Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Blondie65 skrev:

Her er det jeg mener. Fastlegen - som har som oppgave å SE TIL Angelica, svikter. Han burde meldt til barnevernet hvordan oppfølgingen hadde vært. 

Men vi skal nok huske på at det er vanskelig for personer uten erfaring med foreldre som ikke er i stand til å ivareta barnets interesser ikke er de beste til å vurdere tiltak. Det er derfor det er så viktig med tverrfaglighet der man rapporterer til hverandre.

Da fastlegen gikk med på sjeldnere veiing i sommerferien var det fordi mor hadde sagt at faren hennes, en pensjonert fastlege som As fastlege kjente, skulle være med og han skulle følge opp.  Fastlegen har jo helt klart latt seg manipulere av mor siden han allerede i juli gav feilaktige opplysninger til barnevernet og fortsatte med det utover høsten.

Helt enig i at det er viktig med tverrfaglighet der de forskjellige behandlerene rapporterer til hverandre. En annen ting er at barnevernet burde være statlig eller i det minste ha et nasjonalt register, det burde ikke være sånn at barnevernet tidligere bostedskommune må melde bekymringen videre til den nye bostedskommunen for at saken skal bli fulgt opp videre. Eller som et minimum burde bekymringsmeldingene være mulig å sende elektronisk så barnevernet i ny kommune får beskjed umiddelbart. I denne saken ble bekymringsmeldingene sendt med posten og kombinasjonen av postgang og offentlig byråkratisk posthåndtering gjorde jo at ukene gikk.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mor fortsetter å gnåle om alt det de andre har gjort feil. Hun føler seg sikkert bedre om hun tar seg noen måneder på hytta, uten mat og varme, selvfølgelig.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Mor fortsetter å gnåle om alt det de andre har gjort feil. Hun føler seg sikkert bedre om hun tar seg noen måneder på hytta, uten mat og varme, selvfølgelig.

Med støtte fra Jon Gangdal og Dora Thorallsdottir. Nok engang. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Christiane_W skrev:

Med støtte fra Jon Gangdal og Dora Thorallsdottir. Nok engang. 

Hvordan er det mulig? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 22.15, Christiane_W skrev:

Med støtte fra Jon Gangdal og Dora Thorallsdottir. Nok engang. 

Jeg fatter det ikke 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gangdal tar borti et viktig tema da, hvorfor er det bare mor som straffes? Hvilke endringer skal gjøres i systemet slik at foreldre ikke kan endre adresse eller flytte gang på gang for å snike seg unna? Hva med den siste fastlegen, som regelrett løy om veiing? Hvorfor har ikke skole/barnevern/ behandlingsinstitusjoner større mulighet til å snakke sammen og dele info?

Jeg mener på ingen måte at mor skulle sluppet unna, uansett hva andre har gjort så var det hun og hennes valg som gjorde at ting ble som de ble, men jeg savner at noen konkrete endringer gjøres som følge av denne saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Ginny skrev:

Gangdal tar borti et viktig tema da, hvorfor er det bare mor som straffes? Hvilke endringer skal gjøres i systemet slik at foreldre ikke kan endre adresse eller flytte gang på gang for å snike seg unna? Hva med den siste fastlegen, som regelrett løy om veiing? Hvorfor har ikke skole/barnevern/ behandlingsinstitusjoner større mulighet til å snakke sammen og dele info?

Jeg mener på ingen måte at mor skulle sluppet unna, uansett hva andre har gjort så var det hun og hennes valg som gjorde at ting ble som de ble, men jeg savner at noen konkrete endringer gjøres som følge av denne saken.

Jeg er helt enig med deg! Mulig jeg leser kommentaren hans feil, men jeg synes som deg han stiller legitime spørsmål om det som skjer rundt, og han frikjenner jo heller ikke mor fra ansvaret her! Dora Thorallsdottir derimot... Jeg kjenner at det hun sier fremover kommer til å bety mye mindre for meg, utrolig skuffende, og slik jeg leser det,  veldig følelsesstyrt..

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Fastlegen - han burde fått en reprimande.

Skolevesen, barnevern, behandlingsinstitusjoner, har de begått lovbrudd? De skal da ikke straffes fordi pasientens pårørende unndrar seg pålagte kontroller? Det er MYE viktigere å spørre hvordan man kan bygge opp et system som ivaretar et barns rett til helsehjelp selv om dette blir forsøkt manipulert/flyktet fra.

Likevel må, jeg spørre: Tror dere at vi egentlig ønsker et vanntett system der det ikke er mulig å flytte uten at "storebror" ser det?Jeg er helt enig i at når et barn er pålagt visse helsekontroller og blir unndratt fra disse så må det settes i sving et apparat for å gjennomføre dem. Her kunne mor og barn vært etterlyst fordi de ikke møtte til time, og hentet når de ble funnet.

Men den straffbare handlingen stod mor for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Jeg er helt enig med deg! Mulig jeg leser kommentaren hans feil, men jeg synes som deg han stiller legitime spørsmål om det som skjer rundt, og han frikjenner jo heller ikke mor fra ansvaret her! Dora Thorallsdottir derimot... Jeg kjenner at det hun sier fremover kommer til å bety mye mindre for meg, utrolig skuffende, og slik jeg leser det,  veldig følelsesstyrt..

Hvor har dora og Gangdal uttalt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hvor har dora og Gangdal uttalt seg?

I Facebookgruppen «Angelicas julekalender». Dvs, Gangdal skreiv vel i Klassekampen, men det er gjengitt der, sammen med moren og Doras kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jobbermedbarn skrev:

Jeg er helt enig med deg! Mulig jeg leser kommentaren hans feil, men jeg synes som deg han stiller legitime spørsmål om det som skjer rundt, og han frikjenner jo heller ikke mor fra ansvaret her! Dora Thorallsdottir derimot... Jeg kjenner at det hun sier fremover kommer til å bety mye mindre for meg, utrolig skuffende, og slik jeg leser det,  veldig følelsesstyrt..

Jeg har i grunn aldri tenkt så mye over det som kom fra Dora, trodde hun var komiker? 🤔 Men er litt skeptisk til alle som påstår at dette er helt feil, de kan umulig ha lest dommen eller noen av de tekstmeldingene..

1 time siden, Blondie65 skrev:

Fastlegen - han burde fått en reprimande.

Skolevesen, barnevern, behandlingsinstitusjoner, har de begått lovbrudd? De skal da ikke straffes fordi pasientens pårørende unndrar seg pålagte kontroller? Det er MYE viktigere å spørre hvordan man kan bygge opp et system som ivaretar et barns rett til helsehjelp selv om dette blir forsøkt manipulert/flyktet fra.

Likevel må, jeg spørre: Tror dere at vi egentlig ønsker et vanntett system der det ikke er mulig å flytte uten at "storebror" ser det?Jeg er helt enig i at når et barn er pålagt visse helsekontroller og blir unndratt fra disse så må det settes i sving et apparat for å gjennomføre dem. Her kunne mor og barn vært etterlyst fordi de ikke møtte til time, og hentet når de ble funnet.

Men den straffbare handlingen stod mor for.

Tror vel bare mor mener at det er disse som skulle hatt straff. Men det er viktig å se på hvilke rutiner som gjelder, at man kan snike seg unna hele veien. Det er selvfølgelig viktig å finne en balansegang, at man ikke blir totalt overvåket, men det å holde barnet unna skole og helsevesen over tid på den måten burde kunne aktivere en eller annen advarsel eller noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ginny skrev:

I Facebookgruppen «Angelicas julekalender». Dvs, Gangdal skreiv vel i Klassekampen, men det er gjengitt der, sammen med moren og Doras kommentarer.

Jeg finner ikke artikkelen i kk. Jeg ser innlegget på julekalenderen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ginny skrev:

Gangdal tar borti et viktig tema da, hvorfor er det bare mor som straffes? Hvilke endringer skal gjøres i systemet slik at foreldre ikke kan endre adresse eller flytte gang på gang for å snike seg unna? Hva med den siste fastlegen, som regelrett løy om veiing? Hvorfor har ikke skole/barnevern/ behandlingsinstitusjoner større mulighet til å snakke sammen og dele info?

Jeg mener på ingen måte at mor skulle sluppet unna, uansett hva andre har gjort så var det hun og hennes valg som gjorde at ting ble som de ble, men jeg savner at noen konkrete endringer gjøres som følge av denne saken.

Problemet er at ingen kunne forutsi at datteren kom til å dø på den hytta med en bmi på 8,8. Hadde moren vært voldsutøver og likevel hatt omsorg så er jo helt klart en indikator på at det har skjedd en  feil. 

Jeg vedder på at det er en drøss med vanskelige mødre som holder barna borte fra skole og helseinstitusjoner. I de fleste tilfellene blir ikke barna alvorlig skadelidende, det tar bare lengre tid å få kontakt og få gjort noe med saken. Om det ikke er snakk om vold og misbruk så kan de heller ikke bruke tvang og makt på dem  

Så hvem andre i tillegg til moren bør tiltales? Jeg vet ikke. Det er bare en trist sak for alle 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.9.2019 den 17.52, Blondie65 skrev:

Fastlegen - han burde fått en reprimande.

Skolevesen, barnevern, behandlingsinstitusjoner, har de begått lovbrudd? De skal da ikke straffes fordi pasientens pårørende unndrar seg pålagte kontroller? Det er MYE viktigere å spørre hvordan man kan bygge opp et system som ivaretar et barns rett til helsehjelp selv om dette blir forsøkt manipulert/flyktet fra.

Likevel må, jeg spørre: Tror dere at vi egentlig ønsker et vanntett system der det ikke er mulig å flytte uten at "storebror" ser det?Jeg er helt enig i at når et barn er pålagt visse helsekontroller og blir unndratt fra disse så må det settes i sving et apparat for å gjennomføre dem. Her kunne mor og barn vært etterlyst fordi de ikke møtte til time, og hentet når de ble funnet.

Men den straffbare handlingen stod mor for.

Fastlegen har fått en reprimande:

https://www.budstikka.no/lommedalen/fastlegen-til-angelica-tar-kritikken-alvorlig/127285!/

Barnevernet har vel også fått skarp kritikk. 

Men som du skriver - mor sto for den straffbare handlingen. Ikke fastlegen og barnevernet.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skolen har vel de blitt «frikjent»? De gjorde det de kunne for å hjelpe. Mot unndro datteren fra skoleplikten, og gjorde sitt beste for å unngå skolen, inkludert å flytte og oppgi flere falske adresser. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mmmwhatever said:

Angående skolen har vel de blitt «frikjent»? De gjorde det de kunne for å hjelpe. Mot unndro datteren fra skoleplikten, og gjorde sitt beste for å unngå skolen, inkludert å flytte og oppgi flere falske adresser. 

Det er ikke skoleplikt i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, Sol70 skrev:

Det er ikke skoleplikt i Norge.

Blir man ikke meldt til barnevernet hvis man ikke sender barnet på skolen? Selv på psykiatriske sykehus har de skole for barna så langt det lar seg gjøre. Da er de jo bra syke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Purple_Pixiedust said:

Blir man ikke meldt til barnevernet hvis man ikke sender barnet på skolen? Selv på psykiatriske sykehus har de skole for barna så langt det lar seg gjøre. Da er de jo bra syke. 

Det står om reglene her, vi har noe som heter opplæringsplikt, men ikke skoleplikt:
http://www.nhuf.no/?q=nb/side1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sol70 skrev:

Det er ikke skoleplikt i Norge.

Du har rett, men det er opplæringsplikt. Noe mor unndro barnet sitt fra gjennom flytting og falske adresser. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommen i høyesterett viser også hvor viktig det faktisk er med fengselsstraff! Etter dom #2 oppførte jo mor seg som om hun hadde vunnet rettssaken. Realiteten er at hun ble dømt i tre rettsinstanser. Dømt for å ha forårsaket sitt barns død. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...