Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Rosalie skrev:

Interessant med vitnemål fra fagfolk som har hatt med avdøde og siktede å gjøre over noe tid. For de viser at tingenes tilstand ikke kan sees kun i svart/hvitt. Sånn som fastlegen i dag - i vitnemålet kom det frem både ting i mors favør og i hennes disfavør.

Vedr. at mor lovet A ingen flere sykehusopphold: Barn har generelt svært begrenset samtykkekompetanse. Psykisk syke barn har definitivt ingen samtykkekompetanse vedr. egen behandling. En 12-13-åring har ikke begrep om at hun kan dø av valgene hun tar. Derfor må foresatte gripe inn uansett hvor manipulerende barnet er.

Enig, i begge avsnittene. 

Hva hvis det hadde vært mor til et kreftsykt barn som hadde lovet barnet sitt at det ikke skulle på sykehus igjen? Med mindre barnet var terminalt og det var avklart at det skulle få reise hjem for å dø der (med palliativ pleie), hadde det vært utenkelig, og alle ville skjønt at det i så fall ville vært omsorgssvikt. Anoreksi er også en sykdom med høy dødelighet.

Dette legen er inne på med manipulasjon gjør det nok på noen måter vanskeligere med anoreksi i forhold til kreft, men som forelder har man uansett den samme plikten til å skaffe medisinsk hjelp til et sykt/skadet barn. 

Anonymkode: 3e1ba...9db

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette tråden med flest innlegg og flest lesninger i KGs historie? Hvordan kan jeg finne ut det?

Anonymkode: 9fa3f...7cb

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er langt unna å være den med flest innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, minister-mio skrev:

Den er langt unna å være den med flest innlegg

Jeg skrev nest flest på aktuelt.

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev nest flest på aktuelt.

å, i kg's historie er den iallefall langt unna. Det finnes jo tråder med mange tusen sider 

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, personangrep, persondebatt, latterliggjøring, innlegg med injurirende utsagn og nedsettende innhold og avsporinger, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, minister-mio skrev:

å, i kg's historie er den iallefall langt unna. Det finnes jo tråder med mange tusen sider 

Jeg vet, men på underforum Aktuelle saker og politikk er det bare 1 tråd som har flere svar enn denne og en tråd som har flere visninger enn denne. Dette finner man ved å bruke sorter-knappen på det underforumet man vil sjekke dette på. Nå blir jo dette avsporinger.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet, men på underforum Aktuelle saker og politikk er det bare 1 tråd som har flere svar enn denne og en tråd som har flere visninger enn denne. Dette finner man ved å bruke sorter-knappen på det underforumet man vil sjekke dette på. Nå blir jo dette avsporinger.

vet. Glem at jeg siterte deg da, var mer til den AB som skrev om det var den tråden i kg's historie med mest innlegg

Gjest chisandra
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og denne tråden er kun 14 dager gammel..Bra vi har engasjement! Vi og Budstikka. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, fitnessjenta skrev:

Han framstiller tiltalte som ansvarsløs for sin 9 år gamle datter. Personlig synes jeg foreldre selv har et ansvar ovenfor sitt barn, og om de er manipulerende eller ei er uvesentlig. Personangrepet ditt holder jeg meg for god til å svare på.

Da leser og forstår vi foskjellig det journalisten refererer at legen sier.

Min egen forståelse er i samme kategori som det Anonymkode: b9fc4...9dc sier. 

Jeg forstår heller ikke det som sies til å være personangrep så fort det er snakk om å lese og forstå noe litt ulikt.

Helt generelt: At foreldre har ansvar tror jeg alle er enige om. At foreldre, tross at de har ansvar, også innimellom lar seg overtale av sine barn tror jeg alle ærlige foreldre må innrømme. Og ingen er flinkere til å overtale sine foreldre enn små barn eller unge tenåringer.De vet nøyaktig hvilke knapper de skal trykke på for å få viljen sin igjennom.

Merk at det jeg sier er generelt. Det er ikke direkte knyttet til denne saken.

Anonymkode: d8505...f0d

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet

Som flere i tråden påpeker; det er et problem at hjelpeinstansene samarbeider så lite på tvers av hverandre, selv innenfor samme helseforetak. 

Men det er jo ikke mulig å få fulgt med på noen som ikke finner helsetilbudene bra nok i det hele tatt, og derfor flytter rundt, avslutter behandlinger, holder tilbake og gir tilrettelagt info osv. Da vil jo ethvert hjelpeapparat til slutt miste oversikten. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, fitnessjenta said:

Dette er litt off topic, men fastlegen sier at tiltalte har hatt diabetes type en siden 14-15 års alderen. Er ikke diabetes type 1 en sykdom man blir født med? En sykdom der kroppen fra fødsel av ikke produserer insulin? 🤔

Sykdommen kan som flere svarer (og ikke bare debutere mellom 4 og 17 som noen skriver) oppstå når som helst - det er bukspyttkjertelen som mister evnen til å produsere insulin (kroppens immunsystem ødelegger kjertelens evne). Ofte vet man ikke grunnen, men for en jeg kjenner som fikk det da han var 20, mener legene at det var en infeksjon (mulig streptookk) som utløste det.

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke googler slike ting i steden for å avlede tråden her med et slikt spørsmål? 

Anonymkode: f3177...e2d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sykdommen kan som flere svarer (og ikke bare debutere mellom 4 og 17 som noen skriver) oppstå når som helst - det er bukspyttkjertelen som mister evnen til å produsere insulin (kroppens immunsystem ødelegger kjertelens evne). Ofte vet man ikke grunnen, men for en jeg kjenner som fikk det da han var 20, mener legene at det var en infeksjon (mulig streptookk) som utløste det.

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke googler slike ting i steden for å avlede tråden her med et slikt spørsmål? 

Anonymkode: f3177...e2d

Hei. Det var jeg som sa tallene 4 til 17. Det var altså ikke ment bombastisk men mer som en pekepinn på at debuten kan komme i ulik alder, så derfor er det unødvendig å spekulere i dette. Men var uheldig med formuleringen, ser den. Forøvrig enig i at man kan Google slikt selv før man kommer med kritiske spørsmål og kommentarer. 

Anonymkode: b9fc4...9dc

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg har mistet troen på at retten noen gang kommer til bunns i hvordan Angelicas siste måneder var der på hytta. Jeg har lest litt om hvor mange ganger det har blitt gjort forsøk på å få moren i tale - til ingen nytte. Da er det svart, gråt og blodsukker. 

Det lille som har kommet frem, stykkvis og delt stemmer jo ikke med faktiske funn. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig at etterforskerne greier å finne ut hvilke av tekstmeldingene (i løpet av de siste månedene A. levde) fra A. sin telefon som faktisk ble skrevet av henne, og hvilke som ble skrevet av tiltalte, og hvis de greier å finne ut det så vil det kanskje offentliggjøres mer av A. sine tanker og om hvordan hun hadde det.

• Liker 8
Gjest chisandra
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig at etterforskerne greier å finne ut hvilke av tekstmeldingene (i løpet av de siste månedene A. levde) fra A. sin telefon som faktisk ble skrevet av henne, og hvilke som ble skrevet av tiltalte, og hvis de greier å finne ut det så vil det kanskje offentliggjøres mer av A. sine tanker og om hvordan hun hadde det.

Ja, mulig hvis hun blir direkte konfrontert med funn kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet

Om A. skrev tekster på nettet (blogg/ annet) de siste månedene hun levde, så vil kanskje etterforskerne også finne dette?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, chisandra skrev:

Ja, mulig hvis hun blir direkte konfrontert med funn kanskje? 

Jeg tenkte ikke på det (da tiltalte svarer jo ikke på konfronterende spørsmål). Jeg tenkte på hvis etterforskerne med sikkerhet (etter å ha analysert tekstmeldingene) kan fastslå hva som ble skrevet av A., så vil (noe) av dette kanskje offentliggjøres i retten og også kanskje i Budstikka, slik at det kommer frem hvordan A. hadde det?

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte ikke på det (da tiltalte svarer jo ikke på konfronterende spørsmål). Jeg tenkte på hvis etterforskerne med sikkerhet (etter å ha analysert tekstmeldingene) kan fastslå hva som ble skrevet av A., så vil (noe) av dette kanskje offentliggjøres i retten og også kanskje i Budstikka, slik at det kommer frem hvordan A. hadde det?

Ah, ja da forsto jeg. 

Gjest Snø_fnugg
Skrevet (endret)

Personen som lyttet på telefonsamtalen til nødsentralen hørte ikke tegn til hjerte/lungeredning. Tror hun glemte seg da hun fortalte om pakking av bagene. Men jeg stusser litt på det, virket samtidig som det var helt naturlig å gjøre det, det tok jo så lang tid før ambulansen kom, sa mor. Enhver som hadde prøvd gjennoppliving av barnet sitt, ville aldri forlatt det, men forsøkt helt til ambulansen kom, tenker jeg da.

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Snø_fnugg
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...