Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saken her var at tiltaltes mor visstnok skulle ha vært sammen med tiltalte i pausen, og forsvaret tilbød at moren kunne vitne på at datteren ikke hadde foretatt seg noe for å manipulere blodsukkernivået. Sukk.

Typisk eksempel på forsøk på avsporing.

Anonymkode: 4ab7a...a69

2 timer siden, chisandra skrev:

Heldigvis gikk ikke dommerne med på det:

10:08– Retten mener fortsettelse av saken ikke er i strid med EMK artikkel 6, om tiltaltes rett til å forsvare seg. Det er oppnevnt to forsvarere som kan sitte i et tilstøtende rom med tiltalte, for å bistå henne og ivareta hennes interesser, sier dommer Pretsesæter

10:12 Tiltalte kommer med et lite utbrudd før hun forlater rettssaken med raske skritt

Når retten har parkert mistanker om manipulasjon med medisindoser så er det vel greit om denne tråden forholder seg til de samme fakta som retten?

Det var bare det som var mitt poeng her.

Det er nødvendigvis ikke slik at alle som tør å komme med innsigelser i tråden støtter tiltalte.

Jeg støtter henne ikke, men siden saken vil kunne ha ringvirkninger for mange av de systemene som skulle samarbeide rundt barn, så bør saken gjennomføres så ryddig og redelig som mulig. Det er mitt poeng.

Anonymkode: a895a...7e8

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har lest boka?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Frkwitch skrev:

Nå skal ikke jeg forsvare mor her,men bare legge til at diabetes kan være vanskelig å styre i stressede situasjoner og ved annen sykdom. Jeg har diabetes og har selv erfart det.

Jeg har også flere ganger sett at diabetikere har fått ustabilt blodsukker ved sykehusinnleggelse. Det er ikke alltid så lett å regulere blodsukkeret som man kan få inntrykk av i denne tråden.

Anonymkode: 9ddb1...f35

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, ryktespredning, persondebatt, identifisering av andre privatpersoner, latterliggjøring, innlegg med injurirende utsagn og nedsettende innhold, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har også flere ganger sett at diabetikere har fått ustabilt blodsukker ved sykehusinnleggelse. Det er ikke alltid så lett å regulere blodsukkeret som man kan få inntrykk av i denne tråden.

Anonymkode: 9ddb1...f35

Hva tenker du da om overlegen sin uttalelse dag 3?

– I hvilken grad kan tiltalte selv styre blodsukkeret, hvis hun ønsker det? spør aktor.

– Diabetespasienter styrer det helt selv. Det er lett å få lavt eller høyt blodsukker, det avhenger av hvor mye insulin man setter, svarer Berg.

Skrevet

Nå skal helsepersonell endelig vitne. Spennende

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, chisandra skrev:

Hva tenker du da om overlegen sin uttalelse dag 3?

– I hvilken grad kan tiltalte selv styre blodsukkeret, hvis hun ønsker det? spør aktor.

– Diabetespasienter styrer det helt selv. Det er lett å få lavt eller høyt blodsukker, det avhenger av hvor mye insulin man setter, svarer Berg.

Det er teorien. Praksis er mye vanskeligere. Blodsukkeret påvirkes av mat, trening, følelser, temperatur, søvn (i den grad det påvirker stresshormonene), sammensetning mellom makronæringstoffer i måltidene man spiser, insulinsensitivitet som kan endres avhengig av om man har ligger høy/lavt i BS over tid (insulinsensitiviteten vil da være tilsvarende høy/lav). Det er et veldig kompleks reguleringssystem som kroppen driver med - det er derfor vanskelig å etterlikne manuelt med kun en type insulin med en virkningsprofil (altså hvor lenge det har effekt og når det har mest effekt) manuelt, evt 2 typer (hurtig- og langtidsvirkende) om man ikke bruker pumpe.

