pøbelsara Skrevet 6. september 2019 #8141 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, Klink skrev: Ja leste det 😊 Er enig i det. Men foreldrene bestemmer hva de mener er bra for barna og ikke. Er det noe lovfestet? Kan man anmelde noen for å eksponere barna sine for mye? Den internasjonale barnekonvensjonen stadfester barns rett til privatliv. Barnekonvensjonen er ratifisert av norge og er derfor en del av det norske lovverket. Man kan prøve barns rett til privatliv i rettsapparatet. I tillegg bør man definitivt se på etikken i å sette noens rett til privatliv til side av økonomiske hensyn. Les gjerne mer om barn i sosiale meider i tråden om bloggerbarna - her: 28
enkefru Skrevet 6. september 2019 #8142 Skrevet 6. september 2019 17 minutter siden, Klink skrev: Ja leste det 😊 Er enig i det. Men foreldrene bestemmer hva de mener er bra for barna og ikke. Er det noe lovfestet? Kan man anmelde noen for å eksponere barna sine for mye? Blar du deg tilbake i tråden, ser du at dette er begrunnet flere ganger. Også med uttalelser fra eksperter. Barnekonvensjonen tar vel også opp dette. Generelt vil jeg be deg lese deg opp i tråden. Mye av det du tar opp, har vært tatt opp tidligere 12
Gjest LeiaO Skrevet 6. september 2019 #8143 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, Klink skrev: Hvorfor skal barn skjermes fra bloggen, mener dere? Fra https://influencere.wordpress.com/generelt-bruk-av-barn-i-some/ "... barna har rett til privatliv, samt rett til å skape sin egen digitale identitet. Så lenge folk får så mye informasjon gjennom tekst og bilder om disse barna, mister de denne retten, og når de kommer i tenårene vil andre mennesker sitte med kunnskap om dem, som de selv kanskje ikke vil at andre skal vite før man har blitt kjent. De får kanskje ikke sjansen til å møte andre mennesker med «blanke ark», og selv bestemme hvilket inntrykk andre kan få av dem."
Gjest LeiaO Skrevet 6. september 2019 #8144 Skrevet 6. september 2019 (endret) 2 timer siden, Klink skrev: Ja leste det 😊 Er enig i det. Men foreldrene bestemmer hva de mener er bra for barna og ikke. Er det noe lovfestet? Kan man anmelde noen for å eksponere barna sine for mye? Barneombudet viser til - fra https://www.dagsavisen.no/debatt/privatliv-og-likes-1.1478481?fbclid=IwAR2o0CIQ0l24qnO9FmzXEHG-1xce1-l22dT1ZIxepcMWKEes0YADJ3UXZe8 ".... Foreldrenes ansvar for sine barn finner vi både i barnekonvensjonens bestemmelser og i barneloven. Men foreldre har ikke ubegrenset adgang til å publisere bilder og annen informasjon om sine barn. Grunnloven § 104 og barnekonvensjonen artikkel 16 gir barn rett til privatliv og vern om sin personlige integritet." Vedr. "Kan man anmelde noen for å eksponere barna sine for mye? " Nederst her - https://www.dagsavisen.no/debatt/privatliv-og-likes-1.1478481?fbclid=IwAR2o0CIQ0l24qnO9FmzXEHG-1xce1-l22dT1ZIxepcMWKEes0YADJ3UXZe8 - står det om en mor som ble dømt i lagmannsretten for å ha eksponert sensitive opplysninger om barna sine på Facebook. Hun ble anmeldt av barneverntjenesten. Endret 6. september 2019 av LeiaO
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 6. september 2019 #8145 Skrevet 6. september 2019 (endret) 1 time siden, Klink skrev: Nei de gir mange klikk,(penger kanskje? De er en del av livet til bloggeren, noen blogger jo om det å ha barn, typisk "mamma bloggere". Men det var da litt av et svar, jeg bare lurer på hvorfor dere mener de burde skjermes? Jeg mener at det faktum at de ikke skjermes bør være rette spørsmål å stille. Det er mange gode grunner til at man skal skjerme barn fra sine kommersielle virksomheter men årsaker bak hvorfor det er greit å krysse de grensene for denne bloggeren kunne vært interessant å vite. kvasisvar som at «jeg vet best» , «det er delikate bilder» eller « fordi jeg kan « er ikke noe svar med substans. Det er egne subjektive følelser istedenfor for å henvise til validert forskning eller henvisning til et regelverk. Endret 6. september 2019 av lillesnøfnugg
Minnie Mus Skrevet 6. september 2019 #8146 Skrevet 6. september 2019 Ser frua og fotografen har vært og løpt på svaberg, der må det da være en gylden mulighet for å plukke søppel samtidig? Det er jo masse søppel som ligger på sånne plasser. 13
