Gå til innhold

Juridisk abort for far OG mor.


Dr. Ops

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, Snaskesnusken said:

Jeg vil at menn skal bli gravide og måtte ta stilling til abort eller fødsel da det er urettferdig ovenfor kvinnen at det er hun som blir gravid, @linsejesus. Menn og kvinner burde blitt gravide annenhver gang da det er rettferdig! 

Oooo... k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, linsejesus skrev:

Dette bekrefter bare det jeg sa som du siterte :(

Det er mannens ansvar å ivareta eget avkom!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, linsejesus skrev:

Jo, og i dag må de ta mye MER ansvar for egen seksualitet enn kvinner, for i motsetning til kvinner kan de ikke velge fritt om de skal bli foreldre hvis de har sex.

Men problemet er jo at menn ikke tar ansvar og trekker på seg kondomet frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg vet ikke, men jeg synes 18 år, slik det er for adopterte i dag, er i seneste laget. Men jeg ser at det kan være gode grunner for at grensen er satt så sent, et barn er kanskje ikke godt nok rustet til det som møter dem når de oppsøker sine biologiske foreldre. Men de biologiske foreldrene har så vidt jeg vet mulighet til å prøve å ordne et møte tidligere, hvis de mener det er lurt. Så ja, kanskje 18 er det som funker best for flest.

Men da snakker man im de voksnes rett. Ikke barnas!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal staten betale?

Kan ikke staten bare betale mer for alle barna da? Ettersom folk som ikke har barn også skal straffes for andres umoral. Det blir jo veldig urettferdig mot alle menn at noen skal betale for barna sine og andre ikke....

Man kan kanskje ha A og B skoler? En for planlagte barn og en for løsungene? For man skaper jo grupper. Det er jo ikke rett at barna til disse kvinnene skal ha like gode oppvekstvilkår som de med fedre! For mødrene til B-barna er jo ikke like gode folk og de koster så mye mer enn A-barna. 

Man kan kanskje lage en fattigkassa for B-barna? Altså hva som helst for at ikke stakkars menn må ta ansvar. Sex er jo en mannerett. Menn må få sprute fritt i kvinners vagina! Dumt av henne!!! 

Begynner vi å nærme oss en lik tankegang her?

Kvinner som har sex er horer og menn er kåte og dumme..... Gufs!!!

Endret av Rotemor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 2.05, linsejesus skrev:

Det er likestilling jeg snakker om. Menn og kvinner bør, så langt det er mulig, ha like rettigheter og plikter.

Men det er jo ikke likestilling du argumenterer for her. Du mener at menn skal kunne frasi seg alt av foreldreansvar og økonomiske byrder ved en uønsket graviditet, men allikevel kunne ha kontakt med barnet (mtp at barnet har krav på å vite sitt opphav).

En abort for kvinner fungerer jo ikke sånn, kvinner må i løpet av kort tid bestemme seg for om hun skal terminere svangerskapet og det som kunne blitt hennes barn (som forresten er et fryktelig vanskelig valg for de fleste å måtte ta, uansett om svangerskapet er uønsket eller bare ubeleilig), eller, hvis man ikke klarer å gjennomføre et slikt valg, å bære frem barnet og potensielt måtte sitte alene med alt av ansvar det måtte innebære.
Det finnes ingen angrerett på noen av disse valgene, men det du mener juridisk abort er betyr jo at mannen når som helst kan ombestemme seg. Ergo er det også lavere terskel for å ta en juridisk abort hvis man allikevel kan ha kontakt med barnet, for det eksisterer jo i motsetning til når en kvinne må ta dette valget. 
Og det er ikke et snev av "lik mulighet" i det. 

Anonymkode: ad5ee...882

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 19.37, Jolene skrev:

Absolutt ikke, men jeg er veldig for at flere burde tenke seg godt om før de velger å få barn.

Da burde jo mor sørge for å ha økonomien på plass? Har man ikke det, nei, da er kanskje ikke det å få barn et godt valg. Kvinner kan velge om de blir mor eller ikke, da bør jo disse kvinnene ha ansvar nok til å sørge for at et barn ikke fødes inn i fattigdom. Kvinner er ingen skjøre dukker som ikke klarer å tenke rasjonelt og fornuftig, ergo burde det ikke være et problem. Kvinner er da oppegående nok til å kunne foreta en konkret vurdering over eget liv, nok til å se om de faktisk kan tilby et barn et godt liv.

Dessuten er ikke dette min hjertesak forøvrig ;)

Enig i at flere burde tenke seg bedre om før de fikk (mange) barn. Det gjelder ikke bare av økonomiske grunner. Ikke alle er egnede foreldre selv om økonomien er på plass. 

Men vi må også akseptere at enkelte er motstandere av abort og ser på det som drap. Da er ikke abort et alternativ. Mange menn er også motstandere av abort. Forhåpentligvis ikke de samme mennene som ønsker juridisk abort. Det vil i såfall være en voldsom dobbeltmoral. Men det er selvsagt lettere for menn, siden det ikke gjelder deres kropp, både å være motstandere av abort og tilhengere av (juridisk) abort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har vært diskutert utallige ganger før her i forumet.

Det er umulig å få til likestilling på dette feltet, da det kun er kvinner som kan bli gravide, og kvinner har bestemmelsesrett over egen kropp. Juridisk abort er et meningsløst begrep, da det kun eksisterer for å frita menn fra økonomisk ansvar. Menn kan (dessverre) allerede i dag velge bort sosialt ansvar, så jeg ser ikke hvordan innføring av «juridisk abort» skal endre på den delen. Å frita menn fra økonomisk ansvar for eget avkom er i hvert fall ikke likestilling! 

Uansett er det barnets rettigheter som betyr mest, og en juridisk abort vil ha stor innvirkning på disse. 

Jeg foreslår at menn som tenker at juridisk abort er en god idé, sørger for å sterilisere seg eller å avstå fra sex med kvinner de ikke ønsker barn med. Det fremstår som en bedre løsning for alle parter.

Anonymkode: f8b4d...e55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, O.G. said:

Men problemet er jo at menn ikke tar ansvar og trekker på seg kondomet frivillig. 

Når en dame blir uplanlagt gravid, hvorfor er problemet at MENN ikke bruker prevensjon? Er ikke problemet at ingen av dem har brukt prevensjon?

HVIS den ene har større ansvar, så er det den som har tilgang til sikrest og flest typer prevensjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rotemor said:

Men da snakker man im de voksnes rett. Ikke barnas!!

Ja, men det er altså slik reglene er i dag. Synes du de burde være annerledes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rotemor said:

Hvorfor skal staten betale?

For å sikre barnet økonomisk, som sagt.

6 hours ago, Rotemor said:

Kan ikke staten bare betale mer for alle barna da? Ettersom folk som ikke har barn også skal straffes for andres umoral. Det blir jo veldig urettferdig mot alle menn at noen skal betale for barna sine og andre ikke....

Staten betaler allerede for alle barn. Alle får trygd, selv de rike. Det er jo veldig urettferdig at vanlige folk skal betale for barnetrygden til millionærer. Men jeg vet ikke om jeg ser på det som en straff. Mer som en nødvendig skjevhet som er vanskelig å utjevne 100%.

6 hours ago, Rotemor said:

Man kan kanskje ha A og B skoler? En for planlagte barn og en for løsungene? For man skaper jo grupper.

De som evt. skaper grupper av barn er foreldre som lar dem i stikken. Det er ikke staten eller lovverket som gjør det.

6 hours ago, Rotemor said:

Man kan kanskje lage en fattigkassa for B-barna? Altså hva som helst for at ikke stakkars menn må ta ansvar. Sex er jo en mannerett. Menn må få sprute fritt i kvinners vagina! Dumt av henne!!! 

Begynner vi å nærme oss en lik tankegang her?

Jeg har ikke sett så mye av slike holdninger til kvinner i denne tråden i alle fall. Det har vært en god del negativ generalisering av menn, dog.

6 hours ago, Rotemor said:

Kvinner som har sex er horer og menn er kåte og dumme..... Gufs!!!

