Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Ando Nym skrev:

Jeg oppfatter det i grunnen ganske nøytralt. Snarere at fastlegen forsterket inntrykket både av at knapt noe er bygget på A's egne uttalelser og at moren lot seg styre av datteren/anoreksien. Også derfor jeg lurer på om det er vanlig for en tolvåring å sitte på morens fang. Det har med min oppfatning av tenåringer's naturlige frigjøringsbehov fra foreldrene å gjøre, altså hvem det var som i realiteten klamret seg til hvem?

Hva får deg til å si at det må være enten eller? 

En mor som overinvolverer seg vil nettopp gjøre den naturlige frigjørelsen som skjer etter hvert som barnet vokser til vanskelig. De blir avhengige av hverandre. Barn som blir forstyrret mye i lek fordi moren har trang til å sjekke at alt står bra til pga bekymringer, vil oftere oppsøke mor for bekreftelse (som igjen kan gi mor en idé om at det er riktig og viktig å sjekke barnet i lek). Barn blir til med ulike temperament, helt klart, og det finnes individuelle forskjeller på hvor selvstendige barn er. Men en sterk separasjonsangst og avhengighet av omsorgsperson er som oftes skapt av atferd hos den voksne (enten villet eller ikke, f.eks manglende/skiftende respons ved depresjon). 

Anonymkode: 24247...e81

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Ando Nym skrev:

Det virker ikke å henge på greip for meg i den konteksten det står i. Uansett forstår jeg ikke annet enn at det må ha vært tidligst i april 2013 da hun var ca. 11, eller april 2014 da hun var ca. 12. Hun må ha vært ni år i 2011, hvor mener dere det kommer inn i bildet i disse kommentarene?

Fordi det er fastlegen som sier dette. Jenta var på hans liste fra 2009-2013. Hvis du leser alt i sammenheng (det er litt rotete) tror jeg dette er det som skjer før hennes første innleggelse..altså 2012

Anonymkode: c6795...eca

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En mor som overinvolverer seg vil nettopp gjøre den naturlige frigjørelsen som skjer etter hvert som barnet vokser til vanskelig. De blir avhengige av hverandre. Barn som blir forstyrret mye i lek fordi moren har trang til å sjekke at alt står bra til pga bekymringer, vil oftere oppsøke mor for bekreftelse (som igjen kan gi mor en idé om at det er riktig og viktig å sjekke barnet i lek). Barn blir til med ulike temperament, helt klart, og det finnes individuelle forskjeller på hvor selvstendige barn er. Men en sterk separasjonsangst og avhengighet av omsorgsperson er som oftes skapt av atferd hos den voksne (enten villet eller ikke, f.eks manglende/skiftende respons ved depresjon). 

Ja, netopp mitt poeng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

@Ando Nym Han sier også at han ikke hadde kontakt med jenta etter innlegelsen. Så da er dette 2012 uten tvil. 

– Etter innleggelsen i juni 2012 så jeg ikke noe mer til Angelica.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legen (evt den som refererer fra saken) formulerer seg kanskje klønete, men det han nok mener er at anoreksien, altså sykdommen forsøker å styre og dermed manipulere omgivelsene for å opprettholde sykdommen. Dette gjelder uansett om anoreksien har rammet et barn eller en voksen, den vanvittige ambivalensen ifht å opprettholde sykdom vs bli frisk samt viljen til å kontrollere omgivelsene sine. For ofte handler det å ha anoreksi om å forsøke å få kontroll på noe (mat), selv om man absolutt ikke har kontroll.

Deler av det å ha lav BMI er at den kognitive evnen reduseres, og det å tenke rasjonelt reduseres. Derfor er fokuset ofte å få opp BMIen til vedkommende er i stand til å motta og ha utbytte av samtaleterapi. 

Når et barn rammes av anoreksi er det alltid de voksnes ansvar å ta kontrollen tilbake og forsøke å gjenopprette helse hos barnet.

