Gå til innhold

Juridisk abort for far OG mor.


Dr. Ops

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor legger du alt ansvar på.kvinnen? Er menn barn uten evne til å ta ansvar for seg selv? 

Anonymkode: 8b441...dc9

Jeg legger ikke alt ansvar på kvinnen, jeg sier at det bør være hennes RETT å velge om faren skal få komme tilbake. Hvem skulle ellers bestemme det?

Hun har allerede RETT til å få barn uavhengig av hva mannen ønsker, hun har RETT til gjøre ham til far uavhengig av hva han ønsker, og hun har RETT til å kreve bidrag fra en mann etter å ha løyet om at hun har brukt prevensjon. Hun har til og med RETT (som i at det ikke er noen juridiske konsekvenser) til å ikke fortelle barnet hvem faren er, hun har RETT til å ikke engang fortelle ham at han har blitt far.

Kvinner har ganske mange rettigheter når det gjelder barn. Mannens rettigheter begrenser seg stort sett til å bruke kondom, og selv da kan det gå galt. Så nei, menn er ikke uten evne til å ta ansvar, de har bare ikke like sterke rettigheter som kvinner når det gjelder barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Snaskesnusken said:

Du vet ikke at kvinnens ansvar er påtvunget via bilologi? 

Så svaret ditt til at kvinner ikke tar vare på sitt avkom ved at de dreper det er biologi? Forklar meg gjerne denne biologien som gjør at kvinner dreper sine egne barn...

Videre mener du også at kvinner ikke tar vare på sitt avkom ved å nekte det en far fordi de er biologisk programert til det? Ikke bare transfobisk, men sexistisk også? Du later ikke til å tenke særlig høyt om kvinner.. Skulle likt å se hva Ottar hadde sagt om de så det du skriver om kvinner og hvordan dere er bundet av biologien deres.

Anonymkode: 27413...d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet her flere ganger i mot ansvarsfraskrivelsen en juridisk abort kan gjøre. Jeg er kvinne og ville aldri hatt sex med en som ikke er villig til å ta til seg avsvaret som far selv om det var uplanlagt. - Men her burde vi kanskje blitt flinkere til å vurdere hvem vi havner i sengen med. Men etter å ha tenkt en stund over dette så ser jeg hele argumentet for juridisk abort for menn ut i fra likestillingsperspektivet. Menn burde få enda flere prevensjonsmuligheter også som vil gi dem større frihet slik prevensjon og selvebestemt abort gjorde for kvinner.  Jeg ønsker jo likestilling i samfunnet, og at menn sammen med kvinner bør ha en viss frihet til å nyte sex, men samtidig ønsker jeg at vår neste generasjon skal få en trygg og god oppvekst og at menn ikke bare kan sprute rundt uhemmet og gjøre haugevis med kvinner gravide, det må svi litt som det gjør for en kvinne å bli gravid. For barnet er det beste for identiteten å ha gode rollemodeller og kjennskap til hvor man kommer fra, og vite at foreldrene ville ha deg. Samfunnsøkonomisk er det veldig uheldig om foreldre ikke tar ansvar for barna deres mtp psykiske lidelser og andre helseutfordringer som kan knyttes til dårligere levekår (fattigdom) så tror ikke det er en løsning å straffe mor og barn økonomisk. Men jeg synes ikke det er bra nok at man bare betaler for seg heller. En far må ha samvær med barnet sitt. Jeg har noen forslag til lover/regler som kunne gjort at jeg kunne godkjent juridisk abort om jeg var politiker. Dette er ikke veldig tenkt igjennom så kan hende det er ting som ikke er like godt gjennomtenkt her.

1. En mann kan fraskrive seg økonomisk ansvar for er ufødt barn. Men det gjelder ikke for alle. Juridisk abort gjelder ikke for par som lever i samboerskap eller er gifte. Barnefar må bestemme seg innen 2 mnd etter at far har fått vite om graviditeten. 

2. Det må signeres til Nav (en papirmølle) og personen må legitimere seg. Det må betales en engangssum av far som har fraskrevet seg farsansvaret (slags bot til samfunnet) om mor beholder barnet og det blir født. 

3. Det blir registrert i et register hvilke barn personen har fraskrevet seg ansvaret for. 

4. Alle barn har rett til å vite hvem sine biologiske foreldre er. Uansett og dette har de rett på å vite når de blir 18 år. (gjelder adopterte, egg og sæddonor barn m.fl.) 

5. Det bør bli straffbart for mor å skjule hvem som er den egentlige faren. 

6. En juridisk abort skal kunne angres på i samråd med mor. men det åpner for en del dilemmaer som f.eks kan bli ekstra belastende for familien og barnet  om far plutselig kan kreve samvær m.m. når barnet er 10 år og kanskje har blitt adoptert av en stefar, det må bli en vurderingssak på et fam.vernkontor  i samråd med foreldre ... 

7. Hvis barnet havner i barnevernet bør barnefar informeres og vurderes som nytt hjem fremfor fosterhjem om det er snakk om omsorgsovertakelse. Hvis andre i familien ikke er aktuelle. 

8. Kvinner bør også få mulighet til å ta juridisk abort om barnefar ønsker barnet, og mor vil bære frem barnet, og konsekvensene blir det samme. Ellers blir det en vanlig abort eller adopsjon om ingen vil ta ansvaret for barnet. 

Anonymkode: 6b534...f15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så svaret ditt til at kvinner ikke tar vare på sitt avkom ved at de dreper det er biologi? Forklar meg gjerne denne biologien som gjør at kvinner dreper sine egne barn...

Videre mener du også at kvinner ikke tar vare på sitt avkom ved å nekte det en far fordi de er biologisk programert til det? Ikke bare transfobisk, men sexistisk også? Du later ikke til å tenke særlig høyt om kvinner.. Skulle likt å se hva Ottar hadde sagt om de så det du skriver om kvinner og hvordan dere er bundet av biologien deres.

Anonymkode: 27413...d57

Er du helt på styr? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig fin måte å forsvare en argumentasjon mot at staten skal betale for menn som ikke vil ha barn når det allerede betaler for kvinner som ikke vil ha barn ja.

Anonymkode: 27413...d57

Slutt å sammenlign abort med å stikke fra ungen sin. Skam deg. De som tar abort har sine grunner og mange sliter eyterpå. Tenk på hva du skriver

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snaskesnusken said:

Jo, det kan jeg si! Det er du som ikke skjønner premissene for JA! Jeg har også vist til en proffessor tidligere i tråden som også kan fortelle hva JA går ut på. 

Det er ingen premisser å skjønne, for loven eksisterer ikke. Det jeg diskuterer er mulige premisser en slik lov kan bygge på. Juridisk abort er ikke et fiks ferdig konsept som vi kan velge eller forkaste.

Jeg er en av ytterst få i tråden som prøver å forklare hvordan juridisk abort kan se ut. Men i stedet for å møte argumenten, påstandene og tankene, kriger folk mot helt andre ting som jeg aldri har sagt. Altså stråmannsargumentasjon. Det er som å si til en dame "den kjolen var fin" og få til svar "åja, så du hater den andre kjolen."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Maleficenta said:

Slutt å sammenlign abort med å stikke fra ungen sin. Skam deg. De som tar abort har sine grunner og mange sliter eyterpå. Tenk på hva du skriver

Slutt å sammenlign like rettigheter for menn med abort. Skam deg. De som ikke ønsker barn enda har sine grunner og mange sliter eyterpå. Tenk på hva du skriver

Anonymkode: 27413...d57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, linsejesus skrev:

Det er ingen premisser å skjønne, for loven eksisterer ikke. Det jeg diskuterer er mulige premisser en slik lov kan bygge på. Juridisk abort er ikke et fiks ferdig konsept som vi kan velge eller forkaste.

Jeg er en av ytterst få i tråden som prøver å forklare hvordan juridisk abort kan se ut. Men i stedet for å møte argumenten, påstandene og tankene, kriger folk mot helt andre ting som jeg aldri har sagt. Altså stråmannsargumentasjon. Det er som å si til en dame "den kjolen var fin" og få til svar "åja, så du hater den andre kjolen."

Når skal du og andre menn bli gravide? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket, er det ved lov ulovlig å ikke oppgi far dersom man vet hvem dette er, og finner man ut dette får det juridiske konsekvenser. 

Dette innlegget viste en gang for alle at du ikke har peiling på hva du snakker om. Hade fint i den lille bobla di. Dette gidder heg ikke. Skal du diskutere noe, får du i så fall sette deg inn i lovverket. Makan så tullete har jeg aldri sett noen være i en diskusjon. 

Anonymkode: 8b441...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å sammenlign like rettigheter for menn med abort. Skam deg. De som ikke ønsker barn enda har sine grunner og mange sliter eyterpå. Tenk på hva du skriver

Anonymkode: 27413...d57

Dette handler ikke om likestilling!

Skam dere for å lage dette om til et sirkus. Men heldigvis er ikke dette mitt sirkus basert på logisk brist.

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først:

12 minutter siden, Snaskesnusken said:

Jeg vil ha likestilling! Menn skal bli gravide og ta abort eller føde! 

Og så:

12 minutter siden, Snaskesnusken said:

For noe useriøst oppgulp fra din side! 

 

Anonymkode: b5bd0...643

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Snaskesnusken said:

Menn er forpliktet til å ivareta eget avkom! 

Ja, og det bør de da også være. Men jeg mener det bør gjøres unntak i situasjoner hvor mannen har vært tydelig på at han ikke vil bli far, men kvinnen likevel velger å ta sjansen på å bli gravid og så velger å beholde barnet. Da har HUN tatt et valg som HUN bør stå ansvarlig for, og han bør få velge om han vil bli med på det. Sier han fortsatt nei, så får barnet være hennes ansvar alene, og den økonomiske støtten får staten stå for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, linsejesus skrev:

Kan du ikke bare svare ja eller nei hvis du mener ja eller nei?

Men da antar jeg at svaret er nei. Kvinner skal ikke være forpliktet til å fortelle mannen at han skal bli far, og menn risikerer altså å gå et helt liv uten å vite at de har avkom. Og hun står fritt til å ikke fortelle barna hvem faren er, heller. Som i denne saken: https://www.tv2.no/a/5443533/

Personlig kan jeg ikke fatte hvordan man kan forsvare at kvinner skal ha rett til å gjøre slikt uten konsekvenser.

Men denne burde du jo være dritfornøyd med? Hva om mannen her i realiteten har fått juridisk abort ved at mor ikke fører han opp? Det er jo dette du vil, det er denne skjebnen du ønsker for barna! Det er akkurat denne retten til å ha et forhold til en forelder du vil frata de? Har du fårr akutt alz og glemt det? 

Du VIL jo at far skal ha rett til å gjøre AKKURAT dette! Ser du ikke og klarer ikke å forstå at dette tilfellet kan være akkurat som en juridisk abort, med en far som ikke ville ha ansvar? Hvorfor er det plutselig ille når kvinnen gjør dette, når det i realiteten er dette du vil at far skal kunne gjøre? 

 

Anonymkode: 8b441...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linsejesus. Ser ikke du hvilke konsekvenser JA vil føre til for barna i framtiden? Jeg har nevnt det før men det har du glatt calgt å overse. Hva skjer når flere ikke aner hvem faren er ig som gjerne kan ha flere søsken de ikke vet om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snaskesnusken said:

Når skal du og andre menn bli gravide? 

Dette har du allerede fått linket. Helt tom og går i evig runddans eller?

Anonymkode: 27413...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Maleficenta said:

Linsejesus. Ser ikke du hvilke konsekvenser JA vil føre til for barna i framtiden? Jeg har nevnt det før men det har du glatt calgt å overse. Hva skjer når flere ikke aner hvem faren er ig som gjerne kan ha flere søsken de ikke vet om?

Hvorfor mener du at barnet ikke skal kunne få hvite hvem som er faren sin når det fyller 18år dersom barnet selv søker det opp/ ønsker å vite det?

Anonymkode: 27413...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, linsejesus skrev:

Ja, og det bør de da også være. Men jeg mener det bør gjøres unntak i situasjoner hvor mannen har vært tydelig på at han ikke vil bli far, men kvinnen likevel velger å ta sjansen på å bli gravid og så velger å beholde barnet. Da har HUN tatt et valg som HUN bør stå ansvarlig for, og han bør få velge om han vil bli med på det. Sier han fortsatt nei, så får barnet være hennes ansvar alene, og den økonomiske støtten får staten stå for.

Nei! Staten skal ikke rydde opp i voksne  menns liv! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du allerede fått linket. Helt tom og går i evig runddans eller?

Anonymkode: 27413...d57

Nei, du linket til en person født kvinne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Ja, og det bør de da også være. Men jeg mener det bør gjøres unntak i situasjoner hvor mannen har vært tydelig på at han ikke vil bli far, men kvinnen likevel velger å ta sjansen på å bli gravid og så velger å beholde barnet. Da har HUN tatt et valg som HUN bør stå ansvarlig for, og han bør få velge om han vil bli med på det. Sier han fortsatt nei, så får barnet være hennes ansvar alene, og den økonomiske støtten får staten stå for.

Men HAN har jo og tatt er valg? Han putta jo penisen sin velvillig i vaginaen på kvinnen? 

HAN valgte å ta sjansen på å ha sex, selv om han ikke ville ha barn. 

Er du så dobbeltmoralsk i det virkelige liv også? For dette her henger jo ikke på greip. Mannen tok ikke ansvar og knulla uten dong, derfor må kvinnen ta ansvar for mannens habdlinger? 

Jeg fatter ikke at du ikke klarer å se hvor bakvendt det du skruber er. Det gir jo null mening, og du motsier deg selv hele tiden. 

 

Anonymkode: 8b441...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snaskesnusken said:

Nei! Staten skal ikke rydde opp i voksne  menns liv! 

Og hvorfor i svarte skal da staten rydde opp i voksne kvinners liv????!!!??!!?

Anonymkode: 27413...d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...