Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, Ando Nym skrev:

Er du sikker på at BUPA i Drammen meldte fra til barnevernet (efter at hun ble utskrevet i feb. 15)?
Noe tid efter utskrivingen byttet jo moren fastlege, da til den som har fått kritikk for ikke å følge opp efter 25. aug.
Den aller siste bekymringsmeldingen kom opprinnelig fra skolen i Lommedalen fordi datteren ikke dukket opp efter høstferien. Den gikk videre fra barnevernet i Bærum til barnevernet i Øystre Slidre, som altså sendte politiet for å sjekke om noen oppholdt seg i hytta. Da hadde moren allerede meldt flytting til Oslo og når de ikke fant noen, sendte de derfor bekymringsmelding videre dit.
Var det flere bekymringsmeldinger nesten samtidig, mener du? Må innrømme at det er lett å miste oversikten her.

"24. Apr 2017 Kl. 9:41    (link)

Alexander Vestrum, NTB

Jenta får behandling hos psykolog fra 2014. Det dreier seg om jevnlige samtaler fram til november, da spiseforstyrrelsen forverrer seg, ifølge aktor. Behandleren mener at hun får behandling på feil sted. 

Etter ytterligere samtaler med hjelpeapparatet blir A innkalt til sykehus, men møter ikke ved de første innkalling. Hun blir lagt inn på barneavdelingen på sykehuset i Drammen. Der er hun fram til 5. februar 2015, før hun overføres til BUPA, og må møte en gang i uka. Moren vil heller ha behandling gjennom fastlege, noe BUPA gikk med på da BMI-en til jenta igjen gikk over 17. Hun ble utskrevet i april 2015. 

24. Apr 2017 Kl. 9:43

Alexander Vestrum, NTB

Aktor forteller videre at den nå tiltalte moren ikke møter hos legen etter innkallinger, og hun bytter også fastlege. 

Barnevernet henter senere jenta hjemme hos moren for kontroll ved Drammen sykehuset, og behandlingen fortsetter. De får lov til å dra på hytta i Valdres, blant annet ettersom bestefaren til jenta er lege og skal være med."

Her har barnevernet vært aktive, men det står ikke på hvem sitt initiativ. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje barnevernet kunne hatt rutiner på å være raskere med å oppsøke familier hjemme, for å undersøke hvordan barnet har det? Eventuelt kunne barnevernet ha med en lege ved slike hjemmebesøk, når foreldre ikke følger opp barnets nødvendige helsekontroller hos lege?

Anonymkode: fad9c...735

Også ikke et dumt forslag. Tvert imot. Men da kommer vel spørsmål om kostnader opp. Bemanning og prioriteringer osv. Jeg er redd vi alle i større eller mindre grad er prisgitt våre foreldre, og som mindreårig enda mer. Dersom foreldrene unngår eller motarbeider behandlere, rømmer, skjuler seg osv av forskjellige grunner. Hva skal man som offentlig instans gjøre før det går utover andre i like sårbare situasjoner,? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet hadde blitt varslet om at avdøde ikke møtte til helsekontroller, som var forutsetning for utskrivning av avdøde. Det har vært flere helseinstitusjoner involvert, så jeg er ikke helt sikkert på hvilken det var, men det var vel enten BUPA Drammen eller Vinderen som meldte? Rekkefølgen i alt og hvem som meldte hva når blir vel klarere når helsepersonell skal begynne sine vitnemål i morgen. 

Jeg synes uansett at når man blir bedt om av barnevernet å avklare om et barn, som det er uttrykt gjentatt bekymring for av både skole og helsevesen, så må man kunne strekke seg litt lenger enn å kjøre forbi et par ganger i løpet av én kveld. 

Igjen: Uten at dette fratar tiltalte skyld og ansvar på noen måte. Virkelig ikke. Det må kunne gå an å diskutere flere ting parallelt. 

Anonymkode: 5085c...839

De vi bør klage til er politikerne, det er dem som avgjør hvor mye midler bv får. Et eks, jeg meldte et vennepar til bv pga mye rus hos både mor og far, bv sa at mine opplysninger var meget grove og at dette måtte bli tatt tak i raskt. Det gikk rundt 3 måneder før de tok tak i saken, og siden barnefaren snakket bv etter munnen, sa at han skjønte at dette var svært alvorlig og at rusmisbruket ville ta slutt, så henla de saken. Etter ca 6 mnd,er kontaktet jeg bv på nytt, siden rusmisbruket bare fortsatte, og først da gikk de dypere inn i saken. Leste senere i avisen ang kommunen jeg bor i, at bv var meget presset siden de hadde altfor få ansatte pga pengemangel, og de hadde mange hundre saker liggende også dette pga pengemangel.

Anonymkode: 1f603...8e8

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, Frida said:

"24. Apr 2017 Kl. 9:41    (link)

Alexander Vestrum, NTB

Jenta får behandling hos psykolog fra 2014. Det dreier seg om jevnlige samtaler fram til november, da spiseforstyrrelsen forverrer seg, ifølge aktor. Behandleren mener at hun får behandling på feil sted. 