Anonymkode: 83aca...b54

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det er fastlegen som sier dette. Jenta var på hans liste fra 2009-2013. Hvis du leser alt i sammenheng (det er litt rotete) tror jeg dette er det som skjer før hennes første innleggelse..altså 2012

Rekkefølgen i kommentarene er 6. desember 2012, 25. april og så 26. april, (da hun satt på fanget) som dermed var i 2013.
Da hun døde to og et halvt år senere var hun tretten år. Tretten minus to er elleve, dog avhengig av når på året hun ble født ;) 
Jeg synes det virker rart at hun satt "klamrende" på fanget uansett om hun var 11 eller 12, men ser at det fremstår uklart når det egentlig skjedde, så jeg skal ikke lage noe stort poeng av det. Takk for inspill!

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

@Ando Nym Han sier også at han ikke hadde kontakt med jenta etter innlegelsen. Så da er dette 2012 uten tvil. 

– Etter innleggelsen i juni 2012 så jeg ikke noe mer til Angelica.  

OK da ble det tydeligere. Legger meg langflat, takk skal du ha! :)

Skrevet (endret)
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har da ikke sagt noe om at det må være enten eller.
Her har du misforstått meg fullstendig, uten at jeg skjønner hvordan det kan ha skjedd.

Edit: Veldig snodig, dette har jeg jo svart på tidligere og da så jeg ikke den øverste linjen. Derfor svarte jeg da også: "Ja, nettopp mitt poeng".
Likevel har jeg fått ny "note" om likelydende innlegg, bare med øverste linje (tilsynelatende) lagt til?
Må si jeg synes oppsettet på dette forumet gjør det ekstremt vanskelig å følge. Det blir jo ikke akkurat enklere av at "alle" heter Anonym 1234567 :-O

Endret av Ando Nym
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er vitnet ferdig. Forsvarer og aktoratet går nå gjennom vitnelisten for de neste dagene.

Jeg abonnerer ikke på Budstikka, men har de publisert noe om hvem disse vitnene er? 

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er «innafor» om dette var hva legen opplevde som riktig på tidspunktet. Legers vurderinger er ikke til enhver tid perfekte, men andre institusjoner er likevel avhengig av samarbeide med dem og annet helsepersonell. De må da kunne ytre sine observasjoner ut ifra den informasjon som er tilgjengelig for dem. 

Men så kan man såklart diskutere (både underveis) og i ettertid (slik jeg oppfatter at han gjør) - andre aspekter av bildet som da har forårsaket situasjonen slik den ble, eller hvilke deler av bildet man kanskje ikke så innledningsvis.

Anonymkode: b9fc4...9dc

Hvor lenge var hun fastlegen deres? Hvis hun var fastlegen deres over lang tid, så er det jo naturlig at hun kunne uttale seg om deres forhold slik hun oppfattet det.

Anonymkode: 1f603...8e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, kysset og klemmet mye. Men måten A da responderte på. Og/eller mulig et annet tilfelle der A skal ha kjeftet på sin mor.

Anonymkode: 45eb5...034

Jeg husker vitnemålet angående dette som at avdøde virket brydd. Ordrett, tror jeg. 

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 7
Skrevet

Det må være slitsomt å være enebarn når foreldre er så veldig engasjerte i barnets liv, det blir lite frihet til å finne sin egen plass i verden. Det behøver ikke å bety at det var slik for dette barnet, men kanskje noe å tenke på. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Legen (evt den som refererer fra saken) formulerer seg kanskje klønete, men det han nok mener er at anoreksien, altså sykdommen forsøker å styre og dermed manipulere omgivelsene for å opprettholde sykdommen. Dette gjelder uansett om anoreksien har rammet et barn eller en voksen, den vanvittige ambivalensen ifht å opprettholde sykdom vs bli frisk samt viljen til å kontrollere omgivelsene sine. For ofte handler det å ha anoreksi om å forsøke å få kontroll på noe (mat), selv om man absolutt ikke har kontroll.