Det er vanskelig, men de fleste lærer seg gode rutiner og det disse vurderingene blir mer automatiske. Det er helt umulig å ikke sette feil doser og gjøre feilvurderinger, men sjeldent blir det så "umulig å håndtere" som denne kvinnen viser. Det er til tider utfordrende og tøft, men det lar seg gjøre - om man gjør en gjennomtenkt innsats, tar forhåndsregler og takker ja til å prøve de hjelpemidlene som kan hjelpe. 

Anonymkode: e4fd3...798

• Liker 11
Gjest chisandra
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig, men de fleste lærer seg gode rutiner og det disse vurderingene blir mer automatiske. Det er helt umulig å ikke sette feil doser og gjøre feilvurderinger, men sjeldent blir det så "umulig å håndtere" som denne kvinnen viser. Det er til tider utfordrende og tøft, men det lar seg gjøre - om man gjør en gjennomtenkt innsats, tar forhåndsregler og takker ja til å prøve de hjelpemidlene som kan hjelpe. 

Anonymkode: e4fd3...798

Ja, og det er vel litt av mitt poeng. Hun har hatt diabetes siden hun var 15, nå er hun 46. Hun er i en ekstraordinær situasjon - som hun var i på hytta - men har altså ikke sett sin diabeteslege siden april 2017, og fikk dette til å fungere selv i den situasjonen hun befant seg i. Og samtidig nekter å ta i bruk hjelpemidler som blir tilbudt.

AnonymBruker
Skrevet

Nå snakker legen om hvordan han opplevde moren som "ganske mye styrt" av datteren. Det jeg lurer på er om den informasjonen han har om hva Angelica ønsket utelukkende kommer fra hans kontakt med mor, eller om han selv har førstehåndsinformasjon fra datteren og dermed vet ved egen observasjon at det moren fortalte legen stemmer?

Vet han/vi hva som var Angelicas ønsker og hva som var Angelicas ønsker i følge mor?

Her tegnes jo et bilde av en syk jente med klare ønsker og oppfatninger om hva som er best for henne selv, og en mor som i stor grad blir styrt, ja nærmest manipulert, av datteren.

Regner med aktor stiller mange oppfølgingsspørsmål og får klarhet i hva som var "i følge mor" og hva som kom fra Angelica selv.

Anonymkode: 154cd...ef8

• Liker 25
Skrevet
Sitat

Bruker tvang kanskje i for liten grad. Jeg mener helsevesenet har lagt for mye ansvar på Camilla i stedet for å ta ansvaret selv, legger legen til

oi oi oi

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakker legen om hvordan han opplevde moren som "ganske mye styrt" av datteren. Det jeg lurer på er om den informasjonen han har om hva Angelica ønsket utelukkende kommer fra hans kontakt med mor, eller om han selv har førstehåndsinformasjon fra datteren og dermed vet ved egen observasjon at det moren fortalte legen stemmer?

Vet han/vi hva som var Angelicas ønsker og hva som var Angelicas ønsker i følge mor?

Her tegnes jo et bilde av en syk jente med klare ønsker og oppfatninger om hva som er best for henne selv, og en mor som i stor grad blir styrt, ja nærmest manipulert, av datteren.

Regner med aktor stiller mange oppfølgingsspørsmål og får klarhet i hva som var "i følge mor" og hva som kom fra Angelica selv.

Anonymkode: 154cd...ef8

Enig! Han fremstiller A nærmest som en manipulerende, vanskelig pasient, og tiltalte som et offer. Hvordan vet han hva som er A sine ønsker og hva som er tiltaltes?? Jenta var 13 år og skal uansett ikke holdes ansvarlig!

• Liker 37
Skrevet
1 minutt siden, fitnessjenta skrev:

Enig! Han fremstiller A nærmest som en manipulerende, vanskelig pasient, og tiltalte som et offer. Hvordan vet han hva som er A sine ønsker og hva som er tiltaltes?? Jenta var 13 år og skal uansett ikke holdes ansvarlig!

Så enig

• Liker 7
Gjest chisandra
Skrevet
Akkurat nå, fitnessjenta skrev:

Det var vondt å lese. Er det noen som fremstår manipulerende i denne saken, så er det ihvertfall ikke ei stakkars lita, syk jente!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar meg provosere noe så voldsomt av legen fra Oslo Universitets sykehus sin forklaring. Som mor til en 13-åring kan jeg skrive under på at det ikke er enkelt, men det er ALLTID voksenpersoners ansvar å iverta barna! De vil, fra de er bittesmå, teste grenser og forsøke å få det som de vil - det er en del av det å vokse opp, å bli kjent med seg selv og samfunnet rundt, utvikle sin egen identitet. Det er vår jobb som foreldre (og til en viss grad også samfunnet rundt) å guide dem i livet frem til de er voksne, dette inkluderer selvfølgelig også ivaretagelsen av helsen deres!

Skulle jeg si til barnet mitt om det har lungebetennelse "å, du vil ikke ta medisinen din? Nei men da skal du få slippe"? Jeg synes det er så ufattelig stygt all denne skylden som blir lagt på mindreårige, enten det er barna som ble beskyldt for mobbing med døden til følge, eller det nå er at Angelica var manipulativ og at moren stakkars bare nærmest ble tvunget til å handle som hun gjorde. 

Anonymkode: f2ff6...12b

• Liker 49
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lar meg provosere noe så voldsomt av legen fra Oslo Universitets sykehus sin forklaring. Som mor til en 13-åring kan jeg skrive under på at det ikke er enkelt, men det er ALLTID voksenpersoners ansvar å iverta barna! De vil, fra de er bittesmå, teste grenser og forsøke å få det som de vil - det er en del av det å vokse opp, å bli kjent med seg selv og samfunnet rundt, utvikle sin egen identitet. Det er vår jobb som foreldre (og til en viss grad også samfunnet rundt) å guide dem i livet frem til de er voksne, dette inkluderer selvfølgelig også ivaretagelsen av helsen deres!

Skulle jeg si til barnet mitt om det har lungebetennelse "å, du vil ikke ta medisinen din? Nei men da skal du få slippe"? Jeg synes det er så ufattelig stygt all denne skylden som blir lagt på mindreårige, enten det er barna som ble beskyldt for mobbing med døden til følge, eller det nå er at Angelica var manipulativ og at moren stakkars bare nærmest ble tvunget til å handle som hun gjorde. 

Enig!!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

26 minutter siden, fitnessjenta skrev:

Dette er en lege som sier at han mener helsevesenet skulle grepet inn og tatt mer ansvaret FRA moren, og dere reagerer negativt?

Jeg synes jo heller det han sier er fullstendig SPOT ON! Han viser jo at helsevesenet skulle tatt MER ansvar. Og ja, kanskje var Camilla manipulert av A. Det vet vi ingenting om. Men det vi vet er vel at om hun hadde anoreksi så er det en sykdom som faktisk manipulerer omgivelsene, nettopp for at sykdommen skal få mulighet til å "eksistere".

Mange unger manipulerer. jeg har småbarn som gjør det. så at en fjortenåring er i stand til det samme ser jeg ikke bort ifra. Det betyr fortsatt ikke at man er fritatt ansvaret som foreldre i å se forbi denne manipuleringa. Men: Jeg synes legen tar ansvar! De skulle grepet langt mer inn enn hva de gjorde. Og det er vel hva han sier, er det ikke? At Camilla fikk ansvar hun ikke evnet å imøtekomme..? 

Anonymkode: b9fc4...9dc

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hun var ikke 13 år da hun havnet i psykiatrien, men 9. Synes det virker absurd at en niåring skal ha så klare oppfatninger om behandling.

Anonymkode: ba0c1...57d

• Liker 48
Skrevet

Var det denne legen som sendte bekymringmelding til BV?

Skrevet

Dette er litt off topic, men fastlegen sier at tiltalte har hatt diabetes type en siden 14-15 års alderen. Er ikke diabetes type 1 en sykdom man blir født med? En sykdom der kroppen fra fødsel av ikke produserer insulin? 🤔

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...