Etter ytterligere samtaler med hjelpeapparatet blir A innkalt til sykehus, men møter ikke ved de første innkalling. Hun blir lagt inn på barneavdelingen på sykehuset i Drammen. Der er hun fram til 5. februar 2015, før hun overføres til BUPA, og må møte en gang i uka. Moren vil heller ha behandling gjennom fastlege, noe BUPA gikk med på da BMI-en til jenta igjen gikk over 17. Hun ble utskrevet i april 2015. 

24. Apr 2017 Kl. 9:43

Alexander Vestrum, NTB

Aktor forteller videre at den nå tiltalte moren ikke møter hos legen etter innkallinger, og hun bytter også fastlege. 

Barnevernet henter senere jenta hjemme hos moren for kontroll ved Drammen sykehuset, og behandlingen fortsetter. De får lov til å dra på hytta i Valdres, blant annet ettersom bestefaren til jenta er lege og skal være med."

Her har barnevernet vært aktive, men det står ikke på hvem sitt initiativ. 

Takk! Tillatelsen til å dra på hytta gjaldt sommerferien, tror jeg. Men du har åpenbart helt rett i at barnevernet i Bærum var involvert i den perioden. Det var nok den saken de fikk kritikk for å ha henlagt og som samtidig resulterte i at den siste fastlegen fikk refs for ikke å ha fulgt opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, KatyP skrev:

Også ikke et dumt forslag. Tvert imot. Men da kommer vel spørsmål om kostnader opp. Bemanning og prioriteringer osv. Jeg er redd vi alle i større eller mindre grad er prisgitt våre foreldre, og som mindreårig enda mer. Dersom foreldrene unngår eller motarbeider behandlere, rømmer, skjuler seg osv av forskjellige grunner. Hva skal man som offentlig instans gjøre før det går utover andre i like sårbare situasjoner,? 

Takk for svar :)Barnevernet burde fått mer midler. Barnevernet kunne hentet jenta på familiehytta (men da skulle politiet fått beskjed om å undersøke  grundig for å finne ut om de var på hytta), og tatt henne med til lege, slik de gjorde den gangen da "Barnevernet henter senere jenta hjemme hos moren for kontroll ved Drammen sykehuset " (fra @Fridas innlegg over ditt innlegg).

• Liker 6
Skrevet

Hvem skal vitne denne uka?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi alle trenger en oppklaring om hvem som har meldt hva når. Det vil vel belyses de nærmeste dagene når diverse helsepersonell skal vitne om hva som har vært gangen i alt dette. Jeg er helt sikker på å ha lest at det ble sendt bekymringsmelding av helsevesenet etter hun ble utskrevet februar 2015, fordi forutsetningene for utskrivning ble brutt, men når den ble sendt, har jeg ikke sett oppgitt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hvem skal vitne denne uka?

I morgen er det helsepersonell som skal vitne, men jeg vet ikke resten av uka. Noen som vet hvor det finnes en oversikt over de resterende dagene?

Anonymkode: ab505...bab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er ganske utrolig at du ikke forstår forskjellen på et barn som får i seg dødelig medisin og dør i søvne, og et barn som blir sultet til døde over flere måneder, sannsynligvis etter lang tid med psykisk mishandling. 

Anonymkode: c0d93...979

Syns du? Jeg syns det er ganske utrolig at du ikke skjønner forskjellen på et barn som blir sultet i hjel og et barn som sulter ihjel pga anoreksi. 

Anonymkode: c6795...eca

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I morgen er det helsepersonell som skal vitne, men jeg vet ikke resten av uka. Noen som vet hvor det finnes en oversikt over de resterende dagene?

Anonymkode: ab505...bab

Har ikke funnet noen liste over når og hvilke vitner som skal i retten, kun at det skal være ca. 75 til sammen. Jon Gangdal, forfatteren av boken, kommer også i morgen tror jeg. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du? Jeg syns det er ganske utrolig at du ikke skjønner forskjellen på et barn som blir sultet i hjel og et barn som sulter ihjel pga anoreksi. 

Anonymkode: c6795...eca

Hun døde jo av avmagring. Vi vet ikke hvorvidt avmagringen kom som et resultat av at hun bevisst ble sultet av sin mor, eller om mor forsøkte å mate henne uten hell. Uansett burde moren sørget for at hun A fikk hjelp før hun ble så syk at hun døde. Moren lot henne sulte ihjel, uansett hvordan man vrir og vender på årsaker til utsultingen.

• Liker 28
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi alle trenger en oppklaring om hvem som har meldt hva når. Det vil vel belyses de nærmeste dagene når diverse helsepersonell skal vitne om hva som har vært gangen i alt dette. Jeg er helt sikker på å ha lest at det ble sendt bekymringsmelding av helsevesenet etter hun ble utskrevet februar 2015, fordi forutsetningene for utskrivning ble brutt, men når den ble sendt, har jeg ikke sett oppgitt. 

link Budstikka

10.54

Et av punktene i tiltalebeslutningen mot Camilla Heggelund Hovd er at hun i april 2015 avsluttet behandlingen ved barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling i Drammen, til tross for at dette var et vilkår

for utskrivelsen fra Drammen sykehus i 5. februar. Angelica har da vært innlagt siden nyttårsaften 2014.

