Gå til innhold

Juridisk abort for far OG mor.


Dr. Ops

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Horten Market skrev:

Ubeskyttet sex er nødvendig for å lage barn, bare for å ha det klart ... 😄

 

Kan lage barn med beskyttet sex også, f.eks. hvis kondomen sklir av inni dama, sprekker, eller hun får diaré eller oppkast dagen etterpå. 

Anonymkode: a9f9e...5d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg er usikker på om jeg forstår hva du mener her. Er det at menn skal ha en viss tidsfrist for å kreve juridisk abort, på samme måte som kvinner har en frist for å kreve medisinsk abort? I så fall er jeg enig. MEN - hvis hun med vilje venter med å si det til det er for sent å ta abort, må han fortsatt få lov til å kreve juridisk abort innen f.eks 12 uker etter at han fikk vite om barnet. Så får det være opp til kvinnen om hun ønsker å fortelle om det når det er for sent for henne å ta abort.

(Og selvsagt, hvis hun ikke forteller mannen om det så raskt som overhodet mulig, bør hun ilegges streng straff.)

Har du i det hele tatt tenkt på hvordan man skal etterforske når kvinnen ikke finner ut om svangerskap før etter fristen? Blødninger er ikke unormalt, og om man går på prevensjon er det ikke rart om man ikke tester tidlig, det er ikke uvanlig at det tar en stund om det ikke er planlagt. 

Så i tillegg til å bli uønsket gravid, så skal kvinner i tillegg pålegges streng straff for å ha blitt gravid. Det du argumenterer for er bare helt sykt. For man kan ikke bevise hensikt, og det vet du, likevel rikker du ikke på standpunktet ditt.

Du bør sette deg litt mer inn i graviditet og fødsel, for du vet åpenbart svært lite om det. Både det psykiske og fysiske. Retten til abort handler først og fremst om helse og kroppslig autonomi, «JA» har ingenting med dette å gjøre!

Anonymkode: a0bc0...ae0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

71 sider? Virkelig?

Ja, man burde være i stand til å gi fra seg uønskede barn. Mennesker som ønsker barn burde få lov å ta over. Barn burde få den beste starten og det beste livet som er mulig. I noen tilfeller er det beste livet for et barn å bli oppdratt av en annen familie. Pengene fra far og mor er mindre verdt enn barnet sin sjanse for et godt liv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Så i tillegg til å bli uønsket gravid, så skal kvinner i tillegg pålegges streng straff for å ha blitt gravid. Det du argumenterer for er bare helt sykt. For man kan ikke bevise hensikt, og det vet du, likevel rikker du ikke på standpunktet ditt.

Anonymkode: a0bc0...ae0

Jeg har da ikke sagt at kvinner skal straffes for å bli gravid. Jeg har sagt at de skal straffes hvis de med vilje lar være å fortelle faren om det.

Selvsagt vil det være situasjoner der hun oppdager det for sent, men da må regelen være at hun skal si det så fort hun vet det, eller det er rimelig å anta at hun burde visst det. Slik er det jo med en rekke andre lover også, og tvilstilfeller kan gå til retten. Og så vil det sikkert være saker hvor man dømmer feil, eller må henlegge det fordi ingenting lar seg bevise. Men at en lov ikke alltid fungerer etter hensikten, betyr ikke at det ikke bør være en lov i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg leste det i et forum her eller hørte av en venninne at en gravid dame ble dyttet i trappen av kjæresten for å tvinge henne til å abortere 😳

Jeg tenker og på alle dem som blir presset til det sosial av foreldre og elsker... De som har affærer og blir gravide med vedkommende. De færreste er uheldige og blir gravide med korrekt bruk av prevensjon. (noen få blir) Både mannen og kvinnen blir revet av lyst og tenker at det vil ordne seg. Jeg har vært borti så mange menn som ikke tenker på dette en gang, at de regnet med at jeg gikk på pillen eller ville ta abort om det skulle skje. Kommer i meg selv om jeg ber dem om å ikke gjøre det. Heldigvis skjedde dette få ganger, men når man er ung og dum så er det vanskeligere å stå på krava om kondom. Og det er å være ung og dum! korttenkt! Vi trenger dere menn på våres lag når det gjelder å oppdra våres barn, og til å beskytte oss mot graviditet! Desverre er det mange som må lære seg det på den vanskelige måten. Men så lenge mor og far er der så kan barnet få det bra selvom det ikke var planlagt. Bruk prevensjon! Jeg kan ikke tenke meg at juridisk abort er noe som kommer til å innføres med det første! Så greit å forebygge behovet! 

Anonymkode: 6b534...f15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, magikeren skrev:

71 sider? Virkelig?

Ja, man burde være i stand til å gi fra seg uønskede barn. Mennesker som ønsker barn burde få lov å ta over. Barn burde få den beste starten og det beste livet som er mulig. I noen tilfeller er det beste livet for et barn å bli oppdratt av en annen familie. Pengene fra far og mor er mindre verdt enn barnet sin sjanse for et godt liv

Om mor elsker barnet hvorfor skal hun adoptere det bort? Men mor klarer ikke oppfostre barnet på luft og kjærlighet; det trenger også økonomisk støtte. De fleste barn av eneforsørgere idag er allerede dårligere stilt økonomisk enn sine jevngamle som har to foreldre som bor sammen og oppdrar barnet sammen. Men, barnebidrag fra biologisk far og andre ordninger kan bidra til å jevne ut denne økonomiske forskjellen og minimere barnefattigdom. Hvorfor skal vi frata disse barna denne økonomiske rettigheten når vi vet utfallet vil kunne bli katastrofalt for disse barna ? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.9.2018 den 15.30, Terrasse skrev:

Inspirert av en annen tråd oppretter jeg denne for å diskutere et nytt aspekt ved "juridisk abort". Et forslag mot nærmere likestilling rundt dette temaet.

Kvinnen blir gravid og ønsker å beholde, men far ønsker ikke barn/vil vente noen år til med barn.

Synes det skal være mulighet for juridisk abort for både mor og far i sånne tilfeller. I tillegg til at far kan fraskrive seg farskapet, mister samtidig mor retten på offentlig støtte som alenemor. Fortsatt rett på permisjon og foreldrepenger som man kan få når man er to foreldre. En tilleggsrettighet kunne vært at mor overtar pappapermisjonen i sånne tilfeller.

Er man moden nok til å bære frem og ta vare på et barn, bør man være i stand til å forsørge det.

Hva mener dere?

👏👍 kunne ikke vært mer enig. 

Anonymkode: a0abd...e45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

👏👍 kunne ikke vært mer enig. 

Anonymkode: a0abd...e45

Hva med når far ikke ønsker å gjøre det slutt men ikke vil ha barnet? Hvordan løser msn det? JA avhenger tydelig av at det må bli samlivsbrudd uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 22.46, linsejesus skrev:

Du har rett i at man som regel blir glad i barnet. De to jeg kjenner som ble lurt til å bli fedre har heldigvis opplevd det. Men det er ikke rart om det føles omtrent som en krefsvulst når det er helt uønsket. Det føler kanskje kvinner på i enda sterkere grad enn menn, hvis de er blitt gravide etter voldtekt f.eks.

Tipper de lurte seg selv. .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 22.37, linsejesus skrev:

Jeg er usikker på om jeg forstår hva du mener her. Er det at menn skal ha en viss tidsfrist for å kreve juridisk abort, på samme måte som kvinner har en frist for å kreve medisinsk abort? I så fall er jeg enig. MEN - hvis hun med vilje venter med å si det til det er for sent å ta abort, må han fortsatt få lov til å kreve juridisk abort innen f.eks 12 uker etter at han fikk vite om barnet. Så får det være opp til kvinnen om hun ønsker å fortelle om det når det er for sent for henne å ta abort.

(Og selvsagt, hvis hun ikke forteller mannen om det så raskt som overhodet mulig, bør hun ilegges streng straff.)

Kvinner har da ikke rett til å ta abort innen 12 uker etter at de fikk vite at de var gravide... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 23.22, linsejesus skrev:

Jeg har da ikke sagt at kvinner skal straffes for å bli gravid. Jeg har sagt at de skal straffes hvis de med vilje lar være å fortelle faren om det.

Selvsagt vil det være situasjoner der hun oppdager det for sent, men da må regelen være at hun skal si det så fort hun vet det, eller det er rimelig å anta at hun burde visst det. Slik er det jo med en rekke andre lover også, og tvilstilfeller kan gå til retten. Og så vil det sikkert være saker hvor man dømmer feil, eller må henlegge det fordi ingenting lar seg bevise. Men at en lov ikke alltid fungerer etter hensikten, betyr ikke at det ikke bør være en lov i det hele tatt.

Det vil bli veldig vanskelig å bevise om hun med vilje lot være å fortelle det. Det varierer veldig hvor fort gravidsymptomene dukker opp. Og hvor tydelige symptomene er. At du vil straffe kvinnen på bakgrunn av når "det er rimelig å anta at hun burde ha visst det" åpner ihvertfall opp for mange justismord. 

Hvorfor skulle en kvinne gidde å ha sex med deg dersom hun risikerer å bli straffeforfulgt om hun blir gravid og ikke oppdager det innen rimelig tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 22.39, Maleficenta skrev:

Streng straff i form av? Jeg er imot JA uansett. Det er umoralsk å unnlate å informere far. Men at set skal bli straffbart er jeg høyst uenig i

Hehe ja takk begge deler sa ole brum. Selvsagt skal damen bestemme alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Thyra skrev:

Det vil bli veldig vanskelig å bevise om hun med vilje lot være å fortelle det. Det varierer veldig hvor fort gravidsymptomene dukker opp. Og hvor tydelige symptomene er. At du vil straffe kvinnen på bakgrunn av når "det er rimelig å anta at hun burde ha visst det" åpner ihvertfall opp for mange justismord. 

Hvorfor skulle en kvinne gidde å ha sex med deg dersom hun risikerer å bli straffeforfulgt om hun blir gravid og ikke oppdager det innen rimelig tid? 

Det må være åpenbart dame forteller mannen han skal bli far så tidlig som mulig. 

Barnet trenger begge foreldrene. 

Hvis ikke damen forteller mannen han skal bli far så tidlig som mulig,  hvorfor skal hun på et seinere tidspunkt fortelle dette. 

Argumentet som går igjen her er at selvfølgelig skal mannen betale for avkommet han fikk mens han knullet ei dame EN gang. Dette faller på sin egen urimelighet når damen ikke med en gang forteller han skal bli far. Er tydlig hun ønsker barnbidraget og ikke noe mer for barnet. Kynisk utnyttelse ? Hvor stor er utnyttelegraden ?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 20.42, Jolene skrev:

I grunn ikke. Jeg fremlegger en ærlig mening, ikke sint tone. Ser ingen grunn til å bli sint på diskusjonsfora på nett, det er rett og slett for dumt.

Kvinner tar ikke ansvar for fem øre, da hadde de greid seg økonomisk alene, når de velger å bli mor.

Foreldrene til den 15-åringen burde vært meldt til barnevernet, for de kan umulig ha gjort en god jobb som foreldre. Gutten burde få muligheten til å ta et valg om å bli far eller ikke, noe menn per i dag ikke har.

For noen genrasjoner siden, var også folk gift. Var de ikke gift, måtte de gifte seg. Det er synd at samfunnet har blitt så løssluppent på barn utenfor ekteskap/forhold. Før hadde man rammer, mens i dag kan kvinner bare ødelegge livene til menn. Flott utvikling det. Det finnes ikke likestilling i dag, nettopp fordi menn ikke lengre har særlig med rettigheter.

Det mye jeg er enig her. Takk for et flott innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor sikkert er kondom mot typiske kvinnelige preventiver.

Prevensjons-metode

Antall usikre ganger ved 100 samleier

Typisk bruk Korrekt bruk
Sølibat 0,00 0,00
Sterilisering - menn 0,15 0,10
P-piller 0,30-2,00 0,30-1,50
Sterilisering - kvinner 0,40 0,40
Spiral 0,8 - 2,0 0,60 - 1,50
Kondom 12,00 3,00
Pessar 18.00 6.00
Mannlig tilbaketrekning før utløsning 19,00 4,00
"Sikre perioder" - Kalendermetoden   9,00
P-skum 21,00 3,00
Nødprevensjonspillen (hormonal) 2,00-25,00 (typisk 8,00)
Ingen beskyttelse 85,00 85,00

Kondom er mest usikkert bortsett fra mannlig tilbaketrekking og pessar. Ganske mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Blir både skremt av kvinner og menns holdninger i denne debatten! Er kvinne selv og mener at barns rettigheter bør komme først, og at det må utvikles flere prevensjonsmidler for menn så de får enda større frihet til å styre sine reproduktive evner. Også bør det ikke være akseptert å holde skjult hvem som er barnets biologiske foreldre.

Anonymkode: 6b534...f15

Flott innlegg synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Thyra said:

Det vil bli veldig vanskelig å bevise om hun med vilje lot være å fortelle det. Det varierer veldig hvor fort gravidsymptomene dukker opp. Og hvor tydelige symptomene er. At du vil straffe kvinnen på bakgrunn av når "det er rimelig å anta at hun burde ha visst det" åpner ihvertfall opp for mange justismord. 

Hvorfor skulle en kvinne gidde å ha sex med deg dersom hun risikerer å bli straffeforfulgt om hun blir gravid og ikke oppdager det innen rimelig tid? 

Det kunne jo vært en regel om at kvinner tester seg når de har hatt sex. De som er redde for å bli gravide bør jo uansett gjøre det for sin egen del.

Men ja, det kan bli vanskelig å bevise, og det kan bli et problem slik som ved voldtekt.

Kanskje punktet om "rimelig å forvente at hun burde vite" er en dårlig idé. Men mannen bør vel likevel få en frist han også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/27/2018 at 9:39 AM, veggteppe said:

Om mor elsker barnet hvorfor skal hun adoptere det bort? Men mor klarer ikke oppfostre barnet på luft og kjærlighet; det trenger også økonomisk støtte. De fleste barn av eneforsørgere idag er allerede dårligere stilt økonomisk enn sine jevngamle som har to foreldre som bor sammen og oppdrar barnet sammen. Men, barnebidrag fra biologisk far og andre ordninger kan bidra til å jevne ut denne økonomiske forskjellen og minimere barnefattigdom. Hvorfor skal vi frata disse barna denne økonomiske rettigheten når vi vet utfallet vil kunne bli katastrofalt for disse barna ? 

 

Om den ene forelderen sier fra seg barnet og den andre ikke har råd til å ta vare på det alene, så burde den selvsagt vurdere adoptere det fra seg, til barnets beste. Om man elsker barnet sitt burde man ønske det aller beste for det, og noen ganger er det ikke en selv som kan gi barnet det beste. 

Du må skylde på den egoistiske moren som oppdrar barnet på dårlige betingelser

Endret av magikeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...