Kollontaj Skrevet 6. september 2019 #8147 Skrevet 6. september 2019 3 minutter siden, Minnie Mus skrev: Ser frua og fotografen har vært og løpt på svaberg, der må det da være en gylden mulighet for å plukke søppel samtidig? Det er jo masse søppel som ligger på sånne plasser. Holder vel å skulle drasse på fotoutstyret, tenker jeg. 24
LilleSnupp Skrevet 6. september 2019 #8148 Skrevet 6. september 2019 50 minutter siden, Kollontaj skrev: Holder vel å skulle drasse på fotoutstyret, tenker jeg. Ikke fikk de betalt for det heller.. 21
cerruti Skrevet 6. september 2019 #8149 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, Minnie Mus skrev: Ser frua og fotografen har vært og løpt på svaberg, der må det da være en gylden mulighet for å plukke søppel samtidig? Det er jo masse søppel som ligger på sånne plasser. For det gjør mannen i gata, mener du? Jeg har vært i skog og på svaberg siste uka og har ikke plukket med meg annet enn hva jeg har hatt med selv. 10
morhjertegod Skrevet 6. september 2019 #8150 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, Minnie Mus skrev: Ser frua og fotografen har vært og løpt på svaberg, der må det da være en gylden mulighet for å plukke søppel samtidig? Det er jo masse søppel som ligger på sånne plasser. Kan sende deg et kart, bare for deg å reise til Hvaler og plukke søppel om du er så bekymret. 9
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 6. september 2019 #8151 Skrevet 6. september 2019 31 minutter siden, cerruti skrev: For det gjør mannen i gata, mener du? Jeg har vært i skog og på svaberg siste uka og har ikke plukket med meg annet enn hva jeg har hatt med selv. Nå har ingen av oss her fått betalt for å leke miljøvennlige heller, i motsetning til CBE som også brukte barna sine i denne reklamen.
Minnie Mus Skrevet 6. september 2019 #8152 Skrevet 6. september 2019 32 minutter siden, morhjertegod said: Kan sende deg et kart, bare for deg å reise til Hvaler og plukke søppel om du er så bekymret. Bor nok for langt unna til å ta meg bryet med å reise helt dit for å pluke søppel Er nok av søppel å plukke her, når jeg er på tur. Men tenkte at i og med de reklamerte for og oppfprdret folk til å plukke søppel, så tenker jeg at dette er en gyllen mulighet for paret til å plukke søppel der de ferdes. Eller var det kanskje kun for reklamen sin skyld at frua med sine lange og nypåsatte negler nedverdiget seg til å plukke litt søppel???? 26
Minnie Mus Skrevet 6. september 2019 #8153 Skrevet 6. september 2019 48 minutter siden, cerruti said: For det gjør mannen i gata, mener du? Jeg har vært i skog og på svaberg siste uka og har ikke plukket med meg annet enn hva jeg har hatt med selv. Da følger du ikke fruas oppfordring med å plukke søppel som vi ser ligger slengt rundt omkring 7
Minnie Mus Skrevet 6. september 2019 #8154 Skrevet 6. september 2019 Synes det er flott at en influenser med såpass stor påvirkningskraft oppfordrer folk til å plukke søppel, begrense flyreiser og å ta tog istedet for å kjøre bil Tommel opp 😄 Men vent.... oida, det var visst bare et reklameinnlegg 😕 39
morhjertegod Skrevet 6. september 2019 #8155 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, Minnie Mus skrev: Bor nok for langt unna til å ta meg bryet med å reise helt dit for å pluke søppel Er nok av søppel å plukke her, når jeg er på tur. Men tenkte at i og med de reklamerte for og oppfprdret folk til å plukke søppel, så tenker jeg at dette er en gyllen mulighet for paret til å plukke søppel der de ferdes. Eller var det kanskje kun for reklamen sin skyld at frua med sine lange og nypåsatte negler nedverdiget seg til å plukke litt søppel???? Selv om man man oppfordrer til og har reklamert for det, så kan man vel ikke kritisere hver gang de ikke plukker med seg søppel. Mener du seriøst at de skal plukke søppel fra morgen til kveld uansett hvor og hva de gjør? Dette blir så usæriøst. Når du attpåtil bruker ord som " frua, lange og nypåsatte negler, nedverdiget" så er du kun ute etter å håne, slike innlegg er det som gir tråden dårlig rykte. Slutt å kritiser bare for å kritisere, dette blir bare tåpelig. Når man er ute på løpetur for å få en skikkelig treningsøkt, så flyr man vel ikke med pose og plukker søppel, det kan man gjøre en annen gang. 15