Hvem sier det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er jo ikke likestilling du argumenterer for her. Du mener at menn skal kunne frasi seg alt av foreldreansvar og økonomiske byrder ved en uønsket graviditet, men allikevel kunne ha kontakt med barnet (mtp at barnet har krav på å vite sitt opphav).

En abort for kvinner fungerer jo ikke sånn, kvinner må i løpet av kort tid bestemme seg for om hun skal terminere svangerskapet og det som kunne blitt hennes barn (som forresten er et fryktelig vanskelig valg for de fleste å måtte ta, uansett om svangerskapet er uønsket eller bare ubeleilig), eller, hvis man ikke klarer å gjennomføre et slikt valg, å bære frem barnet og potensielt måtte sitte alene med alt av ansvar det måtte innebære.
Det finnes ingen angrerett på noen av disse valgene, men det du mener juridisk abort er betyr jo at mannen når som helst kan ombestemme seg. Ergo er det også lavere terskel for å ta en juridisk abort hvis man allikevel kan ha kontakt med barnet, for det eksisterer jo i motsetning til når en kvinne må ta dette valget. 
Og det er ikke et snev av "lik mulighet" i det. 

Anonymkode: ad5ee...882

Nei, jeg mener at barnet skal ha rett til å ta kontakt med far, men at far ikke skal ha rett til å ta kontakt med barnet om han har sagt fra seg rettigheter og plikter. Da blir det opp til barnet om det blir kontakt. Altså slik man gjør det med adopsjon i dag. Adopterer du barnet ditt vekk, kan du ikke uten videre oppsøke det, men barnet har rett til å oppsøke deg.

Jeg mener ikke at mannen når som helst skal kunne ombestemme seg. Men det bør kanskje være en mulighet for det, av hensyn til barnet. Og hvis det skjer, må han selvsagt igjen stå økonomisk ansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror pappa hadde juridisk abortert meg etter mine foreldres skilsmisse for å slippe å betale bidrag og måtte føle på ansvaret. Selv om de var to om det med alle barna 😂 Hvor skal grensa gå? Hvorfor skulle ikke far eller mor få ombestemme seg hvis det først er lov med juridisk abort? 😂

Anonymkode: 6b534...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror pappa hadde juridisk abortert meg etter mine foreldres skilsmisse for å slippe å betale bidrag og måtte føle på ansvaret. Selv om de var to om det med alle barna 😂 Hvor skal grensa gå? Hvorfor skulle ikke far eller mor få ombestemme seg hvis det først er lov med juridisk abort? 😂

Anonymkode: 6b534...f15

Handler ikke om at pappa ikke bryr seg, han er bare gjerrig økonomisk. Hans penger! 

Anonymkode: 6b534...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, linsejesus skrev:

Når en dame blir uplanlagt gravid, hvorfor er problemet at MENN ikke bruker prevensjon? Er ikke problemet at ingen av dem har brukt prevensjon?

HVIS den ene har større ansvar, så er det den som har tilgang til sikrest og flest typer prevensjon.

At menn aldri trekker på seg kondomet uoppfordret er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri trodd at selv KG skulle greie å lire av seg 57 sider med argumenter om hvorfor abort ikke burde være lovlig. Herregud damer, har dere virkelig så mye imot å ha tilgang til abort hvis dere skulle trenge det?

Anonymkode: 26238...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde aldri trodd at selv KG skulle greie å lire av seg 57 sider med argumenter om hvorfor abort ikke burde være lovlig. Herregud damer, har dere virkelig så mye imot å ha tilgang til abort hvis dere skulle trenge det?

Anonymkode: 26238...29f

:kari:

Anonymkode: 09fa9...685

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri trodd at selv KG skulle greie å lire av seg 57 sider med argumenter om hvorfor abort ikke burde være lovlig. Herregud damer, har dere virkelig så mye imot å ha tilgang til abort hvis dere skulle trenge det?

Anonymkode: 26238...29f

Du kan umulig ha ha satt deg inn i debatten.

Anonymkode: 04eaf...466

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...