Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 30.6.2020 den 10.53, Lin11 skrev:

Jeg har vært borti en lignende sak via jobb, også i Bærum kommune. Egentlig burde slike mødre vært dømt til livstid eller forvaring. 

Huff finnes det virkelig flere. :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lin11
1 minutt siden, Handful skrev:

Huff finnes det virkelig flere. :(

Ja, mange flere enn man vil tro dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Handful skrev:

Huff finnes det virkelig flere. :(

Jeg vet også om lignende saker. Det er nok mange der ute, dessverre, de fleste havner bare aldri i rettssystemet. Man ser jo hvorfor på denne saken: ingen rundt bryr seg, alle nekter å se det selv når bevisene foreligger og systemene som er ment å fange opp ting fungerer heller ikke. Barna står i det helt alene. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere mødre som henne ja, men heldigvis fungerer sikkerhetsnettet så de får ikke muligheten til å vanskjøtte barna sine til døde. Det spesielle her er at moren greide å unndra seg systemet så lenge at datteren døde. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, n_97 skrev:

Det finnes flere mødre som henne ja, men heldigvis fungerer sikkerhetsnettet så de får ikke muligheten til å vanskjøtte barna sine til døde. Det spesielle her er at moren greide å unndra seg systemet så lenge at datteren døde. 

Angelica er ikke det eneste barnet som er blitt sultet til døde i Norge...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Marihønepøne said:

Angelica er ikke det eneste barnet som er blitt sultet til døde i Norge...

Nei det er flere tilfeller hvor barn har blitt mishandlet til døde. Men heldigvis så blir mange reddet, om enn i siste liten. Media slår ikke disse sakene opp. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, n_97 skrev:

Nei det er flere tilfeller hvor barn har blitt mishandlet til døde. Men heldigvis så blir mange reddet, om enn i siste liten. Media slår ikke disse sakene opp. 

Ja, en del får hjelp. Andre igjen får ingen hjelp i det hele tatt, men overlever så vidt til de blir myndige eller greier å rømme og er totalt ødelagt for livet både fysisk og psykisk.

Jeg synes det er skummelt å anta at det er noen stor prosentandel som får hjelp - Angelica fikk det ikke, og hadde hun ikke dødd er det god grunn til å tro at ingen hadde stoppet mishandlingen likevel. Det var ikke som om hjelpen sto klar utenfor den hytta. Og hun er dessverre ikke den eneste som blir oversett. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marihønepøne said:

Jeg synes det er skummelt å anta at det er noen stor prosentandel som får hjelp - Angelica fikk det ikke, og hadde hun ikke dødd er det god grunn til å tro at ingen hadde stoppet mishandlingen likevel. Det var ikke som om hjelpen sto klar utenfor den hytta. Og hun er dessverre ikke den eneste som blir oversett. 

Hvor mange som får hjelp skal jeg ikke estimere, men jeg har lest referatene i EMD dommene, og særlig i den ene saken ble barnet alvorlig neglisjert og reddet i siste liten. Barnet fungerer i dag bra, dog med veldig tett oppfølgning fra familien. Så der fungerte systemet, og ditto i de andre sakene. Så er det heller ikke omsorgsovertakelsene norge har blitt dømt for. Barnedrap (og drap generelt) er sjelden i Norge, selv om det nok er mørketall med de minste babyene spesielt. Det er klart, mange vokser opp i dysfunksjonelle hjem uten å få hjelp. Men det har blitt færre slike hjem sammenlignet med for 20-30 år siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, n_97 skrev:

Hvor mange som får hjelp skal jeg ikke estimere, men jeg har lest referatene i EMD dommene, og særlig i den ene saken ble barnet alvorlig neglisjert og reddet i siste liten. Barnet fungerer i dag bra, dog med veldig tett oppfølgning fra familien. Så der fungerte systemet, og ditto i de andre sakene. Så er det heller ikke omsorgsovertakelsene norge har blitt dømt for. Barnedrap (og drap generelt) er sjelden i Norge, selv om det nok er mørketall med de minste babyene spesielt. Det er klart, mange vokser opp i dysfunksjonelle hjem uten å få hjelp. Men det har blitt færre slike hjem sammenlignet med for 20-30 år siden. 

Jeg tviler på at antallet dysfunksjonelle hjem er blitt mindre de siste tiårene. Antallet (p)syke mennesker har neppe gått ned og ikke antallet onde mennesker heller. Og folk får fortsatt barn og barnevernet griper fortsatt forbausende sent inn. Det er fortsatt fullt mulig å slippe unna det offentlige ved å flytte over kommunegrensene, barn tvinges fortsatt til samvær med overgrepsforeldre, barn av innvandrere og asylsøkere meldes som oftest ikke savnet av systemet og kan være hvor som helst og utsettes for hva som helst... The list goes on.

33 norske barn under 15 år ble drept av sine foreldre (eller andre med foreldreansvar) i perioden 2000-2009. Dette er de som beviselig ble drept og hvor det foreligger dom. Så har vi sakene hvor retten ikke fant det bevist utover rimelig tvil, enten at de ble drept eller at foreldrene var de som gjorde det. Så kommer sakene som ble etterforsket som drap, men hvor det aldri ble tatt ut noen siktelse. Så kommer de savnede barna - som kanskje er drept, men ingen vet sikkert. Så kommer de dødsfallene som ikke ble etterforsket engang, eller hvor saken raskt ble henlagt (og som du påpeker, der er de aller minste trolig godt representert da spebarn som dør ikke vekker samme mistanke som en syvåring som faller død om). Og så, sist men ikke minst, kommer saker som Angelicasaken hvor det ikke konkluderes med drap, men med kroppskade eller mishandling med døden til følge. De blir ikke alltid med i statistikken - men de døde likevel. 

I gjennomsnitt drepes altså flere barn av foreldrene sine årlig - her i "trygge" Norge. Og de som ikke drepes eller dør av mishandling, men som går gjennom helvete likevel, de havner ikke i sånne statistikker. Ofte havner sakene aldri på barnevernets bord engang fordi folk unngår å blande seg.  

Endret av Marihønepøne
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@marihønepø Det går kaldt nedover ryggen min når du snakker om alle disse døde barna. Det er viktig å ha med, at vi MÅ ha en barnevernstjeneste i disse dager hvor motstanden mot barnevernet stadig øker. 

Jeg håper det skjer en total reform. Jeg tror det kan være samme svakhet som ligger bak at samfunnet har feilet disse 33 barna du snakker om, som de (ca) 33 barna i Strasbourg. 

Soørsmålet om hvordan vi får en bedre barnevernstjeneste er absolutt på sin plass. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Er det noen som har dommen fra den siste rettssaken, og kan sende den til meg? Den fra Lagmannsretten. 

Endret av Vampyrina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (13 timer siden):

Er hun ute av fengsel nå. Hun fikk tre år gjorde hun ikke?

Hun var vel sittet inne i knapt ett år foreløpig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vampyrina skrev (5 timer siden):

Hun var vel sittet inne i knapt ett år foreløpig. 

Hun soner sikkert bare 1/3 av dommen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyrina skrev (På 27.2.2021 den 12.47):

Er det noen som har dommen fra den siste rettssaken, og kan sende den til meg? Den fra Lagmannsretten. 

Jeg og vil lese den hvis noen har den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Pipaluk said:

Er hun ute av fengsel nå. Hun fikk tre år gjorde hun ikke?

Er hun løslatt? Hun begynte å sone i juni i fjor tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vampyrina skrev (7 timer siden):

Hun var vel sittet inne i knapt ett år foreløpig. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...