Minnie Mus Skrevet 6. september 2019 #8156 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, morhjertegod said: Selv om man man oppfordrer til og har reklamert for det, så kan man vel ikke kritisere hver gang de ikke plukker med seg søppel. Mener du seriøst at de skal plukke søppel fra morgen til kveld uansett hvor og hva de gjør? Dette blir så usæriøst. Når du attpåtil bruker ord som " frua, lange og nypåsatte negler, nedverdiget" så er du kun ute etter å håne, slike innlegg er det som gir tråden dårlig rykte. Slutt å kritiser bare for å kritisere, dette blir bare tåpelig. Når man er ute på løpetur for å få en skikkelig treningsøkt, så flyr man vel ikke med pose og plukker søppel, det kan man gjøre en annen gang. Neida, er så absolutt ikke håning, bare en referanse av fruas egen oppfordring om å plukke søppel. Har ikke sett noe som har noe som helst med miljø å gjøre etter dette innlegget på bloggen. Sett bort fra det innlegget der frua og fotografen tog tog den ene gangen. Som de for øvrig beskrev som en grusom opplevelse. 15
Minnie Mus Skrevet 6. september 2019 #8157 Skrevet 6. september 2019 Just now, Minnie Mus said: Neida, er så absolutt ikke håning, bare en referanse av fruas egen oppfordring om å plukke søppel. Har ikke sett noe som har noe som helst med miljø å gjøre etter dette innlegget på bloggen. Sett bort fra det innlegget der frua og fotografen tog tog den ene gangen. Som de for øvrig beskrev som en grusom opplevelse. Tok tog, skal det stå
morhjertegod Skrevet 6. september 2019 #8158 Skrevet 6. september 2019 6 minutter siden, Minnie Mus skrev: Neida, er så absolutt ikke håning, bare en referanse av fruas egen oppfordring om å plukke søppel. Har ikke sett noe som har noe som helst med miljø å gjøre etter dette innlegget på bloggen. Sett bort fra det innlegget der frua og fotografen tog tog den ene gangen. Som de for øvrig beskrev som en grusom opplevelse. Så alle de gangen de legger ut noe og de ikke plukker søppel, så tenker du at du dette må kritiseres på kg, forferdelig mennesker ass, de må jo plukke søppel 24/7...... God hælj sier jeg bare 😊 8
Minnie Mus Skrevet 6. september 2019 #8159 Skrevet 6. september 2019 Jeg skjønner bare ikke konseptet, hvor vil de hen? I et innlegg er fokus på å plukke søppel, mindre flyreiser, ta tog osv. I neste innlegg, er det klaging på hvor forferdelig den ene togturen var. Etterfulgt av samme "kosedress" i flere forskjellige farger. Og at frua angrer på at de ikke reiste mere da de hadde mulighet, dvs før eldste datter begynte på skolen. Dette er skjult bak at de vil fly mindre pga hensyn til miljø, mens sannheten er at de ikke KAN reise så ofte lenger, pga skolestart. Evner ikke folk å se narrativet og løgnene? De har et enormt forbruk, enten det gjelder klær, møbler, oppussing, pyntegjenstander og ræl, bursdager eller reiser. Derfor blir det så enormt feil, i mine øyne, at de skal liksom reklamere for miljø! 45
Aricia Skrevet 6. september 2019 #8160 Skrevet 6. september 2019 3 minutter siden, morhjertegod skrev: Så alle de gangen de legger ut noe og de ikke plukker søppel, så tenker du at du dette må kritiseres på kg, forferdelig mennesker ass, de må jo plukke søppel 24/7...... God hælj sier jeg bare 😊 Unnskyld meg, men her er det jo du som konstruerer stråmenn og tyr til latterliggjøring for å redde et tynt poeng og få "tatt" en usaklig kritiker i tråden. @Minnie Mus har fulgt opp med flere svar til deg der hun utdyper og underbygger argumentet sitt. Og alt du har å komme med er dette? Hun sier jo klart og tydelig hva hun tenker, hva som var bakgrunnen for at hun skrev det opprinnelige innlegget sitt, men du må faktisk dikte opp en annen motivasjon og legge den i munnen på henne, ikke bare én gang, men ALLE ganger CBE legger ut et innlegg som ikke handler om søppelplukking. Er du seriøs? Noen ganger holder det ikke bare å tro at man har medfølelse og innlevelse (da fortrinnsvis med bloggere, regner jeg med?), det må simpelthen litt gangsyn til også, samt litt grunnleggende respekt for alle sine medmennesker, som faktisk også inkluderer motdebattanter på KG 40
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå