Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, darth Vader skrev:

Hehe. Barnløse kvinner på 35+ må være noe av det mest underholdende som finnes. Det er morsomt hvordan dere på ene siden er så desperate etter barn at dere er villige til å reise til Danmark for å befruktes av en eller annen random sæddonor, og på andre siden forteller hverandre at kvinner er fruktbare og attraktive til langt oppi 40-årene!! Faktum er at hvis dere ikke finner dere enn mann og får barn før dere er 30, så er toget gått for de aller fleste kvinner. 

Dette er ikke riktig! Jeg har flere bekjente selv som har fått barn etter 40. Den eldste som 48-åring. Graviditet og fødsel gikk fint, barnet frisk. Men trenger ikke ble helt desperat hvis man har blitt 30, det synes jeg er helt unødvendig, meningsløst stress.

Anonymkode: a5229...b06

• Liker 3
Skrevet

Håper ts har fått svar på det hun opprinnelig spurte om.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Gent82 skrev:

Håper ts har fått svar på det hun opprinnelig spurte om.

Kommer helt an på hvem jeg skal høre på 😆

Anonymkode: 539c1...796

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hvem jeg skal høre på 😆

Anonymkode: 539c1...796

Det er ikke for sent Men Du gi full gass med datingen - få tips og hjelp fra venninner, coaches, slekt, hva som helst. Fullstendig klampen i bånn fremover! (muligens ikke på1-2-3, men dette skal da ikke være problem for deg?)  :yvonne:=:gravid:

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff. Det er trist å lese dette. At noen mener dette i 2019. Trist.

Hvorfor? Er jo ikke sånn at folk ikke får bestemme som de vil. Men må jo tåle at andre mener at 35+ er gammelt for å starte med sitt første barn. Det er jo ikke bra at damer i Norge blir eldre å eldre. Hvem skulle det være godt for? 

Og jeg mener ikke at 35 år er gammelt. Ikke 50 heller, men når det angår å bli gravid, så er 35 gammelt. Dette er biologi. Kvinnen bør få barna sine før 30årene. I alle fall ikke få førstemann ved fylte 30, og i tillegg tenke på flere barn. Ønsker dere ikke at barna skal få ha moren sin lengst mulig? Oppleve besteforeldre, eller oldeforeldre? 

Anonymkode: f993a...406

• Liker 2
Skrevet (endret)
13 timer siden, Lostintranslation skrev:

Ett moment er falt ut her; det er fullt mulig for en mann å være en god far selv om han ikke er en god ektemann. Og det er også mulig å være en god mann selv om han ikke er en match med deg. 

Fra barnets perspektiv er det bedre å ha en mor og en far, selv om mor og far ikke bor sammen. Dette perspektivet er jo ikke tatt i betraktning i det hele tatt for de som velger å dra til Danmark. Jeg tror det er en litt selektiv vri på dette her; "menn er håpløse, og et dårlig forhold ville skadet barnet såpass mye psykisk at jeg har gjort det rette ved å gjøre det alene". Det er jo ikke en uforbeholden sannhet. 

Selv om mange forhold ender i brudd, ender ikke alle i tragedie og slosskamp. Majoriteten av skilte par takler det greit, vi har i tillegg ressurser til å hjelpe folk. Selv parene jeg kjenner med bitre brudd har barn som er velfungerende.

Bare slenger dette inn, da jeg synes kvinner kan være mer ærlige på når de gjør noe utelukkende for seg selv. For det er jo det det er. 

Selv ville jeg mye heller hatt barn med en mann jeg en gang var glad i men ikke er sammen med lenger, enn å få barn med en fremmed donor uten et ansikt. Jeg ville også mye heller hatt en far som ikke var sammen med mamma, enn å ikke ha en far.

Selvsagt kan en mann, hvis en selv ikke klarer å være i et forhold med, være en god far.

Idéelt sett, bør man jo få barn et forhold med en mann man man elsker. Svært få angrer vel på barna en har fått heller, men dette er jo ikke TS sin situasjon. Hun er 35, singel og barnløs.

I stedet for å tråle Tinder og å håpe på en ridder i hvit hest er det nok smartere å ta en  fertilitetssjekk (AMH og FSH) , deretter vurdere å fryse ned egg (social banking) og/eller sette i gang prosessen med IVF/donor.

Altså; Hvis barneønsket er totalt, synes jeg ts bør konsentrere seg om barn og ikke Tinder. 

Endret av Perle
  • Liker 2
Skrevet

Damer rundt 35 er det vanskeligste damene å date.Veldig kravstore og sære. Mye lettere å date de som er yngre og rundt 40. Noe å tenke over. Til Ts, dette ordner seg, du kan få barn selv rundt 40 åra.

M38

Anonymkode: e51e6...4bb

• Liker 3
Skrevet

Synes det er veldig bra i denne tråden at det kommer fram ulike syn på det å få barn med donor. Dette med at det er utrolig slitsomt å være helt alene med barnet fra dag 1 som en mor skriver her er veldig viktig å få fram i debatten. For dette er ofte veldig underkommunisert akkurat som hun påpeker. " Bare å dra til Danmark" liksom og pytt -pytt! Men dette er en tøff løsning uansett om det kan være den eneste løsningen for å få barn for flere da. Det er også sant at det slett ikke er uproblematisk å bare få barn med en donor, og at det å ha en biologisk far som har en relasjon til barnet og som du selv har en relasjon til, faktisk er en stor ressurs for de fleste barn og mødre. Selvsagt finnes unntak her, men de fleste oppegående menn i dag vil jo og ønsker å ha en god relasjon til barnet/barna sine.

En siste ting som er veldig forenklet i dette med å "dra til Danmark" og få barn er at alle sier at: "Mannen kan du bare finne senere og da kan han bli en farsfigur". Dette er en veldig forenkling av virkeligheten, da de fleste kvinner som får barn i denne alderen og bli alenemor kan se langt etter dating og forhold i mange år framover. Det er først kanskje langt opp i 40-årene at du igjen får tid og overskudd til å tenke på et fast forhold. Og da er det ikke så lett å finne noen. Samtidig er det ikke lett å få en mann til å engasjere seg som farsfigur for det barnet du har vært alene med i flere år. Og sist, men ikke minst vil du og barnet ha et såpass tett forhold at det er vanskelig for et barn å plutselig godta at du finner deg en mann, etter at barnet har vært eneste prioritet i livet ditt i mange år. Dette var noen tanker om at dette med "å dra til Danmark fordi det er så veldig enkelt og greit" er noe man bør tenke veldig nøye gjennom på forhånd. Man blir alltid glad for barnet man får, men husk på at alt har en pris. Og da tenker jeg ikke på den økonomiske kostnaden ved det, men alt det andre. 

Anonymkode: 84c4b...51a

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn syns ikke eldgammel mor er kult.

Anonymkode: f993a...406

Barn bryr seg ikke om alder når de bedømmer moren sin. De synes derimot det er kult at hun er smart, oppegående, leken, opplyst, snill, ærlig og i hvert fall ikke fordømmende, slik du er. En fordømmende, slem og lite oppegående mor, slik du er, bidrar sikkert med å spre de giftige tankene dine også til barna dine. Du virker til å være uhyre enkel og lite ressurssterk, og egentlig tror jeg bare du troller.

Anonymkode: 752a7...560

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er veldig bra i denne tråden at det kommer fram ulike syn på det å få barn med donor. Dette med at det er utrolig slitsomt å være helt alene med barnet fra dag 1 som en mor skriver her er veldig viktig å få fram i debatten. For dette er ofte veldig underkommunisert akkurat som hun påpeker. " Bare å dra til Danmark" liksom og pytt -pytt! Men dette er en tøff løsning uansett om det kan være den eneste løsningen for å få barn for flere da. Det er også sant at det slett ikke er uproblematisk å bare få barn med en donor, og at det å ha en biologisk far som har en relasjon til barnet og som du selv har en relasjon til, faktisk er en stor ressurs for de fleste barn og mødre. Selvsagt finnes unntak her, men de fleste oppegående menn i dag vil jo og ønsker å ha en god relasjon til barnet/barna sine.

En siste ting som er veldig forenklet i dette med å "dra til Danmark" og få barn er at alle sier at: "Mannen kan du bare finne senere og da kan han bli en farsfigur". Dette er en veldig forenkling av virkeligheten, da de fleste kvinner som får barn i denne alderen og bli alenemor kan se langt etter dating og forhold i mange år framover. Det er først kanskje langt opp i 40-årene at du igjen får tid og overskudd til å tenke på et fast forhold. Og da er det ikke så lett å finne noen. Samtidig er det ikke lett å få en mann til å engasjere seg som farsfigur for det barnet du har vært alene med i flere år. Og sist, men ikke minst vil du og barnet ha et såpass tett forhold at det er vanskelig for et barn å plutselig godta at du finner deg en mann, etter at barnet har vært eneste prioritet i livet ditt i mange år. Dette var noen tanker om at dette med "å dra til Danmark fordi det er så veldig enkelt og greit" er noe man bør tenke veldig nøye gjennom på forhånd. Man blir alltid glad for barnet man får, men husk på at alt har en pris. Og da tenker jeg ikke på den økonomiske kostnaden ved det, men alt det andre. 

Å dra til danmark er et alternativ om ts virkelig inderlig ønsker seg barn. For det blir kanskje ikke barn av å fortsette å rote rundt på tinder i samme stil og vente på en super mann som hun blir helt fornøyd med. Hun skriver hun er kresen.

Mitt råd er å ta en realistisk evaluering på hvilken mann hun kan klare å 'ta til takke med', og ikke sende mann på mann på dør for noen bagateller. Da er hun plutselig på samme sted om to år fra nå.

Hun må gripe an datingen fra en annen vinkel. Men ikke sikkert barn er 100% nødvendig for ts, vet ikke om hun har spesifisert det sånn.

Endret av Gent82
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes Danmarksturen er en fantastisk mulighet for kvinner som virkelig ønsker å få barn, men ikke har funnet riktig mann å få barn med! Annethvert parforhold ryker, og da sitter man med bare 50% av omsorgen hvis man har fått barn med en normal mann. Hvem ønsker seg vel et liv hvor man bare får mulighet til å følge barna sin oppvekst halvparten av tida? Tenker dette må være en stor sorg å bære for både kvinner og menn! Som biologisk alenemamma har man tross alt 100% ansvar for barnet uansett hva som måtte komme, det vil ikke være slik at en mann kan komme og kreve at du bare skal se barnet ditt annenhver uke. Det er også mye stabilitet for barnet å kun forholde seg til èn omsorgsgiver, istedenfor å måtte reise frem og tilbake mellom to hjem, forholde seg til bonusforeldre og søsker m.m. 

Jeg tror du selv forenkler virkeligheten endel ved å fremstille det som at selvvalgte alenemødre kun har mulighet til å sitte lenka til ungen sin i 10-15 år fremover i tid. Mange kvinner som velger Danmark har endel ressurser, både økonomisk og sosialt, og det er ikke dermed sagt at man som selvvalgt alenemor ikke har mulighet til barnefri for å dra på date en kveld i uka. De fleste menn fra 40+ har også barn, og dermed forståelse for hvilke situasjon alenemødre er i. Det er ikke slik at voksne menn og voksne kvinner bedriver dating slik det gjøres for de som er ti og 15 år yngre. 

Du sier at det ER vanskelig for barnet å godta at kvinnen finner seg en annen mann. Skulle gjerne sett statistikk eller forskning på dette? Det er ikke slik at et nært forhold mellom mor og barn innebærer at barnet ikke kan tolerere at mor har venner eller kjæreste. Det er heller ikke slik at mors kjæreste plutselig, som du skriver, dukker opp på stuegulvet og barnet får en brå omveldtning i livet sitt. Oppegående foreldre og deres kjærester går gradvis frem mht at kjæresten introduserer for og blir kjent med barnet, slik at barnet får utvikle sin egen relasjon til mors/fars kjæreste.

Alle valg man tar her i livet har sin pris. Jeg tenker mye på den prisen man betaler ved å få barn i et parforhold, og så gå glipp av halve barnets oppvekst når forholdet ender med brudd. Den prisen barnet må betale for å rives mellom to hjem. Ja, det er alltid det beste å ha to biologiske foreldre som kan leve sammen i et harmonisk parforhold i ørten år. Men dette er jo nærmest en utopi i dagens samfunn. Jeg vil heller vokse opp med en mamma som ønsket meg av hele sitt hjerte og som var der for meg, enn å vokse opp med en mor som fikk meg fordi hun var forelska i pappaen min og så levde de sammen i noen år, gikk ifra hverandre, og jeg valsa mellom to hjem hvor jeg opplevde at både mor og far fikk seg nye kjærester, jeg fikk nye søsken, mor ble gravid på nytt med ny mann og opptatt med det osv osv. 

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke riktig! Jeg har flere bekjente selv som har fått barn etter 40. Den eldste som 48-åring. Graviditet og fødsel gikk fint, barnet frisk. Men trenger ikke ble helt desperat hvis man har blitt 30, det synes jeg er helt unødvendig, meningsløst stress.

"Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil. For 42-åringer er risikoen på hele 95 prosent."
Sitat fra https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 

Du har altså spinkle 5% sjanse for å få et barn uten kromosomfeil når du er 42..... og den sjansen er ikke stort bedre når man er 40.

Kvinner burde seriøst ta og lese seg opp litt og ikke tro at det er normen at ALLE kvinner får alle de fine, friske barne de ønsker i en alder på 40+ ! Alle de som har postet innlegg her om kvinner de har hørt om som har fått barn når de er 40-48..... det er unntakene!

Anonymkode: cd2db...887

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil. For 42-åringer er risikoen på hele 95 prosent."
Sitat fra https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 

Du har altså spinkle 5% sjanse for å få et barn uten kromosomfeil når du er 42..... og den sjansen er ikke stort bedre når man er 40.

Kvinner burde seriøst ta og lese seg opp litt og ikke tro at det er normen at ALLE kvinner får alle de fine, friske barne de ønsker i en alder på 40+ ! Alle de som har postet innlegg her om kvinner de har hørt om som har fått barn når de er 40-48..... det er unntakene!

Anonymkode: cd2db...887

Færre misdannelser med eldre mødre

Gravide over 35 år har høyere risiko for å få barn med kromosomfeil. Men sannsynligheten for at fosteret skal ha misdannelser er lavere, mener forskere.

Dataene viste imidlertid at sannsynligheten for slike misdannelser sank jo eldre mora ble. Mødre på over 35 år hadde 40 prosent lavere risiko for å bære på et barn med fysiske avvik enn yngre kvinner.

Foreløpig vet ikke forskerne hvorfor fostrene til de eldre mødrene hadde lavere risiko for avvik. Men det kan tenkes at vi har å gjøre med et slags alt-eller-ingenting-fenomen, skriver forskerne.

Noe i den tidlige fosterutviklinga kan gjøre at det er mer sannsynlig at bare de normale fostrene overlever hos mødre over 35.

https://forskning.no/svangerskap-sykdommer/2014/01/faerre-misdannelser-med-eldre-modre

Skrevet

Ansiktsmisdannelser som orale spalter, eller hareskår, er relativt hyppige i Norge. Undergruppen leppespalter forekommer med rundt 80 tilfeller i året.

Nå viser ny forskning at risikoen for å få barn med leppespalte øker hvis far er godt voksen. Studien som nylig er publisert i Annals of Epidemiology, påviser dessuten en viktig interaksjon mellom høy farsalder og høy alder hos mor, altså at både mor og fars alder spiller inn.

Dette er en effekt som ikke tidligere har vært kjent.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Trulteskogen skrev:

Færre misdannelser med eldre mødre

Gravide over 35 år har høyere risiko for å få barn med kromosomfeil. Men sannsynligheten for at fosteret skal ha misdannelser er lavere, mener forskere.

Dataene viste imidlertid at sannsynligheten for slike misdannelser sank jo eldre mora ble. Mødre på over 35 år hadde 40 prosent lavere risiko for å bære på et barn med fysiske avvik enn yngre kvinner.

Foreløpig vet ikke forskerne hvorfor fostrene til de eldre mødrene hadde lavere risiko for avvik. Men det kan tenkes at vi har å gjøre med et slags alt-eller-ingenting-fenomen, skriver forskerne.

Noe i den tidlige fosterutviklinga kan gjøre at det er mer sannsynlig at bare de normale fostrene overlever hos mødre over 35.

https://forskning.no/svangerskap-sykdommer/2014/01/faerre-misdannelser-med-eldre-modre

Anbefaler du ts å vente til hun er 45-50? Så hun kanskje får enda mer perfekte barn? (Vet du er opptatt av at barn og mann skal være perfekt🙂)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Gent82 skrev:

Men til saken; Hvilket råd vil du gi til ts?

Gjør det hun føler for, men for alt i verden, ikke velg en mann over 40. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Trulteskogen skrev:

Gjør det hun føler for, men for alt i verden, ikke velg en mann over 40. 

Herregud for et godt råd. 

Skrevet
3 minutter siden, Gent82 skrev:

Herregud for et godt råd. 

Det beste rådet hun kan få!

Skrevet
2 minutter siden, Trulteskogen skrev:

Det beste rådet hun kan få!

Du skulle vært personlig rådgiver eller psykolog. Jeg ble blåst over ende.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...