Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Overlege Tom Tanbo ved Rikshospitalets Kvinneklinikk har tidligere uttalt til Barn i Magen at 5-10 prosent av kvinner mister mensen innen de har blitt 45 år. Det betyr at disse kvinnene ikke kan få barn fra de er i midten av 30-årene, siden det er vanlig å være steril de siste ti årene med menstruasjon."

https://www.abcnyheter.no/livet/2011/10/14/139297/du-har-kroppen-til-en-ungpike-du-trenger-en-baby

Det står overalt i artikler på nettet og har gjort det i mange år.  Jeg skjønner ut fra innlegg på KG at mange ikke er klar over det, siden "alle" har hørt om en eller annen kvinne som ble gravid som 40 åring. Men unntak vil alltid finnes. Det store flertallet blir ikke det.

Anonymkode: cd2db...887

5-10% mister mensen innen de er 45? Dvs at de samme kvinnene har store problemer med å bli gravid som 35 åring. Leser jeg dette rett er det jo nettopp store sjanser for å bli gravid som 35 åring da? 5-10% er jo lite. 

Ts. Ja deg begynner å haste, men samtidlig, du har sikkert store muligheter til å bli gravid enda! 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen der som er på min alder og ikke har fått barn ennå, men som har lyst på? Hvordan takler dere dette, og dating? 

Jeg sitter i samme båt som deg men er litt eldre enn deg og mann.

Skrevet

I samme båt jeg også, ts. Kvinne og 37 her. Har bare hatt uhell i kjærlighetslivet og har gitt opp. 

Anonymkode: b02cc...bf7

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo at det at du ble gravid da ikke sier noe om hvorvidt du er fruktbar, for det at du mistet tidlig er et tegn på at eget ikke var levedyktig.

Det er ikke slik at man har kun har friske fine egg den ene dagen og så ikke har noen egg dagen etter. Fruktbarheten blir dårligere over  mange år i form av at eggene blir både færre og dårligere.

Anonymkode: d8479...ab2

Ok, hva er egentlig ditt poeng? Tror du ikke jeg er klar over at sjansene minsker jo eldre man blir? At du skal på død og liv påstå at jeg mulig ikke er fruktbar til tross for at jeg har vært gravid, ser jeg ikke helt poenget med. At jeg må skjønne at sjansene er såpass små, og at jeg mest sannsynlig ikke kan bli gravid? Forstår faktisk ikke denne "kveruleringen. " men sånn er det nå på et forum da. Du snakker til meg som om jeg er et barn." Fine egg en dag, og ikke fine dagen etter? " Når har jeg fremstått så idiot? 

TS

Anonymkode: 539c1...796

• Liker 16
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I samme båt jeg også, ts. Kvinne og 37 her. Har bare hatt uhell i kjærlighetslivet og har gitt opp. 

Anonymkode: b02cc...bf7

❤️ Kanskje jeg å skal gi opp. Så får det skje det som evt skjer. Kanskje man får en mer ro da. Føler jeg kaster bort tid på å tenke på det. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hva er egentlig ditt poeng? Tror du ikke jeg er klar over at sjansene minsker jo eldre man blir? At du skal på død og liv påstå at jeg mulig ikke er fruktbar til tross for at jeg har vært gravid, ser jeg ikke helt poenget med. At jeg må skjønne at sjansene er såpass små, og at jeg mest sannsynlig ikke kan bli gravid? Forstår faktisk ikke denne "kveruleringen. " men sånn er det nå på et forum da. Du snakker til meg som om jeg er et barn." Fine egg en dag, og ikke fine dagen etter? " Når har jeg fremstått så idiot? 

TS

Da du konkluderte med at du er fruktbar fordi du hadde en spontanabort for et halvt år siden.

Ei jeg kjenner hadde en spontanabort da hun var 47 år. Hun var jo ikke fruktbar av den grunn, og greide jo da heller ikke bli gravid til tross for iherdig prøving.

Så om du ønsker barn er du rett og slett nødt til å gjøre noe med det så fort som mulig.

• Liker 9
Skrevet

Moren min fikk meg da hun var 40 (kom i følge henne selv relativt tidlig i overgangsalder ca 46, og det kan stemme med de voldsomme humørsvingningene jeg husker fra barndommen 🤯), etter å ha omgjort et steriliseringsinngrep da hun ikke ønsket flere barn med sin første mann.

Anonymkode: 41133...d4e

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eksempel:

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/5P9kX/i-en-alder-av-35-aar-1-av-10-er-sterile

Fra Den Norske Legeforening:

https://tidsskriftet.no/2008/02/er-befolkningens-fruktbarhet-endret

"Kvinners reproduktive periode antas å vare fra menarke til menopause, og gjennomsnittlig menopausealder er 51 år. Men studier indikerer at en kvinne i de siste ti år før menopause faktisk er steril. Det vil si at få kvinner vil kunne bli gravide etter 41 år."

Jeg ser folk bli gravide uten hjelp etter fylte 41 år hele tiden. 

Skrevet

Jeg fikk første barn som 42-åring (vanlig unnfangelse etter 3 måneder). Ble gravid igjen da barnet var 9 måneder, men mistet i første trimester. 

Anonymkode: 0e9ea...c5e

• Liker 3
Skrevet

Er Danmark et alternativ? Jeg tenker at menn kommer og hår, men barn har man mest sannsynlig livet ut. Ville ikke la mangelen på en mann stoppe meg i å bli mamma.

Anonymkode: 9d27e...d4a

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er Danmark et alternativ? Jeg tenker at menn kommer og hår, men barn har man mest sannsynlig livet ut. Ville ikke la mangelen på en mann stoppe meg i å bli mamma.

Anonymkode: 9d27e...d4a

Ts blir fint nødt til det om å få barn er veldig viktig. Hun skriver at hun ikke treffer noen som vil ha et barn + at hun selv er sjukt kresen. Hun kan jo kan gamble på at hun treffer mannen i sitt liv iløpet av de neste årene og kanskje har hun flaks, men *tikk takk*, det er gambling.

• Liker 5
Skrevet

Vet om noen som har vært i Danmark, og fått mildt sagt veldig rare barn. Lurer på om de fikk samme donor også..

Anonymkode: 0c938...92a

Skrevet
30 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg ser folk bli gravide uten hjelp etter fylte 41 år hele tiden. 

Hvor mange?

Anonymkode: e0729...57b

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om noen som har vært i Danmark, og fått mildt sagt veldig rare barn. Lurer på om de fikk samme donor også..

Anonymkode: 0c938...92a

På hvilken måte er de rare?

Anonymkode: 0cd46...a49

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en del uflaks på kjærlighetsfronten, og er forsatt i en alder av 35 forsatt barneløs ( og singel selvfølgelig. ) Jeg holder på å prøve å date litt. Men det er vanskelig å finne noen som nr. 1, kunne tenke seg flere barn. Jeg er i tillegg håpløst kresen selv. er det håp egentlig, å finne noen, få barn, før det er for sent? 

Er det noen der som er på min alder og ikke har fått barn ennå, men som har lyst på? Hvordan takler dere dette, og dating? 

Vært der selv, så ble jeg gravid med FF og beholdt barnet. Beste valget jeg har tatt.

Anonymkode: 04155...c13

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at det må da finnes en del menn som søker familie hvis man leter litt utenom de store byene?

Anonymkode: f3d8e...d16

• Liker 6
Skrevet

Det var ikke meningen å ta helt fra deg motet. Gjennomsnittsalderen for å komme i overgangsalderen er 51-52. Jeg var tidligere en røyker, og det er bevist at røykere i gjennomsnitt kommer to år tidligere i overgangsalderen. Så kanskje derfor jeg kom i overgangsalderen allerede ved 46, og steril ved 36? 

Kanskje er du en av de heldige få som kan bli gravid med et friskt barn som 40 åring. Men det skal ikke stikkes under en stol at risikoen for misdannelser og "feil" ved fosteret er stor da, og man har også høyere risiko for spontanabort. Det er viktig at du er klar over dette, så du kan ta valg allerede nå. For eksempel, har du økonomi og lyst til det, er det mange enslige kvinner som i dag reiser til Danmark og blir kunstig inseminert med en spermdonor og får barn på den måten.

Alder på mannen man forsøker å få barn med har også endel å si. En kvinne på 40 år har gjerne en partner som er jevngammel eller kanskje så mye som 5-10 år eldre enn henne selv. Mannen er da vesentlig mindre fruktbar enn han var når han var i tidlig 30-årene. Skal man få barn med donor lønner det seg å velge en ung donor! Ung, frisk sæd gir større sjanse for graviditet og mindre risiko for misdannelser. Husk at eldre fedre gir økt risiko for både spontanaborter og misdannelser hos barnet!

Anonymkode: c1d0f...ffd

• Liker 8
Skrevet

Da du konkluderte med at du er fruktbar fordi du hadde en spontanabort for et halvt år siden.

Ei jeg kjenner hadde en spontanabort da hun var 47 år. Hun var jo ikke fruktbar av den grunn, og greide jo da heller ikke bli gravid til tross for iherdig prøving.

Så om du ønsker barn er du rett og slett nødt til å gjøre noe med det så fort som mulig.

Kanskje hun hadde lykkes med å bli gravid dersom hun hadde hatt en yngre mann. En mann på 47 er ikke akkurat en fordel mht forsøk på å få barn. Det gjør oddsen betydelig dårligere.

Anonymkode: c1d0f...ffd

• Liker 9
Skrevet

Du skriver du er "håpløst kresen". Da vet du jo litt hvor problemet ligger. Jeg kjenner et par menn i slutten av tredveårene som er single og barnløse og ønsker barn og de er velutdannede og oppegående og snille menn, men ikke klassisk kjekke eller noen du snur deg etter. Så da spørs det hvor prioriteringene dine ligger. Mitt råd er å tenke på¨det lange løp og hva formålet ved en partner er. 

Dette med barn er selvsagt opp til deg, men jeg ville nok først forsonet meg med tanken om at det kanskje ikke blir som du helt hadde tenkt. For alt du vet kunne du mistet da du var 25 også, og det hele hadde ikke noe med alder å gjøre.

Uansett - det er flere mulige utfall. Kanskje treffer du en som også er klar for barn og er på tuppa nok etter deg til å begynne tidlig (de finnes selvsagt, har vært borti dem selv). Kanskje har han barn du faktisk omfavner som dine egne. Kanskje velger dere å adoptere.

Nå er jeg selv tilhenger av et solid forhold mellom voksne menn og ser ikke på menn som kun en brikke til reproduksjon. Jeg tror også det er mange livsformer som kan gi et godt liv. 

Hvis du forsoner deg med ulike utfall tror jeg du kan gå inn i datingen med mer senkede skuldre.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...