Deler av det å ha lav BMI er at den kognitive evnen reduseres, og det å tenke rasjonelt reduseres. Derfor er fokuset ofte å få opp BMIen til vedkommende er i stand til å motta og ha utbytte av samtaleterapi. 

Når et barn rammes av anoreksi er det alltid de voksnes ansvar å ta kontrollen tilbake og forsøke å gjenopprette helse hos barnet.

Anonymkode: 83aca...b54

Så enig! Det han prøver å si er at anoreksi er en sykdom som kan styre både den syke og omgivelsene på en måte som er utrolig vanskelig å forstå, og enda verre å komme seg ut av. De profesjonelle burde ikke overlatt ansvaret med oppfølging av avtaler til moren, og i alle fall ikke når hun var så skeptisk til behandlingen datteren hadde fått i helsevesenet. Noen ganger er tvang helt nødvendig, selv om det ikke er særlig hyggelig når det står på.

På samme måte som det er omsorgssvikt å ikke prøve å stoppe en 2-åring som løper ut i bilveien, så er det omsorgssvikt å la en anoreksipasient få bestemme over sin egen "behandling". Hvis man har anoreksi, er det én ting som er viktigere enn alt annet, og det er kontroll over maten. Det er viktigere enn liv og død, i sin ytterste konsekvens. 

Anonymkode: 514c0...45c

• Liker 10
Skrevet

På generelt grunnlag; man skal vel ikke se bort fra at forhold i hjemmet kan ha like mye å si i forbindelse med å utvikle anoreksi som ting utenfor hjemmet. 

• Liker 16
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg har tenkt mye på medienes manglende oppdatering i denne saken. Hadde det ikke vært for Budstikka, så hadde omtrent alle stått igjen med den ensidige historien som ble presentert, og som mediene fikk så voldsomt kritikk for. 

Skrevet

Interessant med vitnemål fra fagfolk som har hatt med avdøde og siktede å gjøre over noe tid. For de viser at tingenes tilstand ikke kan sees kun i svart/hvitt. Sånn som fastlegen i dag - i vitnemålet kom det frem både ting i mors favør og i hennes disfavør.

Vedr. at mor lovet A ingen flere sykehusopphold: Barn har generelt svært begrenset samtykkekompetanse. Psykisk syke barn har definitivt ingen samtykkekompetanse vedr. egen behandling. En 12-13-åring har ikke begrep om at hun kan dø av valgene hun tar. Derfor må foresatte gripe inn uansett hvor manipulerende barnet er.

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg har tenkt mye på medienes manglende oppdatering i denne saken. Hadde det ikke vært for Budstikka, så hadde omtrent alle stått igjen med den ensidige historien som ble presentert, og som mediene fikk så voldsomt kritikk for. 

Nettopp dette synes jeg er uheldig...

• Liker 11
Gjest chisandra
Skrevet
2 minutter siden, Vampyrina skrev:

Nettopp dette synes jeg er uheldig...

Ja, og Budstikka er tross alt en lokalavis som jeg såvidt visste hvem var før denne saken. Men nå oppfordrer jeg alle jeg diskuterer med å følge sakens oppdateringer der. 

Mange tror fortsatt utelukkende på medienes (og der var tv2 i særstilling) versjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Er dette tråden med flest innlegg og flest lesninger i KGs historie? Hvordan kan jeg finne ut det?

Anonymkode: 9fa3f...7cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er dette tråden med flest innlegg og flest lesninger i KGs historie? Hvordan kan jeg finne ut det?

Anonymkode: 9fa3f...7cb

Den står som den tråden på aktuelt som nest flest visninger http://forum.kvinneguiden.no/forum/1-aktuelle-saker-og-politikk/?sortby=views&sortdirection=desc

og nest flest svar http://forum.kvinneguiden.no/forum/1-aktuelle-saker-og-politikk/?sortby=posts&sortdirection=desc

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...