Gå til innhold

Juridisk abort for far OG mor.


Dr. Ops

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Maleficenta said:

Innen 12 uke. Etter det har hun ikkenoe valg. Og dette kan ikke bli rettferdig all den tid menn ikke kan bli gravide. Sånn er det bare. Er mye dere menn har som er urettferdig for oss kvinner også. Men noe kan man ikke gjøre noe med

Vi kan ikke endre naturen, men vi gjør jo hele tiden endringer i lover og forskrifter for å få mer likestilling. Etter tolv uker har hun ikke et valg. Mannen har ALDRI et valg. Dette blir mye jevnere hvis kvinnen tvinges til å opplyse mannen om graviditet, og han får en noenlunde tilsvarende tidsfrist til å bestemme seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Maleficenta said:

Men da får jo ikke mannen fullstendig JA da. Da han når som helst kan få noen på døren som sier. Heisann. Du er far min du. Og hva om mora dør? Hvem sjal ta ansvaret da mon tro?

Ja, loven kan være slik at han kan få barnet på døra når som helst. Eller at barnet får rett til å oppsøke faren etter å ha fylt femten, for eksempel. Hvis mora dør skjer vel det som vanligvis skjer når omsorgspersoner dør, at barnet plasseres hos øvrig (juridisk) familie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snaskesnusken said:

Disse stråmennene dine som du strør rundt deg stiller deg i et enda dårligere lys. Tråden handler om JA!

Og likevel forholder du deg ikke til hva jeg mener juridisk abort bør være, bare en form for juridisk abort som ingen i tråden har foreslått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jolene skrev:

Nei, man burde ikke få barn når ikke forholdene ligger til rette for det.

Nei, jeg nedsnakker ikke kvinner. Nettopp fordi jeg regner de fleste kvinner til å være såpass oppegående at de faktisk evner å tenke på hvilket liv de har å tilby et barn, kontra egne egoistiske forestillinger. At du har et problem med det, sier vel mer om dine holdninger til menn og at du ikke er for likestilling.

 

3 minutter siden, Jolene skrev:

På hvilken måte tar kvinner ansvaret når de pålegger en mann et ansvar han ikke har valgt, men som er valgt for han?

Er forøvrig ikke sint ;) Ser ingen grunn til det :)

Når man tillegger andre debattanter sånt piss så har man da en sint tone... Du sender ut noen påstander om meg som du har hentet helt ut av det blå..

Menn og kvinner må begge ta ansvar så godt det lar seg gjøre. Vi skal ha ikke ha et lovverk som setter ansvarsfraskrivelse i system og påtar seg ansvar for andres uhell/skjødesløshet eller hva det gjelder.

—-

For en tid tilbake var det en jente på 15 år som plutselig fødte et barn i min kommune. Hun visste ikke at hun var gravid før det hadde gått flere måneder. Da ble hun så redd at hun skjulte det hjemme og fortrengte konsekvensene. Foreldrene fikk vite det når fødselen var et faktum.

Husk at når dere dømmer gravide kvinner så er hun en av dem dere dømmer. Dere sier også at den gutten burde få mulighet til å stikke av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jolene skrev:

Nei, man burde ikke få barn når ikke forholdene ligger til rette for det.

De fleste i verden er fattige. For noen generasjoner siden var de fleste i Norge også fattige. Hvis ingen av dem hadde fått barn, ville store deler av verden vært avfolket eller forgubbet, og ingen av oss ville ha sittet her i dag (de fleste av oss har vel fattige forfedre). 

Jeg kan være enig i at man ikke trenger å skaffe seg store barneflokker om man ikke har økonomien i orden. Og at folk bør vente til økonomien bedrer seg, om mulig. Men jeg synes ikke man kan forvente at alle med under middels økonomi skal avstå fra å få barn. Behovet for å forplante seg er veldig stort for mange. Og det å få barn skal ikke være et privilegium for de rike. 

Jeg har ikke barn selv, forresten. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 15.44, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hvorfor er dette i det hele tatt fortsatt et tema? Om en fyr puler uten kondom får han ta konsekvensen av det og om kondomen sprekker må han også ta konsekvensen av det. Til og med barneskoleelever vet at en risiko ved sex er graviditet. Det her tullet om juridisk abort blir litt som å saksøke vegvesenet fordi man kjørte i fylla og kræsj, alle veit jo risikoen liksom så da tar man forhåndsregler da. 

Å ta abort er ikke bare bare så hverken menn eller kvinner skal regne det som en selvfølgelig mulighet. 

Er man moden nok til å pule skal man også være forberedt på å ta konsekvensen av det. 

Anonymkode: 0b500...31e

Og puler en kvinne uten beskyttelse så får hun ta konsekvensene av det. Så la oss avskaffe abort og angrepiller.

Anonymkode: ed80b...bf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Thyra said:

Hva om hun har veldig gode grunner til å ikke fortelle barnet hvem faren er, eller faren at han har et barn? Hva om barnet er et resultat av voldtekt eller incest? Hva om hun vet at faren ville krevd samvær og at han var en trussel for barnet? 

Hva om kvinnen ikke vet hvem faren er? Og om hun vet det, men sier hun ikke gjør det, hvordan bevise at det ikke stemmer? 

Da får retten bestemme om grunnene hennes er gode nok, eller om det er troverdig at hun ikke vet. Er faren en trussel for barnet må man gå til barnevernet eller politiet.

Vi kan selvsagt tenke oss ekstreme tilfeller der det åpenbart er riktigere av mor å bryte loven, akkurat slik det ville være riktig av meg å bryte fartsgrensen hvis jeg er på vei til akuttmottaket med et menneske som holder på å dø. Men vi kan ikke lage lover basert på ultrasjeldne og ekstreme tilfeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Thyra said:

Nå var vel premisset for denne diskusjonen at staten ikke skulle betale dersom kvinnen valgte å føde barnet mot mannens ønske. 

OK. Jeg mener altså det motsatte av det. Det aller viktigste er at barnet er sikret økonomisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rotemor said:

Har det ingen konsekvenser, altså? Du VET dette?? 

Å informere far er for å gi han og barnet rettigheter og plikter. 

Du må skille mellom hva som er god moral og hva som må være straffbart.

Ja, som jeg linket til tidligere var det en advokat som svarte på dette spørsmålet. Å nekte å opplyse barnet om hvem faren er, eller vice versa, har ingen som helst juridiske konsekvenser. Man kan ikke straffes for det. Jeg forstår ikke hvorfor du synes det er bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rotemor said:

Vi skal ha ikke ha et lovverk som setter ansvarsfraskrivelse i system og påtar seg ansvar for andres uhell/skjødesløshet eller hva det gjelder.

Men da kan man vel ikke forsvare at abort skal betales av staten?

16 minutter siden, Rotemor said:

For en tid tilbake var det en jente på 15 år som plutselig fødte et barn i min kommune. Hun visste ikke at hun var gravid før det hadde gått flere måneder. Da ble hun så redd at hun skjulte det hjemme og fortrengte konsekvensene. Foreldrene fikk vite det når fødselen var et faktum.

Husk at når dere dømmer gravide kvinner så er hun en av dem dere dømmer. Dere sier også at den gutten burde få mulighet til å stikke av.

For det første er det ingen som dømmer gravide kvinner som gruppe her, ikke som jeg har sett i alle fall. For det andre er det ingen som sier at gutten BØR få mulighet til å stikke av. Han HAR den muligheten, dessverre. Men det er ikke slike situasjoner juridisk abort handler om. Det handler om situasjoner hvor kvinnen vet hun er gravid, straks forteller mannen om det og gir ham mulighet til å velge om han vil ha ansvaret og rettighetene for barnet. Hun valgte å risikere å bli gravid, nå får hun velge om hun vil ta abort eller lage et barn som vokser opp uten juridisk far.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, linsejesus skrev:

Da får retten bestemme om grunnene hennes er gode nok, eller om det er troverdig at hun ikke vet. Er faren en trussel for barnet må man gå til barnevernet eller politiet.

Vi kan selvsagt tenke oss ekstreme tilfeller der det åpenbart er riktigere av mor å bryte loven, akkurat slik det ville være riktig av meg å bryte fartsgrensen hvis jeg er på vei til akuttmottaket med et menneske som holder på å dø. Men vi kan ikke lage lover basert på ultrasjeldne og ekstreme tilfeller.

Jeg er enig i at det å fortelle en mann at han skal bli far eller å fortelle et barn hvem som er dets far, er det moralsk riktige å gjøre så lenge ikke særskilte omstendigheter tilsier det motsatte. Men bør det være straffbart å la være? I så fall burde det vel også være straffbart for en mann å ikke fortelle sin partner at han har barn fra før også være straffbart? Eller å være utro? Eller å late som man er interessert i et forhold bare for å få noen til sengs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Jeg er enig i at det å fortelle en mann at han skal bli far eller å fortelle et barn hvem som er dets far, er det moralsk riktige å gjøre så lenge ikke særskilte omstendigheter tilsier det motsatte. Men bør det være straffbart å la være? I så fall burde det vel også være straffbart for en mann å ikke fortelle sin partner at han har barn fra før også være straffbart? Eller å være utro? Eller å late som man er interessert i et forhold bare for å få noen til sengs? 

Nettopp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, linsejesus skrev:

Men da kan man vel ikke forsvare at abort skal betales av staten?

For det første er det ingen som dømmer gravide kvinner som gruppe her, ikke som jeg har sett i alle fall. For det andre er det ingen som sier at gutten BØR få mulighet til å stikke av. Han HAR den muligheten, dessverre. Men det er ikke slike situasjoner juridisk abort handler om. Det handler om situasjoner hvor kvinnen vet hun er gravid, straks forteller mannen om det og gir ham mulighet til å velge om han vil ha ansvaret og rettighetene for barnet. Hun valgte å risikere å bli gravid, nå får hun velge om hun vil ta abort eller lage et barn som vokser opp uten juridisk får. 

Rent hypotetisk, om dette skulle bli en realitet, ville det bety at biologisk far lovlig kunne giftet seg med sin datter når hun blir gammel nok, siden han ikke er juridisk far? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Thyra said:

Jeg er enig i at det å fortelle en mann at han skal bli far eller å fortelle et barn hvem som er dets far, er det moralsk riktige å gjøre så lenge ikke særskilte omstendigheter tilsier det motsatte. Men bør det være straffbart å la være? I så fall burde det vel også være straffbart for en mann å ikke fortelle sin partner at han har barn fra før også være straffbart? Eller å være utro? Eller å late som man er interessert i et forhold bare for å få noen til sengs? 

Nei, for det å ikke fortelle at du har barn fra før, medfører ikke en livsvarig økonomisk og juridisk belastning for den andre. Konsekvensene av å lyve om farskap er så mye større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra said:

Rent hypotetisk, om dette skulle bli en realitet, ville det bety at biologisk far lovlig kunne giftet seg med sin datter når hun blir gammel nok, siden han ikke er juridisk far? 

Haha, nei, det hadde vært greit med en ordning som kunne hindre slike freaky ting fra å skje. Selv om jeg tipper sjansen for noe sånt er ca 1:987324562345789890435603245876

 Men det kan jo skje når moren nekter å fortelle datteren sin hvem faren er. De kan i prinsippet bli kjærester og få barn 😮

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Thyra skrev:

Rent hypotetisk, om dette skulle bli en realitet, ville det bety at biologisk far lovlig kunne giftet seg med sin datter når hun blir gammel nok, siden han ikke er juridisk far? 

Han forstår ikke lovverk....

Søsken kan ihvertfall fritt ha sex fordi de vêr jo ikke nødvendigvis at de er søsken. Med mindre kvinnen også skal jages fra hjembygden sin slik at mannen ikke belastes så risikerer man sånne tilfeller.

Vi kan jo like gjerne slenge det på lovforslaget! 

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, linsejesus skrev:

Nei, for det å ikke fortelle at du har barn fra før, medfører ikke en livsvarig økonomisk og juridisk belastning for den andre. Konsekvensene av å lyve om farskap er så mye større.

Slik det er i dag må jo mannen betale bidrag. Om moren ikke forteller han at han er blitt far, slipper han jo. Om han betaler bidrag for ett eller flere barn og ikke forteller sin kone eller samboer om dette, går det jo ut over deres felles økonomi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rotemor said:

Søsken kan ihvertfall fritt ha sex fordi de vêr jo ikke nødvendigvis at de er søsken.

Ja, det er jo faktisk en reell mulighet hvis kvinner ikke er tvunget til å opplyse hvem faren er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, linsejesus skrev:

Haha, nei, det hadde vært greit med en ordning som kunne hindre slike freaky ting fra å skje. Selv om jeg tipper sjansen for noe sånt er ca 1:987324562345789890435603245876

 Men det kan jo skje når moren nekter å fortelle datteren sin hvem faren er. De kan i prinsippet bli kjærester og få barn 😮

Det kan også skje ved egg-eller sæddonasjon eller adopsjon. 

Hva tenker du forresten om foreldre som ikke forteller barna sine at de er adoptert, burde det også vært straffbart? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Thyra said:

Det kan også skje ved egg-eller sæddonasjon eller adopsjon. 

Hva tenker du forresten om foreldre som ikke forteller barna sine at de er adoptert, burde det også vært straffbart? 

Ja, det kan skje ved donasjoner og adopsjoner. En god grunn til å pålegge foreldre å fortelle barna hvor de kommer fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...