Gå til innhold

Juridisk abort for far OG mor.


Dr. Ops

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg snakker jo MASSE om barns rettigheter. Det er jeg som insisterer på at de bør ha rett til å vite hvem foreldrene er, for eksempel, mens flere kvinner her mener at de ikke bør ha det.

Når det gjelder foreldreskap har kvinner alle rettigheter, og det går på bekostning av menns rettigheter. Jeg tror det kan bli mye mer rettferdig og likestilt enn det er i dag.

Jeg mener barnet har rett til kontakt samvær og nærhet med far.  Og jeg mener barnet har rett på økonomisk støtte selv om det var uønsket det da ble unnfanget. Unsett hvem sin «skyld» det er at barnet nå eksisterer er det ikke barnet som skal lide når det først er her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Maleficenta said:

Det er ingen kvinner som mener det men fu blander kortene. Du snakker om juridisk ABORT. Smak på det ordet. Det er ikke akkurat forenelig med at fars identitet skal kunne gis barnet da abort betyr at man avbryter noe.

Jo det er faktisk flere her som ikke er enige i at mor skal være forpliktet til å fortelle far og barn om hverandre.

Forøvrig ser jeg ikke noen grunn til at ikke far kan si fra seg juridisk ansvar men at barnet likevel har rett til å vite hvem han er. Adopterte barn har jo rett til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Thyra said:

Barnet bør få vite når det er modent nok til å takle det. Er barnet et resultat av incest, er det kanskje best å slippe å vite. I slike tilfeller vil jo likevel ikke barnet risikere å innlede et forhold til eller ha sex med en nær slektning uten å vite om det. 

Jeg er i grunn enig i det. Barnet må være modent nok. Men jeg et usikker på om foreldre skal ha rett til å tie selv om sannheten er ekstremt ubehagelig for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, veggteppe said:

Jeg mener barnet har rett til kontakt samvær og nærhet med far.  Og jeg mener barnet har rett på økonomisk støtte selv om det var uønsket det da ble unnfanget. Unsett hvem sin «skyld» det er at barnet nå eksisterer er det ikke barnet som skal lide når det først er her. 

Enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

Jo det er faktisk flere her som ikke er enige i at mor skal være forpliktet til å fortelle far og barn om hverandre.

Forøvrig ser jeg ikke noen grunn til at ikke far kan si fra seg juridisk ansvar men at barnet likevel har rett til å vite hvem han er. Adopterte barn har jo rett til det.

Mens hun er gravid mener de da. Etter ungen er født er de plikta til det. Det er jeg ganske sikker på. Men de fleste har vært enige om at det er moralsk feil å ikke informere mannen im graviditet. Det man derimpt ikke er enig med deg i, er at det skal bli straffbart å unnlate å informere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maleficenta said:

Mens hun er gravid mener de da.

Hvis det er det de mener burde de presisere det. Men jeg synes ikke det skal være et mindre krav om å informere faren bare fordi barnet ikke er født enda.

1 hour ago, Maleficenta said:

Etter ungen er født er de plikta til det.

Ja, men det er ikke straffbart å la være, så i praksis er de ikke forpliktet. Hvis en kvinne synes det er greit å ikke informere far og barn om hverandre, driter hun selvsagt i om hun er forpliktet til det når hun ikke kan straffes for det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...