jeg skjønner framdeles ikke relevansen eller hvor du vil hen. Jeg lurte bare. De bloggerne som er nevnt er absolutt flinke på det. De er flinke innenfor et spesifikt område og blogger lite om hverdagslivet sitt. Influencere som egentlig ikke kan noe spesielt, men bare blogger om seg selv og reklamerer for produkter, blir det vanskeligere å skille privatliv og jobb fordi det er eksponeringen av privatlivet de lever av. Jeg bare lurte på om det var noen slike bloggere som faktisk får til dette på en god måte. Eller om løsningen er å ikke blogge dersom du ikke egentlig har et spesielt interessefelt og blogge om? Egentlig ville jeg ingen steder med det, jeg bare lurte på om det finnes gode eksempler på denne typen bloggere/influencere? Endret 5. september 2019 av Klink
Aricia Skrevet 5. september 2019 #8096 Skrevet 5. september 2019 @Levina: Ingen her tror at de kan styre hva CBE kan gjøre. Min oppfatning er snarere det motsatte: CBE og LKE ser ut til å ha som mål (og overbevisning?) at de kan styre internett, dvs styre alle reaksjoner på alt de legger ut i sine kommersielle, åpne SoMe-kanaler, og eliminere alt de oppfatter som uønsket. Når man sender et budskap ut i verden i form av tekst og bilder, så må man være forberedt på at det vil leses og mottas på mange, mange ulike måter. Sånn virker språket, og sånn virker menneskene. Selv ikke influencere kan helt og fullt styre hvordan folk skal påvirkes av dem, og slett ikke velge at leserne SKAL påvirkes til å kjøpe noe Caroline reklamerer for, men IKKE SKAL påvirkes negativt av kroppspress (noe leserne i så fall må ta hele ansvaret selv, slik bloggeren flere ganger har påpekt). Tråden her har da heller ikke Caroline som mottaker - den henvender seg til opinionen, og forsøker å skape debatt og kritisk bevissthet hos bloggens lesergruppe. 36
Sandberg Skrevet 5. september 2019 #8097 Skrevet 5. september 2019 51 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev: Interessant, det uthevede. Det gjentar seg gang på gang. Det er jo modus operandi og en villet konsekvens fra bloggeiere generelt. De vil "vinne" argumentene, blokkerer kritikere og støttekritikerne (de som gir likes) og lar den søte kosemosegjengen slå ned på de som våger å stille spørsmål. Så står en enkelt kritiker tilsynelatende alene med kritikken fordi "du er dum og ingen liker deg, gå i skogen og dø." Kort sagt omvendt nettmobbing mot kritikere og støttekritikere som er fratatt muligheten til å komme med tilsvar. Akkurat som i skolegården, dette. Akkurat som i skolegården, en interessant analog på flere måter. 1
Aricia Skrevet 5. september 2019 #8098 Skrevet 5. september 2019 10 minutter siden, Klink skrev: Jeg lurte bare. De bloggerne som er nevnt er absolutt flinke på det. De er flinke innenfor et spesifikt område og blogger lite om hverdagslivet sitt. Influencere som egentlig ikke kan noe spesielt, men bare blogger om seg selv og reklamerer for produkter, blir det vanskeligere å skille privatliv og jobb fordi det er eksponeringen av privatlivet de lever av. Jeg bare lurte på om det var noen slike bloggere som faktisk får til dette på en god måte. Eller om løsningen er å ikke blogge dersom du ikke egentlig har et spesielt interessefelt og blogge om? Egentlig ville jeg ingen steder med det, jeg bare lurte på om det finnes gode eksempler på denne typen bloggere/influencere? At det blir vanskelig å endre er jo ikke noe argument for at man bør la være å kritisere noe som er kritikkverdig. Og ja, etter min oppfatning er det soleklart at blogger som ikke handler om noe som helst, av bloggere som ikke har noe å melde, de klarer samfunnet seg utmerket godt uten. Blogger som kun handler om bloggerens hverdagsliv, og der dette hverdagslivet ikke har annet innhold enn at bloggeren blogger om det, de handler jo i siste instans om noe som ikke finnes. Det blir i hvert fall jeg bare svimmel av - det formidler en tomhet som liksom mangler sidestykke, synes jeg. "Disse uendelige roms evige taushet forferder meg" skrev en klok mann en gang for lenge siden - han ante neppe at han beskrev rosablogg-fenomenet noen hundre år på forskudd. 33
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 5. september 2019 #8099 Skrevet 5. september 2019 (endret) 23 minutter siden, Sandberg skrev: Akkurat som i skolegården, en interessant analog på flere måter. Definitivt «Queen bee» syndromet 🐝, å klare å leve av en form for forlengelse av skolegården er jo helt vilt. Endret 5. september 2019 av lillesnøfnugg
Klink Skrevet 5. september 2019 #8100 Skrevet 5. september 2019 14 minutter siden, Aricia skrev: At det blir vanskelig å endre er jo ikke noe argument for at man bør la være å kritisere noe som er kritikkverdig. Og ja, etter min oppfatning er det soleklart at blogger som ikke handler om noe som helst, av bloggere som ikke har noe å melde, de klarer samfunnet seg utmerket godt uten. Blogger som kun handler om bloggerens hverdagsliv, og der dette hverdagslivet ikke har annet innhold enn at bloggeren blogger om det, de handler jo i siste instans om noe som ikke finnes. Det blir i hvert fall jeg bare svimmel av - det formidler en tomhet som liksom mangler sidestykke, synes jeg. "Disse uendelige roms evige taushet forferder meg" skrev en klok mann en gang for lenge siden - han ante neppe at han beskrev rosablogg-fenomenet noen hundre år på forskudd. Jeg argumenterte heller ikke for det 😊 Jeg er ikke fan av mye av kritikken her, fordi jeg mener det glir over til latterliggjøring og ta noen på absolutt alt. Det betyr ikke at jeg er spesielt fan av bloggen hennes heller. Den er intetsigende. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå