AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #1 Skrevet 31. januar 2019 Jeg har hatt en del uflaks på kjærlighetsfronten, og er forsatt i en alder av 35 forsatt barneløs ( og singel selvfølgelig. ) Jeg holder på å prøve å date litt. Men det er vanskelig å finne noen som nr. 1, kunne tenke seg flere barn. Jeg er i tillegg håpløst kresen selv. er det håp egentlig, å finne noen, få barn, før det er for sent? Er det noen der som er på min alder og ikke har fått barn ennå, men som har lyst på? Hvordan takler dere dette, og dating? Anonymkode: 539c1...796
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #2 Skrevet 31. januar 2019 Det kan dessverre begynne å haste nå, ja, når man er kommet til alderen 35 og ønsker barn. Man er i praksis steril 10 år før man kommer i overgangsalderen. Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 46, og var derfor steril allerede da jeg var 36. Var derfor jeg aldri ble gravid med noe barn nr to da vi prøvde når jeg var 37-38 år. Siden man aldri 10 år på forhånd kan vite når man kommer i overgangsalderen, så er det vanskelig å forutsi noe om fruktbarheten til en i siste halvdel av og slutten av tredveårene. Anonymkode: cd2db...887 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 31. januar 2019 Broren min er på tinder! Slank, høy, snill, fast jobb og god utdanning, egen leilighet. Ingen barn. 39 år. Ønsker egen familie. Anonymkode: fd89d...065 64
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan dessverre begynne å haste nå, ja, når man er kommet til alderen 35 og ønsker barn. Man er i praksis steril 10 år før man kommer i overgangsalderen. Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 46, og var derfor steril allerede da jeg var 36. Var derfor jeg aldri ble gravid med noe barn nr to da vi prøvde når jeg var 37-38 år. Siden man aldri 10 år på forhånd kan vite når man kommer i overgangsalderen, så er det vanskelig å forutsi noe om fruktbarheten til en i siste halvdel av og slutten av tredveårene. Anonymkode: cd2db...887 Hæ? Får du eggløsning kan du bli gravid. Anonymkode: fd89d...065 15
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Får du eggløsning kan du bli gravid. Anonymkode: fd89d...065 Ikke nødvendigvis. Eggene kan ha såpass dårlig kvalitet at de ikke lar seg befrukte eller utvikle seg. Dette skjer mange år før man har forstått at man står midt i overgangsalderen. Men syklusen kan være normal for det. Anonymkode: abd81...bfd 25
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Får du eggløsning kan du bli gravid. Anonymkode: fd89d...065 Eksempel: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/5P9kX/i-en-alder-av-35-aar-1-av-10-er-sterile Fra Den Norske Legeforening: https://tidsskriftet.no/2008/02/er-befolkningens-fruktbarhet-endret "Kvinners reproduktive periode antas å vare fra menarke til menopause, og gjennomsnittlig menopausealder er 51 år. Men studier indikerer at en kvinne i de siste ti år før menopause faktisk er steril. Det vil si at få kvinner vil kunne bli gravide etter 41 år." Anonymkode: cd2db...887 9
Palme Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 (endret) On 1/31/2019 at 4:54 PM, AnonymBruker said: Det kan dessverre begynne å haste nå, ja, når man er kommet til alderen 35 og ønsker barn. Man er i praksis steril 10 år før man kommer i overgangsalderen. Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 46, og var derfor steril allerede da jeg var 36. Var derfor jeg aldri ble gravid med noe barn nr to da vi prøvde når jeg var 37-38 år. Siden man aldri 10 år på forhånd kan vite når man kommer i overgangsalderen, så er det vanskelig å forutsi noe om fruktbarheten til en i siste halvdel av og slutten av tredveårene. Anonymkode: cd2db...887 Du poster ekstremt ofte dette med å være steril 10 år før overgangsalderen. At fertiliteten går ned er en ting, men steril? Kan du finne en (seriøs) artikkel på dette? Jeg prøver å Google og alt som dukket opp er dine innlegg på KG. At det har skjedd deg og sikker en liten prosent til betyr jo ikke at det er normen. Endret 2. februar 2019 av Palme 33
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #8 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, Palme skrev: Du poster ekstremt ofte dette med å være steril 10 år før overgangsalderen. At fertiliteten går ned er en ting, men steril? Kan du finne en (seriøs) artikkel på dette? Jeg prøver å Google og alt som dukket opp er fine innlegg på KG. At det har skjedd deg og sikker en liten prosent til betyr jo ikke at det er normen. Du kan kanskje se på innlegget over ditt? Det står et sitat fra Den Norske Legeforenings tidskrift der. Det er forhåpentligvis seriøst nok for deg....? Anonymkode: cd2db...887 11
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #9 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, Palme skrev: Du poster ekstremt ofte dette med å være steril 10 år før overgangsalderen. At fertiliteten går ned er en ting, men steril? Kan du finne en (seriøs) artikkel på dette? Jeg prøver å Google og alt som dukket opp er fine innlegg på KG. At det har skjedd deg og sikker en liten prosent til betyr jo ikke at det er normen. Jeg er en annen bruker, men jeg kan bekrefte dette. Var hos gynekolog for å sjekke status mtp fruktbarhet (er 38), og hun sa akkurat det samme. Hun sa også at man ofte slekter på sin mor, så det går an å få en indikasjon basert på når hun kom i overgangsalderen. Anonymkode: c8c14...804 6
Palme Skrevet 31. januar 2019 #10 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan kanskje se på innlegget over ditt? Det står et sitat fra Den Norske Legeforenings tidskrift der. Det er forhåpentligvis seriøst nok for deg....? Anonymkode: cd2db...887 Ja jeg så den ble postet mens jeg skrev. Men det står ikke "er steril". Det står indikerer. Dette er også en 10 år gammel artikkel 6
Palme Skrevet 31. januar 2019 #11 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er en annen bruker, men jeg kan bekrefte dette. Var hos gynekolog for å sjekke status mtp fruktbarhet (er 38), og hun sa akkurat det samme. Hun sa også at man ofte slekter på sin mor, så det går an å få en indikasjon basert på når hun kom i overgangsalderen. Anonymkode: c8c14...804 Men selv om din mor kom i overgangsalderen som 48 åring ser jeg ikke at det er en sammenheng med å være steril i en alder av 38. Ja, man kan sjekke hvordan eggbeholdningen ser ut. Da antar jeg man får en liten ide om hvordan det ser ut. Jeg er 38 år og har mange fine, friske egg. Har vært hos flere gynekologer som ikke skjønner hvorfor jeg ikke blir gravid når alt ser så bra ut. Min mor fikk menopausen da hun var 50. Set ikke helt for meg at jeg nå kommer til å bli steril om 2 år. Ja at det blir enda vanskeligere å bli gravid er jeg enig i. Men det er jo pga alder generelt 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #12 Skrevet 31. januar 2019 "Overlege Tom Tanbo ved Rikshospitalets Kvinneklinikk har tidligere uttalt til Barn i Magen at 5-10 prosent av kvinner mister mensen innen de har blitt 45 år. Det betyr at disse kvinnene ikke kan få barn fra de er i midten av 30-årene, siden det er vanlig å være steril de siste ti årene med menstruasjon." https://www.abcnyheter.no/livet/2011/10/14/139297/du-har-kroppen-til-en-ungpike-du-trenger-en-baby Det står overalt i artikler på nettet og har gjort det i mange år. Jeg skjønner ut fra innlegg på KG at mange ikke er klar over det, siden "alle" har hørt om en eller annen kvinne som ble gravid som 40 åring. Men unntak vil alltid finnes. Det store flertallet blir ikke det. Anonymkode: cd2db...887 10
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #13 Skrevet 31. januar 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan dessverre begynne å haste nå, ja, når man er kommet til alderen 35 og ønsker barn. Man er i praksis steril 10 år før man kommer i overgangsalderen. Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 46, og var derfor steril allerede da jeg var 36. Var derfor jeg aldri ble gravid med noe barn nr to da vi prøvde når jeg var 37-38 år. Siden man aldri 10 år på forhånd kan vite når man kommer i overgangsalderen, så er det vanskelig å forutsi noe om fruktbarheten til en i siste halvdel av og slutten av tredveårene. Anonymkode: cd2db...887 Jeg er forsatt fruktbar i allefall. Da jeg ble gravid med siste kjæreste, men mistet tidlig. Så kanskje det var "sjansen min". TS Anonymkode: 539c1...796
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #14 Skrevet 31. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er forsatt fruktbar i allefall. Da jeg ble gravid med siste kjæreste, men mistet tidlig. Så kanskje det var "sjansen min". TS Anonymkode: 539c1...796 At man blir gravid betyr ikke nødvendigvis at man fortsatt er fruktbar. Eggene blir dårlige med alderen slik at embryoet går til grunne etter kort tid slik at det ender i en tidlig spontanabort. Anonymkode: d8479...ab2 18
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #15 Skrevet 31. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er forsatt fruktbar i allefall. Da jeg ble gravid med siste kjæreste, men mistet tidlig. Så kanskje det var "sjansen min". TS Anonymkode: 539c1...796 Det var ikke meningen å ta helt fra deg motet. Gjennomsnittsalderen for å komme i overgangsalderen er 51-52. Jeg var tidligere en røyker, og det er bevist at røykere i gjennomsnitt kommer to år tidligere i overgangsalderen. Så kanskje derfor jeg kom i overgangsalderen allerede ved 46, og steril ved 36? Kanskje er du en av de heldige få som kan bli gravid med et friskt barn som 40 åring. Men det skal ikke stikkes under en stol at risikoen for misdannelser og "feil" ved fosteret er stor da, og man har også høyere risiko for spontanabort. Det er viktig at du er klar over dette, så du kan ta valg allerede nå. For eksempel, har du økonomi og lyst til det, er det mange enslige kvinner som i dag reiser til Danmark og blir kunstig inseminert med en spermdonor og får barn på den måten. Anonymkode: cd2db...887 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #16 Skrevet 31. januar 2019 Spar opp penger, og dra til Danmark. Blir du sammen med noen nå og haster ivei med barn "med en gang" så blir det bare rot. Anonymkode: 05cf7...123 25
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #17 Skrevet 31. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: At man blir gravid betyr ikke nødvendigvis at man fortsatt er fruktbar. Eggene blir dårlige med alderen slik at embryoet går til grunne etter kort tid slik at det ender i en tidlig spontanabort. Anonymkode: d8479...ab2 Blir man gravid er man jo fruktbar! Jeg glemte å skrive at dette er kun ett halvt år siden, snaut. Så jeg regner med at eggene ikke er blitt dårlig så fort. Men jeg skjønner jo også at det haster om jeg skal ha barn. Er jeg blitt 40 uten barn, så er det for sent for min del. Uansett om jeg kan bli det eller ei. Jeg ville egentlig mer høre om det var andre i min situasjon, ikke hvilke alternativer, og/eller dårlige forutsetninger jeg har. Ellers takk. Anonymkode: 539c1...796 4
Gent82 Skrevet 31. januar 2019 #18 Skrevet 31. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir man gravid er man jo fruktbar! Tror det innebærer å faktisk få ungen i tillegg til å bare bli gravid.. 8
Gent82 Skrevet 31. januar 2019 #19 Skrevet 31. januar 2019 Ville forresten bestillt billett til danmark asap. 15
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #20 Skrevet 31. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir man gravid er man jo fruktbar! Jeg glemte å skrive at dette er kun ett halvt år siden, snaut. Så jeg regner med at eggene ikke er blitt dårlig så fort. Men jeg skjønner jo også at det haster om jeg skal ha barn. Er jeg blitt 40 uten barn, så er det for sent for min del. Uansett om jeg kan bli det eller ei. Jeg ville egentlig mer høre om det var andre i min situasjon, ikke hvilke alternativer, og/eller dårlige forutsetninger jeg har. Ellers takk. Anonymkode: 539c1...796 Poenget er jo at det at du ble gravid da ikke sier noe om hvorvidt du er fruktbar, for det at du mistet tidlig er et tegn på at eget ikke var levedyktig. Det er ikke slik at man har kun har friske fine egg den ene dagen og så ikke har noen egg dagen etter. Fruktbarheten blir dårligere over mange år i form av at eggene blir både færre og dårligere. Anonymkode: d8479...ab2 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå