Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Snø_fnugg skrev:

Personen som lyttet på telefonsamtalen til nødsentralen hørte ikke tegn til hjerte/lungeredning. Tror hun glemte seg da hun fortalte om pakking av bagene. Men jeg stusser litt på det, virket samtidig som det var helt naturlig å gjøre det, det tok jo så lang tid før ambulansen kom, sa mor. Enhver som hadde prøvd gjennoppliving av barnet sitt, ville aldri forlatt det, men forsøkt helt til ambulansen kom, tenker jeg da.

Evt kan jeg forstå at man som mor knekker sammen etter å ha gitt kompresjoner lenge uten at det er tegn til liv men å pakke bagger og annet, det kan jeg ikke forstå. 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det svinger gjerne litt frem og tilbake gjennom en mange ukers rettsprosess; nyansene kommer frem. Det som fremlegges tegner sjeldent et helt entydig bilde. Saken er berammet å vare i syv uker, vi har så vidt begynt på uke tre. Jeg tenker at dagnes vitnemål var ganske forventet, begynnelsen av en utredning er jo gjerne ren prosedyre. Mer sjeldent at det allerede her dukker opp noe oppsiktsvekkende; man kommer i hvert fall ikke i dybden av noe. Tenker jeg. Jeg tenker også at de som har behandlet avdøde de gangene hun var innlagt kan gi gode vitnemål. De har fått observert tiltalte og avdøde sammen i flere uker sammenhengende og kan forhåpentlig gi et bedre innblikk i hvordan avdøde faktisk hadde det. I hvert fall må de kunne legge frem observasjoner av dynamikken mellom mor og barn. Aktor stilte et sentralt spørsmål ved slutten av dagen i dag, der han markerte et tydelig skille mellom utredning og behandling. Det er ikke uten grunn. Noe av kjernen i sakskomplekset, slik jeg har forstått det, er å avdekke om tiltalte har reelt søkt behandling eller om hun ha sabotert behandling og de tiltak som har blitt igangsatt. Aktoratet søker å avdekke et mønster og det blir vanskelig å tegne før alle vitner, spesielt hva gjelder representanter fra skole, barnevern og helsevesen, har avgitt sine vitnemål. I tillegg er det alle beslag som skal legges frem og de funn som måtte styrke det som ellers er blitt avdekket. Når påtalemyndigheten tar ut en tiltale ser de det som at den kan bevises (utover enhver rimelig tvil); de har oversikt over helheten. Uten at jeg med det sier at tiltalte kommer til å bli dømt; dommerne dømmer. 

Anonymkode: 5085c...839

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Her er en interessant artikkel som beskriver mulige årsaker til anoreksi ut fra tilknytningsteori. 97% av pasienter med spiseforstyrrelser har utrygg tilknytning, der den unnvikende er mest typisk for anoreksipasienter. Unnvikende tilknytningsstil kommer av at behovene i barndommen ikke ble dekket, gjerne gjennom kontrollerende og invaderende foreldre. Personer med utrygg tilknytning har ofte vansker med relasjoner til andre, og dropper lett ut av behandling pga vansker med relasjon også til terapeut (tillit og trygghet).

http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/2885/44754134.pdf?sequence=1

Anonymkode: 6bed6...305

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg tror at hun oppriktig elsket A. og at hun følte at hun gjorde alt hun kunne for at hun skulle bli frisk. Jeg tror at hun jobbet hardt med at hun skulle bli frisk. Til slutt tror jeg at hun ga opp at noen andre skulle klare det, og følte at den eneste hun kunne stole på var seg selv. Jeg tror hun trodde at A skulle bli frisk helt til siste slutt. Når hun døde tror jeg faktisk at dette kom som et sjokk for henne, og jeg tror hun gjorde mye irrasjonelt de siste dagene før A ble funnet. Men jeg tror ikke det var av ondskap eller "med vilje".

Anonymkode: aa08e...cab

Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold, samt spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 16
Gjest chisandra
Skrevet (endret)

Jeg tror heller ikke at hun ønsket henne syk og død. 

Hun trodde hun var den eneste som forsto datteren sin, og det var nok med på at ingenting i hjelpeapparatet var bra nok; det var noe moren ikke kunne detaljstyre. Vi fikk jo i går vite at hun f.eks. hadde møte alene med fastelegen, hvor han fikk et skriftlig materiale han måtte sette seg inn i før han i det hele tatt fikk treffe datteren.

Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold, samt spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av chisandra
Skrevet

Jeg ser på Budstikka sin nettside at det er en plussartikkel som starter "Lege fikk liste over hva Angelica ikke skulle spørres om."

Det ble jo nevnt noe om å ikke nevne kalorier osv. i går. Har noen andre lest artikkelen og står det noe om andre ting hun ikke kunne spørres om?

Igjen er jeg satt ut av detaljstyingen til moren.

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, chisandra skrev:

Jeg har mistet troen på at retten noen gang kommer til bunns i hvordan Angelicas siste måneder var der på hytta. Jeg har lest litt om hvor mange ganger det har blitt gjort forsøk på å få moren i tale - til ingen nytte. Da er det svart, gråt og blodsukker. 

Det lille som har kommet frem, stykkvis og delt stemmer jo ikke med faktiske funn. 

Enig. Retten må nok i stor grad basere seg på vitnene pluss ikke minst fysiske bevis. Hva som egentlig har foregått på hytta er det bare mor som vet - eller, godt mulig hun ikke vet det heller. Enten at hun reelt ikke husker, eller at hennes versjon ikke stemmer overens med virkeligheten. 

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"09:20 Psykologspesialisten fortelelr at tiltalte ønsket at de skulle "fokusere på mobbingen". Men mor ga ikke tillatelse til å samarbeide med andre instanser i de innledende fasene, forteller han."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjepc4lwc000209ciaphnqldq?mode=static

Merkelig.

Anonymkode: fad9c...735

Helt sykt å lese det han sier, men egentlig ikke overraskende etter det vi har lest tidligere.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, chisandra skrev:

Helt sykt å lese det han sier, men egentlig ikke overraskende etter det vi har lest tidligere.

Også dette er uvanlig. "09:18 Mor strøk henne på ryggen, og svarte for datteren nesten før hun fikk anledning til å svare selv. Jeg beskrev det som et symbiotisk forhold i det første notatet. "

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Moren ville at A skulle slippe mer behandling. Men hun hadde jo aldri fått noen behandling utifra det jeg har forstått. Nesten ikke utredning engang...

Anonymkode: ab505...bab

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Moren ville at A skulle slippe mer behandling. Men hun hadde jo aldri fått noen behandling utifra det jeg har forstått. Nesten ikke utredning engang...

Dette høres ut som en mor som absolutt har forhindret at datteren fikk hjelp.

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Det kommer jo gradvis frem her etter hvert.... hun har aldri rukket å få ordentlig behandling. Fastlegen sa jo også det i går - at det egentlig var snakk om utredning...

• Liker 6
Gjest chisandra
Skrevet

I dag er den som gir oss direkte-rapportering fra retten veldig rask og effektiv med å oppdatere.

AnonymBruker
Skrevet

"09:20 Psykologspesialisten forteller at tiltalte ønsket at de skulle "fokusere på mobbingen". Men mor ga ikke tillatelse til å samarbeide med andre instanser i de innledende fasene, forteller han."

Er det ikke opp til behandler å utrede og å finne eventuelle årsaker til pasientenes problemer? Hvorfor ønsket mor at de skulle "fokusere på mobbingen"?

Hvorfor ønsket ikke mor samarbeid med andre instanser? Kan det være fordi det faktisk ikke foregikk mobbing?

• Liker 10
Skrevet

Vitnene i dag vil nok ikke snakke i mors favør...

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...