Her står at BUPA i Drammen ringte barnevernet og de oppsøkte tiltalte hjemme. Det er ikke mulig ut av det som står referert å se hvor lenge det tok fra BUPA ringte før de dro hjem til moren, antakelig ringte de henne først også? Jeg vet ikke hvordan saksgangen er. 

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Gjest Carol80
Skrevet
6 minutter siden, Eira. skrev:

Hun døde jo av avmagring. Vi vet ikke hvorvidt avmagringen kom som et resultat av at hun bevisst ble sultet av sin mor, eller om mor forsøkte å mate henne uten hell. Uansett burde moren sørget for at hun A fikk hjelp før hun ble så syk at hun døde. Moren lot henne sulte ihjel, uansett hvordan man vrir og vender på årsaker til utsultingen.

Enig. Hun sitter med det endelige ansvaret for at datteren døde.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Frida skrev:

– Jeg skjønner ikke hvordan de kunne gå frem på denne måten. De kan ikke ha undersøkt. Det virket som poenget var å være slemmest og ondest mulig, sier hun

Bare dette her sier så mye. 

• Liker 13
Skrevet
12 minutter siden, chisandra skrev:

Har ikke funnet noen liste over når og hvilke vitner som skal i retten, kun at det skal være ca. 75 til sammen. Jon Gangdal, forfatteren av boken, kommer også i morgen tror jeg. 

Mors venninne fra barndommen, Dora Thorhallsdottir, skal også vitne i morgen - ifølge henne selv på Facebook. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)Barnevernet burde fått mer midler. Barnevernet kunne hentet jenta på familiehytta (men da skulle politiet fått beskjed om å undersøke  grundig for å finne ut om de var på hytta), og tatt henne med til lege, slik de gjorde den gangen da "Barnevernet henter senere jenta hjemme hos moren for kontroll ved Drammen sykehuset " (fra @Fridas innlegg over ditt innlegg).

Det er sant og hvorfor de ikke gjorde det da når de har gjort det før er jo en gåte. Det er uten tvil flere instanser som sviktet Angelica. Jeg håper jo denne saken bidrar til å øke oppmerksomheten på alle feilene som må rettes opp i det offentlige. Særlig kommunikasjon mellom de ulike etatene. Det er jo enn mur av paragrafer og underskrifter som må til før to personer omtrent får se hverandre i øynene. Det finnes jo tverrfaglige grupper i voksenpsykiatrien som ofte innebefatter nav, behandlende lege, psykolog osv. Dette burde eksistert i større grad i barne og ungdomspsykiatrien og omfattet flere etater som politi og barnevern. Og alke burde hatt tilgang på samme informasjon. 

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, KatyP skrev:

Det er sant og hvorfor de ikke gjorde det da når de har gjort det før er jo en gåte. Det er uten tvil flere instanser som sviktet Angelica. Jeg håper jo denne saken bidrar til å øke oppmerksomheten på alle feilene som må rettes opp i det offentlige. Særlig kommunikasjon mellom de ulike etatene. Det er jo enn mur av paragrafer og underskrifter som må til før to personer omtrent får se hverandre i øynene. Det finnes jo tverrfaglige grupper i voksenpsykiatrien som ofte innebefatter nav, behandlende lege, psykolog osv. Dette burde eksistert i større grad i barne og ungdomspsykiatrien og omfattet flere etater som politi og barnevern. Og alke burde hatt tilgang på samme informasjon. 

Enig. Og ikke minst er de ulike etater bundet opp av taushetsplikt. Det er uheldig at etatene seg imellom ikke kan utveksle all informasjon. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, KatyP skrev:

Det burde vært en gylden mulighet til å få disse problemstillingene frem i lyset nå, politisk sett, og ikke minst se på hvordan mange etater mangler nok ansatte til å kunne gjøre en god jobb.

Anonymkode: b7019...c2d

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde vært en gylden mulighet til å få disse problemstillingene frem i lyset nå, politisk sett, og ikke minst se på hvordan mange etater mangler nok ansatte til å kunne gjøre en god jobb.

Anonymkode: b7019...c2d

Uten tvil! Jeg håper inderlig det skjer også. At vi ikke behøver flere Angelicaer. 💔

Skrevet
12 minutter siden, Vampyrina skrev:

Enig. Og ikke minst er de ulike etater bundet opp av taushetsplikt. Det er uheldig at etatene seg imellom ikke kan utveksle all informasjon. 

Nemlig. Jeg tror dessverre ikke de kommer til å åpne for det. Sikkert noen som finner smutthull for å misbruke det på et vis. Men jeg håper likevel. Det ville nok reddet mange liv både bokstavelig og i mer overført betydning. 

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...